Op onze geïsoleerde maar onverwarmde zolder ben ik 2 nieuwe kamers aan het maken. Een kantoor, en een slaapkamer voor onze jongste.
Ik kom niet helemaal uit wat een handige koel/verwarm oplossing is. Koeling hebben we nergens in huis, maar vanwege het dak wordt de zolder toch wel echt heel warm in de zomer.
Belangrijk punt is, dat we al weten dat we hier maar 1 tot 2 jaar wonen. Dit is enerzijds een tijdelijke oplossing, maar anderzijds: ik werk fulltime in dat kantoor, thuis, en mijn zoontje is ook hele dagen thuis en slaapt overdag bijvoorbeeld nog. Dus makkelijkere opties (draagbare kacheltjes en airco's) worden toch al snel heel erg onhandig en duur, ook al is het maar voor 1 of 2 jaar.
Opties die ik overweeg, met voor en nadelen die ik zie hieronder. Ik neig zelf naar óf een single split op de overloop (maar dan moeten de deuren regelmatig open), óf een mobiele airco icm IR panelen.
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en visie hierop, thanks!
+ verwarmen en koelen
+ kamers apart regelen
- duur en complex grapje, en een binnenunit in elke kamer, de kamers zijn al erg klein (9m2 per stuk ongeveer)
Single-split airco op de zolder overloop
+ verwarmen en koelen
+ slechts 1 unit
- kamers niet apart te regelen
- weinig 'actie' als de deuren dicht zijn (wat wel gewenst is als ik daar werk)
+ makkelijk
+ goedkoop (in aanschaf)
+ 1 unit die ik af en toe bij mijn zoontje op de kamer kan zetten
- 'gehannes' met zo'n buis
- duur in gebruik
- rommelig aangezicht in de kamers
- geen verwarming
+ Prijs, zowel aanschaf als gebruik
+ CV hoofdleiding in beide kamers makkelijk bereikbaar
+ tried and tested oplossing
- Ketel staat op 30 graden ingesteld ivm vloerverwarming, dus twijfel of dit voldoende gaat zijn
- lelijk apparaat aan de muur
- geen koeling
IR paneel
+ Prijs
+ Lokaal verwarmen, dus bijv alleen mijn bureau en mijn zoon's bed
- ben bang dat het niet comfortabel is, een net-niet oplossing
- kan dit in de slaapkamer, bij een jong kindje? Hij kan het niet goed aangeven als het te warm is in zijn bed natuurlijk
Hier nog de layout. De zijde van de trap is de hoek van de woning, daar kan dus makkelijk een airco aan de buitengevel gehangen worden bijv.
Ik kom niet helemaal uit wat een handige koel/verwarm oplossing is. Koeling hebben we nergens in huis, maar vanwege het dak wordt de zolder toch wel echt heel warm in de zomer.
Belangrijk punt is, dat we al weten dat we hier maar 1 tot 2 jaar wonen. Dit is enerzijds een tijdelijke oplossing, maar anderzijds: ik werk fulltime in dat kantoor, thuis, en mijn zoontje is ook hele dagen thuis en slaapt overdag bijvoorbeeld nog. Dus makkelijkere opties (draagbare kacheltjes en airco's) worden toch al snel heel erg onhandig en duur, ook al is het maar voor 1 of 2 jaar.
Opties die ik overweeg, met voor en nadelen die ik zie hieronder. Ik neig zelf naar óf een single split op de overloop (maar dan moeten de deuren regelmatig open), óf een mobiele airco icm IR panelen.
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en visie hierop, thanks!
Verwarmen en koelen in één
Multi-split airco, unit in beide kamers+ verwarmen en koelen
+ kamers apart regelen
- duur en complex grapje, en een binnenunit in elke kamer, de kamers zijn al erg klein (9m2 per stuk ongeveer)
Single-split airco op de zolder overloop
+ verwarmen en koelen
+ slechts 1 unit
- kamers niet apart te regelen
- weinig 'actie' als de deuren dicht zijn (wat wel gewenst is als ik daar werk)
Alleen koelen
Mobiele airco+ makkelijk
+ goedkoop (in aanschaf)
+ 1 unit die ik af en toe bij mijn zoontje op de kamer kan zetten
- 'gehannes' met zo'n buis
- duur in gebruik
- rommelig aangezicht in de kamers
- geen verwarming
Alleen verwarmen
Radiator+ Prijs, zowel aanschaf als gebruik
+ CV hoofdleiding in beide kamers makkelijk bereikbaar
+ tried and tested oplossing
- Ketel staat op 30 graden ingesteld ivm vloerverwarming, dus twijfel of dit voldoende gaat zijn
- lelijk apparaat aan de muur
- geen koeling
IR paneel
+ Prijs
+ Lokaal verwarmen, dus bijv alleen mijn bureau en mijn zoon's bed
- ben bang dat het niet comfortabel is, een net-niet oplossing
- kan dit in de slaapkamer, bij een jong kindje? Hij kan het niet goed aangeven als het te warm is in zijn bed natuurlijk
Hier nog de layout. De zijde van de trap is de hoek van de woning, daar kan dus makkelijk een airco aan de buitengevel gehangen worden bijv.
[Voor 16% gewijzigd door Muldert op 09-02-2023 09:46]