Toon posts:

Stroomverbruik: Airco triple split OF 3 losse split units

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TrainedFTW
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-02 18:49
Hallo,

Ik heb een simpele vraag maar zowel 2 airco installateurs als Daikin kunnen mij deze niet beantwoorden. :/

Wat is het verschil (ruwe schatting) in verbruik als ik hoofdzakelijk maar 1 binnen unit gebruik en deze aansluit op een triple-split buiten unit (Daikin 3MXM68 - 6,8KW) of op een single split buiten unit (Daikin RXJ25 - 2,5KW)?

Achtergrond: ik ga 3 kamers voorzien van 2,5KW binnen units. 2 units zullen maar 1 a 2 uur per dag gebruikt worden (slaapkamers) en 1 unit op mijn werkkamer zal zeer intensief gebruikt worden (8 uur per dag). Ik heb offertes liggen voor een multisplit en 3 single split units. De meeste installateurs raden single split aan, maar multisplit is goedkoper in aanschaf en mooier aan de muur.

Als bij normaal verwarm of koel gebruik een single split zeg 800 watt uit de muur trekt. Gebruikt onder dezelfde omstandigheden een multisplit dan een vergelijkbaar vermogen (bijv. 100 watt extra) of is dit veel meer doordat de pomp zwaarder is (bijv. 2500 watt)? :?

Installateurs hebben me geen antwoord kunnen geven en zelfs de Daikin service desk niet :F

Ik heb mijn hoop op jullie gericht!! O-)

AMD 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z Neo 3600 CL14 2x16GB | MSI Suprim X RTX3080 | Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 870 QVO 8TB | Corsair HX1000 Platinum | Noctua NH-U14S | Fractal Design Meshify 2

Beste antwoord (via TrainedFTW op 08-02-2023 18:28)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

het verbruik is hetzelfde in theorie.

zolang je multisplits aanhoud (dus meerdere units aan met meer belasting) zullen ze beter lopen dan een stapel single splits.
ga je alleen maar 1 klein slaapkamertje aanzetten dan is een joekel van een multisplit niet handig omdat slappkamers gewoon erg weinig vermogen vereisen en met een multisplit kan je die minimale last beter verdelen over de kamers.

dus ff uurtje aan en snel weer uit werkt averechts., dingen aanzetten en aanlaten. net als die van je kantoor.

aircos zijn goed en pas confortabel als ze de ruimte op temperatuur moeten houden, niet op temperatuur moeten brengen. dus op warme dagen zet je ze al gewoon aan smorgens en pomp je de warmte er net zo snel uit als het erin komt. dat is onder de streep het meest zuinige en comfortabele.

ik ben zelf (als koelservicemonteur) een voorstander van multisplits simpelweg omdat die kwalitatief veel beter in elkaar zitten en geweldig zijn in het verdelen van hun vermogen over meerdere ruimtes.

ik zou echt wel de 3MXM40A pakken. een 68 is ECHT veel te groot. zet daarbij een paar 2 a 2.5kw binnendelen aan en je zit goed. wel aanleren om ding aan te zetten VOORDAT het warm word in de ruimte.

of als je toch echt een 68 wilt pak dan de 4MX en pak dan meteen de woonkamer mee.... :X

[Voor 22% gewijzigd door flippy op 08-02-2023 17:38]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een multisplit kan vaak wat minder ver terug moduleren waardoor de kans aanwezig is dat je eerder gaat pendelen. Ook denk ik dat een 3MXM68 wat overkill is voor slaapkamers, ik denk dat je met een minder zwaar model ook prima uit de voeten kan. Enkel wanneer je ruimtes heel slecht geïsoleerd zijn, het buiten heel koud is en je alle drie de kamers tegelijk wilt verwarmen kan ik begrijpen dat een dergelijk model zin heeft.

De reden dat ik een zware buitenunit heb is puur vanwege de binnenunit voor de woonkamer, de kamers boven vragen dat vermogen echt niet bij elkaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

zolang je multisplits aanhoud (dus meerdere units aan met meer belasting) zullen ze beter lopen dan een stapel single splits.
ga je alleen maar 1 klein slaapkamertje aanzetten dan is een joekel van een multisplit niet handig omdat slappkamers gewoon erg weinig vermogen vereisen en met een multisplit kan je die minimale last beter verdelen over de kamers.

dus ff uurtje aan en snel weer uit werkt averechts., dingen aanzetten en aanlaten. net als die van je kantoor.

aircos zijn goed en pas confortabel als ze de ruimte op temperatuur moeten houden, niet op temperatuur moeten brengen. dus op warme dagen zet je ze al gewoon aan smorgens en pomp je de warmte er net zo snel uit als het erin komt. dat is onder de streep het meest zuinige en comfortabele.

ik ben zelf (als koelservicemonteur) een voorstander van multisplits simpelweg omdat die kwalitatief veel beter in elkaar zitten en geweldig zijn in het verdelen van hun vermogen over meerdere ruimtes.

ik zou echt wel de 3MXM40A pakken. een 68 is ECHT veel te groot. zet daarbij een paar 2 a 2.5kw binnendelen aan en je zit goed. wel aanleren om ding aan te zetten VOORDAT het warm word in de ruimte.

of als je toch echt een 68 wilt pak dan de 4MX en pak dan meteen de woonkamer mee.... :X

[Voor 22% gewijzigd door flippy op 08-02-2023 17:38]

• TrainedFTW
Alle 3 de kamers zijn op de bovenverdieping. Ons vrijstaande huis is uit 1918 en heeft geen spouwmuur (wel dakisolatie, dubbel glas etc.). Het koelt op de kamers op de bovenverdieping in 8 uur tijd af van 20 graden naar 12 als het buiten lichtjes vriest, ik vermoed dat daarom deze zware unit is geadviseerd.

Nu verwarmen we in de winter meestal alleen mijn werkkamer, en de slaapkamers niet omdat koud slapen met een dikke deken ok is. Echter in de zomer is het er te warm en zullen we de hele verdieping koelen.

AMD 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z Neo 3600 CL14 2x16GB | MSI Suprim X RTX3080 | Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 870 QVO 8TB | Corsair HX1000 Platinum | Noctua NH-U14S | Fractal Design Meshify 2

• flippy
  • Niet online

flippy

TrainedFTW schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:48:
Alle 3 de kamers zijn op de bovenverdieping. Ons vrijstaande huis is uit 1918 en heeft geen spouwmuur (wel dakisolatie, dubbel glas etc.). Het koelt op de kamers op de bovenverdieping in 8 uur tijd af van 20 graden naar 12 als het buiten lichtjes vriest, ik vermoed dat daarom deze zware unit is geadviseerd.

Nu verwarmen we in de winter meestal alleen mijn werkkamer, en de slaapkamers niet omdat koud slapen met een dikke deken ok is. Echter in de zomer is het er te warm en zullen we de hele verdieping koelen.
dan zal een 4kw unit nog steeds wel genoeg zijn. een 68 is meer leuk als het als hoofdverwarming moet gaan dienen icm met de woonkamer erbij.

zet maar eens een 2.5kW straalkachel in je werkkamer en laat die de hele dag doorstoken zonder af te slaan.

een 68 is meer iets voor het hele huis, niet voor leuk erbij zeg maar. nadeel is dat een grotere buitenunit hogere minima heeft en sneller gaat pendelen, en dat is gewoon oncomfortabel. een 3MXM52N kan ook nog, dat is een 40 met een hoger max toerental maar minima is hetzelfde. dus dat is relatief gezien dan de gulden/euro middenweg.

[Voor 15% gewijzigd door flippy op 08-02-2023 18:18]

• TrainedFTW
Bedankt allebei, ik ben wel overtuigd van de multisplit.

Ik ga een offerte vragen voor een vierde binnenunit voor in onze grote leefkeuken, dan zijn we er ineen keer vanaf.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:38
flippy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:32:
ik ben zelf (als koelservicemonteur) een voorstander van multisplits simpelweg omdat die kwalitatief veel beter in elkaar zitten
Wat is hier de onderbouwing van?

Waarom is bijvoorbeeld een MHI SRC 50 ZS-W single buitenunit minder goed dan een multi MHI SCM 50 ZS-W buitenunit? Het zijn vergelijkbare series voor de consumentenmarkt die met dezelfde binnenunits werken. In welke onderdelen zit het verschil?

