Toon posts:

Windows Verkenner werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jeronimo1968
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 18:01
Mijn vraag
Sinds 2 dagen werkt mijn Windows Verkenner niet meer goed. Hij start wel op, maar dan duurt het erg lang voordat de pictogrammen zichtbaar zijn. De "zandloper" blijft minutenlang lopen. Ook krijg ik de melding "Deze PC...reageert niet,"
Als de pictogrammen dan uiteindelijk wel zichtbaar zijn en ik bijvoorbeeld "mijn documenten" wil openen, durrt het nog eens erg lang voordat deze opent.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op malware gezocht; niets gevonden

Ik heb voordat dit probleem zich voordeed, niets geinstalleerd of gedownload.
De rest van de laptop lijkt allemaal wel goed te werken (Outlook, Edge, Word, Excel, etc)

Ik heb niet echt zin om Windows opnieuw te installeren; er is helaas geen herstelpunt gemaakt.
Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Alvast dank ;)

Beste antwoord (via jeronimo1968 op 12-02-2023 13:33)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:48

DataGhost

iPL dev

Opnieuw opstarten had waarschijnlijk niet gehoeven maar mooi dat het geholpen heeft. Nogmaals, ik heb geen Nederlandse Windows dus je zal alles even zelf moeten vertalen. Het kan als het goed is op een paar manieren:
- Ga naar Settings, Search, Searching Windows, dan klik je helemaal onderaan op het blauwe linkje "Run the indexer troubleshooter" en volg vervolgens de stappen. Hopelijk fixt dat het al voor je.
- Zo niet: Settings, Search, Searching Windows, dan klik je bijna helemaal onderaan op het blauwe linkje net boven de vorige "Advanced Search Indexer Settings". Daar ga je dan naar Advanced en vervolgens klik je op Rebuild.
Er is nog een derde manier waarbij je handmatig het .edb-bestand verwijdert maar daar kan je niet helemaal zomaar bij en dat zouden de bovenstaande stappen al gedaan moeten hebben.
Anyway, nogmaals, als je dat nog niet gedaan had nog wel zorgen dat je het startup type weer terug had gezet waar het op stond.

Alle reacties

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:31

Umbrah

The Incredible MapMan

Misschien een shell extentie die de boel vertraagd? Ik zie wat icoontjes in je taakbalk van het niveau: misschien zit dat in een of andere extensie die iets aan een menu toevoegd. Heb je het ook als je rechts klikt op een icoon op je bureaublad? (dat is immers ook explorer, en doet dezelfde extensie-laad-actie als je rechts klikt). Dit is een van de redenen dat Win11 het rechterklik-menu heeft omgegooid, shell extenties crashen de boel erg vaak.

Alternatief: zit er een of andere verbinding vast/pending naar een of andere SMB/DAV/FTP mount die niet helemaal lekker gaat, of heb je een of andere extra disk die niet helemaal lekker gaat? Ik zie diverse cloud links, soms zonder iconen, en een hoop drives (of partities). Een geparkte drive kan dit ook doen.

• jeronimo1968
Hoi,

Een map op m'n bureaublad openen met rechtermuisknop geeft hetzelfde resultaat (heel lang wachten voordat de map opent).Dubbelklikken op zo'n map werkt echter weer wel. Dat wil zeggen; de Verkenner opent wel maar de groene balk bovenin loopt langzaam van links naar rechts.
Je laatste stuk (SMB/DAV/FTP) is voor mij helaas abracadabra...

Ik zie nu wel in programma's en onderdelen dat Microsoft Edge onlangs opnieuw is geinstalleerd. Waarschijnlijk een update?? Ik weet niet of dat ermee te maken heeft? Ook heeft hij zojuist Chrome mogelijk geupdate??

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:13
Hij bedoelt:
Heb je netwerkschijven in je verkenner staan?

• jeronimo1968
Ik heb een WDMYCloud apparaat, maar die staat op dit moment niet aan. Aan of uit geeft hetzelfde resultaat.
En ik heb OneDrive.
Zal het uithalen om Edge en Chrome eens te verwijderen?

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-03 08:53

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Heb je al DISM gebruikt om je Windows te controleren?

In CMD (of Powershell) als administrator uitvoeren:
code:
1
DISM /Online /Cleanup-Image /Restorehealth

[Voor 9% gewijzigd door Dutchredgaming op 08-02-2023 20:36]

Review QNAP TS-230 NAS

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
heb je bij de opties van verkenner de geschiedenis al gewist?

• jeronimo1968
Ik geef het volgende in in CMD:
C:\>DISM /Online /Cleanup-Image /Restorehealth

en dan krijg ik de melding:
Error: 740
Elevated permissions are required to run DISM
Use an elevated command prompt to complete these tasks

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-03 08:53

Dutchredgaming

ICT Beheerder

jeronimo1968 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:48:
Ik geef het volgende in in CMD:
C:\>DISM /Online /Cleanup-Image /Restorehealth

en dan krijg ik de melding:
Error: 740
Elevated permissions are required to run DISM
Use an elevated command prompt to complete these tasks
Dutchredgaming schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:36:
Heb je al DISM gebruikt om je Windows te controleren?

In CMD (of Powershell) als administrator uitvoeren:
code:
1
DISM /Online /Cleanup-Image /Restorehealth
Je moet het wel als Administrator uitvoeren

[Voor 6% gewijzigd door Dutchredgaming op 08-02-2023 20:57]

Review QNAP TS-230 NAS

• jeronimo1968
owja... dat was t.... ;)
Nu deed ie t wel
Helaas geen resultaat voor m'n Verkenner

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:40
Je kunt ook een restore health proberen met een ISO image om bestanden van te halen:
code:
1
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:d:\sources\install.wim

Vul in plaats van d:\ de driveletter in waarop je ISO is gemount.

• jeronimo1968
efan schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:44:
heb je bij de opties van verkenner de geschiedenis al gewist?
Hoe doe ik dat precies?

• jeronimo1968
EricJH schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:38:
Je kunt ook een restore health proberen met een ISO image om bestanden van te halen:
code:
1
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:d:\sources\install.wim

Vul in plaats van d:\ de driveletter in waarop je ISO is gemount.
Hoi,

Ik heb helaas voorheen geen ISO backup gemaakt.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ik zou dit als eerste in hardware gaan zoeken als het niet aan netwerkshares ligt. Met bijv. CrystalDiskInfo kan je de SMART-gegevens van al je schijven uitlezen. Ik neem aan dat je niet weet wat al die gegevens betekenen dus screenshots daarvan lijkt me handig. Ook kan je eventueel in Event Viewer (uitvoeren -> eventvwr.msc) kijken of je onder Windows Logs -> System toevallig veel meldingen van Source "disk" hebt staan.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:40
jeronimo1968 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 00:04:
[...]

Hoi,

Ik heb helaas voorheen geen ISO backup gemaakt.
Je kunt een ISO van Microsoft downloaden van jouw versie van Windows met Windows ISO downloader.

Als je de ISO binnen hebt klik dan rechts op het ISO bestand en kies Openen met --> Verkenner. Windows zal het een schijfletter toewijzen. Deze vul je in plaats van d:\ in het DISM commando.

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:32
EricJH schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 00:56:
[...]
Je kunt een ISO van Microsoft downloaden van jouw versie van Windows met Windows ISO downloader.

Als je de ISO binnen hebt klik dan rechts op het ISO bestand en kies Openen met --> Verkenner. Windows zal het een schijfletter toewijzen. Deze vul je in plaats van d:\ in het DISM commando.
Kijk, dat vind ik nou een handige tip! Niet dat ik het nu nodig heb maar deze ga ik wel onthouden. Thanks!

• jeronimo1968
DataGhost schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 00:17:
Ik zou dit als eerste in hardware gaan zoeken als het niet aan netwerkshares ligt. Met bijv. CrystalDiskInfo kan je de SMART-gegevens van al je schijven uitlezen. Ik neem aan dat je niet weet wat al die gegevens betekenen dus screenshots daarvan lijkt me handig. Ook kan je eventueel in Event Viewer (uitvoeren -> eventvwr.msc) kijken of je onder Windows Logs -> System toevallig veel meldingen van Source "disk" hebt staan.

Ik krijg deze gegevens met CrystalDiskInfo ?

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:18
Nee je gebruikt het verkeerde programma: CrystalDiskMark in plaats van CrystalDiskInfo.

We do what we must because we can.

• jeronimo1968
ResuCigam schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:57:
Nee je gebruikt het verkeerde programma: CrystalDiskMark n plaats van CrystalDiskInfo.

Oke...Hier de andere ;)

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hij geeft volgens mij wel al wat bad blocks aan dus het kan dat die schijf kapot aan het gaan is. Wat is het resultaat bij de andere schijf die bovenaan te kiezen is? En zie je disk-meldingen in Event Viewer staan, of niet?

Also for the love of god, stel dat programma in op Engels :+ naast dat de Nederlandse vertalingen van de attributen echt echt echt heel erg slecht zijn is het eigenlijk de facto jargon wat in het Engels hoort weergegeven te worden.

[Voor 37% gewijzigd door DataGhost op 09-02-2023 11:14]

• jeronimo1968
EricJH schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 00:56:
[...]

Ook deze gedaan; helaas weinig verbetering

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:01
Aantal dingen om te proberen als dit nog niet is gebeurd:

1. CMD opstarten als administrator en dan het volgende commando uitvoeren "sfc /scannow" (Meestal na dit commando run je dan het DISM commando die je hierboven al hebt gedraaid.)
2. Open Control Panel, vind File Explorer opties. Klik hier dan op "Clear" en eventueel op "Restore defaults"
3. Windows updates terugdraaien mochten deze zijn geïnstalleerd recentelijk. Dit kon ook op de achtergrond zijn gebeurd.

Wat je uiteindelijk ook kunt doen is Windows opnieuw installeren en dan alle gegevens behouden. In principe raak je dan niet heel veel kwijt.

• Wommert
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-03 11:55
jeronimo1968 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:24:
[...]

[Afbeelding]

Ook deze gedaan; helaas weinig verbetering
Gezien je deze Windows 10 ISO inmiddels al hebt, zou je de setup kunnen starten. Hiermee doe je een in-place upgrade; Alle Windows bestanden worden overschreven met een schone installatie, maar al je bestanden en programma's blijven behouden.

• jeronimo1968
[quote]DataGhost schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:12:
Hij geeft volgens mij wel al wat bad blocks aan dus het kan dat die schijf kapot aan het gaan is. Wat is het resultaat bij de andere schijf die bovenaan te kiezen is? En zie je disk-meldingen in Event Viewer staan, of niet?

Also for the love of god, stel dat programma in op Engels :+ naast dat de Nederlandse vertalingen van de attributen echt echt echt heel erg slecht zijn is het eigenlijk de facto jargon wat in het Engels hoort weergegeven te worden.

Dit is de 2e schijf.
Event viewer zie ik nergens staan...

[Voor 10% gewijzigd door jeronimo1968 op 09-02-2023 15:01]

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-03 11:42
volgens mij heb ik deze oplossing nog niet gezien, je lokale account kan ook het probleem zijn, maak een een nieuw account aan en log daarmee in, dan ben je er snel achter of het probleem in je account zit of in windows

• jeronimo1968
KilleBladhark schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:43:
Aantal dingen om te proberen als dit nog niet is gebeurd:

1. CMD opstarten als administrator en dan het volgende commando uitvoeren "sfc /scannow" (Meestal na dit commando run je dan het DISM commando die je hierboven al hebt gedraaid.)
2. Open Control Panel, vind File Explorer opties. Klik hier dan op "Clear" en eventueel op "Restore defaults"
3. Windows updates terugdraaien mochten deze zijn geïnstalleerd recentelijk. Dit kon ook op de achtergrond zijn gebeurd.

Wat je uiteindelijk ook kunt doen is Windows opnieuw installeren en dan alle gegevens behouden. In principe raak je dan niet heel veel kwijt.
Hoi,

Helaas...Zal idd Windows opnieuw moeten gaan installeren

• jeronimo1968
Wommert schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:50:
[...]

Gezien je deze Windows 10 ISO inmiddels al hebt, zou je de setup kunnen starten. Hiermee doe je een in-place upgrade; Alle Windows bestanden worden overschreven met een schone installatie, maar al je bestanden en programma's blijven behouden.
Die ga ik proberen ;)

• jeronimo1968
eddy Cosworth schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:48:
volgens mij heb ik deze oplossing nog niet gezien, je lokale account kan ook het probleem zijn, maak een een nieuw account aan en log daarmee in, dan ben je er snel achter of het probleem in je account zit of in windows
oke? en kun je me vertellen hoe ik dat moet doen?

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:45
Probeer voor de gein eens een andere filemanager, Total Commander, is een prima vervanger. Kijk dan eens of je nog steeds last hebt.

apollo13

• jeronimo1968
Wommert schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:50:
[...]

Die paar minuten zijn inmiddels een paar uur geworden; werkt dus helaas niet vanuit de ISO...

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Heb je nu al in Event Viewer gekeken?

• jeronimo1968
eddy Cosworth schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:48:
Ik heb ingelogd met een lokaal account; geen verbetering helaas...

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:12
jeronimo1968 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:07:
Die paar minuten zijn inmiddels een paar uur geworden; werkt dus helaas niet vanuit de ISO...
Je kan de repair/upgrade nog eens proberen zonder updates te laten downloaden/zoeken.
Verbreek dan ook de internetverbinding tijdelijk tijdens de herstel installatie.
Doe daarvoor ook eerst nog een volledige herstart/shutdown.

• jeronimo1968
apollo13 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:38:
Probeer voor de gein eens een andere filemanager, Total Commander, is een prima vervanger. Kijk dan eens of je nog steeds last hebt.
Total Commander geinstalleerd en deze werkt prima...

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-03 20:16
Volgens mij is de snelste oplossing om Windows opnieuw te herstellen met behoud van bestanden

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
jeronimo1968 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:09:
Mijn vraag
Sinds 2 dagen werkt mijn Windows Verkenner niet meer goed. Hij start wel op, maar dan duurt het erg lang voordat de pictogrammen zichtbaar zijn. De "zandloper" blijft minutenlang lopen. Ook krijg ik de melding "Deze PC...reageert niet,"
Als de pictogrammen dan uiteindelijk wel zichtbaar zijn en ik bijvoorbeeld "mijn documenten" wil openen, durrt het nog eens erg lang voordat deze opent.
Zeer herkenbaar, Zelfde probleem. Zoeken zoeken testen, uiteindelijk was het één van de HDD's die aan het sterven was. Dit uitgevonden door de HDD's er uit te halen en dan weer één op één in te bouwen

• jeronimo1968
Ik ga de Windows 10 ISO eens een nachtje laten draaien. Als m dat niet wordt, zal ik inderdaad Windows met behoud van bestanden moeten doen.
En dan maar hopen dat m'n HDD niet naar de &$%%^& is...

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

jeronimo1968 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:21:
En dan maar hopen dat m'n HDD niet naar de &$%%^& is...
Waarom hopen als je daar op verschillende manieren waarschijnlijk achter had kunnen komen?

• jeronimo1968
De ISO gedraaid; heeft er inderdaad een paar uur over gedaan in plaats van de beloofde paar minuten ;)
Probleem blijft bestaan.

• jeronimo1968
DataGhost schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:06:
[...]

Waarom hopen als je daar op verschillende manieren waarschijnlijk achter had kunnen komen?
Hoe dan?
Buiten CrystalDiskinfo (die aangeeft dat de HD's in orde zijn) weet ik zo niet hoe nog meer de HD's te testen...
Heb je suggesties?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
toevallig al geprobeerd om je verkenner settings te resetten

configuratiescherm > grote incoontjes > opties voor verkenner
Standaard instellen herstellen op alle 3 de tabbladen (Algemeen/weergave/zoeken)
gelijk maar geschiedenis van verkenner wissen

Als win10 restore er een paar uur over doet vermoed ik toch iets met de schijf, zoals hierboven ook al genoemd.

[Voor 18% gewijzigd door Viper® op 11-02-2023 16:10]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:31

Umbrah

The Incredible MapMan

Euh, wacht eens... je OS staat op een mechanische HDD? Okay, dat maakt mijn vraag: "hoeveel shell extensies" heb je wel niet? Een van de redenen dat W11 een nieuw rechts-klik menu heeft is juist dat het extensie-model in W10 op termijn een hoop vertraging en vage crashes kon geven (er is een nieuw systeem wat meer parallel doet)

Ter info, shell extensies zijn die dingen die je ziet als je ergens rechts op klikt, ter illustratie (vanaf een W11 bak, even het shift-F10 oude-stijl rechtsklik menu van W10):

Al die dingen "doen" meer dingen met bestanden, en moeten geladen worden elke keer als je een explorer paneel opent, of rechts klikt op iets.

Zeker met mechanische schijven kan dat een hoop transacties veroorzaken waar, sorry dat ik het zeg, geen developer meer rekening mee houdt in een wereld waar SSD's al zo'n 10 jaar mainstream zijn.

Een SMART readout (crystaldiskinfo) is al genoemd, maar een snelle benchmark zegt ook een hoop over de capaciteiten van je systeem.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

jeronimo1968 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:51:
[...]

Hoe dan?
Buiten CrystalDiskinfo (die aangeeft dat de HD's in orde zijn) weet ik zo niet hoe nog meer de HD's te testen...
Heb je suggesties?
Nou...
DataGhost schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 00:17:
Ook kan je eventueel in Event Viewer (uitvoeren -> eventvwr.msc) kijken of je onder Windows Logs -> System toevallig veel meldingen van Source "disk" hebt staan.
DataGhost schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:12:
En zie je disk-meldingen in Event Viewer staan, of niet?
DataGhost schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:25:
Heb je nu al in Event Viewer gekeken?
Dus nogmaals, zoals in m'n eerste quote, je opent je startmenu en dan typ je eventvwr.msc. Waarschijnlijk zie je het ook al verschijnen bij het typen van "event" en anders heet het in de Nederlandse versie iets van gebeurtenislog ofzo (geen idee hoe ze het vertaald hebben). Als je dat venster open hebt ga je dus naar Windows Logs -> System, wacht tot de boel geladen is en scroll er dan een stukje doorheen om te zien of je recent meldingen van Source "disk" hebt. Verder gaf CrystalDiskInfo niet per se aan dat je disks "in orde" zijn, ik zag bij je SSD een waarde die indicatief zou kunnen (!) zijn van een falende disk.

• jeronimo1968
Viper® schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:58:
toevallig al geprobeerd om je verkenner settings te resetten

configuratiescherm > grote incoontjes > opties voor verkenner
Standaard instellen herstellen op alle 3 de tabbladen (Algemeen/weergave/zoeken)
gelijk maar geschiedenis van verkenner wissen

Als win10 restore er een paar uur over doet vermoed ik toch iets met de schijf, zoals hierboven ook al genoemd.
Yep....had ik al gedaan...

• jeronimo1968
[Dus nogmaals, zoals in m'n eerste quote, je opent je startmenu en dan typ je eventvwr.msc. Waarschijnlijk zie je het ook al verschijnen bij het typen van "event" en anders heet het in de Nederlandse versie iets van gebeurtenislog ofzo (geen idee hoe ze het vertaald hebben). Als je dat venster open hebt ga je dus naar Windows Logs -> System, wacht tot de boel geladen is en scroll er dan een stukje doorheen om te zien of je recent meldingen van Source "disk" hebt. Verder gaf CrystalDiskInfo niet per se aan dat je disks "in orde" zijn, ik zag bij je SSD een waarde die indicatief zou kunnen (!) zijn van een falende disk.
[/quote]

Kun je hier iets uit opmaken?

• jeronimo1968

• jeronimo1968
Umbrah schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:12:
Euh, wacht eens... je OS staat op een mechanische HDD? Okay, dat maakt mijn vraag: "hoeveel shell extensies" heb je wel niet? Een van de redenen dat W11 een nieuw rechts-klik menu heeft is juist dat het extensie-model in W10 op termijn een hoop vertraging en vage crashes kon geven (er is een nieuw systeem wat meer parallel doet)

Ter info, shell extensies zijn die dingen die je ziet als je ergens rechts op klikt, ter illustratie (vanaf een W11 bak, even het shift-F10 oude-stijl rechtsklik menu van W10):

[Afbeelding]

Al die dingen "doen" meer dingen met bestanden, en moeten geladen worden elke keer als je een explorer paneel opent, of rechts klikt op iets.

Zeker met mechanische schijven kan dat een hoop transacties veroorzaken waar, sorry dat ik het zeg, geen developer meer rekening mee houdt in een wereld waar SSD's al zo'n 10 jaar mainstream zijn.

Een SMART readout (crystaldiskinfo) is al genoemd, maar een snelle benchmark zegt ook een hoop over de capaciteiten van je systeem.
Hi,
Op welke map moet ik dan precies rechts klikken? Op OS (C:) of op de Windows map of een andere?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Zie je meldingen van Bron "disk" of "schijf" staan als je verder scrollt door dat stuk venster waar je die meldingen van Service Control Manager ziet staan? De rest boeit doorgaans niet heel veel.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hoewel... als je steevast deze meldingen ziet rond de tijdstippen dat je explorer probeert te openen kan er toch een verband zijn. Wat je zou kunnen proberen:
Sluit alle verkenner-vensters
Open services.msc (net zoals eventvwr.msc)
Zoek "Windows Search"
Rechtermuisknop daarop, eigenschappen, verander "Startup type" naar "Disabled" (zelf even vertalen, opstarttype en uitgeschakeld gok ik), klik OK.
Rechtermuisknop, stop
Probeer nu nog eens verkenner te openen

Als dat het probleem heeft opgelost is je search database waarschijnlijk corrupt en zal je die moeten herstellen.

In ieder geval moet je hierna de wijzigingen weer terugdraaien door opnieuw de eigenschappen van Windows Search te openen en Startup type weer terug te zetten op "Automatic (Delayed Start)".

• jeronimo1968
DataGhost schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:32:
Hoewel... als je steevast deze meldingen ziet rond de tijdstippen dat je explorer probeert te openen kan er toch een verband zijn. Wat je zou kunnen proberen:
Sluit alle verkenner-vensters
Open services.msc (net zoals eventvwr.msc)
Zoek "Windows Search"
Rechtermuisknop daarop, eigenschappen, verander "Startup type" naar "Disabled" (zelf even vertalen, opstarttype en uitgeschakeld gok ik), klik OK.
Rechtermuisknop, stop
Probeer nu nog eens verkenner te openen

Als dat het probleem heeft opgelost is je search database waarschijnlijk corrupt en zal je die moeten herstellen.

In ieder geval moet je hierna de wijzigingen weer terugdraaien door opnieuw de eigenschappen van Windows Search te openen en Startup type weer terug te zetten op "Automatic (Delayed Start)".
Wow, Startup type uitgeschakeld; PC opnieuw opgestart> probleem verdwenen... :)
Dus nu moet ik mijn database gaan herstellen?
Kun je me daar ook doorheen loodsen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Opnieuw opstarten had waarschijnlijk niet gehoeven maar mooi dat het geholpen heeft. Nogmaals, ik heb geen Nederlandse Windows dus je zal alles even zelf moeten vertalen. Het kan als het goed is op een paar manieren:
- Ga naar Settings, Search, Searching Windows, dan klik je helemaal onderaan op het blauwe linkje "Run the indexer troubleshooter" en volg vervolgens de stappen. Hopelijk fixt dat het al voor je.
- Zo niet: Settings, Search, Searching Windows, dan klik je bijna helemaal onderaan op het blauwe linkje net boven de vorige "Advanced Search Indexer Settings". Daar ga je dan naar Advanced en vervolgens klik je op Rebuild.
Er is nog een derde manier waarbij je handmatig het .edb-bestand verwijdert maar daar kan je niet helemaal zomaar bij en dat zouden de bovenstaande stappen al gedaan moeten hebben.
Anyway, nogmaals, als je dat nog niet gedaan had nog wel zorgen dat je het startup type weer terug had gezet waar het op stond.

• jeronimo1968
DataGhost schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:45:

Ik ga nu rebuilden

• jeronimo1968

• jeronimo1968

mmmmmmmmmmm?

• jeronimo1968

• jeronimo1968

• jeronimo1968
Vooralsnog lijkt alles weer te werken.
Allemaal kei bedankt voor de input :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee