Toon posts:

Inzakken energiegebruik wanneer zonnepanelen in werking gaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ownkruid434
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-02 10:38
Goedemiddag,

Via mijn home assistant servertje kan ik een beetje mijn energieverbruik monitoren.
Nu gebeurt er iets wat ik zelf niet kan verklaren op het moment dat mijn zonnepalen beginnen met opwekken.

Mijn sluimerverbruik (aangeduid met de mega rechte rode lijn...) ligt rond de 200W.
Mijn verwachting is dat dit de hele dag, als er niemand thuis is, doorgaat.
Zodra de panelen in werking treden zakt dit sluimerverbruik.

Heeft iemand dit eerder gezien en kan mij dit verduidelijken?

Legenda:
(donker) blauwe balken: energie kopen (hoog/laag tarief)
gele balken: zelf verbruikte zonne-energie
paarse balken: teruggeleverde zonne-energie.

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 17:43

Cr3ator

1 bar is geen bar

Waarschijnlijk monitor je via je P1-poort? Het lijkt er op dat je gele balken de 'gesaldeerde' energie aangeven, aangezien ze nooit vocen de blauwe balken uitkomen. Het verbruik neemt af doordat je een deel van je zonnestroom direct verbruikt. Deze gaat nooit door de meter en wordt dan dus niet 'gezien' in je grafiek. Het gemeten verbruik neemt daardoor wel af.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik gok dat het uitrekenen van het zelf verbruikte energie niet helemaal goed gaat en dat dit hoger zou moeten zijn dan je hier ziet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:31

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als eerste, welke sensoren (en integratie) gebruik je voor levering, teruglevering en PV opwek?

Daarnaast vergelijkbaar maar omgekeerd met deze vraag. Als je omvormer dus juist minder zegt op te wekken dan hij werkelijk doet kan je dit dus ook krijgen. Dan kan een nulmeting doen (dus alle verbruikers uit, alleen PV) en dan kijken of PV opwek = teruglevering.

• Ownkruid434
Ik lees inderdaad m'n meter uit via de P1 poort.
Hieruit lees ik al het stroom verkeer door m'n meter uit.

Ik lees daarnaast ook m'n enphase invertors uit. Vanwege API dingetjes (enphase heeft recent alles dicht gegooid helaas) leest HASS niet de invertors zelf uit, maar de cloudomgeving, dus wat ik kan zien op de enphase portal is exact hetzelfde als mijn home assistant ziet.

Home Assistant rekent vervolgens zelf uit wat er opgewekt is min wat er teruggeleverd is (= zelf verbruikte zonnestroom).

Ik ben wel benieuwd naar waar het "probleem" nou zit.
Het lijkt wel alsof er meer zonnestroom opgewekt wordt dan dat enphase weergeeft..

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:59
Enphase rapporteert vrij hoog. Ik gok dat er vrij gunstig wordt afgerond.
Tenzij je de metered envoy hebt kun je die nummers niet zo gebruiken.

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ownkruid434 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:13:
Ik lees inderdaad m'n meter uit via de P1 poort.
Hieruit lees ik al het stroom verkeer door m'n meter uit.
Je P1 poort geeft alleen aan wat er door de meter stroomt (netto). Je verbruikt direct stroom van je panelen dat dan niet langs de meter meer binnenkomt. Het oranje gedeelte krijg je nog netto binnen van het net omdat je op dat moment niet genoeg opwekt.

[Voor 16% gewijzigd door H92! op 09-02-2023 08:26]

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:58
H92! schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:24:
[...]

Je P1 poort geeft alleen aan wat er door de meter stroomt (netto). Je verbruikt direct stroom van je panelen dat dan niet langs de meter meer binnenkomt. Het gele gedeelte (dat je dus alsnog binnenkrijgt) is omdat je op dat moment niet genoeg opwekt.
Dit is dus wel te meten. De vraag is of HomeAssistant de delta bepaalt tussen de data van de omvormer en de teruggeleverde stroom van de meter.

Stel HA ziet dat er 2kW opgewekt is door de omvormer. De slimme meter zegt dat er 500W teruggeleverd is in datzelfde tijdspan, dan is er op dat moment een verbruik geweest van 1.5kW.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-03 09:08
Heb je een 3fase aansluiting. Dan is dit onbalans tussen de fases. Ten opzichte van opwek en verbruik.

• Ownkruid434
jeroen3 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:20:
Enphase rapporteert vrij hoog. Ik gok dat er vrij gunstig wordt afgerond.
Hoe interpreteer ik dit?
jeroen3 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:20:
Tenzij je de metered envoy hebt kun je die nummers niet zo gebruiken.
Ik heb geen metered envoy. Ik mag er toch van uit gaan dat wat de envoy doorgeeft naar de Enlighten portal aardig klopt?!
Ik kan prima begrijpen dat er verschil zit in de metered en niet metered. Echter bij momenten (mogelijk) een goeie 20% afwijking vind ik toch wel erg veel.

Dit is mij nu pas de afgelopen 2 dagen toevallig opgevallen omdat er dan niemand thuis is en het goed zonnig was. Heb ook geen idee of dit een probleem is of niet, want er zijn gewoon teveel variabelen binnen het stroomnetwerk in huis.

• Ownkruid434
com2,1ghz schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:31:
[...]

Dit is dus wel te meten. De vraag is of HomeAssistant de delta bepaalt tussen de data van de omvormer en de teruggeleverde stroom van de meter.

Stel HA ziet dat er 2kW opgewekt is door de omvormer. De slimme meter zegt dat er 500W teruggeleverd is in datzelfde tijdspan, dan is er op dat moment een verbruik geweest van 1.5kW.
Dit is dus exact de manier waarop dit grafiekje is opgebouwd :*)
Vandaar ook mijn verwachting dat het rode horizontale streepje uit mijn eerste post gevolgd wordt, maar dan met gele balkjes.

• Ownkruid434
internet4me schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:32:
Heb je een 3fase aansluiting. Dan is dit onbalans tussen de fases. Ten opzichte van opwek en verbruik.
We hebben een mogelijke winnaar!

Ik heb inderdaad een 3 fase aansluiting, maar gebruik er effectief maar 1!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja dit komt 100% door 3-fase. Dit zijn de realtime metingen per fase. Als je vervolgens naar de meterstanden kijkt dan zal je zien dat de meter niet oploopt zolang er over de fases heen een netto overschot is van je panelen.
Wat je nu ziet afnemen op je normale gebruik is dus het gedeelte wat op dezelfde fase wordt opgewekt. Je slimme meter kan het onderscheid niet maken.

[Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-02-2023 08:42]

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:00
Heb je toevallig verbruikers zitten op dezelfde fase als je enphase?
Dus tussen je envoy metered stroomspoelen en je panelen ook verbruikers?

In dat geval gaat de energie van je panelen naar deze verbruikers en komt deze energie nooit langs je stroomspoelen. Hierdoor zal het verbruik van het huis dus inzakken omdat deze stroom nergens door een registratiepunt in huis heen gaat

• Ownkruid434
timminater schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:41:
Heb je toevallig verbruikers zitten op dezelfde fase als je enphase?
Dus tussen je envoy metered en je panelen ook verbruikers?

In dat geval gaat de energie van je panelen naar deze verbruikers en komt deze energie nooit langs je stroomspoelen. Hierdoor zal het verbruik van het huis dus inzakken omdat deze stroom nergens door een registratiepunt in huis heen gaat
Haha, dat zou wel echt een beun manier van installeren geweest zijn 8)7
Maar nee, bovenstaande is zeker niet het geval.

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:00
Ik heb namelijk zelf ook Enphase, 3 fase opwekking en 2 van de 3 fasen verbruikers en uitlezing van de P1 poort EN de Envoy S Metered. Bovenstaande gedrag van inzakken van huisverbruik op het moment van opwekking zie ik bij mij niet terug.
Je kunt vragen aan enphase of ze de firmware van je Envoy downgraden, dan kun je weer gewoon de local API gebruiken.
Ik gebruik er zelf ook nog deze addon bij om mijn envoy realtime uit te lezen:
https://github.com/vk2him/Enphase-Envoy-mqtt-json

• Ownkruid434
timminater schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:54:
Ik heb namelijk zelf ook Enphase, 3 fase opwekking en 2 van de 3 fasen verbruikers en uitlezing van de P1 poort EN de Envoy S Metered. Bovenstaande gedrag van inzakken van huisverbruik op het moment van opwekking zie ik bij mij niet terug.
Het is helaas nu te laat om nog te wisselen naar de metered.
timminater schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:54:
Je kunt vragen aan enphase of ze de firmware van je Envoy downgraden, dan kun je weer gewoon de local API gebruiken.
Doen ze dit?!
Daarnaast; dit zal geen verschil in uitkomst geven. Neem aan dat wàt ze meten ze ook doorgeven naar de portal.

[Voor 7% gewijzigd door Ownkruid434 op 09-02-2023 09:01]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:59
Ownkruid434 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:35:

[...]

Ik heb geen metered envoy. Ik mag er toch van uit gaan dat wat de envoy doorgeeft naar de Enlighten portal aardig klopt?!
Bij mij gaf enphase gisteren 7.2 kwh aan. De meter in serie met de panelengroep slechts 6.8.
Toch ergens een .4 kwh verdwenen dan.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ownkruid434 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:44:
[...]

Haha, dat zou wel echt een beun manier van installeren geweest zijn 8)7
Maar nee, bovenstaande is zeker niet het geval.
Dat is geen beun manier. Een normale meterkast op 3-fase heeft alle groepen in huis netjes verdeeld.
Dus als je PV op 1 fase is aangesloten zal er sowieso stroom lopen van PV naar andere gebruikers op dezelfde fase (ca. 1/3 van je huis dus), die stroomt komt dan niet binnen door de meter en zal nooit gezien worden, stroomt blijft dan binnen de groepenkast.
Alleen door met aparte sensoren/tellers voor PV en huis kun je het onderscheid maken. Met een Enphase Envoy metered bijvoorbeeld. Zeker niet met enkel de P1 van je slimme meter.

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-03 16:10
Wat je ziet is normaal. In die uren heb je meer opgewekt dan je op dat moment verbruikte. De oranje balkjes heb je direct verbruikt en wat paars is is wat je hebt terug geleverd. In staven 9 10 en 11 zie je dat je minder opwekte dan dat je verbruikte en leverde je dus niets terug.

• Ownkruid434
CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:52:
[...]

Dat is geen beun manier. Een normale meterkast op 3-fase heeft alle groepen in huis netjes verdeeld.
Dat is niet wat er gevraagd werd. er werd gevraagd of: er verbruikers tussen de panelen en de envoy zitten.

De enige 2 redenen waarom zoiets op deze manier aangelegd wordt is:
- beun manier
- panelen op 2 locaties (serie op schuur, serie op huis bijv) met maar 1 envoy.

In dit geval snap ik dat er mogelijk rare waarden uitgelezen zouden kunnen worden.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ownkruid434 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:28:
[...]

Dat is niet wat er gevraagd werd. er werd gevraagd of: er verbruikers tussen de panelen en de envoy zitten.

De enige 2 redenen waarom zoiets op deze manier aangelegd wordt is:
- beun manier
- panelen op 2 locaties (serie op schuur, serie op huis bijv) met maar 1 envoy.

In dit geval snap ik dat er mogelijk rare waarden uitgelezen zouden kunnen worden.
Nee hoor. Je kunt ook een PV verdeler hebben. Panelen voeden in op die verdeler, waar bijvoorbeeld ook de wasmachine in zit. De Envoy zit er ook niet "tussen", maar prikt in op dezelfde fase zodat ie de communicatie met de micro omvormers die over de stroomdraden loopt kan doen.
Ik denk dat jij in de war bent met het Q-relais, die er wel tussen hoort (maar niet elke installateur doet), of met de ct-klemmen die soms worden geplaatst, maar we gaan offtopic :)

Er is trouwens wel degelijk een manier om de omvormers lokaal uit te lezen ipv via de cloud, maar misschien support Home Assistant dat nog niet.

[Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-02-2023 12:43]

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:16
Je kunt je Envoy nog steeds lokaal uitlezen. Alleen de authenticatie methode is iets veranderd. Ik zelf gebruik deze plugin https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy (installeren via HACS) werkt prima.

Als je de P1 poort uitleest en de Envoy (lokaal) heb je helemaal geen metered nodig.

Edit: Ter verduidelijking, ikzelf heb de ook de Envoy standaard en lees de P1 poort en heb dit gedrag niet. Bij mij worden de gele balken gewoon zo hoog als dat de blauwe normaal zijn.

[Voor 23% gewijzigd door vinniefireman op 09-02-2023 12:48]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

degrashopper schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:53:
Wat je ziet is normaal. In die uren heb je meer opgewekt dan je op dat moment verbruikte. De oranje balkjes heb je direct verbruikt en wat paars is is wat je hebt terug geleverd. In staven 9 10 en 11 zie je dat je minder opwekte dan dat je verbruikte en leverde je dus niets terug.
Nee, het gaat erom dat het deel boven de X-as opeens kleiner werd. Dus ongeacht of het van de panelen komt of uit het net wordt gehaald: opeens wordt er in het huis grofweg nog maar een kwart aan energie verbruikt t.o.v. alle uren sluipverbruik daardoor (de rode lijn).

Je zou verwachten dat die staafjes boven de X-as net zo hoog blijven en alleen van kleur veranderen (oranje worden) op het moment dat er voldoende opwek is.

Vergelijk het maar eens met mijn statistieken van vandaag:

Staafje 7 en 8 zijn uitschieters omdat we toen wakker werden en extra energie hebben verbruikt. Maar verder zijn de oranje staafjes 10, 11 en 12 ongeveer net zo hoog als 0 t/m 6.

De TS heeft juist het probleem dat de oranje staafjes opeens helemaal instorten, terwijl het sluipverbruik in huis vergelijkbaar zal blijven.

[Voor 39% gewijzigd door Gizz op 09-02-2023 12:51]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ownkruid434
@Gizz thanks voor de verduidelijking. dit is dus exact mijn "probleem".

Nu heb ik het deels opgelost.
Ik snapte niet waarom ik ruim 330W aan sluimerverbruik had, normaal ligt dat rond de 150W.
ik kwam er vanochtend achter dat de warmtelamp voor ons konijntje nagenoeg tegelijk met het "inkakken" van het verbruik uit ging (automation rond buitentemperatuur van 0 graden), dat scheelt dus ruim 160W.

Dan blijft er echter nog steeds achter dat het verbruik daarna rond de 70W ligt, wat dus de helft is van normaal.

Vooralsnog blijf ik nog even monitoren om te kijken of het incidenteel is of dat toch een structureel probleem is.

[Voor 3% gewijzigd door Ownkruid434 op 09-02-2023 13:31]

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18

bonzz.netninja

Niente baffi

je verbruik meten op de p1 zonder ook de waarden uit je omvormer mee te nemen is zinloos. Er wordt immers direct energie verbruikt (opgewekt door je panelen) zonder dat het ooit je p1 meter bereikt. De enige manier om de rekensom goed te maken is door ook de waarden van je omvormer mee te nemen.

Maak ook een verschil tussen 'verbruik van het net' en 'verbruik door je huis'.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bonzz.netninja dat doet de TS, die combineert de data van P1 en de directe opwek uit zijn panelen. Anders had HA ook geen oranje staafjes kunnen maken, dan is alles paars (teruggeleverd) of blauw (uit het net gehaald).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-03 16:55
Kan je ter verduidelijking een screenshot van je energie dashboard configuratie geven?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee