Toon posts:

Halvering DDR5 dimm snelheid met 128GB.

Pagina: 1
Acties:

• Oggfish
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-03 12:52
Ik vraag me af waarom de snelheid zowat halveert als je 128GB (4x 32GB) wil draaien? Wordt 128GB DDR5 niet ondersteund op volle snelheid? De snelste 32GB dimms ik kan vinden op het moment zijn G.skill trident z5 die op 6400 kunnen draaien. Zou ik dan 3800 snelheid over houden met 4 dimms? Heeft DDR4 hetzelfde probleem?

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:24
Als je (CPU memory controller, dual channel = twee benen) normaal heel hard fietst (overklok: 6400MT/s met XMP/EXPO) op je fiets (2x32GB = twee pedalen) en je koopt dan een tweede fiets en gaat met beide fietsen tegelijk fietsen (2x 2x32GB) dan kom je er vanzelf achter dat dit niet zo efficient is en je dan een lagere topsnelheid hebt. Hetzelfde geldt ook met DDR4.

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:39

muhda

Time Traveler and philosopher.

Er zijn er nog eigenaardigheden met 128GB op DDR5, Intel en AMD moederborden hebben er last van.

Voor Intel zou ik naar de memory QVL kijken van het moederbord die je hebt, meestal geeft die aan welke geheugenkits ondersteund worden en wat de max snelheid is met 4 dimms.

Voor AMD wordt momenteel 64GB (2x 32GB) aangeraden als je 6000MT/s wilt halen.

“Being a good example teaches others to be good.”

• Oggfish
Thanks voor de replies. Ik wilde een volledig NZXT N7 Z790 systeem bouwen met die Trident dimms (G.Skill Trident Z5 RGB F5-6400J3239G32GX2-TZ5RK). Ik zal die QVL eens bekijken want het wordt een intel 13900k systeem.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:48
Oggfish schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:59:
Ik vraag me af waarom de snelheid zowat halveert als je 128GB (4x 32GB) wil draaien? Wordt 128GB DDR5 niet ondersteund op volle snelheid? De snelste 32GB dimms ik kan vinden op het moment zijn G.skill trident z5 die op 6400 kunnen draaien. Zou ik dan 3800 snelheid over houden met 4 dimms? Heeft DDR4 hetzelfde probleem?
Dat de snelheid enorm afneemt komt omdat de elektrische belasting van de geheugencontroller enorm toeneemt wanneer je veel meer geheugenchips per geheugenkanaal gebruikt (er zijn veel meer 'adressen' om te selecteren en aan te sturen via de extra benodigde adres- en commandosignalen). Tel daarbij op dat het elektrisch signaal verder moet reizen, namelijk ook naar de 2e DIMM in het kanaal, en sneller zijn integriteit kan verliezen door o.a. reflecties in de bus (signaal gaat via een haakse hoek over van ene medium naar andere medium - van cpu-pinnen via socket naar moederbord pcb-traces, naar DIMM socket via DIMM pcb-traces naar de chips op de DIMM etc. - en dat levert met nog een tweede DIMM in het kanaal extra uitdagingen op).
Vandaar dat de signaalsnelheid in het geval van meer DIMM's - en dus meer chips - per kanaal, vertraagd moet worden.

DDR4 heeft dit probleem ook. Maar in mindere mate vanwege a) lagere snelheden en b) onderhand goed doorontwikkelde geheugencontrollers.
Bijvoorbeeld, formeel ondersteunt een Zen3 cpu maar 2.667MT/s wanneer je 2 dual-rank DIMM's gebruikt per kanaal. Maar de geheugencontrollers zijn onderhand zoveel beter geworden dat in combinatie met een goed moederbord 3.600MT/s mogelijk is. Ik vermoed dat de DDR5 geheugencontrollers van de nieuwe generatie cpu's ook steeds beter zal worden met de volgende series.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:05

M2M

medicijnman

En anders moet je overstappen op buffered DIMMs, maar dan heb je ook een platform nodig wat dat ondersteund. En dan kom je al snel in de serverwereld uit, met LRDimm's, rDimms en antieke FBdimms'. Geheugenprijs zal dan ook een aantal factoren toenemen.

-_-

• Oggfish
Dus alleen high end workstation quad ondersteunende mobo's en cpu's of buffered dimms lossen dit probleem op. In mijn geval gaat het om een ram slurpende audio productie workstation. Om alles in ram te kunnen onderbrengen is 128gb noodzakelijk, dan kan de hele template ingeladen worden. Het lijkt een beetje dom om dure DDR5 6400 sticks te kopen die ik qua snelheid niet kan benutten. Ik zal dan waarschijnlijk 4x DDR4 sticks kopen of zolang met DDR5 64GB moeten doen.

[Voor 97% gewijzigd door Oggfish op 09-02-2023 14:42]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:47
Oggfish schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:59:
Zodra 64GB dimms gemeengoed worden zal 128GB mogelijk wel op 'volle snelheid' (wat is volle snelheid? Alles boven de 5600MT/s is immers bijvoorbeeld bij Intel een overclock en dus niet gegarandeerd, bij AMD is dit volgens mij zelfs 5200MT/s). Mits uiteraard 64GB dimms dan supported worden / zijn.

2 Dimms per channel vraagt simpelweg veel meer van de geheugencontroller en zorgt dus inderdaad voor een daling in de supported memory speeds.

Zie: https://edc.intel.com/con...essor-sku-support-matrix/

https://edc.intel.com/con...essor-sku-support-matrix/

Voor wat bij je bij Intel 13th gen officieel mag verwachten per geheugensoort en populatie mag verwachten, en ja, dit is ook het geval bij DDR4 als je overklok geheugen wil gebruiken. Blijf je binnen specs lijkt 3200MT/s mogelijk met zowel 1 als 2 DPC.

Edit: Nieuwere versie document toegevoegd.

[Voor 12% gewijzigd door Dennism op 09-02-2023 15:27]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Oggfish
[quote]Dennism schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:24:
[...]

Zodra 64GB dimms gemeengoed worden zal 128GB mogelijk wel op 'volle snelheid' (wat is volle snelheid? Alles boven de 5600MT/s is immers bijvoorbeeld bij Intel een overclock en dus niet gegarandeerd, bij AMD is dit volgens mij zelfs 5200MT/s). Mits uiteraard 64GB dimms dan supported worden / zijn.

Dus er is kans dat huidige MOBO's later die 64Gb dimms supporten? Dan zou ik nu voor 2x 32gb DDR5 gaan, en eventueel later verkopen en er 2x 64 in knallen.. Ik zal in mijn werkzaamheden zeker baadt hebben bij 128GB.

[Voor 15% gewijzigd door Oggfish op 09-02-2023 21:44]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:05

M2M

medicijnman

Als de werkzaamheden er 'echt' baat bij hebben, is het dan niet een goed idee om naar een threadripper platform te kijken? 8 reepjes geheugenruimte, 4 geheugenkanalen ipv 2 en PCI-express lanes te over om een hele rits M.2 SSD's in raid0 te drukken.

-_-

• Oggfish
M2M schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:12:
Als de werkzaamheden er 'echt' baat bij hebben, is het dan niet een goed idee om naar een threadripper platform te kijken? 8 reepjes geheugenruimte, 4 geheugenkanalen ipv 2 en PCI-express lanes te over om een hele rits M.2 SSD's in raid0 te drukken.
In real time audio productie weegt singlecore performance het zwaarst. Die nieuwe I9 sluit daar het beste bij aan. Maar idd, het is het overwegen waard.

• Dennism
Oggfish schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:39:
[quote]Dennism schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:24:
[...]

Dus er is kans dat huidige MOBO's later die 64Gb dimms supporten? Dan zou ik nu voor 2x 32gb DDR5 gaan, en eventueel later verkopen en er 2x 64 in knallen.. Ik zal in mijn werkzaamheden zeker baadt hebben bij 128GB.
Supported verwacht ik mogelijk niet, dat soort zaken worden later vrijwel nooit geupdate, echter is er een kans dat het wel gewoon werkt. Maar dat zal tegen die tijd moeten blijken.

• Abbadon
Oggfish schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:56:
Dus alleen high end workstation quad ondersteunende mobo's en cpu's of buffered dimms lossen dit probleem op. In mijn geval gaat het om een ram slurpende audio productie workstation. Om alles in ram te kunnen onderbrengen is 128gb noodzakelijk, dan kan de hele template ingeladen worden. Het lijkt een beetje dom om dure DDR5 6400 sticks te kopen die ik qua snelheid niet kan benutten. Ik zal dan waarschijnlijk 4x DDR4 sticks kopen of zolang met DDR5 64GB moeten doen.
128GB @ 3.600MT/s is sneller dan 64GB @ 5.600MT/s als je echt die 128GB nodig hebt. Alternatieven zijn tamelijk treurig want de AMD Threadrippers zijn van een generatie geleden (waar je dan heel veel voor moet betalen) en hetzelfde geldt voor Xeon's*

Je kunt altijd nog proberen die 128GB iets sneller te laten draaien, zo'n 4.000-4.400MT/s zou mogelijk kunnen zijn.

* volgende week wordt een nieuwe generatie Xeon aangekondigd die ongeveer dezelfde single core performance heeft als een 13xxx cpu. Het wordt natuurlijk duurder dan een Core i7 of i9, maar je krijgt dan wel de optie om op een normale manier 128GB te gebruiken. Je zou het dus nog even kunnen afwachten.

• Oggfish
Yeah ik ga niet over de €3500 heen met de nieuwe build en ik zal iemand moeten inhuren om hem in elkaar te zetten en systeem tweaks te doen. Laatste keer ik dat deed is 6 jaar geleden, beter aan een expert over laten.. 128gb draaien is belangrijker dan de snelheid maar om daar €800+ voor te betalen gaat ook wel ver.
Abbadon schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:12:
[...]

128GB @ 3.600MT/s is sneller dan 64GB @ 5.600MT/s als je echt die 128GB nodig hebt. Alternatieven zijn tamelijk treurig want de AMD Threadrippers zijn van een generatie geleden (waar je dan heel veel voor moet betalen) en hetzelfde geldt voor Xeon's*

Je kunt altijd nog proberen die 128GB iets sneller te laten draaien, zo'n 4.000-4.400MT/s zou mogelijk kunnen zijn.

* volgende week wordt een nieuwe generatie Xeon aangekondigd die ongeveer dezelfde single core performance heeft als een 13xxx cpu. Het wordt natuurlijk duurder dan een Core i7 of i9, maar je krijgt dan wel de optie om op een normale manier 128GB te gebruiken. Je zou het dus nog even kunnen afwachten.

• Funga
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-03 07:45
Dit is toch echt wel flink k*t voor een heleboel users. Ik bedoel, ik begrijp dat de 7800X3D voor gamers is bedoeld en je met weinig RAM overweg kunt. Maar de 12- en 16-core varianten verlangen toch sterk naar 128GiB RAM minimaal lijkt mij.

Met 64GiB RAM kun je niet zoveel met je 16 cores. Geen firefox open laten wanneer de VMs draaien. Firefox bij mij gebruikt al makkelijk richting de 35GiB aan RAM met veel tabs open. Je wilt ook nog wat RAM overhouden voor je filesystem, zeker als je ZFS draait.

Vooral de 16-core variant is toch voornamelijk voor mensen die productivity dingen doen, een stap onder Threadripper. Dat je die 16 cores op 64GiB RAM moet doen is echt ondermaats. Ik zou eigenlijk 64GiB RAM per core willen hebben. Probleem is dat je bij consumenten ermee weg kunt komen om twee reepjes van 8 of 16 gig erin te pleuren. Tja dat werkt want consumenten gamen en gebruiken microsoft word en thats it. Marktsegregatie doet zijn werk door flinke knaken te verdienen aan enterprise spul. En daar heb ik geen zin in. Threadripper 7000 series met één UDIMM per kanaal is dan nog een optie. Maar krijgt die ook een variant met X3D cores?

Mijn compilatiescripts draaien vooral in RAM (tmpfs) en dus ben ik iemand die echt op 128G had gerekend. Ik overweeg nu om tijdelijk twee 8G reepjes te kopen en dan alleen te gamen op die bak. Maar hoe lang wachten op de 64G reepjes? Het blijft een gok. Ik baal er flink van merk ik!

Het lijkt erop dat je apart een systeem voor gaming en apart een systeem voor productivity moet bouwen. Alleen een Threadripper X3D zou daar verandering in kunnen brengen. Helaas, wat jammer weer.. :/

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-03 21:43
Wil geen reclame maken maar zag op Google lalashops dit aanbieden, blijkbaar kan het dus wel??

Specificaties:
Moederbord: ASUS ROG Crosshair X670E HERO (ATX)
Processor: AMD Ryzen 9 7950X - 12 cores - 24 threads - 4,7 GHz (5,6 GHz turbo boost, ZEN4 architectuur)
CPU-Cooler: NZXT Kraken Z73 Black
SSD: 6TB M2.0 NVMe (lezen: 4950 Mbps / schrijven: 4250 Mbps)
RAM: 128GB RGB DDR5-5200 Mhz (aRGB, 4x 32GB)
Videokaart: GeForce RTX 4090 24GB
Behuizing: Lian Li O11D-XL ROG Certified (hoogte 51,3cm, breedte 28,5cm, diepte 47,1cm)
Voeding: be quiet! Dark Power 12 1500 Watt - 80Plus Titanium

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-03 21:43
En op reddit:

I'm currently running 128gb DDR5 at 4600mt/s with my 7950x (stable). They are two 2x32gb kits of corsair CMK64GX5M2B5200C40 (5200 mts c40). Those kits were pretty cheap compared to most lately and probably still are today.

That's the max I was able to run them on both an Asus proart creator wifi x670e board and an asus prime x670e pro wifi board (ended up switching to the proart for USB4 but both were working just fine RAM-wise). Both running at docp profile 1 and setting the target frequency to 4600 (no other tinkering, using the latest bios which you do need to update!). Above that it won't boot.

Not officially supported but I think its the most bang for the buck 128gb configuration I could find that also isn't an absolute nightmare to get up an running Hopefully this info can help some people

• Dennism
meljor schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:01:
En op reddit:

I'm currently running 128gb DDR5 at 4600mt/s with my 7950x (stable). They are two 2x32gb kits of corsair CMK64GX5M2B5200C40 (5200 mts c40). Those kits were pretty cheap compared to most lately and probably still are today.

That's the max I was able to run them on both an Asus proart creator wifi x670e board and an asus prime x670e pro wifi board (ended up switching to the proart for USB4 but both were working just fine RAM-wise). Both running at docp profile 1 and setting the target frequency to 4600 (no other tinkering, using the latest bios which you do need to update!). Above that it won't boot.

Not officially supported but I think its the most bang for the buck 128gb configuration I could find that also isn't an absolute nightmare to get up an running Hopefully this info can help some people
Dat het kan was natuurlijk al wel bekend, immers kan je gewoon 2 DPC draaien met een Ryzen 7000 serie cpu, echter gaat dan wel de maximaal supported snelheid flink omlaag (mogelijk dat je dat er deels wel weer bij kan overklokken zoals in jouw voorbeeld van Reddit, maar dat is een gok natuurlijk).

• Dennism
Funga schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:59:
Dit is toch echt wel flink k*t voor een heleboel users. Ik bedoel, ik begrijp dat de 7800X3D voor gamers is bedoeld en je met weinig RAM overweg kunt. Maar de 12- en 16-core varianten verlangen toch sterk naar 128GiB RAM minimaal lijkt mij.
Dat is wel heel erg afhankelijk van wat je doet. De ene productivity workload scaled bijvoorbeeld erg goed op cores, terwijl meer ram weinig toevoegt, terwijl een andere workload juist een bepaalde ram grootte nodig heeft om optimaal uitgevoerd te worden, en weer andere workloads hebben baat bij beide.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat je precies met FF doet om 35GB te gebruiken, of FF moet wel erg brak omgaan met geheugen op andere OS'sen (ik denk dat je linux draait?).
Ik heb hier bijv een Edge open met 100+ tabs en een FF ernaast met 50+ tabs en dat doet samen nog geen 2.5GB aan ram.

[Voor 17% gewijzigd door Dennism op 12-02-2023 01:18]

• Funga
Ja oke je kunt hele basale compute met weinig RAM doen, maar toch vind ik dat 64GiB voor AM5 platform als max bij hoge snelheden wel een handicap is. DDR4 kan wel tot 128G we zouden juist omhoog moeten gaan. In theorie kan dat ook want 128GiB zijn de grootste UDIMM modules voor DDR5, dus in theorie zou je 4*128G=512G aan RAM kunnen benutten. Al heb ik dat nergens bevestigd gezien, wel dat 128GiB de hoogst mogelijke capaciteit is voor een DDR5 UDIMM module. Er zijn nu 48GiB DDR5 modules, die voor Intel bedoeld zijn. Geen idee of ze op AMD werken. Maar 64GiB modules zou dan wel werken, twee van die dingen en je komt ook aan 128GiB. Dan ga je een hoop mensen blij maken die een soort net-onder-threadripper workstation willen. Toch?

En firefox.. haha.. ja 400 actief geladen tabs is wel standard bij mij :+

En het gaat hard met privacy addons en javascript-heavy pages, zoals startpage anonymous view functie.

• Oggfish
Zijn er uberhaubt nadelige effecten op de snelheid van bijv een 13900k bij lagere ram kloksnelheden? Ik las ergens dat op een MSI Pro Meg Z790-A 5200mt/s werd geklokt met XMP aan (4x 32gb 6000 gskill dimms). De asus creator z790 board draaide op 6000mhz met 4x fury 32gb "Hier" met alleen XMP aan.

Ik zal toch binnenkort een keuze moeten maken voor mijn nieuwe audio workstation. Ik weet alleen het effect op cpu prestaties niet en de noodzaak van snelle dimms in audio software. Ik draai wel een hele zware ram hongerige template en draai veel cpu hongerige plugins. Ik bouw elke 5-6 jaar een nieuwe pc, moet natuurlijk geen domme fouten maken.

[Voor 22% gewijzigd door Oggfish op 13-02-2023 03:13]

• Funga
Als je voor Intel gaat kun je misschien ook DDR4 nemen wat minder issues heeft voor 4 DIMMs? Althans zo had ik het begrepen, ik ben niet zo thuis in Intel. DDR4 natuurlijk wel veel goedkoper wat telt als je 128G wilt.

Heb je al wat benchmarks bekeken van de audio-software die jij draait?

• Abbadon
Oggfish schreef op maandag 13 februari 2023 @ 01:14:
Zijn er uberhaubt nadelige effecten op de snelheid van bijv een 13900k bij lagere ram kloksnelheden? Ik las ergens dat op een MSI Pro Meg Z790-A 5200mt/s werd geklokt met XMP aan (4x 32gb 6000 gskill dimms). De asus creator z790 board draaide op 6000mhz met 4x fury 32gb "Hier" met alleen XMP aan.

Ik zal toch binnenkort een keuze moeten maken voor mijn nieuwe audio workstation. Ik weet alleen het effect op cpu prestaties niet en de noodzaak van snelle dimms in audio software. Ik draai wel een hele zware ram hongerige template en draai veel cpu hongerige plugins. Ik bouw elke 5-6 jaar een nieuwe pc, moet natuurlijk geen domme fouten maken.
Nadelige effecten zijn doorgaans klein, maar het hangt erg af van de gebruikte software. Voor een DAW is zoals je zelf al hebt aangegeven de hoeveelheid belangrijker dan de snelheid. De voorbeelden die je aanhaalt zijn individuele gevallen (en in hoeverre is er met wat getest?), maar er is een kans dat je de boel in combinatie met een Z790 & laatste bios en een 13x00 cpu (die hebben betere geheugencontrollers dan Zen4 cpu's) stabiel krijgt op 5.200MT/s, maar ik zou er niet teveel op rekenen, 4.800MT/s is waarschijnlijker, en dan zijn de verschillen met 5.200 en 5.600MT/s niet meer zo heel erg groot :)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00
Oggfish schreef op maandag 13 februari 2023 @ 01:14:

Ik zie de noodzaak niet voor 128GB RAM trnzij je een pro pdoucer bent. Ik gebruik zelf een octocore met 32GB RAM hiervoor. Ik maak synthwave met voornamelijk zware VST / VSTi’s zoals Soundtoys, Diva en bundles als Komplete. CPU krijgt het zwaar te verduren. Zeker bij 16 tot 32 instrumenten. Qua RAM heb ik nog nooit de 32GB aangetikt. Sterker nog ik denk dat meer dan 20GB nog nooit is gelukt.

Zie ook:
“Are you a film scorer who needs all sorts of orchestral instruments at their fingertips? If yes, then 128GB of RAM would be very helpful. And I’m talking very top notch sound libraries here

Are you a hip hop beatmaker who flips samples? Don’t go above 64GB

Are you an audio engineer? You need processing power more than you need RAM

Are you a veteran record producer who makes music for pop stars which almost always enters the Billboard Hot 100 in the first week of release? You probably already have around 128GB of RAM

So yeah, most of the time (ig 95%), 128GB is way too much. For the rest, it’s everyday life.”

bron (record producer)

• Oggfish
Funga schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:37:
Als je voor Intel gaat kun je misschien ook DDR4 nemen wat minder issues heeft voor 4 DIMMs? Althans zo had ik het begrepen, ik ben niet zo thuis in Intel. DDR4 natuurlijk wel veel goedkoper wat telt als je 128G wilt.

Heb je al wat benchmarks bekeken van de audio-software die jij draait?
Ik weet eigenlijk niet waarom ik geen DDR4 zou nemen. Je betaald bij DDR5 voor de snelheid die lastig te realiseren is met 128gb anyway. Ik heb zeker nu 3 weken veel onderzoek gedaan maar qua ram nog niet genoeg eigenlijk. Geen idee hoe Steinberg Cubase DAW om gaat met verschillende ram snelheden. Volgens mij boeit het geen bal wat ik erin gooi. Zal hier nog wat dieper in moeten duiken.

• Oggfish
Ik hoor bij de eerste catagorie, wellicht 1 van de extreemste die je zult tegen komen. 1200 track template met een volledige mix template er aan vast. Ik kan met mijn twee huidige computers (2x 8700k, 64gb), slave en master) de template alleen deactiveerd draaien. Wat ik wil is em volledig activeren zodat ik geen enkele tijd meer weggooi door tracks te enablen voor ze te kunnen gebruiken.Wat je wil is eigenlijk de hele template in 1x inladen. Ik zal dan alsnog de effecten buiten EQ/compressie om grotendeels de-activeren om de latency niet te vergroten. Daar ontkom je sowieso niet aan, welke processor je ook hebt. In de mix fase (waar latency totaal niet meer belangrijk is) enable je alle de effecten die je voor je mix nodig hebt.
Djarune schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:50:
[...]

Ik zie de noodzaak niet voor 128GB RAM trnzij je een pro pdoucer bent. Ik gebruik zelf een octocore met 32GB RAM hiervoor. Ik maak synthwave met voornamelijk zware VST / VSTi’s zoals Soundtoys, Diva en bundles als Komplete. CPU krijgt het zwaar te verduren. Zeker bij 16 tot 32 instrumenten. Qua RAM heb ik nog nooit de 32GB aangetikt. Sterker nog ik denk dat meer dan 20GB nog nooit is gelukt.

Zie ook:
“Are you a film scorer who needs all sorts of orchestral instruments at their fingertips? If yes, then 128GB of RAM would be very helpful. And I’m talking very top notch sound libraries here

Are you a hip hop beatmaker who flips samples? Don’t go above 64GB

Are you an audio engineer? You need processing power more than you need RAM

Are you a veteran record producer who makes music for pop stars which almost always enters the Billboard Hot 100 in the first week of release? You probably already have around 128GB of RAM

So yeah, most of the time (ig 95%), 128GB is way too much. For the rest, it’s everyday life.”

bron (record producer)

[Voor 4% gewijzigd door Oggfish op 14-02-2023 02:20]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00
Oggfish schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 02:10:
Ik hoor bij de eerste catagorie, wellicht 1 van de extreemste die je zult tegen komen. 1200 track template met een volledige mix template er aan vast. Ik kan met mijn twee huidige computers (2x 8700k, 64gb), slave en master) de template alleen deactiveerd draaien. Wat ik wil is em volledig activeren zodat ik geen enkele tijd meer weggooi door tracks te enablen voor ze te kunnen gebruiken.Wat je wil is eigenlijk de hele template in 1x inladen. Ik zal dan alsnog de effecten buiten EQ/compressie om grotendeels de-activeren om de latency niet te vergroten. Daar ontkom je sowieso niet aan, welke processor je ook hebt. In de mix fase (waar latency totaal niet meer belangrijk is) enable je alle de effecten die je voor je mix nodig hebt.

[...]
Wow, je bent bij deze inderdaad de meest extreme producer die ik ooit ben tegengekomen _/-\o_

Nu inderdaad nog de vraag DDR5 tegen DDR4. Het is nu momenteel jammer dat 4x dual rank DDR5 RAM niet heel lekker loopt. Het is bovendien jammer dat er nog geen 32Gbit DDR5 IC’s te koop zijn, want dan is 128GB RAM op 2 dimms mogelijk.

Dit gaat echter wel allemaal komen op redelijk kort termijn:
Guru3d: In 2024, 1TB DDR5 RAM will be available, followed by DDR5-7200 RAM in 2025 says Samsung
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee