Vraag

• markvvelsen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-03 12:08
Mijn vraag

Al jaren gebruik ik met veel plezier en nog steeds lekker rap mijn i9 9900K systeem welke netjes op 5 Ghz. onder normale temperaturen zijn werk doet.
De processor zit op een Asus ROG Maximus XI Hero Wifi bord met 3600 Mhz. G.Skill geheugen welke ik flink strakker heb kunnen krijgen qua timings.
Ondertussen heb ik een watergekoelde Asus ROG Strix RTX 3090 OC in mijn heerlijk grote Fractal Define 7 XL gezet waar de RGB en de (Jumbo) F1 auto van Max niet mag ontbreken.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Sinds ik de 3090 in mijn systeem heb kreeg ik af en toe (soms 1 x in de week soms 4 x op een dag) een BSOD met Driver_Power_State_Failure en ondanks dat ik wel wat ervaring heb met het uitlezen van de dumpfiles kwam ik alleen maar tegen dat er een ntoskrnl error te zien was.

Iedere keer als ik deze BSOD kreeg gaf ik de RTX 3090 wat werk te doen wat ik vreemd vond maar ok...
Riser cable vervangen door een beter exemplaar na wat fora afgezocht te hebben en dacht even dat het opgelost was maar helaas... Na wat driverupdates was het gewoon weer raak en uit de minidumps kwam ik geen wijs dan alleen ntoskrnl errors.

Via alle fora alle dingen geprobeerd die ik kon proberen tot zelfs een totaal schone installatie van zowel Windows 10 als Windows 11 en het probleem bleef terugkeren. Drivers up to date, firmwares up to date... alles...

Toen ik van de week voor werk 30 RAW foto's aan het bewerken was tegelijk in Camera RAW waar ik al anderhalf uur aan gezeten had bleef de muis hangen en ja hoor... Daar wastie weer...

Flink ziek dat anderhalf uur werk naar z'n grootje was ben ik maar eens dieper gedoken in alles en heb een kerneldebugger in de hand genomen die ik ook via een forum had gevonden om wellicht meer informatie uit te lezen.

Wat blijkt...

Na wat analyseren en doorzoeken via WinDbg kwam ik tot een pci.sys error en na nog verder duiken was daar de boosdoener: igdkmd64.sys

Oftewel de Intel UHD 630 Driver welke ik netjes tot de laatste (2115) had geüpdatet.

Ben de UEFI ingedoken en heb de onboard graphics uitgezet (had het altijd aanstaan voor Quicksync of om de RTX te ontlasten / power consumption reductie) met DDU in Safe Mode de drivers verwijderd en sindsdien is het probleem niet meer teruggekomen.

Nu vraag ik mij alleen af of dit probleem toevallig alleen bij mij zich voordoet of wellicht bij meerdere mensen die een i9 9900K hebben met hun UHD graphics enabled.
Gek genoeg heb ik het niet met mijn 1080Ti of met mijn RTX 2070 Super gehad hiervoor wat mij doet vermoeden dat het een compatibaliteitsprobleem is met de RTX 30 serie in combinatie met de onboard graphics.

De UHD wil blijkbaar in een lower power state als de RTX meer load krijgt (mijn vermoeden dan) en die UHD geeft dan blijkbaar een verkeerd antwoord en op meerdere fora kwam ik 'A driver has failed to complete a power IRP within a specific time.' tegen bij deze zoektocht.

Het probleem is nu wel opgelost maar vraag me dan af of er een fout in de driver zit van Intel of dat er een compatibaliteitsprobleem is of wellicht dat mijn UHD op mijn i9 9900K gewoon niet goed werkt.

Mijn kennis gaat tot een bepaald punt maar dan houdt het wel op en dat ik na een jaar klooien nu hier eindelijk al achter ben en het heb kunnen oplossen is al een enorme overwinning maar wellicht zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en kunnen aangeven wat er wellicht misgaat en waar ik het probleem zou kunnen verhelpen...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

In de UEFI heb ik alle powerstates al een keer uitgezet, probleem blijft
In de UEFI heb ik alle powerstates juist aangezet, probleem blijft
In Windows heb ik alle USB, Netwerk, HID en andere devices die powerstates hebben op de vinkjes daarbij uitgezet
In Windows heb ik het powerplan ingesteld dat er geen powersavings mogen plaatsvinden op alle mogelijke gebieden van Wifi tot PCI / DMI etc. wat aangeraden werd in de fora.

Het is me echt een raadsel maar als dit een probleem is wat eerder is voorgekomen bij iemand en hier iets meer van weet hoor ik het graag. Zonder de UHD kan ik prima mijn machine gebruiken op het moment maar het zou toch gewoon met zowel de UHD als de RTX samen moeten werken.

Als ik hier namelijk geen mensen kan vinden die soortgelijke problemen hebben ondervonden ga ik toch proberen bij Intel na te vragen of er wellicht een fout zit in de driver of dat er wellicht iets mis is me de processor en wat ik eraan kan doen om het op te lossen.

Bedankt voor het lezen en hoor graag jullie bevindingen of mensen die eenzelfde probleem hebben ondervonden en wellicht heb ik een ander de oplossing gegeven die met hetzelfde zit.

Groeten,

Mark

Alle reacties

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:24
Ja, vastlopers bij overclocken is wel eens eerder voorgekomen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:12
heb je ook de riser kabel er al eens helemaal uit gehad?

Draai ook het systeem eens op stock settings om te kijken of het niet de overclock is.want die geven nou eenmaal vaak ook BSOD errors ect als dez ebv niet stabiel zijn.

Draai ook even sfc/scannow via cmd voor windows files repair

En instaleer daarna zeker ook opnieuw de gpu driver

[Voor 43% gewijzigd door freaky35 op 09-02-2023 18:49]

• markvvelsen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-03 12:08
Dank jullie voor de reacties.

Ik heb alles stock gezet voor een aantal dagen en had exact hetzelfde probleem helaas...

Eerst had ik de 'standaard' risercable van de kit van Fractal erin zitten en dacht inderdaad dat het daar aan lag dus heb een Gen 4 cable aangeschaft die er nu in zit (paste net in de behuizing van de Fractal riser) en bleef het probleem behouden.

Toen inderdaad de risercable verwijderd en de watergecoolde RTX 3090 gewoon in het slot geschroefd... Probleem bleef bestaan en ja tussendoor ook iedere keer zonder oc's geprobeerd en met oc's en de problemen blijven telkens terugkomen.

Daarom heb ik echt het idee dat het of een incompatibaliteit is met de RTX 3090 en de UHD 630 op de processor of een glitch in de driver bijvoorbeeld.

Ik denk dat ik alle 'probleemscenario's' wel heb uitgesloten en blijf dus echt zitten met incompatibaliteit of driver of gewoon echt de UHD die wellicht niet goed werkt op mijn processor.

De SFC doe ik 3 daags draaien omdat het systeem zo stabiel mogelijk moet zijn voor mijn Photoshopwerk.

Overigens ook bij iedere verandering de drivers in safe mode DDU'd en daarna fresh installs gegeven en zelfs even met een andere schijf een totale clean installatie van Windows 10 en 11 en alleen de videokaartdrivers erop gezet en getest waar dus nog steeds dezelfde problemen uitkomen dus ja... Vastlopers bij overclocken komen vaker voor en ik weet dat er veel noobs zijn die niet snappen wat wat doet maar ik doe dit al 20 jaar en dit systeem werkte dus ook volledig stabiel met zelfde instellingen voor ik de RTX 3090 erin zette.
Kan toeval zijn natuurlijk dat het probleem met de onboard kaart net daarna is ontstaan of incompatibaliteit of de intel drivers.

Het is ook gewoon vreemd dat als ik in WinDbg de dmp files laat analyseren dat ook alleen maar de igp de problemen geeft en niet de nv drivers.

Ik ga nog verder proberen en de UHD weer enablen (al is het in mijn geval niet bepaald nodig tenzij ik Quicksync nodig heb) de drivers weer clean erop zetten en weer de BIOS induiken en eens kijken wat ik kan aanpassen aan UHD power states en eventueel voltages / LLC. Wellicht na 4 jaar OC (overigens is de UHD nooit overgeclockt geweest) dat er toch een degradatie zit in een stukje van de processor al lijkt me dat wel ver gezocht maar ik sluit niets uit.

Vraag me alleen echt af na maanden fora afzoeken en uitlezen van alle dmp files waar telkens alleen maar de igp als power state failure wordt aangegeven.
Ben niet ineens dit bericht gaan plaatsen na 1 x dit probleem zonder echt de diepte in te zijn gegaan.

Hoe dan ook bedankt voor de input en ik ga eens kijken of ik nog een Z390 bordje kan vinden en het op een ander bord probeer of het probleem als sneeuw voor de zon verdwijnt of het daar ook voorkomt.

Thanks voor nu!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee