Vraag

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-03 21:56
Ik heb de afgelopen dagen wat offertes mogen ontvangen en een paar bedrijven geven verschillende aantallen op.

Ik heb vandaag een berekening gedaan en er kunnen 12 zonnepanelen op mijn dak van 400wp.
Of kan ik beter gaan voor 375wp panelen?

Mijn dak ligt pal op het zuiden dus een string opstelling zal het beste uitkomen denk ik
Foto's
Het linker rook kanaal is loos en kan dus weg (rood omcirceld op de 2e fotos)

Bovenaf:

Vanaf de straat achter ons

Helling is: 36.1 graden
Beschikbare (dak)ruimte
Volgens de berekening passen er 12 op het dak van 400wp
Schaduw
Geen schaduw
Jaarverbruik
Huidig jaar verbruik: 3600 kwh
Ik verwacht dit jaar of volgend jaar wel een airco aan te schaffen voor koelen/verwarmen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35a
Budget en doel
€ 6000-7000 en het doel is het schuine dak volleggen
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig de installateur
Bijhouden van data
Geen wensen, standaard is voldoende
Reeds verkregen offertes
Project duurzaam:
13x 375wp panelen
Omvormer: tot nu toe onbekend
€5999

Green Access:
10x Longi solar mono 400wp
Omvormer: GoodWe3600D-NS
€6264

Groenere woning:
12x 410W Haitai Solar TaiJi - HTM410MH5-54
Omvormer: SOFARSOLAR SOFAR 4KTLM-G3
€6000

Pure Energy:
12x Jinko Tiger Neo N-type 54HL4-B 395-415 WP
Omvormer: Solis 1P4.6K
€6146
Regio
Twente

[Voor 36% gewijzigd door Isane op 10-02-2023 19:02]

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:44

timovd

Voorsprong door techniek

Wat is het pijpje onder de RGA van de cv? Wellicht kun je dit vervangen voor een platter exemplaar.
Heb je een legplan? Ik zou kunnen om het dak zo vol mogelijk te krijgen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Isane
timovd schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:22:
Wat is het pijpje onder de RGA van de cv? Wellicht kun je dit vervangen voor een platter exemplaar.
Heb je een legplan? Ik zou kunnen om het dak zo vol mogelijk te krijgen.
Het onderste rookkanaal is van de mechanische ventilatie.

Legplan:

meer gaat ook niet passen dan dit (400 wp panelen)

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik zou eerst dat ene pijpje verwijderen, dan die andere vervangen door een ventilatiedakpan, en er 14 neerleggen. Tenzij de cv-pijp ook wegvkan, dan 15. 400 of 410 Wp.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:44

timovd

Voorsprong door techniek

RGA van de gasketel kan ook via de zijkant of het andere dan er uit, maar dat is een investering.
Is dat platte dak ook nog van jou?
Wat zou het legplan zijn met 13 panelen? De onderste rij 5 panelen breed in portrait?

Edit: en zorg er voor dat ze 3x4mm² naar boven trekken en niet een z.g.n. PV-verdeler installeren.

[Voor 18% gewijzigd door timovd op 09-02-2023 21:07]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Isane
onetime schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:00:
Ik zou eerst dat ene pijpje verwijderen, dan die andere vervangen door een ventilatiedakpan, en er 14 neerleggen. Tenzij de cv-pijp ook wegvkan, dan 15. 400 of 410 Wp.
Een bevroren zonnepaneel kan niet knappen/defect gaan door (warme) ventilatielucht (wat uit de badkamer) komt?

CV pijp zou eventueel naar de zijkant kunnen boven het plattedak.

• Isane
timovd schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:05:
RGA van de gasketel kan ook via de zijkant of het andere dan er uit, maar dat is een investering.
Is dat platte dak ook nog van jou?
Wat zou het legplan zijn met 13 panelen? De onderste rij 5 panelen breed in portrait?

Edit: en zorg er voor dat ze 3x4mm² naar boven trekken en niet een z.g.n. PV-verdeler installeren.
Er zit toevallig nog een gat boven de CV richting het plattedak (wat van ons is)
Ik kan natuurlijk een installateur vragen om deze te verplaatsen

Ik heb via Sunny design de afmetingen ingevoerd en max kan ik er maar 4 naast elkaar plaatsen, die 5e gaat helaas niet passen.

[Voor 12% gewijzigd door Isane op 09-02-2023 22:13]

• onetime
  • Niet online
@Isane Ik neem aan dat er een constante luchtstroom zal zijn, maar ten eerste komt de lucht onder de ventilatie kap, wordt daar verspreid, en mengt met de buitenlucht. Het zal dus een geleidelijk temperatuur verloop zijn. Het is toch niet alsof je een föhn opeens op maximum onder een diepgevroren paneel zet?
Daarvan kan ik me voorstellen dat het op termijn schadelijk zou zijn.
Ik zou (en ga) panelen over een ventilatiepan plaatsen.
En de 8x 215Wp (1720Wp) vervangen door 4300Wp. Totaal na alle wijzigingen ruim 10kWp. Wat reserve...

Het lage dak kan je eventueel later (weer gespaard, meer verbruik, E-auto) zelf doen, veel goedkoper.
15x ~400Wp gaat richting de 6000kWh, heb je reserve om het gas te vervangen.
Ik zou gaan voor "Groenere woning", in verhouding de goedkoopste, met 15 panelen.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:19
Je moet gewoon een beetje gaan tetrissen.
1 dakpan is denk ik ongeveer 30 cm breed. Dus je kan je dak volleggen dat 1 dakpan vanaf de rand.
Dan moet je panelen zoeken die je dak zo vol mogelijk leggen. Soms kan je met een kleiner paneel er meer kwijt op je dak en daardoor ook een hoger aantal wp in totaal.
Er is niet zo heel veel verschil in wp/m².

En je kan er ook nog wel een aantal kwijt op je platte dak...

[Voor 8% gewijzigd door RobWest op 10-02-2023 09:35]

PVOutput

• onetime
  • Niet online
@RobWest Ik heb ook graag het dak zo vol mogelijk, maar tetris gaat me net te ver. Tuurlijk, zoek zo goed mogelijk passende panelen. Daarom heb ik zelf voor een vriendin 8 panelen portrait van net iets meer dan 1m breed gekocht, omdat meer dan 1,1m echt niet gaat passen. Maar daar passen dan weer 3 landscape panelen bij die wel meer dan 1,1m breed mogen zijn, maar weer niet bijna 1,9m lang. (5,1m hoog x 5.6m breed + raam)
(8x (1855×1029), 3x (1722x1134) -> 5x1029=5145 breed x (2x1885+1134=4904 hoog)

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:19
Sommige panelen hebben een verhouding van 1:2, dan kan je prima portrait en landscape combineren zonder dat het al te veel opvalt

PVOutput

• onetime
  • Niet online
En ik ben gegaan voor betere vulgraad. dat ging niet met andere betaalbaar verkrijgbare panelen.
Vervangt overigens de goedkoopste optie uit dec 2016 van 165x100, dak verre van vol.
Wat jij voorstelt werkt niet overal. Ideaal als het wel werkt. Met betaalbare panelen. En goede Wp/€.

• Isane
Dank voor de reacties!
Is er iemand die mij wil helpen met het intekenen in et Sunny Design?

[Voor 12% gewijzigd door Isane op 10-02-2023 19:13]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee