Toon posts:

Nieuwe 4K gamedesktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mve25
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-02 15:28
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn belangrijkste doel voor deze nieuwe PC is gamen op 4K. Ik heb een mooie racesetup met 4K televisie. Graag zou ik daar nu een visuele upgrade aan toevoegen. Zo wil ik graag raytracing aan kunnen zetten. vandaar ook de Nvidia keuze in mijn build.

Wat mag het systeem gaan kosten?
rond de 2500 euro (dus 4090 zit er niet in )

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals gezegd 4K gamen liefst met raytracing, als ik een beetje kijk dan is een 4070ti daarvoor aan de magere kant.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ik ben niet van plan te upgraden de komende tijd. dus moet er vooral weer een flinke tijd tegen kunnen

Ga je overklokken?
zou wel kunnen. vandaar ook het Z790 Mobo ipv een B model.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag een sanity check hebben op de gekozen componenten. ben ik wat vergeten?
Specifieke vragen:
1. Is de 750W voeding genoeg? of zou ik toch een 850W moeten hebben?
2. De PC komt in een open kast maar dan moet hij wel liggen. (hoogte is niet genoeg om de kast er rechtop in te zetten) moet ik dan nog ergens specifiek aan denken?
3. ik heb ook aan een ryzen 7700X zitten denken met AM5 maar mijn gevoel is nu dat dat vooral veel geld is zonder al teveel opbrengst ten opzichte van intel.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600KF Boxed€ 319,-€ 319,-
1MoederbordenMSI Pro Z790-P WIFI€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC€ 1.359,-€ 1.359,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 129,90€ 129,90
1WaterkoelingNZXT Kraken X53€ 129,-€ 129,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 144,90€ 144,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 178,90€ 178,90
Totaal€ 2.609,60

Alle reacties

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 19:10
Wat is de hoogte van de kast? Je hebt SFF behuizing die redelijk laag zijn.
Bij gebruik van een reguliere case op z'n zij zou ik wel kijken naar een case met USB aansluiting en on/off aan de voorzijde (maar dat is meer praktisch).

Wat is de reden dat je waterkoeling hebt gekozen? Je hebt voor minder dan de helft al luchtkoeling die meer dan voldoende is.

Overclocken van de 13600K is eigenlijk vrij nutteloos. Vergeleken met eerdere generaties staat deze standaard al vrij strak afgesteld. Het stroomgebruik en warmte neemt al behoorlijk snel substantieel toe zonder dat het echt significante prestatieverbetering oplevert. Leuk om misschien een keertje uit te testen als de zon vol op je zonnepanelen staat maar voor 24/7 gebruik totaal zinloos helaas :'( .

[Voor 63% gewijzigd door Boris1986 op 08-02-2023 21:13]

• mve25
Boris1986 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:12:
Wat is de hoogte van de kast? Je hebt SFF behuizing die redelijk laag zijn.
Bij gebruik van een reguliere case op z'n zij zou ik wel kijken naar een case met USB aansluiting en on/off aan de voorzijde (maar dat is meer praktisch).

Wat is de reden dat je waterkoeling hebt gekozen? Je hebt voor minder dan de helft al luchtkoeling die meer dan voldoende is.

Overclocken van de 13600K is eigenlijk vrij nutteloos. Vergeleken met eerdere generaties staat deze standaard al vrij strak afgesteld. Het stroomgebruik en warmte neemt al behoorlijk snel substantieel toe zonder dat het echt significante prestatieverbetering oplevert. Leuk om misschien een keertje uit te testen als de zon vol op je zonnepanelen staat maar voor 24/7 gebruik totaal zinloos helaas :'( .
De hoogte is zo'n 40 cm, breedte 70.

Die AIO is voor een gedeelte omdat ik begrepen heb dat die intel's zo warm kunnen worden en dan leek wat extra koeling me wel op zijn plaats. Verder vind ik het er ook gewoon cool uit zien.

En als overclocken niet zo nutting is. dan zou jij dus een B760 bordje aanraden ipv de Z760 begrijp ik?

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 19:10
mve25 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:31:
[...]

De hoogte is zo'n 40 cm, breedte 70.

Die AIO is voor een gedeelte omdat ik begrepen heb dat die intel's zo warm kunnen worden en dan leek wat extra koeling me wel op zijn plaats. Verder vind ik het er ook gewoon cool uit zien.

En als overclocken niet zo nutting is. dan zou jij dus een B760 bordje aanraden ipv de Z760 begrijp ik?
Nee hoor, ik zou zeker een Z690/Z790 nemen. Ik vroeg het omdat je aangaf dat je wel wilde overclocken en daarbij een waterkoeling had gekozen. Het was slechts om je verwachtingen te temperen wat overclocken betreft met de 13600k ;) .

Tijdens gaming wordt je CPU niet extreem zwaar belast en valt de temperatuur erg mee. Als dit het hoofddoel van de PC wordt is waterkoeling overbodig.

[Voor 9% gewijzigd door Boris1986 op 08-02-2023 22:43]

• mve25
Maar is er afgezien van de prijs nog een nadeel aan een aio? Maken die meer geluid bijvoorbeeld?

• LvanW
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:22
In plaats van een case op zijn kant zou je ook kunnen kijken naar een "cube style" mATX case zoals de uitvoering: Thermaltake Core V21 (als je die kan vinden). Deze zou passen in de hoogte. Je kan hierbij ook de aan/uit knop, USB aansluitingen etc links, rechts of boven op plaatsen. Deze case kan je ook op zijn kant gebruiken: uitvoering: Cooler Master MasterBox Q300L

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:57
3. ik heb ook aan een ryzen 7700X zitten denken met AM5 maar mijn gevoel is nu dat dat vooral veel geld is zonder al teveel opbrengst ten opzichte van intel.
Ik zou voor de 7600(X) gaan, die presteert vergelijkbaar met de 13600K en is goedkoper. Je hebt uiteindelijk ook nog de mogelijkheid om een andere CPU in die socket te plaatsen zoals de Zen 5 X3D versies over een paar jaar.

Eventueel kan je nog kijken naar de 5800X3D, die doet het vooral in simulatie games goed. Racing sims dus ook. Die kan je niet overclocken maar geeft wel betere performance voor minder geld (inclusief mobo en ram) dan de 13600KF in dat geval.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee