Toon posts:

Verwarming veranderen pellets/electrisch

Pagina: 1
Acties:

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:12
Ik ben in discussie met mijn schoonvader en we komen er onderling niet uit. Hij blijft vasthouden aan "we moeten volledig elektrisch gaan" en ik zeg "laat die pelletbrander lekker staan, of schaf een warmtepomp aan". ik zal jullie vertellen hoe ik tot mijn conclusie kom en dan heb ik graag hulp of ik het goed zie, of dat ik iets mis.

Wat cijfers:

Huis is 900Kub (excl kelder van 225Kub die alleen boven vriespunt hoeft te blijven), slechte isolatie, vrijstaand in Zweden, dus warmtevraag is belachelijk hoog. Degelijke radiatoren overal en leidingwerk in orde.

Met pellets verbruiken we gemiddeld in de maanden December, Januari & Februari 6 volle pallets, dus 6x52 zakken van elk 16Kg = 4992 KG, leverancier zegt dat deze pellets 4,85kWh/Kilo zijn, dus totale energiehoeveelheid = 24211,2 kWh

De pelletbrander is nu 14 jaar oud maar werkt prima, uitstekend onderhouden en was destijds zo ongeveer het beste, dus ga ik uit van 70% Rendement. Oftewel we voegen 24211,2/70 = 16947,84 kWh aan energie aan het water toe om te verwarmen. (Ding staat op 1 meter van het grote warmwatervat, uitstekend geïsoleerde leidingen etc.. dus transport naar systeem is verwaarloosbaar verlies).

Vandaag kost 1 Pallet 5000,- Zweedse Kronen (ik houd overal even Kronen aan, lekker simpel voor mij en het maakt voor het idee niet uit, maar 100SEK = nu 8,8 Euro) Oftewel de warmte die aan het water wordt toegevoegd. kost vandaag:

6 pallets x 5000 kronen / 16947,84 kWh = 1,77 Kroon per kWh

Stroom kost op dit moment 6,50 Kroon per kWh voor een nieuw contract, maar hij heeft nog een contract voor een jaar met 2,4 Kroon per kWh. Als ik reken met de huidige prijs voor een nieuw contract en positief ben dat verwarmingselementen die ik rechtstreeks in het vat steek 100% rendement hebben. Dan is het voor zowel de huidige prijs als de toekomstige prijs toch veel duurder om op Elektrisch over te schakelen? Zelfs al zou de prijs voor nieuwe contracten halveren tot 3,25 Kroon dan is dit toch nog steeds veel duurder?

16947,84 kWh voor 6,50 = 110.160,96 Kroon
16947,84 kWh voor 3,25 = 55.080,48 Kroon
16947,84 kWh voor 2,40 = 40.674,82 Kroon
Pellets kosten ons vandaag 30.000 Kroon

Daarnaast als de stroomprijs daalt dalen pellets ook in prijs, afgelopen zomer was een pallet nog 2.400 Kroon, vandaag dus 5.000,- Kroon.

Bijkomende kosten voor overgaan op Elektrisch zijn minimaal 20.000,- Kroon aan materiaal omdat ik een 3x10A halve eeuw oude roestende groepenkast moet omzetten naar een 3x63A installatie en de gehele installatie in het huis naar een modernere standaard moet brengen (wat hier hetzelfde nettarief is, en niet zoals in NL dat je boven de 3x25A plotseling 1.000,- per jaar meer betaald.)

Heb ik gelijk en is het financieel gezien waanzin om over te gaan op volledig Elektrisch, of mis ik ergens in mijn verhaal iets en moet ik sorry zeggen en mijn schoonvader een whisky aanbieden?

In mijn beleving als we al om willen bouwen is de enige oplossing die het overwegen waard is een geothermische warmtepomp en die zal jaren nodig hebben om zich terug te verdienen (maar ook af van het dagelijks sjouwen met die zakken en het bijvullen van de installatie wat eerlijk gezegd teringwerk is). Zonnepanelen/Accu's zijn hier helaas geen haalbare optie.

Voor de warmere maanden draaien we al Elektrisch met een 6kW element, want de pelletbrander is niet klein en heeft een bepaald minimaal verbruik wat boven de warmtevraag ligt waardoor dit prima te doen is, er zou als we elektrisch zouden gaan dan een 12kW element bijgeplaatst worden om totaal op 18kWh te komen voor de koude maanden.

Dank voor jullie input.

[Voor 6% gewijzigd door Groningerkoek op 09-02-2023 00:41]

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:27
Je verhaal is intrigerend, maar je steekt van
wal met "schoonvader wil warmtepomp" en je eindigt met "COP1 elektrisch verwarmen in een cv opstelling"
? (Edit1: goed lezen is een kunst)

Puur elektrisch verwarmen wint het nooit ergens van, tenzij je warmtevraag minuscuul is of de stroom praktisch gratis.

Als we het vergelijken met een COP 2.5 luchtwater WP (geen goed beeld vh klimaat), dan hoef je niet 17k aan kWtjes 1 op 1 op te wekken, maar volsta je met 17000/2.5 = 6800 kW aan verbruik; de rest wordt verplaatst uit de buitenlucht.
Dan is het 30k kronen aan pellets of 16320 kronen voor elektriciteit. (Bij 2.4 kr per kW)
Wel heb je dan weer aanschaf en mogelijk aanpassing van je afgifte nodig..
Geothermie is wss meer richting 4 of 5 aan COP, dus dan heb je het over 17000/4= 3400 kW verbruik, 8100 kronen in je huidige contract, 11000 in een contract van 3,25 kr per kW. Dus gemakshalve ongeveer 20000 kronen verschil per stookseizoen van 3 maanden (je voorbeeld). Als die pomp 10 jaar meegaat heb je, tegen huidige tarieven, dus 200000 kronen te verdienen met een geothermische wp. Daar gaan kosten voor aanschaf e.d. af; wat je overhoudt is winst (maar ik heb geen verrekijker voor toekomstige stroomtarieven).
(Edit2: Als de stroomprijs naar 6,5 kr per kW gaat heb je het over 22000 aan kosten en is het verschil nog maar 8000 kr per stookseizoen, zelfs met goeie COP)

Dus kort; schoonvader fout ;)

(Edit3: Zweden heeft een zeer grote houtindustrie, waarbij ik verwacht dat de pelletprijs redelijk stabiel blijft. Zoals je ziet in het voorbeeld kan een WP een verschil maken, maar hoe groot blijft koffiedik kijken, want zoals je zelf al berekende; alles staat of valt met het prijsverschil en de te maken investering. Tip; Vergeet niet dat je houtstook installatie ook op een gegeven moment vervangen moet worden;
misschien is dat het natuurlijke moment om te kiezen..

[Voor 65% gewijzigd door PVPaneel op 09-02-2023 06:35]

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:12
PVPaneel schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 05:55:

Zweden heeft een zeer grote houtindustrie, waarbij ik verwacht dat de pelletprijs redelijk stabiel blijft. Zoals je ziet in het voorbeeld kan een WP een verschil maken, maar hoe groot blijft koffiedik kijken, want zoals je zelf al berekende; alles staat of valt met het prijsverschil en de te maken investering. Tip; Vergeet niet dat je houtstook installatie ook op een gegeven moment vervangen moet worden;
misschien is dat het natuurlijke moment om te kiezen..
Helaas zijn ook die prijzen verdubbeld in een paar maanden tijd en bijkomend probleem is dat er redelijk wat mensen een keuze hebben tussen elektrisch en pellets thuis, nu steeds meer mensen nieuwe elektrische contracten krijgen neemt de vraag naar pellets fors toe en kan men niet aan de vraag voldoen, en dus schiet de prijs omhoog.

En wat ze over 5 jaar kosten? Tsja, ik probeer altijd naar het nu te kijken om dingen uit te rekenen want niemand die een idee heeft wat pellets of stroom kosten over 5 of zelfs 10 jaar.

De pelletinstallatie kan nog vele jaren mee, af en toe een nieuwe schroef, ventilator of sensor maar onverwoestbaar. Er is wel iets anders wat een probleem wordt en dat is dat ze op leeftijd komen en fysiek wordt het een steeds grotere opgave om met die 16KG zakken te slepen, dan kun je wel een grote bak buiten zetten met een feederinstallatie, maar hoop werk en een hoop geld.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee