Toon posts:

Marktplaats koper wil (denk ik) koop terug draaien

Pagina: 1
Acties:

• Rebel-Rebel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-03 23:05
Ik heb na aankoop nieuw toestel mijn iphone 12 pro op marktplaats gezet, vorige week kwam er iemand langs en heeft het toestel overgenomen. Hij heeft deze gecheckt, etc. Het toestel heeft tijdens mijn gebruik (2 jaar) nooit issues gehad en is dus ook nooit defect geweest en daardoor ook nooit gerepareerd geweest. Er heeft altijd een case en glazen screenprotector op gezeten waardoor het toestel zeer netjes is/was.

Ik ontving gister van de koper een bericht dat er een niet origineel scherm op zou zitten want de kwaliteit van de selfie/front camera is zeer slecht vergeleken met zijn andere iphone 12 pro....ik heb hem aangegeven dit niet te herkennen en dat het toestel dus nooit defect/gerepareerd is geweest dus een niet origineel scherm is onmogelijk. Betreffende is het hier niet mee eens en houd voet bij stuk, hij komt nogal dwingend (agressief) over..ik heb aangegeven dat hij wellicht met Apple kan chatten en kan vragen of dit probleem bekend is (Google geeft al allerlei links dat dit zo is) maar daar wilt hij absoluut niets van weten..hij wilt nu langskomen om het te laten zien en ik vind dit prima..ik neem het toestel echter niet terug aangezien ik niet weet wat hij er in de tussentijd mee heeft gedaan en er dus bij mij nooit problemen zijn geweest...

Wat adviseren jullie (nog) als deze persoon langskomt om het te laten zien c.q. denkt te retourneren?

[Voor 0% gewijzigd door Rebel-Rebel op 08-02-2023 16:11. Reden: typfoutjes]

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-03 12:37
Hou hem buiten de deur; luister naar zijn verhaal en geef aan dat je er niets aan kan doen, aangezien hij het vorige week goed kunnen testen.

Je had hem al niet naar jou toe moeten laten komen, maar gewoon afhouden omdat hij e.e.a. goed heeft kunnen testen vorige week.

[Voor 31% gewijzigd door Lelletje op 08-02-2023 16:10]

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-03 15:28
Ik zou hem lekker blokkeren en negeren. Ik heb ook wel eens een negatieve ervaring gehad op Marktplaats na het verkopen van een auto, de pauper aan wie ik het verkocht had begon meteen met bedreigen en dergelijke en wilde er gewoon een slaatje uit slaan. Meestal is het grootspraak, zo niet, dan bel je de politie.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou er niet mee akkoord gaan dat hij langskomt. Als jij zeker weet dat je nooit een onderdeel hebt vervangen, wat gaat hij dan laten zien? Hooguit word je via een of andere wisseltruc opgelicht, of zo geïntimideerd dat je toch de telefoon maar terugneemt (die dan omgewisseld is). Niet mee akkoord gaan, als hij meent dat de camera slecht is, dan stuurt hij maar een testfoto op, toch?

• Rebel-Rebel
Kurkentrekker schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:12:
Ik zou er niet mee akkoord gaan dat hij langskomt. Als jij zeker weet dat je nooit een onderdeel hebt vervangen, wat gaat hij dan laten zien? Hooguit word je via een of andere wisseltruc opgelicht, of zo geïntimideerd dat je toch de telefoon maar terugneemt (die dan omgewisseld is). Niet mee akkoord gaan, als hij meent dat de camera slecht is, dan stuurt hij maar een testfoto op, toch?
Ik heb een testfoto ontvangen waar ik niet zoveel mee kan, ik kan niet zien of hij dat wel met dat toestel maakt en zo ja welke instellingen hij gebruikt, etc.

Ik vind het prima dat hij het wil laten zien, ik zal niet alleen zijn en op een centrale plek. Ik zal zijn verhaal aanhoren, het IMEI en serienummer checken, etc. ik ga er echter niets mee doen. Ik denk als ik hem blokkeer hij sowieso aan de deur gaat komen en daar heb ik geen zin in.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-03 12:37
Ik heb ook een keer zoiets meegemaakt; al ging het hier om iets anders.

Er werd ook gedreigd etc, maar ik heb steeds aangegeven er niets mee te doen omdat het getest is/was en er tijd overheen gegaan is.

Blijven volhouden en het is opgehouden. Ze zouden de politie bellen, ik had ze succes gewenst.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Rebel-Rebel Volgende keer lekker op Tweakers verkopen via V&A.

Hoeveel reviews hebben jullie beide op Marktplaats?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Rebel-Rebel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:15:
[...]

Ik heb een testfoto ontvangen waar ik niet zoveel mee kan, ik kan niet zien of hij dat wel met dat toestel maakt en zo ja welke instellingen hij gebruikt, etc.

Ik vind het prima dat hij het wil laten zien, ik zal niet alleen zijn en op een centrale plek. Ik zal zijn verhaal aanhoren, het IMEI en serienummer checken, etc. ik ga er echter niets mee doen. Ik denk als ik hem blokkeer hij sowieso aan de deur gaat komen en daar heb ik geen zin in.
Maar waarom zou je daar dan nog tijd aan besteden? Hoe kan hij in hemelsnaam aantonen dat het scherm is vervangen en hij zijn geld terug moet krijgen, zonder dat hij op de een of andere manier loopt te sjoemelen?

Lijkt me eerder een truc om jou met geld over straat te sturen. De enige openbare plek waar ik met zo'n persoon zou afspreken is tegenover het politiebureau :P

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Kurkentrekker schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:12:
Dit zal het geval zijn inderdaad, al TS hem terugneemt zit hij met een brakke telefoon en de oplichter met een goed werkende iPhone.

TS, heb je een IMEI nummer van de telefoon die je verkocht hebt?

• Rebel-Rebel
Kurkentrekker schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:24:
[...]

Maar waarom zou je daar dan nog tijd aan besteden? Hoe kan hij in hemelsnaam aantonen dat het scherm is vervangen en hij zijn geld terug moet krijgen, zonder dat hij op de een of andere manier loopt te sjoemelen?

Lijkt me eerder een truc om jou met geld over straat te sturen. De enige openbare plek waar ik met zo'n persoon zou afspreken is tegenover het politiebureau :P
Ja dat gaf ik ook al aan, ik heb overigens enkel aangegeven het te willen aanhoren en zien, niets over retour of whatever, heel toevallig is de centrale plek ook tegenover een bureau.