• flippy
  • Niet online

flippy

single splits zijn een moordende markt waarbij elke cent telt. multisplit markt is practisch gezien alleen maar commercieel werk. procentueel heeft bijna niemand een multisplit in een reguliere woning.

de commericele markt is veel meer gericht op duurzaamheid, dus dat ding moet het gewoon 20 jaar doen en over 10+ jaar moet je dus nog steeds onderdelen kunnen krijgen. iets wat vooral voor de C merken zoals gree, midea en haier gewoon hillarisch is als je na 10 jaar denkt nog steeds een printplaat of zo kan krijgen voor een airco die 300 euro inkoop heeft gekost. doorgaans is het al erg snel dat zulke merken vrijwel automatisch economisch total loss zijn als er wat mee is. een MHI, ME, daikin of panasonic is veel sneller de moeite waard om te repareren ipv vervangen.

de units zelf zijn ook veel degelijker gemaakt. dus dikker plaatmateriaal, beter geverfd en meer aandacht aan zaken zoals isolatiematjes op de panelen en om de compressor heen. condensors gemaakt van betere materialen die minder snel oxideren en de waslijst gaat door. iets waar met multisplit gewoon BOM-technisch ruimte voor is en word gemaakt. daarom is een 3MXM doodleuk 3x of meer zo duur inkoop als een losse single split buitendeel die je los koopt voor 400 euro. verschil zie je ineens als je de boel opentrekt en binnenwerken gaat vergelijken.

is heb soms echt moeite op een dak om te horen of sommige multisplits uberhaupt draaien, geen rammeltje or rateltje te bekennen. (vooral MHI en panasonic hebben geen rammels)
ik moet vaak in het begin van een unit die opstart gewoon naar de amperemeter of drukmeter kijken om te zien of de unit loopt of niet. dat lukt niet met een single, die hoor je altijd.

[Voor 19% gewijzigd door flippy op 08-02-2023 20:06]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Ik heb verschillende mindere ervaringen gelezen over de 68buitenunit die je noemt. Niet alleen maar, maar wel geregeld. Altijd over een bijzonder hoog verbruik.

Nu krijg je online nooit een volledig beeld, maar ik zou zelf voor een multisplit niet in de Daikin hoek zoeken. En met de temperatuur gegevens die je aangeeft vraag ik me serieus af of je aan zo'n 4 buitenunit genoeg hebt. Misschien werkt het allemaal heel anders dan het merk waar ik ervaring mee heb. Maar een ruimte die zonder verwarming vrij vlot terugvalt naar 12 graden, daar zou ik goed kijken naar het vermogen.

Wij gebruiken zelf naar grote tevredenheid een mhi-multisplit, 6,0kW, en deze moduleert redelijk terug, is, naar mijn idee, betrekkelijk zuinig in gebruik.

Uiteraard blijft warmte warmte. Singlesplit, multi-split, uiteindelijk wordt het verbruik bij de goede merken vooral bepaald door de warmtevraag, en die lijkt stevig te zijn in jouw geval.

Wanneer je het vermogen te hoog kiest, zal de airco gaan pendelen, mogelijk op een manier waardoor het verbruik toeneemt en het comfort afneemt.

Kies je het vermogen te laag, dan zal de airco vaak boven zijn minimum moeten draaien. Dat zorgt voor meer luchtverplaatsing, meer geluid, en een minder efficient lopend systeem. Bovendien heb je met een systeem dat op de tenen moet lopen beslist meer kans op defrosts.
Die hoeven op zich geen probleem te zijn, en helemaal ontlopen doe je ze nooit, maar met een laag vermogen krijg je er beslist meer, en bovendien zal je er meer van merken omdat de unit dan niet het vermogen heeft het tijdelijk ongemak snel en krachtig op te vangen. Ook loopthet verbruik bij meer defrost fors op. Hier verdubbelt het verbruik bij veel defrosts, en daar krijg je dus effectief niets voor terug.

Maar mijn belangrijkste boodschap is dus, voorzichtig met het vermogen dat je kiest.

Vaak wordt hier op tweakers een laag vermogen aangeraden, waarmee je al bijna niet anders kan dan 24/7 stoken omdat hij het anders niet op temperatuur houdt.

Wij hebben wat meer kracht in ons systeem (met evengoed een zeer redelijk verbruik naar onze mening), en we genieten daar van. Wanneer we, ook met de temperaturen zoals afgelopen dagen in de nacht niet stoken, openen we met "hi power", een stand van mhi waarbij hij 15 minuten stevig blaast en verwarmt. Daarmee warmt hij hier in die 15 minuten de ruimte met gemak 3 tot 4 graden op, in 15 minuten. Wij vinden dat fijn. Daarna kunnen we hem overdag rustig laten pruttelen.

Succes en plezier met je keuze :)

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:11:
Ik heb verschillende mindere ervaringen gelezen over de 68buitenunit die je noemt. Niet alleen maar, maar wel geregeld. Altijd over een bijzonder hoog verbruik.

Nu krijg je online nooit een volledig beeld, maar ik zou zelf voor een multisplit niet in de Daikin hoek zoeken. En met de temperatuur gegevens die je aangeeft vraag ik me serieus af of je aan zo'n 4 buitenunit genoeg hebt. Misschien werkt het allemaal heel anders dan het merk waar ik ervaring mee heb. Maar een ruimte die zonder verwarming vrij vlot terugvalt naar 12 graden, daar zou ik goed kijken naar het vermogen.

Wij gebruiken zelf naar grote tevredenheid een mhi-multisplit, 6,0kW, en deze moduleert redelijk terug, is, naar mijn idee, betrekkelijk zuinig in gebruik.

Uiteraard blijft warmte warmte. Singlesplit, multi-split, uiteindelijk wordt het verbruik bij de goede merken vooral bepaald door de warmtevraag, en die lijkt stevig te zijn in jouw geval.

Wanneer je het vermogen te hoog kiest, zal de airco gaan pendelen, mogelijk op een manier waardoor het verbruik toeneemt en het comfort afneemt.

Kies je het vermogen te laag, dan zal de airco vaak boven zijn minimum moeten draaien. Dat zorgt voor meer luchtverplaatsing, meer geluid, en een minder efficient lopend systeem. Bovendien heb je met een systeem dat op de tenen moet lopen beslist meer kans op defrosts.
Die hoeven op zich geen probleem te zijn, en helemaal ontlopen doe je ze nooit, maar met een laag vermogen krijg je er beslist meer, en bovendien zal je er meer van merken omdat de unit dan niet het vermogen heeft het tijdelijk ongemak snel en krachtig op te vangen. Ook loopthet verbruik bij meer defrost fors op. Hier verdubbelt het verbruik bij veel defrosts, en daar krijg je dus effectief niets voor terug.

Maar mijn belangrijkste boodschap is dus, voorzichtig met het vermogen dat je kiest.

Vaak wordt hier op tweakers een laag vermogen aangeraden, waarmee je al bijna niet anders kan dan 24/7 stoken omdat hij het anders niet op temperatuur houdt.

Wij hebben wat meer kracht in ons systeem (met evengoed een zeer redelijk verbruik naar onze mening), en we genieten daar van. Wanneer we, ook met de temperatuten zoals afgelopen dagen in de nacht niet stoken, openen we met "hi power", een stand van mhi waarbij hij 15 minuten stevig blaast en verwarmt. Daarmee warmt hij hier in die 15 minuten de ruimte met gemak 3 tot 4 graden op, in 15 minuten. Wij vinden dat fijn. Daarna kunnen we hem overdag rustig laten pruttelen.

Succes en plezier met je keuze :)
aircos/wamrtepompen draaien op het minst efficient op laag toeren. op vol gas zijn ze in hun element en haal je de opgegeven COP/EER waardes. dus een kleine die zijn benen mag strekken is op het opgegeven vermogen zuiniger dan een unit die 3x zo groot is die beetje loopt te pielen op stationair.

• Rukapul
flippy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:01:
single splits zijn een moordende markt waarbij elke cent telt. multisplit markt is practisch gezien alleen maar commercieel werk. procentueel heeft bijna niemand een multisplit in een reguliere woning.

de commericele markt is veel meer gericht op duurzaamheid, dus dat ding moet het gewoon 20 jaar doen en over 10+ jaar moet je dus nog steeds onderdelen kunnen krijgen. iets wat vooral voor de C merken zoals gree, midea en haier gewoon hillarisch is als je na 10 jaar denkt nog steeds een printplaat of zo kan krijgen voor een airco die 300 euro inkoop heeft gekost. doorgaans is het al erg snel dat zulke merken vrijwel automatisch economisch total loss zijn als er wat mee is. een MHI, ME, daikin of panasonic is veel sneller de moeite waard om te repareren ipv vervangen.

de units zelf zijn ook veel degelijker gemaakt. dus dikker plaatmateriaal, beter geverfd en meer aandacht aan zaken zoals isolatiematjes op de panelen en om de compressor heen. condensors gemaakt van betere materialen die minder snel oxideren en de waslijst gaat door. iets waar met multisplit gewoon BOM-technisch ruimte voor is en word gemaakt. daarom is een 3MXM doodleuk 3x of meer zo duur inkoop als een losse single split buitendeel die je los koopt voor 400 euro. verschil zie je ineens als je de boel opentrekt en binnenwerken gaat vergelijken.

is heb soms echt moeite op een dak om te horen of sommige multisplits uberhaupt draaien, geen rammeltje or rateltje te bekennen. (vooral MHI en panasonic hebben dat)
ik moet vaak in het begin van een unit die opstart gewoon naar de amperemeter of drukmeter kijken om te zien of de unit loopt of niet. dat lukt niet met een single, die hoor je altijd.
Dit is teveel uit de losse pols gereageerd. Maak het eens concreet voor een single vs buitenunit van een merk naar keuze (MHI, Daikin) geschikt voor dezelfde consumentenbinnenunits. Gewoon de technische verschillen tussen de 2 buitenunits van gelijk vermogen.

Overigens heb ik de MHI SRC50 gehad en verwacht de MHI SCM50. Heb geen teardown van de SRC50 :+
Sjamo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:20:
Overigens geven de fabrikanten van Daikin en MHI zelf aan dat een reden dat multisplits duurder zijn, is dat ze minder verkocht worden.
Dat zie je ook terug in de levertijd die flink is.

[Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 08-02-2023 19:22]

• Sjamo
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:14:
[...]

aircos/wamrtepompen draaien op het minst efficient op laag toeren. op vol gas zijn ze in hun element en haal je de opgegeven COP/EER waardes. dus een kleine die zijn benen mag strekken is op het opgegeven vermogen zuiniger dan een unit die 3x zo groot is die beetje loopt te pielen op stationair.
Daar hebben de vertegenwoordigers van Daikin en MHI toch andere ideeën over.
Volgens hen moet de unit niet te laag lopen, maar ook beslist niet hoog.
Dat nog los van alle ongemak die een unit die hard werkt geeft, zoals ik hierboven zei.
Overigens geven de fabrikanten van Daikin en MHI zelf aan dat een reden dat multisplits duurder zijn, is dat ze minder verkocht worden.

Begrijp me goed, ik had beslist geen single splits willen hebben, om verschillende redenen, maar ik denk dat die ook duidelijk hun plaats hebben, en zeker niet minder zijn.

• flippy
  • Niet online

flippy

Rukapul schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:15:
[...]

Dit is teveel uit de losse pols gereageerd. Maak het eens concreet voor een single vs buitenunit van een merk naar keuze (MHI, Daikin) geschikt voor dezelfde consumentenbinnenunits. Gewoon de technische verschillen tussen de 2 buitenunits.
als je denkt dat je "kwaliteit" kan lezen in onderdeelnummers denk ik niet dat je niet volledig begrijpt wat je vraagt. maar ik ga niet buiten werktijd in technische documentatie graven hiervoor. dit is gewoon stukje realiteit en marktwerking.
Sjamo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:20:
[...]

Daar hebben de vertegenwoordigers van Daikin en MHI toch andere ideeën over.
Volgens hen moet de unit niet te laag lopen, maar ook beslist niet hoog.
Dat nog los van alle ongemak die een unit die hard werkt geeft, zoals ik hierboven zei.

Begrijp me goed, ik had beslist geen single splits willen hebben, om verschillende redenen, maar ik denk dat die ook duidelijk hun plaats hebben, en zeker niet minder zijn.
natuurlijk is het niet tof voor een machine om constant op vol gas te draaien. maar als men puur kijkt naar efficientie (waar het over ging) is een grotere unit niet per definitie beter.

en vertegenwoordigers hebben hele andere doelstellingen in een gesprek dan iemand van de technische dienst. ;)

[Voor 3% gewijzigd door flippy op 08-02-2023 19:25]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:49
flippy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:32:

Single splits zijn zuiniger doordat de verhouding tussen binnen en buitenunit perfect op elkaar afgestemd zijn, dat is bij een multisplit niet goed mogelijk.
precies wat je zegt, alleen als alle binnenunits aan staan kunnen ze meekomen met singlesplits kwa zuinigheid.

Probleem bij multisplit is vaak de veel te hoog minimaal vermogen waardoor ze snel onzuinig kunnen worden.

Vreemde reactie:
"ik ben zelf (als koelservicemonteur) een voorstander van multisplits simpelweg omdat die kwalitatief veel beter in elkaar zitten en geweldig zijn in het verdelen van hun vermogen over meerdere ruimtes."

Hoezo zou een singlesplit dat niet kunnen, probleem waarom een singlesplit in sommige gevallen onzuiniger kunnen zijn is doordat ze naast elkaar gestapelt worden en elkaars luchtstroming beïnvloeden.

[Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 08-02-2023 19:28]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Sjamo
  • Nu online
Ik ben dan zo iemand die denkt dat een Daikin en mhi al een poosje leuke airco's maken, en dat ze zelf op z'n minst wel een idee hebben wat handig is en niet, voor hun eigen apparaten. En dat ze er bij gebaat zijn dat mensen tevreden zijn over hun apparaten. Maar vreemd genoeg zijn er altijd Tweakers die denken dat die mensen weinig van hun eigen apparatuur snappen :)

• Rukapul
flippy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:23:
[...]

als je denkt dat je "kwaliteit" kan lezen in onderdeelnummers denk ik niet dat je niet volledig begrijpt wat je vraagt. maar ik ga niet buiten werktijd in technische documentatie graven hiervoor. dit is gewoon stukje realiteit en marktwerking.
Ok, we noteren 'feitenvrij'

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:26:
[...]

Single splits zijn zuiniger doordat de verhouding tussen binnen en buitenunit perfect op elkaar afgestemd zijn, dat is bij een multisplit niet goed mogelijk.
precies wat je zegt, alleen als alle binnenunits aan staan kunnen ze meekomen met singlesplits kwa zuinigheid.

Probleem bij multisplit is vaak de veel te hoog minimaal vermogen waardoor ze snel onzuinig kunnen worden.
valt wel mee hoor. single splits hebben gewoon dipswitches erin zitten of jumpers die je kan doorknippen om het vermogen aan te geven die ze moeten draaien. je kan rustig een 2.5kW binnendeel aan een 3.5kW buitendeel hangen of andersom. vooral bij het wat meer commerciele werk van ME zijn de printplaten allemaal hetzelfde en als je de print vervangt moet je eerst instellen wat voor unit het moet zijn. dat is ook een truc die ik soms gebruik om bijvoorbeeld een te grote installatie kunstmatig "kleiner" te maken zodat die zich beter gedraagt.
Sjamo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:31:
Ik ben dan zo iemand die denkt dat een Daikin en mhi al een poosje leuke airco's maken, en dat ze zelf op z'n minst wel een idee hebben wat handig is en niet, voor hun eigen apparaten. En dat ze er bij gebaat zijn dat mensen tevreden zijn over hun apparaten. Maar vreemd genoeg zijn er altijd Tweakers die denken dat die mensen weinig van hun eigen apparatuur snappen :)
en ik ben iemand die al jarenlang op daken staat die dingen te repareren en daarom dus voorlopig nooit een daikin zal kopen voor eigen gebruik ook al vind de doorsnee consument het helemaal geweldig. ;)

en die mannen in die bedrijven weten echt wel waar ze mee bezig zijn als ze het ontwerpen. daar twijfel ik ook zeker niet aan. de mannen die vervolgens aan de ontwerpen gaan rommelen om zoveel mogelijk winst eruit te persen heb ik andere woorden voor. dankzij die mannen heb ik afgelopen zomer weer een dozijn of 2 printplaten lopen vervangen van 1 specifiek merk.
Rukapul schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:33:
[...]

Ok, we noteren 'feitenvrij'
doe dat. d:)b

[Voor 3% gewijzigd door flippy op 08-02-2023 19:38]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:49
flippy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:35:
[...]

valt wel mee hoor. single splits hebben gewoon dipswitches erin zitten of jumpers die je kan doorknippen om het vermogen aan te geven die ze moeten draaien. je kan rustig een 2.5kW binnendeel aan een 3.5kW buitendeel hangen of andersom. vooral bij het wat meer commerciele werk van ME zijn de printplaten allemaal hetzelfde en als je de print vervangt moet je eerst instellen wat voor unit het moet zijn. dat is ook een truc die ik soms gebruik om bijvoorbeeld een te grote installatie kunstmatig "kleiner" te maken zodat die zich beter gedraagt.
Ok bij Daikin heb je 2 versies, de grote en kleiner versie, ze zijn fysiek ook totaal anders.
De 2 2,5 en 3,5 dacht ik zijn inderdaad exact hetzelfde en alleen software matig de begrenzing aangepast, de 4,2 en hoger zijn de grote broertje.

Tussen de 3,5 en 4,2 valt geen andere printplaat te plaatsen gezien ze ook werkelijk fysiek anders zijn.
Maar ik begrijp je wel.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:43:
[...]

Ok bij Daikin heb je 2 versies, de grote en kleiner versie, ze zijn fysiek ook totaal anders.
De 2 2,5 en 3,5 dacht ik zijn inderdaad exact hetzelfde en alleen software matig de begrenzing aangepast, de 4,2 en hoger zijn de grote broertje.

Tussen de 3,5 en 4,2 valt geen andere printplaat te plaatsen gezien ze ook werkelijk fysiek anders zijn.
dat klopt. daarom is het ook heel belangrijk om de goede unit te kiezen en niet gewoon lulkraak alleen maar naar vermogen kijken. juiste unit voor de juiste belasting.

grappig is dat je vooral bij grotere binnendelen (denk 7kW en groter) je vaak een enorm bereik hebt voor printplaten. ik heb al meer dan eens een 12kW binnendeel begrenst op 6kW bijvoorbeeld. das ook wat minder kritisch als je 50+kW aan buitenunits hebt staan....

[Voor 20% gewijzigd door flippy op 08-02-2023 19:49]

• Sjamo
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:35:
[...]

[...]

en ik ben iemand die al jarenlang op daken staat die dingen te repareren en daarom dus voorlopig nooit een daikin zal kopen voor eigen gebruik ook al vind de doorsnee consument het helemaal geweldig. ;)

en die mannen in die bedrijven weten echt wel waar ze mee bezig zijn als ze het ontwerpen. daar twijfel ik ook zeker niet aan. de mannen die vervolgens aan de ontwerpen gaan rommelen om zoveel mogelijk winst eruit te persen heb ik andere woorden voor.

[...]

doe dat.
Ik deel je mening over Daikin op basis van wat ik er over gelezen heb, maar ik weet ook dat veel mensen er blij mee zijn, vooral de singlesplits geloof ik.

En ja, ik geloof wel dat er hier en daar wat ge-ehhh-rommeld wordt met kwaliteit waar "mogelijk". Ik denk dat dat tegenwoordig in bijna elke branche aan de orde van de dag is.

Als ik nou kijk wanneer ik nou slechte ervaringen zie met singlesplits, is dat eigenlijk altijd bij mensen die hun warmtevraag onderschatten. Die denken dat zo'n 3,5kW het met 2 vibgers in de neus kan doen, omdat dat bij de buren met een nieuwbouwwoning of top-isolatie ook werkt.

Mensen die voorheen vloerverwarming door het huis heen hadden, of cv met uiteraard radiatoren door het hele huis. Maar als het dan om airco gaat, dan zeggen ze, ach, boven verwarmen we bijna nooit, daar hoeft niets.

Dan nemen ze voor de woonkamer nog een betrekkelijk krappe maat, en vervolgens begint de ellende. Want juist wanneer het koud is, heb je je airco nodig, en juist dan heeft die wat minder rendement. En dan werkt die kou op boven op enig moment wel door. Die begint dan invloed te krijgen op beneden. En dan gaan ze de kamerdeur open zetten. Dan moet die unit die bij die kou al aardig z'n best moet doen op de woonkamer, ook nog de rest er bij pakken. Vervolgens wordt er dan 3 weken lang gegoocheld met de instellingen, terwijl feitelijk de capaciteit niet goed gekozen is voor de vraag. En dat vind ik dan jammer.

Een voordeel van multisplit is dat je in de rest van het huis ook kan verwarmen wanneer nodig, en dat is wanneer het koud is, zonder dat je gelijk een hele batterij met buitenunits hebt staan/hangen.
Het zal vast iets minder voordelig zijn dan een single, maar comfort wanneer je het nodig hebt is ook wat, vind ik.

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:50:
[...]

Ik deel je mening over Daikin op basis van wat ik er over gelezen heb, maar ik weet ook dat veel mensen er blij mee zijn, vooral de singlesplits geloof ik.

En ja, ik geloof wel dat er hier en daar wat ge-ehhh-rommeld wordt met kwaliteit waar "mogelijk". Ik denk dat dat tegenwoordig in bijna elke branche aan de orde van de dag is.

Als ik nou kijk wanneer ik nou slechte ervaringen zie met singlesplits, is dat eigenlijk altijd bij mensen die hun warmtevraag onderschatten. Die denken dat zo'n 3,5kW het met 2 vibgers in de neus kan doen, omdat dat bij de buren met een nieuwbouwwoning of top-isolatie ook werkt.

Mensen die voorheen vloerverwarming door het huis heen hadden, of cv met uiteraard radiatoren door het hele huis. Maar als het dan om airco gaat, dan zeggen ze, ach, boven verwarmen we bijna nooit, daar hoeft niets.

Dan nemen ze voor de woonkamer nog een betrekkelijk krappe maat, en vervolgens begint de ellende. Want juist wanneer het koud is, heb je je airco nodig, en juist dan heeft die wat minder rendement. En dan werkt die kou op boven op enig moment wel door. Die begint dan invloed te krijgen op beneden. En dan gaan ze de kamerdeur open zetten. Dan moet die unit die bij die kou al aardig z'n best moet doen op de woonkamer, ook nog de rest er bij pakken. Vervolgens wordt er dan 3 weken lang gegoocheld met de instellingen, terwijl feitelijk de capaciteit niet goed gekozen is voor de vraag. En dat vind ik dan jammer.

Een voordeel van multisplit is dat je in de rest van het huis ook kan verwarmen wanneer nodig, en dat is wanneer het koud is, zonder dat je gelijk een hele batterij met buitenunits hebt staan/hangen.
Het zal vast iets minder voordelig zijn dan een single, maar comfort wanneer je het nodig hebt is ook wat, vind ik.
de truc zit hem vaak niet in het vermogen maar de plaats waar het vermogen komt. aircos worden in woningen vaak in midden van huiskamers geprakt en zitten dus zo ver mogelijk vandaan waar de warmte of koelte nodig is. ik zie het vooral vaak in wat oudere kantoorpanden waar men door de cententellers is besloten om 1 enorme puist van 7kW of zo in het midden van een vergaderruimte op te hangen terwijl er een enorme raampartij is. dat ding staat vervolgens (net als in een reguliere woonkamer) zijn ziel eruit te draaien om de toko wanhopig op de ingestelde temperatuur te krijgen. als men dan vervolgens de unit vervangt voor een multisplit met 2 units aan weerzijden van de ruimte waar de warmte/koelte nodig is zal men zien dat die unit met exact evenveel vermogen het keurig doet.

een goede installatie is nog niet zo simpel. en vermogen betekent niks als je het niet op de juiste plek kan krijgen. daarom ben ik vaak een voorstander van een duo split in woonkamers bijvoorbeeld. 2x 2.5kw aan weerszijden van een woonkamer is stukken beter dan 1 puist van 5kW in het midden van de kamer. al zie ik liever vloermodellen in woningen dan wandmodellen. maar die zijn duurder dus zie je die niet veel buiten commericele ruimtes ok al is het verreweg de beste oplossing voor woningen. grote voordeel van duo splits in 1 grote kamer is dat ze hun minium vermogen (die vaak niet ver af ligt of gelijk is aan een mono split) kunnen verdelen over 2 binnendelen met een rustiger gedrag en meer comfort ervoor terug.

[Voor 3% gewijzigd door flippy op 08-02-2023 20:12]

• Sjamo
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:06:
[...]

de truc zit hem vaak niet in het vermogen maar de plaats waar het vermogen komt. aircos worden in woningen vaak in midden van huiskamers geprakt en zitten dus zo ver mogelijk vandaan waar de warmte of koelte nodig is. ik zie het vooral vaak in wat oudere kantoorpanden waar men door de cententellers is besloten om 1 enorme puist van 7kW of zo in het midden van een vergaderruimte op te hangen terwijl er een enorme raampartij is. dat ding staat vervolgens (net als in een reguliere woonkamer) zijn ziel eruit te draaien om de toko wanhopig op de ingestelde temperatuur te krijgen. als men dan vervolgens de unit vervangt voor een multisplit met 2 units aan weerzijden van de ruimte waar de warmte/koelte nodig is zal men zien dat die unit met exact evenveel vermogen het keurig doet.

een goede installatie is nog niet zo simpel. en vermogen betekent niks als je het niet op de juiste plek kan krijgen. daarom ben ik vaak een voorstander van een duo split in woonkamers bijvoorbeeld. 2x 2.5kw aan weerszijden van een woonkamer is stukken beter dan 1 puist van 5kW in het midden van de kamer. al zie ik liever vloermodellen in woningen dan wandmodellen. maar die zijn duurder dus zie je die niet veel buiten commericele ruimtes ok al is het verreweg de beste oplossing voor woningen.
We zijn inmiddels volledig off topic geloof ik, excuus topic starter :)
Maar ik snap wel wat je bedoelt denk ik.

Wij hebben een 6.0 buitenunit, met in de woonkamer een 3,5kW unit. En die is niets teveel, precies goed, maar onze woonkamer is klein. Zo'n 20m2, en dat werkt erg goed.

Een radiator heb je er ook niet maar 1 van in een hoekje ergens, in een kamer van 50m2. Het is best logisch. Je hebt een beste waai nodig om 8 meter te overbruggen :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee