Toon posts:

Harde schijf kan niet geïnitialiseerd worden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:16
Ik heb een oude externe harde schijf die niet herkend wordt door windows verkenner, maar wel in schijfbeheer staat.
Als ik schijfbeheer open krijg ik direct de vraag of ik de schijf wil initialiseren alleen dan krijg ik een toegang geweigerd als resultaat.
Een andere usb ingang en een aantal andere tips op internet mochten niet baten. De schijf formatteren (wat ik liever niet doe) is ook niet mogelijk omdat hij eerst geïnitialiseerd moet worden.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen?

Beste antwoord (via br00ky op 09-02-2023 12:04)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:09

br00ky

Moderator Harde Waren
een andere usb ingang
Ah het gaat dus op een extern exemplaar? Welke hebben we het over? En wat is er gebeurd voorafgaand aan het niet werken? Niet willen formatteren impliceert dat je geen back-up hebt?

Mogelijk heb je een extern exemplaar waar intern gewoon sata aansluitingen inzitten.Dan is het een kwestie van eruit wippen en direct aansluiten en kijken of het dan wel werkt. Zonder te weten hoe en wat en welke hardware je hebt, wordt het lastig helpen.

[Voor 37% gewijzigd door br00ky op 09-02-2023 09:30]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
een andere usb ingang
Ah het gaat dus op een extern exemplaar? Welke hebben we het over? En wat is er gebeurd voorafgaand aan het niet werken? Niet willen formatteren impliceert dat je geen back-up hebt?

Mogelijk heb je een extern exemplaar waar intern gewoon sata aansluitingen inzitten.Dan is het een kwestie van eruit wippen en direct aansluiten en kijken of het dan wel werkt. Zonder te weten hoe en wat en welke hardware je hebt, wordt het lastig helpen.

[Voor 37% gewijzigd door br00ky op 09-02-2023 09:30]

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-03 23:00
cliors schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:17:
. De schijf formatteren (wat ik liever niet doe) is ook niet mogelijk omdat hij eerst geïnitialiseerd moet worden.
Initialiseren gooit je partitie tabel weg en is praktisch hetzelfde als een snelle formatteren, wel te herstellen maar heel vervelend als je er toch wel waardevolle data op hebt staan.

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 21:42
Misschien niet het handigste voorstel voor mensen met koud water vrees betreffende linux.

Maar ik zou:
1 de pc met een bootable USB stick met ubuntu linux of iets dergelijks booten
2 de (blijkbaar USB) drive na het booten inpluggen
3 in de laatste regels in /var/log/syslog (of /var/log/messages in andere linux varianten) kijken

daar staat als welk device sdX (X=a,b,c,d,e) de USB drive beschikbaar is.

4 fdisk -lu /dev/sdX als commando intikken om de huidige partitietabel te zien.

Als je eenmaal weet of/hoe de drive "geinitialiseerd" is (de windows term) wordt het makkelijker te snappen waarom je geen drives (eigenlijk partities) in windows ziet, en hoe dit hopelijk te fixen is zonder volledige wipe (lees formatteren)

5 shutdown commando geven en linux boot stick verwijderen om weer Windows te kunnen starten daarna

Mocht de drive een gpt layout hebben dan is er mogelijk meer info nodig, maar dat is ook met 1 keer linux starten te doen.

[Voor 5% gewijzigd door AzertyNL op 09-02-2023 09:52]

• cliors
br00ky schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:28:
[...]

Extern idd, heb deze info toegevoegd.
Met een Converter gaat het niet passen geloof ik, maar kan deze wel direct aangesloten dan?
AzertyNL schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:49:
Misschien niet het handigste voorstel voor mensen met koud water vrees betreffende linux.
Super bedankt voor de uitleg maar ik ben één van deze mensen vrees ik 8)7

[Voor 11% gewijzigd door cliors op 09-02-2023 11:26]

• AzertyNL
cliors schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:24:
[...]

Met een Converter gaat het niet passen geloof ik, maar kan deze wel direct aangesloten dan?
Dat ziet er uit als een standaard sata disk drive. Die zou je direct , zonder de usb convertor, aan moeten kunnen sluiten door 1 sata power connector van je voeding aan te sluiten en een sata kabel naar een (hopelijk) lege port op het moederbord.

Wat is het merk + type dat op de harddisk staat?

• cliors
AzertyNL schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:36:
[...]

Dat ziet er uit als een standaard sata disk drive. Die zou je direct , zonder de usb convertor, aan moeten kunnen sluiten door 1 sata power connector van je voeding aan te sluiten en een sata kabel naar een (hopelijk) lege port op het moederbord.

Wat is het merk + type dat op de harddisk staat?
Even checken thanks.

Het gaat om een WD Caviar Black WD5001AALS, Sata / 32MB 500GB

• AzertyNL
Is de externe USB behuizing een zogenaamde "WD (western digital) Elements" product?

(Sommige) van die western digital Elements externe USB harddisk systemen gebruiken een encryption methode, dit zou er (in theorie, ik weet echt niet of dat in jouw geval van toepassing is) voor kunnen zorgen dat je niet zomaar bij de data kan.

De WD caviar black is in elk geval een 'doodnormale' sata drive dus die zou je zondermeer via sata moeten kunnen aansluiten als je verder wilt kijken of je zo bij de data kan komen.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:55
Die USB to SATA converter die je daar hebt liggen zou ook gewoon met dit apparaat moeten werken, maar wellicht zit het probleem in de converter, in de externe behuizing of zoals hierboven aangegeven in de encryptie (mits aanwezig).

• cliors
AzertyNL schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:46:
Is de externe USB behuizing een zogenaamde "WD (western digital) Elements" product?

(Sommige) van die western digital Elements externe USB harddisk systemen gebruiken een encryption methode, dit zou er (in theorie, ik weet echt niet of dat in jouw geval van toepassing is) voor kunnen zorgen dat je niet zomaar bij de data kan.

De WD caviar black is in elk geval een 'doodnormale' sata drive dus die zou je zondermeer via sata moeten kunnen aansluiten als je verder wilt kijken of je zo bij de data kan komen.
Direct aansluiten op de pc werkt en de HD is gewoon via verkenner te bereiken d:)b

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Top. Meteen even een back-up maken zodat een failure in de toekomst niks uitmaakt ;).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee