Loszittende delen muur. Hoe herstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:19
Hi tweakers,

Tijdens mijn klusavonturen (of avonduren? ;w :P ) ben ik tegen een probleem aangelopen. Mijn garage ben ik aan het ombouwen tot woonruimte.

Beschrijving van het probleem:
Er zitten echter scheuren in de binnen én buitenmuur op hetzelfde stuk muur. Aan de binnenmuur wel over een wat grote stuk. De scheuren zit niet in het voegwerk, maar de stukken muur zitten echt los.

De meeste lossen delen zitten in de binnenmuur. Maar hoeveel precies opnieuw opgebouwd moet worden is onduidelijk. Op de foto heb ik de scheuren aangegeven en welke delen los zitten.

De binnenmuur die is opgebouwd uit kalkzandsteen die op de zijkant (!!) gemetseld is.
De buitenmuur is opgebouwd op gevelstenen die op een normale manier gemetseld zijn.

De binnenmuur wordt daarna gestuced (niet in de opdracht). De buitenmuur hoeft niet netjes gevoegd te worden, omdat er gevelbekleding overheen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPm5pXtftGCDkEwwy8_rrHy0OA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0xyxyDXGn7wUv8xdUHMPv3S.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rPQpJhFZXv1-2_84eAy4F1_y_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSQ9XcxcjEDYW2VxBB9aFpAw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sd5iWkKB7j7rDcCVovJySuzI_TE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yO9zOqV5UzNiUP0JMbryLGBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag
Ik wil graag dat dit hersteld wordt. Vermoedelijke is afbreken en opnieuw opmetselen nodig, tenzij er een methode is om de hele stukken muur weer goed aan elkaar te krijgen. Heeft iemand een idee hoe dit moet worden aangepakt?
Ik wil het in ieder geval uitbesteden op korte termijn, maar wil voordat ik dat doe ook zelf een beeld hebben van wat de juiste manier van herstel is zodat ik de beunhazen buiten de deur kan houden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
buitenblad:
horizontale scheur hangt van de oorzaak van de scheur af. en aangezien dat zelde eenduidig is worden dat soort scheuren gewoon uitgehakt en gevuld met voegspecie.

die lange staande voeg is een voeg die eigenlijk altijd scheurd, niets ergs aan. Of je moet het idee hebben dat het muurtje om wil vallen ofzo. ook dit kan je in basis gewoon uithakken en vullen.

edit , nu ik de foto's van binnen nog eens goed bekijk heeft je dak(of vloer) dat muurtje niet om willen duwen?? is de stabiliteit van de constructie veder wel gewaarborgd?

[ Voor 37% gewijzigd door twain4me op 08-02-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
twain4me schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:08:
buitenblad:
horizontale scheur hangt van de oorzaak van de scheur af. en aangezien dat zelde eenduidig is worden dat soort scheuren gewoon uitgehakt en gevuld met voegspecie.

die lange staande voeg is een voeg die eigenlijk altijd scheurd, niets ergs aan. Of je moet het idee hebben dat het muurtje om wil vallen ofzo. ook dit kan je in basis gewoon uithakken en vullen.

edit , nu ik de foto's van binnen nog eens goed bekijk heeft je dak(of vloer) dat muurtje niet om willen duwen?? is de stabiliteit wel gewaarborgd?
Thx! Buiten is dus eenvoudig te repareren lijkt het. Kan ik ook zelf relatief snel. Detailfoto van buiten;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etrzMOXCHGMFAPmYIj5HfvLt-p0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anAvPG2AdLmT32ZXQfh7QhB7.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denk je van binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik begin steeds meer te denken dat er iets mis is met de stabiliteit. ziet die buiten hoek door gemetsteld (zeg maar ingetand) of zijn het lossen muurtjes waarschijnlijk dat laatste bij dat eerste voegen ze hem meestal niet zo (of hij moet al gescheurd zijn)

ik verdenk eigenlijk de balklaag die ik zie. :S

dat binnen wandje is zo moeilijk te zeggen maar ook die scheuren zeggen eigenlijk dat iets het om heeft willen duwen. kunnen ook werkzaamheden zijn geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 08-02-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:47
Ik had zoiets met een garagebox: enkelsteens achtergevel en scheidingsmuur met zowel horizontale en verticale scheuren (bovenste deel van de achtergevel lag los op de rest). Idem voor aanliggende garageboxen. Beste 'gok' van de oorzaak was een houten kozijn in de naastgelegen garage die werkte op het metselwerk.

Uiteindelijk aan laten pakken in combinatie: kozijn aangepast en 2 metselwerk van 2 garages hersteld. Initieel plan was opnieuw opmetselen, maar ivm een lastige buurman is het infrezen in de voeg van chemische ankers geworden.

Probleem is na enkele jaren niet teruggekomen. Eerdere bijsmeerpogingen bij buren was naar verluid niet duurzaam.

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 08-02-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-04 06:37
Roestende spouwankers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-04 06:37
Je hebt hem ook laten vol spuiten met isolatie zie ik. Is dit met pur of parels gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-04 19:03
Steek het stucwerk eens wat weg bij de scheuren, om te kijken of het ook in het binnenblad doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
daniel14 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:29:
Steek het stucwerk eens wat weg bij de scheuren, om te kijken of het ook in het binnenblad doorloopt.
Het loopt door in het binnenspouwblad. Als je op de muur klopt hoor je ook dat die 'los' zit. En dan bedoel ik niet het stucwerk.
Die waren op andere plekken (waar ik de muur gesloopt heb) nog goed.
Dwaalboy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:22:
Je hebt hem ook laten vol spuiten met isolatie zie ik. Is dit met pur of parels gedaan?
Met knauf supafill wol. Maar in ieder geval één scheur zat er al eerder in de muur.
Rukapul schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:28:
Ik had zoiets met een garagebox: enkelsteens achtergevel en scheidingsmuur met zowel horizontale en verticale scheuren (bovenste deel van de achtergevel lag los op de rest). Idem voor aanliggende garageboxen. Beste 'gok' van de oorzaak was een houten kozijn in de naastgelegen garage die werkte op het metselwerk.

Uiteindelijk aan laten pakken in combinatie: kozijn aangepast en 2 metselwerk van 2 garages hersteld. Initieel plan was opnieuw opmetselen, maar ivm een lastige buurman is het infrezen in de voeg van chemische ankers geworden.

Probleem is na enkele jaren niet teruggekomen. Eerdere bijsmeerpogingen bij buren was naar verluid niet duurzaam.
Opnieuw opmetselen geeft bij mij geen probleem met de buren. Dat is/was ook mijn eerste gedachte.
twain4me schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:24:
ik begin steeds meer te denken dat er iets mis is met de stabiliteit. ziet die buiten hoek door gemetsteld (zeg maar ingetand) of zijn het lossen muurtjes waarschijnlijk dat laatste bij dat eerste voegen ze hem meestal niet zo (of hij moet al gescheurd zijn)

ik verdenk eigenlijk de balklaag die ik zie. :S

dat binnen wandje is zo moeilijk te zeggen maar ook die scheuren zeggen eigenlijk dat iets het om heeft willen duwen. kunnen ook werkzaamheden zijn geweest.
In ieder geval de bovenste 2 scheuren aan de binnenkant zaten we al voor de start van de werkzaamheden. De kopse kant van de binnenmuur eindige eerst in andere muur aan de voorkant, maar zat daar niet 'in' gemetseld, maar tegenaan.
De balklaag zat daar altijd al, maar is wel verhoogd en onder meer afschot gelegd. Dat heeft mogelijk wel invloed gehad. Wat zou een oplossing zijn; opnieuw metselen en zorgen dat binnen en buitenmuur weer goed vastzitten middels spouwankers. En aanvullend de buitenmuur met ankers oid in de haakse muur vastzetten.

Achteraf gezien had ik de hele boel moeten slopen en HSB neer moeten zetten op de bestaande fundering... |:( :X
Pagina: 1