Toon posts:

Verschil tussen offerte en factuur ivm BTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• asansi
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-03 22:27
Mijn vraag

Situatie : België - Ik heb een offerte gekregen voor plaatsing van zonnepanelen.

Deze offerte vermeld geen prijzen voor de details, enkel een totaal prijs.
Dan is er een lijn BTW waar 0€ naast staat, en als volgende lijn totaal incl. BTW hetzelfde bedrag als het totaal erboven. Ik ben particulier, geen bedrijf dus zowiezo btw plichtig.

Nu is alles geplaatst (en ben ook tevreden van het werk enz) maar bij de uiteindelijke factuur blijkt er toch nog BTW bij te komen. (Ik ging er van uit dat de BTW al in het materiaal van de totaal prijs zou gezeten hebben.)

Ik heb nog niet betaald, heb het bedrijf gecontacteerd maar nog geen nieuws gekregen van hun kant. Maar vroeg mij toch al af, was dit iets dat ik had moeten zien en rekening mee houden, of mocht ik er toch van uitgaan dat als men in de offerte expliciet zegt : Totaal incl btw dat dit dan de uiteindelijke prijs is? (ook al staat er indd een lijn boven btw 0)

Alle reacties

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:22
Ik zou in ieder geval alvast het bedrag overmaken waar geen verschil van mening over is. Als je geluk hebt laat men het daarbij, en het toont in ieder geval dat je ter goeder trouw bent.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

In Nederland geldt dat een bedrijf voor een consument de prijzen inclusief BTW moeten zijn, dus ook offertes. Echter over België kan ik niets zeggen.

Als zo iets geldt in België, dan is het reëel aan te nemen dat de offerte het bedrag is, dat zou ik zoals hierboven gezegd sowieso over maken.

Everything is better with Bluetooth

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:57
Is de leverancier een NL of BE bedrijf?

In NL zijn zonnepanelen namelijk met 0% BTW vanaf 1-1.
Als het een NL bedrijf is lijkt het alsof ze per ongeluk op de werkzaamheden vergeten zijn de BTW te heffen.

Andere opties:
Snel een offerte gemaakt met alleen de totaal prijs, in de veronderstelling dat het voor een bedrijf was.

Bedrijf probeert op een vieze manier klanten te werven door een scherpe offerte zonder BTW te sturen, en achteraf zeggen dat dat er natuurlijk nog wel bij komt.

De enige die hier met een antwoord/oplossing kan komen is je leverancier.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:00
Als BTW op zonnepanelen in BE normaal is, dan had je de vraag toch al moeten stellen direct toen je de offerte hebt ontvangen? Lijkt een beetje alsof je dacht "ik probeer het gewoon". Of heb je de offerte niet vooraf bekeken?

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:50

BazzH

Kei-goed...

Gadgeteer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:55:
Als BTW op zonnepanelen in BE normaal is, dan had je de vraag toch al moeten stellen direct toen je de offerte hebt ontvangen? Lijkt een beetje alsof je dacht "ik probeer het gewoon". Of heb je de offerte niet vooraf bekeken?
Dat ligt er dus maar net aan hoe de regels in BE zijn rond zaken doen met consumenten. In NL mag je die bijvoorbeeld geen prijs ex BTW offreren en mag je er als consument vanuit gaan dat het totaalbedrag inclusief is.

Think smart........ Act stupid........

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:00
BazzH schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:17:
[...]

Dat ligt er dus maar net aan hoe de regels in BE zijn rond zaken doen met consumenten. In NL mag je die bijvoorbeeld geen prijs ex BTW offreren en mag je er als consument vanuit gaan dat het totaalbedrag inclusief is.
Precies wat ik aangaf.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee