Verschil tussen offerte en factuur ivm BTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asansi
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-04-2023
Mijn vraag

Situatie : België - Ik heb een offerte gekregen voor plaatsing van zonnepanelen.

Deze offerte vermeld geen prijzen voor de details, enkel een totaal prijs.
Dan is er een lijn BTW waar 0€ naast staat, en als volgende lijn totaal incl. BTW hetzelfde bedrag als het totaal erboven. Ik ben particulier, geen bedrijf dus zowiezo btw plichtig.

Nu is alles geplaatst (en ben ook tevreden van het werk enz) maar bij de uiteindelijke factuur blijkt er toch nog BTW bij te komen. (Ik ging er van uit dat de BTW al in het materiaal van de totaal prijs zou gezeten hebben.)

Ik heb nog niet betaald, heb het bedrijf gecontacteerd maar nog geen nieuws gekregen van hun kant. Maar vroeg mij toch al af, was dit iets dat ik had moeten zien en rekening mee houden, of mocht ik er toch van uitgaan dat als men in de offerte expliciet zegt : Totaal incl btw dat dit dan de uiteindelijke prijs is? (ook al staat er indd een lijn boven btw 0)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:11
Ik zou in ieder geval alvast het bedrag overmaken waar geen verschil van mening over is. Als je geluk hebt laat men het daarbij, en het toont in ieder geval dat je ter goeder trouw bent.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

In Nederland geldt dat een bedrijf voor een consument de prijzen inclusief BTW moeten zijn, dus ook offertes. Echter over België kan ik niets zeggen.

Als zo iets geldt in België, dan is het reëel aan te nemen dat de offerte het bedrag is, dat zou ik zoals hierboven gezegd sowieso over maken.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:15
Is de leverancier een NL of BE bedrijf?

In NL zijn zonnepanelen namelijk met 0% BTW vanaf 1-1.
Als het een NL bedrijf is lijkt het alsof ze per ongeluk op de werkzaamheden vergeten zijn de BTW te heffen.

Andere opties:
Snel een offerte gemaakt met alleen de totaal prijs, in de veronderstelling dat het voor een bedrijf was.

Bedrijf probeert op een vieze manier klanten te werven door een scherpe offerte zonder BTW te sturen, en achteraf zeggen dat dat er natuurlijk nog wel bij komt.

De enige die hier met een antwoord/oplossing kan komen is je leverancier.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:44
Als BTW op zonnepanelen in BE normaal is, dan had je de vraag toch al moeten stellen direct toen je de offerte hebt ontvangen? Lijkt een beetje alsof je dacht "ik probeer het gewoon". Of heb je de offerte niet vooraf bekeken?

Verwijderd

Gadgeteer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:55:
Als BTW op zonnepanelen in BE normaal is, dan had je de vraag toch al moeten stellen direct toen je de offerte hebt ontvangen? Lijkt een beetje alsof je dacht "ik probeer het gewoon". Of heb je de offerte niet vooraf bekeken?
Dat ligt er dus maar net aan hoe de regels in BE zijn rond zaken doen met consumenten. In NL mag je die bijvoorbeeld geen prijs ex BTW offreren en mag je er als consument vanuit gaan dat het totaalbedrag inclusief is.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:44
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:17:
[...]

Dat ligt er dus maar net aan hoe de regels in BE zijn rond zaken doen met consumenten. In NL mag je die bijvoorbeeld geen prijs ex BTW offreren en mag je er als consument vanuit gaan dat het totaalbedrag inclusief is.
Precies wat ik aangaf.
Pagina: 1