Hot Glue: goedkope of dure navul-patronen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-05 15:21
Ik heb een Bosch PKP 18E lijmpistool en ben er erg tevreden mee. Nu blijkt dat er veel prijsverschil zit in navulpatronen van Bosch en navulpatronen van andere merken. Ik heb wat navulpatronen van Big Bazar geprobeerd, maar die werken niet erg consistent. Soms spuit de lijm heel soepel en soms moet je heel hard knijpen. Mijn vraag is: kan ik het beste de navulpatronen van Bosch kopen of zijn er goedkopere merken die ook nog redelijk goed zijn? Ik heb geen topkwaliteit nodig qua kracht. Laat ik zeggen 80% van de kracht van Bosch navulpatronen is ruim voldoende.

Waar ik het voor gebruik is heel divers. Mijn laatste projecten: het vastlijmen van een voedingsadapter achterop een apparaat, het vastlijmen van magnetische gereedschapshouders op een Ikea kastdeur en het vastzetten van electronica-onderdelen in een luidspreker om trillingen tegen te gaan.

Goed om te weten is dat er twee soorten lijmpistolen zijn qua temperatuur:
  • Low temperature glue guns werken op 121 graden C. Deze zijn geschikt voor meer delicate materialen zoals foam.
  • High temperature glue guns werken op 193 graden C. Deze zijn beter geschikt voor metaal, hout, plastic en steen.
Prijsverschil van een factor 4 voor de glue sticks:
  • Bosch 25 stuks van 11mm dik en 200mm lang: 21,49 euro.
  • Workpro 100 stuks van 11mm dik en 200mm lang: 21,99 euro. Hier staat bij dat het voor lage en hoge temperatuur guns geschikt is. Maar zijn die 'dual-temp' glue sticks wel net zo stevig op hoge temperatuur als de specifieke high temp glue sticks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 15:18
Ik heb een Pattex (ik denk hoge temperatuur) en koop altijd de Ferm lijm patronen van de Action.
Deze werken altijd goed mits je uiteraard de gun goed op temperatuur laat komen.

1,49 voor 12 stuks https://www.action.com/nl-nl/p/ferm-lijmsticks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
BlueSS50 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:49:
Ik heb een Pattex (ik denk hoge temperatuur) en koop altijd de Ferm lijm patronen van de Action.
Deze werken altijd goed mits je uiteraard de gun goed op temperatuur laat komen.

Top. Op Bol.com zijn precies dezelfde Ferm lijmsticks 10x zo duur. Ik ga dan wel naar de Action 😅

Uit de gebruiksaanwijzing van het bijbehorende Ferm lijmpistool:
"The glue melts from a temperature of approx. 140°C and must never be used on material that is sensitive to heat."

Het lijken dus hoge temperatuur glue stick.

[ Voor 8% gewijzigd door pmeter op 09-02-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
BlueSS50 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:49:

Met mijn Bosch PKP 18E lijmpistool werken de patronen van Ferm van de Action helaas niet goed. Het lijmpistool zegt 11 mm patronen te gebruiken. De Bosch patronen zijn echter 11,3 mm en overigens vrij stroef. De patronen van Ferm waar 11 mm op de verpakking staat zijn in werkelijkheid tussen de 10,3 en 10,6 mm en overigens behoorlijk glad.

Het resultaat is twee problemen.

1. De Bosch pakt de stick niet goed vast. Zo lang de stick nog terug kan gaat hij ook terug als je stopt met knijpen.
2. Als je harder knijpt lekt de Bosch aan de achterkant bij het gebruik van de Ferm sticks.

Heeft iemand een Bosch lijmpistool en goede ervaring met goedkopere sticks? Welke zijn dat?

Edit: ik lees dat dat gladde op goedkopere sticks olie is. Met wasbenzine krijg ik dat eraf...

[ Voor 4% gewijzigd door pmeter op 26-03-2023 21:25 ]