• Rebel-Rebel
Slasher schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:27:
[...]

Dit zal het geval zijn inderdaad, al TS hem terugneemt zit hij met een brakke telefoon en de oplichter met een goed werkende iPhone.

TS, heb je een IMEI nummer van de telefoon die je verkocht hebt?
Yes heb ik.

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Ik zou die uitnodiging overigens niet eens aanvaarden, als 'ie aan de deur staat ook gewoon negeren, desnoods aangeven dat je niks voor hem kunt betekenen en hij toch echt bij Apple moet zijn.

Op het moment dat hij/zij stampij maakt, dreigend overkomt. Politie bellen, klaar.
Marktplaats is simpel, garantie tot aan de deur, testen kan als je 'm komt ophalen. Bij verzenden helaas op vertrouwen dat het goed gaat. Hij/zij heeft voldoende de tijd gehad. :)

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:27
[...]

[...]
Heeft hij de originele foto verzonden? Je kan de foto namelijk even bekijken via https://onlineexifviewer.com/, daar kun je zien met welk toestel en op welke datum de foto gemaakt is.

Get Schwifty

• Rebel-Rebel
Saeverix schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:39:
[...]

Heeft hij de originele foto verzonden? Je kan de foto namelijk even bekijken via https://onlineexifviewer.com/, daar kun je zien met welk toestel en op welke datum de foto gemaakt is.
Deze info is niet te zien volgens de site maar dat zou ook niets veranderen aan het feit dat ik in die 2 jaar nooit problemen en dus een reparatie nodig heb gehad.

[Voor 14% gewijzigd door Rebel-Rebel op 08-02-2023 16:46]

• Ysberg80
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:17
Rebel-Rebel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:08:
Ik ontving gister van de koper een bericht dat er een niet origineel scherm op zou zitten want de kwaliteit van de selfie/front camera is zeer slecht vergeleken met zijn andere iphone 12 pro....
Klinkt als een omwissel truc, of alleen het scherm is omgewisseld met zijn niet originele zodat het serienummer nog wel klopt.

Als jij eerste eigenaar bent en zeker bent dat het scherm nooit vervangen is dan meteen afkappen

• Rebel-Rebel
Ysberg80 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:46:
[...]

Klinkt als een omwissel truc, of alleen het scherm is omgewisseld met zijn niet originele zodat het serienummer nog wel klopt.

Als jij eerste eigenaar bent en zeker bent dat het scherm nooit vervangen is dan meteen afkappen
Ja maar wat zou je doen als je het idee hebt dat deze figuur TOCH aan de deur gaat komen, dan heb ik het liever dat ik het vooraf weet, op een centrale plek en met iemand er bij.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Rebel-Rebel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:48:
[...]

Ja maar wat zou je doen als je het idee hebt dat deze figuur TOCH aan de deur gaat komen, dan heb ik het liever dat ik het vooraf weet, op een centrale plek en met iemand er bij.
Bel gewoon een paar maten op voor een biertje. En laat tegen die koper zien dat ze aanwezig zijn en dat je lekker een film aan het kijken bent, en dat je niet veel tijd hebt om uitgebreid te checken.

1) Koper zal snel afhaken omdat je weinig tijd hebt
2) Koper gaat moeilijk doen, en je vrienden zijn snel ter plaatse

[Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 08-02-2023 16:54]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
Rebel-Rebel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:48:
[...]

En waarom denk je dat die afspraak voorkomt dat hij aan de deur komt? Als die afspraak niet volgens hun zin gaat, heb je nog goede kans dat ze voor de deur staan.

Gewoon helemaal geen tijd en moeite in steken, 0.

De meeste van dit soort types hebben een grote bek, en dreigen een hoop, maar als het er echt op aan komt doen ze helemaal niets.

[Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 08-02-2023 16:59]

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-03 16:09

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Als die nou wel besluiten binnen te komen, en je bent er zat van.

2x vorderen om te vertrekken. Daarna politie bellen en een melding doen van huisvredebreuk.

De tip is al gegeven, gewoon netjes communiceren en aangeven dat je niets kunt betekenen voor hem.

Asus Zenbook i7 256gb

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:27
Rebel-Rebel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:43:
[...]

Deze info is niet te zien volgens de site maar dat zou ook niets veranderen aan het feit dat ik in die 2 jaar nooit problemen en dus een reparatie nodig heb gehad.
Nouja als dat een onbewerkte originele foto was dan kon je zien dat de foto gemaakt was met een iPhone 12. En niet bijvoorbeeld met een goedkope Android telefoon of iets dergelijks.
Dus als je dat nog wilt bewijzen dan zou je hem nog om de originele foto kunnen vragen (niet via Whatsapp of iets dergelijks).

Get Schwifty

• Rebel-Rebel
Ghostrider schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:02:
Als die nou wel besluiten binnen te komen, en je bent er zat van.

2x vorderen om te vertrekken. Daarna politie bellen en een melding doen van huisvredebreuk.

De tip is al gegeven, gewoon netjes communiceren en aangeven dat je niets kunt betekenen voor hem.
Dit heb ik gedaan en doe ik, er blijft echter van 1 kant een discussie op gang waardoor ik het idee heb dat hij sowieso aan de deur komt en wat ik aangaf is dan beter dat ik weet wanneer, waar en met aanhang.

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03 01:36
Hij heeft hem uitgebreid kunnen testen, en daar blijft het dna nu ook bij.

Zoiets hem ook lekker vertellen. 'je hebt hem uitgebreid kunnen testen, en toen heb je geen opmerking over het scherm gemaakt. Daarom hoef je ook niet terug te komen, adios :

• WEBGAMING
Rebel-Rebel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:05:
[...]

Dit heb ik gedaan en doe ik, er blijft echter van 1 kant een discussie op gang waardoor ik het idee heb dat hij sowieso aan de deur komt en wat ik aangaf is dan beter dat ik weet wanneer, waar en met aanhang.
Ja dat vind ik ook wel heel simpel gezegd eigenlijk, helemaal als je niet zo sterk in je schoenen staat oid. (niet gericht op jou, gewoon algemeen) Of simpelweg het een grote kerel is, en je zelf maar klein bent.

Als die persoon binnen is kunnen ze ook besluiten je halve huis te slopen. Ik zou ook niet weten waarom je die persoon in de eerste plaats binnen zou laten, maar goed.

En in de 5-10 minuten dat je op de politie moet wachten kan er ook heel veel gebeuren.

Ik zeg ook dat het waarschijnlijk een blaffende hond is die niets doet, maar zeker weten doe je het nooit. Ze binnen laten oid is wel het domste wat je kan doen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44
Ik snap het niet.. je zegt dat je 100% zeker bent dat er een origineel scherm in zit en dat deze niet vervangen is. Hij heeft hem kunnen testen en bekijken, en gekocht.
En nu ga je toch afspreken. Dat maakt mij sceptisch. Zo zeker ben je dus niet, want waarom zou je hierin mee gaan als je t zeker weet?
Je vraagt om problemen imo. Als je zo zeker bent: negeren en klaar..

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

het IMEI en serienummer checken, etc. ik ga er echter niets mee doen.
Waarom nummer checken als je er daarna niets mee wilt doen? Dat is de deur op een kier zetten.

Best case schept het verwachtingen bij de ander en krijg je extra discussie en gedoe.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• WEBGAMING
Die ontmoeting is voor zo ver ik het begrijp, om te proberen te voorkomen dat ze aan de deur komen. Maar dat zou inderdaad ook wel een beetje gezien kunnen worden als een bekentenis.

[Voor 29% gewijzigd door WEBGAMING op 08-02-2023 17:14]

• Rebel-Rebel
ID-College schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:12:
Ik snap het niet.. je zegt dat je 100% zeker bent dat er een origineel scherm in zit en dat deze niet vervangen is. Hij heeft hem kunnen testen en bekijken, en gekocht.
En nu ga je toch afspreken. Dat maakt mij sceptisch. Zo zeker ben je dus niet, want waarom zou je hierin mee gaan als je t zeker weet?
Je vraagt om problemen imo. Als je zo zeker bent: negeren en klaar..
Het is een feit en dus 100% zeker, wat ik al eerder aangaf, omdat ik het idee heb dat deze persoon ongeacht aan de deur komt…wat zou jij doen?

• Rebel-Rebel
WEBGAMING schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:13:
Die ontmoeting is voor zo ver ik het begrijp, om te proberen te voorkomen dat ze aan de deur komen. Maar dat zou inderdaad ook wel een beetje gezien kunnen worden als een bekentenis.
Ja ik snap wat je zegt.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Denk dat het een truc is waar jouw org. scherm is vervangen voor zijn ' Ali-scherm..'

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 08-02-2023 17:17]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44
Rebel-Rebel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:14:
[...]

Het is een feit en dus 100% zeker, wat ik al eerder aangaf, omdat ik het idee heb dat deze persoon ongeacht aan de deur komt…wat zou jij doen?
Negeren. Hij was toch 100% werkend en niet vervangen? Dan is er daarna toch iets gebeurd? Dat weet de koper dan toch ook, anders had ie hem toch niet gekocht?

Die zit dus willens en wetens te bedriegen. Waarom zou ie langs komen? Omdat ie, terwijl ie weet dat ie de boel aan t bedriegen is, denkt dat jij hem terug neemt.. zou er niet zo bang voor zijn. Als jij t 100% weet, dan zou ik lekker denken: zoek t maar uit. En anders doe je een paar weken de deur niet open als je bang bent.. Als ie je oplicht, zal ie snel opgeven omdat ie ook wel weet dat jij gelijk hebt..

• WEBGAMING
Onthoud ook dat zo'n oplichter ook niet weet wat jij achter de voordeur verstopt hebt. Het is ontzettend gevaarlijk om bij een onbekende dreigend aan de deur te gaan staan.

[Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 08-02-2023 17:28]

• Roi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-03 10:17
Iemand anders vroeg het al maar ik zag nog geen reactie, hoe is de beoordeling van deze man op marktplaats? Als het iemand is met een goede beoordeling en veel reviews zou ik eerder geneigd zijn het verhaal te geloven, en als hij een slechte score heeft of een minimaal aantal reviews zou ik de beste man vriendelijk te woord staan maar bij mijn punt blijven en absoluut niet de suggestie wekken dat je open staat voor het omruilen. Heb nu vooral het idee dat je gedreven wordt door een angst en dat is nooit een goede raadgever. Bedenk dat je altijd de politie kan bellen mocht het daadwerkelijk onplezierig worden.

• WEBGAMING
Roi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:43:
Iemand anders vroeg het al maar ik zag nog geen reactie, hoe is de beoordeling van deze man op marktplaats? Als het iemand is met een goede beoordeling en veel reviews zou ik eerder geneigd zijn het verhaal te geloven, en als hij een slechte score heeft of een minimaal aantal reviews zou ik de beste man vriendelijk te woord staan maar bij mijn punt blijven en absoluut niet de suggestie wekken dat je open staat voor het omruilen. Heb nu vooral het idee dat je gedreven wordt door een angst en dat is nooit een goede raadgever. Bedenk dat je altijd de politie kan bellen mocht het daadwerkelijk onplezierig worden.
Dan zou je iemand eerder geloven? Terwijl je zelf al 100% zeker weet dat ze liegen?

TS is altijd de eigenaar geweest, en heeft het scherm nooit laten vervangen. Wat is er dan nog te geloven aan het verhaal van de koper?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rebel-Rebel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:08:
Wat adviseren jullie (nog) als deze persoon langskomt om het te laten zien c.q. denkt te retourneren?
Afspraak afzeggen, duidelijk tegen hem zijn. Als hij je bedreigt, aangifte doen van bedreiging. Als hij aggresief voor de deur staat, 112 bellen.

Langs laten komen, IMEI nummers checken, uitleg geven, allemaal kleine toegiften die je dan doet, waar hij weer meer kans door ziet dat het goed komt.

[Voor 4% gewijzigd door JvS op 08-02-2023 17:48]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:51
Bij particuliere verkoop is het garantie tot aan de deur. De koper heeft geen enkel recht maar als jij zegt dat er nooit iets mee is geweest dan is het echt jammer dan. Ik zou niet afspreken, misschien heeft men het toestel zelf ergen laten repareren. Niet aan beginnen zou ik zeggen.

• Rebel-Rebel
Roi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:43:
Ik heb enkel 5* (22) reviews, hij heeft van de 22 6 1* reviews…ik sta hem inderdaad vriendelijk te woord annuleer de afspraak, ik geef aan dat hij met apple contact op kan nemen en ik inderdaad niets kan betekenen.

• JvS
  • Laatst online: 23:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

De aanname is wel dat je ter goeder trouw hebt gehandeld overigens :). Dus niet stiekem wel een slecht product hebt gekocht, of iets hebt doorverkocht met verdacht lage aankoopprijs enzo.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Rebel-Rebel
JvS schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:01:
De aanname is wel dat je ter goeder trouw hebt gehandeld overigens :). Dus niet stiekem wel een slecht product hebt gekocht, of iets hebt doorverkocht met verdacht lage aankoopprijs enzo.
Nee absoluut niet, daarom vond ik het ook zeer vervelend dat hij uberhaupt begon met aan te geven dat er ander scherm op zou zitten.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Rebel-Rebel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:03:
[...]

Nee absoluut niet, daarom vond ik het ook zeer vervelend dat hij uberhaupt begon met aan te geven dat er ander scherm op zou zitten.
Als er een ander scherm op gezeten zou hebben, zou de iPhone een melding geven dat het display is vervangen, zie ook: https://support.apple.com/en-us/HT210321

Als het toestel daadwerkelijk niet extern gerepareerd is, dan zal je deze melding dus niet krijgen. Als koper zijnde heeft hij het toestel getest en goed bevonden en daarmee is het klaar.

AMD Ryzen 7 5700X/AMD 7900 XTX/H1 V2 2022 -  MBP 16 M1 Max/32GPU/64GB/8TB - 14 Pro Max 512GB -  iPad Pro 2021 12.9

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:00
My two cents:

Je geeft zelf aan dat deze persoon ook zijn ''andere iPhone 12 Pro'' heeft vergeleken, dit komt al ietwat gek over, waarom zou hij dan nog een 12 Pro nodig hebben?

Al is het scherm vervangen, wat ik niet acht, dan zou de camera daar echt absoluut geen impact van ervaren aangezien die camera los is van het scherm/glas. Ook krijg je direct een melding vanuit de instellingen dat bijvoorbeeld het scherm / de camera niet origineel is, ook al is dit letterlijk van een iPhone 12 (Pro) overgezet. (zie: YouTube: iPhone 12 Anti Repair Design - Teardown and Repair Assessment) Of moet deze persoon wel ERG veel moeite doen: je zou met een apparaat het serienummer kunnen kopiëren en moeten programmeren op het 'nieuwe' display.

Als je trouwens contact hebt via marktplaats heeft het geen zin die gestuurde foto van de selfie te controleren op data aangezien die hevig worden gecompressed, dan zou je hem via mail/wetransfer/imessage moeten sturen oid.

Ik heb inmiddels aardig wat ervaringen opgedaan op zakelijk maar ook op marktplaats gebied met mensen die boos kunnen zijn over chat of telefoon waardoor ze heel erg aan jouw kant de 'druk' willen opvoeren. Uiteindelijk spreek je ze dan in het echt en is er een groot contrast: dan doen ze opeens poeslief omdat je toch toegeeft...

Ik zou gewoon schijt hebben, die waus blokkeren en lekker negeren. Al komt hij aan jouw huis, jij hebt neem ik aan ook zijn gegevens van de transactie (hopelijk?) dus mocht er echt iets 'gebeuren' is daar altijd 112 voor.

*knip* Dit is geen ervaringentopic, ook niet voor ervaringen in het verkeer.

Moraal van het verhaal: mocht je echt bang zijn voor geweld of dat de politie niks zal doen, in mijn ervaring zal geweld echt wel serieus opgepakt worden door politie. Er waren zelfs twee eenheden uit het dorp over de brug opgeroepen.

[Voor 21% gewijzigd door Yorinn op 09-02-2023 15:41]

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:18
Jeuvie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:49:
Bij particuliere verkoop is het garantie tot aan de deur. De koper heeft geen enkel recht...
Dit is niet waar, het product wat je verkoopt moet wel conform zijn.

• Mother_lepard
daanwth schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 00:30:

Moraal van het verhaal: mocht je echt bang zijn voor geweld of dat de politie niks zal doen, in mijn ervaring zal geweld echt wel serieus opgepakt worden door politie. Er waren zelfs twee eenheden uit het dorp over de brug opgeroepen.
Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die bedreigd worden, er zelfs bewijs is en de politie niks doet. Dus ik zou daar niet op willen gokken.

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 11:24
Rebel-Rebel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:05:
[...]

Tip: Dingen op het internet kun je dus ook gewoon negeren en lekker direct verwijderen.

En om maar wat minder cynisch door te gaan:
In Nederland zijn de spelregels heel simpel: Particulier verkoop onderling heeft (zo goed als) geen garantie. Hier is de "Garantie tot de deur" van toepassing, zodra je over de drempel stapt zijn alle voor- en nadelen voor de nieuwe eigenaar, geen verantwoordelijkheid meer voor jou.

Wat nou als deze koper zelf een onderdeel van je telefoon heeft gehaald, m nu weer incompleet aan jou teruggeeft? Dan kun jij nooit meer verkopen en omdat hij een beetje blafte heeft ie nu een gratis onderdeel.

Mijn suggestie: Spreek hem nog 1x aan en daarna 100% contact verbreken. De tactiek die wordt toegepast is een redelijk standaard pestkop tactiek, overbluf de tegenpartij. In 99% van de gevallen is het allemaal blaf zonder bijt. En jij bent echt niet zomaar de uitzondering, dat is dit echt niet waar voor 'm.

Jij hebt namelijk een groot voordeel: Jij weet wie hij is EN je hebt ook nog eens allemaal bewijs van onvriendelijk contact. Zelfs als het vervelend afloopt heb je kilometers bewijs om 'm aan te klagen voor een schadevergoeding. En dat weet hij ook donders goed, dat gaat ie echt niet riskeren.

Ik stel voor dat je iets als het volgende bericht stuurt en je er ook aan houdt:
Beste [naam],

Ik heb er nog even een nacht over geslapen en ben tot de conclusie gekomen dat ik ons contact hierbij ga laten. Zoals je mogelijk weet heb ik als particulier geen enkele verplichting om enig vorm van garantie te bieden. Ik heb je uitgebreid de kans geboden om het toestel te testen bij aanschaf en daarna heb je het toestel geaccepteerd. Ik ben zelf zorgvuldig met het toestel omgegaan en ben derhalve overtuigd dat je een prima toestel hebt mogen overnemen.

Het spijt me van je negatieve ervaring, maar ik ga het contact hierbij verbreken. Alle berichten vanaf dit punt zullen ongelezen worden verwijderd. Elke vorm van contact is ongewenst.

Ik wens je veel succes met het toestel, ik hoop dat het een kleine reparatie betreft.
Met vriendelijke groet,
Rebel-Rebel
Zodra je dit verstuurt hebt, gaat ie weer blaffen. Misschien een paar berichten, ongetwijfeld met wat onvriendelijke woorden -> Ongelezen verwijderen.
En ik snap dat de aankomende week dan spannend wordt als de bel gaat, maar gewoon even kijken wie er voor je deur staat. Het zou me spectaculair verbazen als ie echt langs komt. En je kunt ook eventueel een hard langwerpig voorwerp bij de deur leggen, voor peace of mind.

[Voor 7% gewijzigd door Martijn.C.V op 09-02-2023 11:25]

Complimentje?

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-03 11:15
Ik weet dat je een melding krijgt in de instellingen; maar kan het zijn dat hij zijn eigen iPhone met jouw originele scherm heeft gerepareerd; op jouw telefoon een imitiatie-scherm heeft gezet en die nu terug probeert te geven?

In mijn geval had ik hem succes gewenst en contact verbroken. Je koopt wat je ziet; het is werkend en conform. Jij voldoet aan je verplichtingen; aan hem als hij het wel om maar een zaak op te starten en met voldoende bewijs te komen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Martijn.C.V schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:15:
In Nederland zijn de spelregels heel simpel: Particulier verkoop onderling heeft (zo goed als) geen garantie. Hier is de "Garantie tot de deur" van toepassing, zodra je over de drempel stapt zijn alle voor- en nadelen voor de nieuwe eigenaar, geen verantwoordelijkheid meer voor jou.
Hmmm zoals iemand hierboven ook al zegt, nee je hebt in principe geen gelijk
Heb ik recht op garantie als ik een product tweedehands heb gekocht/cadeau heb gekregen?

Ja, dat heb je.

Wanneer je een product cadeau hebt gekregen, tweedehands hebt gekocht, of bijvoorbeeld hebt geruild op een veiling of marktplaats, dan neem je ook de bijbehorende rechten en plichten van die aankoop over. Je moet daarbij wel kunnen bewijzen waar het product in eerste instantie gekocht is en wanneer.

Als er dus buiten jouw schuld iets mis is met het product, en de garantietermijn is nog niet verlopen, dan heb je gewoon recht op herstel, vervanging, of schadevergoeding, of kun je desnoods de aankoopovereenkomst ontbinden bij de webwinkel waar het product oorspronkelijk is gekocht.
Gekocht via Marktplaats

Als consument heb je bepaalde rechten wanneer je een product koopt bij een winkel of bedrijf. Maar koop je iets van een particulier? Dan ben je geen consument. En heb je dus niet dezelfde rechten als wanneer je het in een winkel kocht.

Toch moet een verkoper natuurlijk wel zijn afspraken nakomen. Krijg je een beschadigd product? Of zag het er anders uit op foto's of de advertentie van bijvoorbeeld Marktplaats? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de verkoper om dit te vertellen. Vertel wat je klacht is en bekijk of je het samen kunt oplossen.
Non-conformiteit bij tweedehands producten

Voor tweedehands producten gelden dezelfde regels als voor nieuwe producten. Ook tweedehands producten moeten voldoen aan de redelijke verwachtingen die de koper mag hebben. Ook bij de koop van een tweedehands product worden de verwachtingen ingekleurd door hetgeen is opgenomen in de overeenkomst, de mededelingen door de verkoper en de prijs. Logischerwijs mag men van tweedehands producten minder verwachten dan van nieuwe producten en moet men rekening houden met het feit dat er hoogstwaarschijnlijk gebreken kleven aan deze producten.

In hoeverre en met welke gebreken men rekening moet houden, hangt wederom af van wat er precies tussen partijen is afgesproken. Partijen moeten dus duidelijke afspraken maken over de eigenschappen die een tweedehands product nog dient te bezitten.
Dat wil niet zeggen dat TS niet goed geinformeerd heeft, maar dit zijn wel de wettelijke regels.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 11:24
Gunner schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:26:

[..,]

Dat wil niet zeggen dat TS niet goed geinformeerd heeft, maar dit zijn wel de wettelijke regels.
Maar geen van die onderdelen zijn van toepassing op deze situatie :)
- De echte garantie is uiteraard overdraagbaar, maar is het hier niet van toepassing
- Niet conform is hier ook niet van toepassing, want koper heeft keurig mogen kijken
- Non-conformiteit is ook niet van toepassing. Koper heeft inspectie mogen uitvoeren en verkoper geeft aan netjes met apparaat om te zijn gegaan.

Complimentje?

• Jaaap
  • Niet online
Dit is een standaard oplichtings truc.
Hij wil nog wat geld van je aftroggelen OF hij heeft een onderdeel uit jouw iPhone verwisseld voor een goedkoop / nep onderdeel en wil de koop terugdraaien.

Niet meer op reageren. Als hij voor je deur staat en je voelt je ook maar een beetje bedreigd meteen de politie bellen.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Martijn.C.V schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Vandaar ook mijn laatste zin, ik trek de handelswijze van TS niet in twijfel. Maar ik reageer puur even op de claim, en die zie je altijd in dit soort discussies, "garantie tot de voordeur". Dat is gewoon in de basis, niet perse in deze casus, niet waar.

[Voor 36% gewijzigd door Gunner op 09-02-2023 11:33]

• Tweakez
  • Niet online
Rebel-Rebel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:14:
[...]

Zoals ik ook al eerder aangaf, hem succes wensen met het toestel, dat je niks voor hem kunt betekenen.
Als 'ie aan de deur staat, niet opendoen. Hem gewoon blokkeren want dat je er zat van bent. Dat is zelfs niet eens een schuldbekentenis maar gewoon "klaar met het gezeik nou".

Staat 'ie aan je deur en dringt 'ie zichzelf op.. Politie bellen.. Telefoon in je jaszak, broekzak, op opname zetten met video en tada heb je ook eventueel toekomstig bewijs. 8)7

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 25-03 11:25

ChUcKiE

Dus........

En je deurbel camera op continue opnemen instellen

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-03 18:55
Ik lees topic start, en eerste gedachte:

Wissel truc.

Hij heeft immers een identieke telefoon heeft ie aan. 100% slecht nieuws.

iPhone 12 128GB |  MacBook Pro M2 | Mazda CX-30 (2022)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:08

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Tweakez schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:38:
[...]

Zoals ik ook al eerder aangaf, hem succes wensen met het toestel, dat je niks voor hem kunt betekenen.
Als 'ie aan de deur staat, niet opendoen. Hem gewoon blokkeren want dat je er zat van bent. Dat is zelfs niet eens een schuldbekentenis maar gewoon "klaar met het gezeik nou".

Staat 'ie aan je deur en dringt 'ie zichzelf op.. Politie bellen.. Telefoon in je jaszak, broekzak, op opname zetten met video en tada heb je ook eventueel toekomstig bewijs. 8)7
Eens, maar met iets andere woorden. “Veel succes met het toestel, wat je hebt gecontroleerd op werking die volledig uit originele onderdelen bestond toen je de telefoon over hebt genomen”

Maar vooral niet de conversatie aan gaan en stellen dat de koper ook zelf met de politie contact op kan nemen als hij vindt dat hij is opgelicht.

• Tweakez
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:55:
[...]

Eens, maar met iets andere woorden. “Veel succes met het toestel, wat je hebt gecontroleerd op werking die volledig uit originele onderdelen bestond toen je de telefoon over hebt genomen”

Maar vooral niet de conversatie aan gaan en stellen dat de koper ook zelf met de politie contact op kan nemen als hij vindt dat hij is opgelicht.
Heb je ook weer gelijk in, ik ben vaak gewoon recht door zee en direct. Ik zou na 2 berichten echt al he-le-maal klaar zijn met zo iemand. Daarom dat ik ook echt liever handel via V&A hier op tweakers als het elektronica betreft. Marktplaats gooi ik verder alleen "Gratis" af te halen op 8)7

• Hann1BaL

Hann1BaL

Tweakez schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:58:
[...]

Heb je ook weer gelijk in, ik ben vaak gewoon recht door zee en direct. Ik zou na 2 berichten echt al he-le-maal klaar zijn met zo iemand. Daarom dat ik ook echt liever handel via V&A hier op tweakers als het elektronica betreft. Marktplaats gooi ik verder alleen "Gratis" af te halen op 8)7
Ja, MP kan een wespennest zijn. Maar verder ook wel goede ervaringen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
Gunner schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:26:
[...]

[...]

[...]

[...]

Dat tweede stukje van de consumentenbond is voor mij de definitie van garantie tot aan de voordeur. Je levert datgene wat in de advertentie staat met de werking die het nu heeft. Gebruiker kan het product ter plaatse inspecteren en heeft de conformiteit zelf kunnen bevestigen.

Ik ben benieuwd wat jij nog meer aan garantie van een marktplaatsverkoper verwacht?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:20

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Dit is het begin van een heerlijke soap. Ik pak de popcorn erbij.

Nu ontopic ==> je grootste fout is om hem terug bij jou uit te nodigen om het "te laten zien". Hij heeft dat ding nu een week, weet jij veel wat hij er mee uitgespookt heeft.

Wat ik denk dat er gaat gebeuren als meneer langskomt ==> intimidatie, intimidatie, intimidatie.

Mijn advies ==> bel van te voren de politie dat er op datum x tijdstip y een verdacht persoon opwachting gaat maken bij jouw voordeur en vraag of ze hier iets mee kunnen/ willen doen. Bijvoorbeeld surveilleren op dat moment. Zorg dat je sowieso niet alleen thuis bent en zorg voor backup die een telefoon in de hand heeft om de politie te bellen/ e.e.a. te filmen.

Ja, ik ben paranoide nu. Maar mijn ervaring leert dat de kans dat bovenstaande gebeurd richting de 100% is.

Sterkte en ik lees de verhalen wel ;)

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ramon schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:06:
Ik ben benieuwd wat jij nog meer aan garantie van een marktplaatsverkoper verwacht?
Ik verwacht geen garantie, ik verwacht conformiteit ;)
(als een verkoper me tijdens aankoop in een winkel tegen me zegt "u heeft twee jaar garantie" denk ik altijd zachtjes 'nee hoor ik heb langer recht op een conform product' zonder daar die discussie aan te gaan ;)

Nogmaals als je je als verkoper op marktplaats aan je informatieplicht houdt en je verkoopt ter goeder trouw een artikel en de koper houdt zich aan z'n onderzoeksplicht is er niets aan de hand. Daar lijkt het in het geval van topicstarter wel op.

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:51

ep667

It doesn't hurt to help

Het is wel gewoon een lastige casus. Want als ik hem vanuit een iets breder perspectief bekijk (zonder OT te gaan, want blijft relevant voor TS) dan zie je dit.

Wij hier weten dat het om een wisseltruc gaat, of de hele telefoon is omgewisseld of er is een namaakscherm in jouw oude toestel gezet. Dat is duidelijk. Maar de gemiddelde Marktplaatsverkoper weet dit niet, dus die gaat aan zichzelf twijfelen. Koper zal intimiderend te werk gaan, waardoor een minder geïnformeerde verkoper toch maar eieren voor zijn of haar geld kiest.

TS weet dit als Tweaker ongetwijfeld, maar dan nog blijft het lastig. Je staat als verkoper op Marktplaats eigenlijk altijd met 1-0 achter als je bij je thuis afspreekt. En dat doe je, want met verzenden loop je heel veel risico en elders afspreken kan de verkoper doen vermoeden dat je niet te goeder trouw handelt.

Dat betekent dus dat een koper die te kwader trouw is, veel meer manieren heeft om jou onder druk te zetten. Om het simpel te zeggen: hij weet waar je woont. Dus ongenodigd langskomen en stampij maken aan de deur of zelfs zichzelf binnenwurmen als je de deur open doet is altijd een optie. En voor sommigen is geweld of dreigen daarmee dat zelfs. Je kunt voorzorgsmaatregelen nemen, maar zo'n kerel (het is altijd een kerel) weet gewoon waar je woont en kan op ieder willekeurig moment voor de deur staan.

Zo zit je als verkoper dus altijd in een kwetsbare positie. Wij kunnen hier wel vanaf ons veilige toetsenbord roepen dat TS niet moet toegeven, niet moet afspreken, geen IMEI controleren, etcetera. En daar ben ik het helemaal mee eens: je moet nooit toegeven hieraan als je zelf weet dat je niets hebt misdaan. Maar je weet niet of je kunt vertrouwen dat die ander niet toch even langskomt om verhaal te halen. Afhankelijk van het bedrag, gaan sommige mensen erg ver om hun truc te laten slagen.

Dus: TS, inderdaad voet bij stuk houden maar neem je maatregelen. Er lopen veel gekken rond.
Panzer_V schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:11:
Mijn advies ==> bel van te voren de politie dat er op datum x tijdstip y een verdacht persoon opwachting gaat maken bij jouw voordeur en vraag of ze hier iets mee kunnen/ willen doen. Bijvoorbeeld surveilleren op dat moment. Zorg dat je sowieso niet alleen thuis bent en zorg voor backup die een telefoon in de hand heeft om de politie te bellen/ e.e.a. te filmen.
Dit zou makkelijk zijn, maar met het huidige personeelstekort doen ze dat niet. Voor zover dat überhaupt al gebeurde. De politie gaat zich niet mengen in wat tot dan toe gewoon een ruzie kan zijn.

EP

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-03 18:17
Al een paar keer meegemaakt dit.

1. Aangeven dat jij de verkoper uitgebreid de gelegenheid hebt gegeven om het toestel te onderzoeken en om te testen.
2. Aangeven dat jij je er niet van bewust bent dat dit scherm eens vervangen en dat het zijn aanname is.
3. Aangeven dat je een goedwerkende toestel hebt verkocht.
4. Aangeven dat je geen Apple Expert bent en hij vrij is om bij een certified Apple reparatie centrum zijn toestel kan aanbieden voor eventuele onderzoek en reparatie op eigen kosten.
5. Aangeven dat je het contact gaat verbreken en dat als hij van mening is opgelicht te zijn hij vrij is aangifte te doen.

• Rebel-Rebel
Martijn.C.V schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:15:
[...]

Tip: Dingen op het internet kun je dus ook gewoon negeren en lekker direct verwijderen.

Wat nou als deze koper zelf een onderdeel van je telefoon heeft gehaald, m nu weer incompleet aan jou teruggeeft? Dan kun jij nooit meer verkopen en omdat hij een beetje blafte heeft ie nu een gratis onderdeel.

Mijn suggestie: Spreek hem nog 1x aan en daarna 100% contact verbreken. De tactiek die wordt toegepast is een redelijk standaard pestkop tactiek, overbluf de tegenpartij. In 99% van de gevallen is het allemaal blaf zonder bijt. En jij bent echt niet zomaar de uitzondering, dat is dit echt niet waar voor 'm.

Jij hebt namelijk een groot voordeel: Jij weet wie hij is EN je hebt ook nog eens allemaal bewijs van onvriendelijk contact. Zelfs als het vervelend afloopt heb je kilometers bewijs om 'm aan te klagen voor een schadevergoeding. En dat weet hij ook donders goed, dat gaat ie echt niet riskeren.

Ik stel voor dat je iets als het volgende bericht stuurt en je er ook aan houdt:

[...]

Zodra je dit verstuurt hebt, gaat ie weer blaffen. Misschien een paar berichten, ongetwijfeld met wat onvriendelijke woorden -> Ongelezen verwijderen.
En ik snap dat de aankomende week dan spannend wordt als de bel gaat, maar gewoon even kijken wie er voor je deur staat. Het zou me spectaculair verbazen als ie echt langs komt. En je kunt ook eventueel een hard langwerpig voorwerp bij de deur leggen, voor peace of mind.
Iets soortgelijks heb ik gister inderdaad verstuurd, na dat hij normaal vrij snel reageerde bleef het stil, tot net waarop hij aangeeft dat;

hij:
je ontwijkt
en

hij
het enige is dat ik het laat zien dat je dit zelf ook ziet
Hier heb ik verder niet meer op gereageerd of gelezen.

[Voor 0% gewijzigd door Rebel-Rebel op 09-02-2023 14:46. Reden: Typfoutjes]

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Martijn.C.V schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:30:
[...]

- De echte garantie is uiteraard overdraagbaar, maar is het hier niet van toepassing
- Niet conform is hier ook niet van toepassing, want koper heeft keurig mogen kijken
- Non-conformiteit is ook niet van toepassing. Koper heeft inspectie mogen uitvoeren en verkoper geeft aan netjes met apparaat om te zijn gegaan.
De laatste twee criteria ('niet conform' en 'non-conform') zijn hetzelfde ;) Conformiteit staat beschreven in art. 7:17 BW:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Als ik een tweedehands telefoon koop zal ik de fysieke staat inspecteren en kijken of alles het lijkt te doen, maar ik ga echt niet heel nauwkeurig de camera inspecteren. Als ik zie dat hij scherp beeld geeft ga ik door. Dan hoef ik er niet aan te twijfelen dat hij misschien is vervangen door een slechtere camera. Dus als de camera inderdaad niet origineel was bij levering dan is de telefoon niet conform.

Het was in dit topic nog niet genoemd maar ik denk hier ook aan dwaling. De koper zegt eigenlijk: 'als ik had geweten dat het scherm niet origineel was en de camera minder goed is dan het origineel dan had ik deze telefoon niet gekocht'. Dat de koper de iPhone heeft kunnen inspecteren wil niet zeggen dat hij alle eigenschappen had moeten ontdekken. Een beroep op dwaling kan slagen onafhankelijk van of de verkoper wist dat het scherm was vervangen:
- Als de verkoper wist dat het scherm was vervangen dan had hij een mededelingsplicht, en die weegt hier zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper omdat het een eigenschap is die de koper niet eenvoudig zelf kan ontdekken.
- Als de verkoper het niet wist dan is sprake van wederzijdse dwaling en komt het aan op de vraag of de verkoper moest begrijpen dat de koper de telefoon niet had gekocht als hij van het defect op de hoogte was geweest.

Vanuit de kant van de koper geredeneerd snap ik de reactie dus wel, want als het scherm inderdaad niet origineel is dan kan hij de koop ontbinden waarbij hij kan kiezen tussen non-conformiteit en dwaling.
targaryanwolf schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:23:
Aangeven dat jij je er niet van bewust bent dat dit scherm eens vervangen en dat het zijn aanname is.
Je kunt beter ontkennen dat het scherm is vervangen. Als het scherm wel is vervangen is het voor de uitkomst niet van belang of je daarvan op de hoogte was.
4. Aangeven dat je geen Apple Expert bent en hij vrij is om bij een certified Apple reparatie centrum zijn toestel kan aanbieden voor eventuele onderzoek en reparatie op eigen kosten.
Dat 'op eigen kosten' valt nog te bezien. Kosten ter vaststelling van aansprakelijkheid kunnen worden doorberekend als je schadeplichtig bent. Als je dat niet wilt, had je dat bij de verkoop al moeten uitsluiten.

beschermheer van het consumentenrecht

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-03 09:09
Ik zou het nu lekker laten gaan en niet meer reageren.
fopjurist schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:48:
[...]

De laatste twee criteria ('niet conform' en 'non-conform') zijn hetzelfde ;) Conformiteit staat beschreven in art. 7:17 BW:

[...]

Als ik een tweedehands telefoon koop zal ik de fysieke staat inspecteren en kijken of alles het lijkt te doen, maar ik ga echt niet heel nauwkeurig de camera inspecteren. Als ik zie dat hij scherp beeld geeft ga ik door. Dan hoef ik er niet aan te twijfelen dat hij misschien is vervangen door een slechtere camera. Dus als de camera inderdaad niet origineel was bij levering dan is de telefoon niet conform.

Het was in dit topic nog niet genoemd maar ik denk hier ook aan dwaling. De koper zegt eigenlijk: 'als ik had geweten dat het scherm niet origineel was en de camera minder goed is dan het origineel dan had ik deze telefoon niet gekocht'. Dat de koper de iPhone heeft kunnen inspecteren wil niet zeggen dat hij alle eigenschappen had moeten ontdekken. Een beroep op dwaling kan slagen onafhankelijk van of de verkoper wist dat het scherm was vervangen:
- Als de koper wist dat het scherm was vervangen dan had hij een mededelingsplicht, en die weegt hier zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper omdat het een eigenschap is die de koper niet eenvoudig zelf kan ontdekken.
- Als de koper het niet wist dan is sprake van wederzijdse dwaling en komt het aan op de vraag of de koper moest begrijpen dat de koper de telefoon niet had gekocht als hij van het defect op de hoogte was geweest.

Vanuit de kant van de koper geredeneerd snap ik de reactie dus wel, want als het scherm inderdaad niet origineel is dan kan hij de koop ontbinden waarbij hij kan kiezen tussen non-conformiteit en dwaling.

[...]

Je kunt beter ontkennen dat het scherm is vervangen. Als het scherm wel is vervangen is het voor de uitkomst niet van belang of je daarvan op de hoogte was.

[...]

Dat 'op eigen kosten' valt nog te bezien. Kosten ter vaststelling van aansprakelijkheid kunnen worden doorberekend als je schadeplichtig bent. Als je dat niet wilt, had je dat bij de verkoop al moeten uitsluiten.
Ik denk dat je per ongeluk een aantal keer koper schrijft waar je volgens mij verkoper bedoelt

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Wouterkaas schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:51:

[...]
Ik denk dat je per ongeluk een aantal keer koper schrijft waar je volgens mij verkoper bedoelt
Je hebt gelijk, ik heb het aangepast.

beschermheer van het consumentenrecht

• Hann1BaL

Hann1BaL

@fopjurist maar is de uitdaging nu niet dat een week later er van alles met de telefoon gebeurd kan zijn en een eventuele vaststelling van een vervanging van een ander onderdeel ook na afhandeling van de overeenkomst kan hebben plaatsgevonden?

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-03 14:35
Je kan in 3uTools een verificatierapport opvragen (telefoon moet wel fysiek aangesloten zijn op een computer met USB/Lightning), daarin zijn de serienummers van de originele en huidige onderdelen in te zien. Maar de uitslag van dat rapport kan jou of hem juist helpen met z'n beweringen.

[Voor 6% gewijzigd door Capa op 09-02-2023 15:08]

• Nesjka
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik zou hem terugnemen en het geld teruggeven om van het gezeik af te zijn echter heb je de kans dat de koper er aan geknutseld heeft. Pff lastig...

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-03 17:08

DataGhost

iPL dev

Nesjka schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:11:
Ik zou hem terugnemen en het geld teruggeven om van het gezeik af te zijn echter heb je de kans dat de koper er aan geknutseld heeft. Pff lastig...
Dat is dus precies de reden om dat niet te doen en jouw instelling is ook precies de reden waarom dit nog steeds zo'n populaire en effectieve scam is.

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-03 07:43
Capa schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:07:
Je kan in 3uTools een verificatierapport opvragen (telefoon moet wel fysiek aangesloten zijn op een computer met USB/Lightning), daarin zijn de serienummers van de originele en huidige onderdelen in te zien. Maar de uitslag van dat rapport kan jou of hem juist helpen met z'n beweringen.

[Afbeelding]
Dus niet, hij beweert dat het scherm niet origineel is, als hij deze dan zelf vervangen heeft op meneer zijn toestel, gaat dit rapport dus enkel uitwijzen dat zijn bewering de juiste is.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
ep667 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:49:
want met verzenden loop je heel veel risico
Waarom? Je kunt toch gewoon afspreken dat de verzending voor risico van de koper is en dat er alleen maar verzonden wordt?

Wat gaat de koper doen als de zaak niet aankomt (volgens de koper)?

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-03 14:35
T-Forever schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:51:
[...]

Dus niet, hij beweert dat het scherm niet origineel is, als hij deze dan zelf vervangen heeft op meneer zijn toestel, gaat dit rapport dus enkel uitwijzen dat zijn bewering de juiste is.
Dat is precies wat ik bedoel, het gaat niet helpen als meneer al een wisseltruc gedaan heeft. Dan zou het juist meneer helpen in z'n 'zaak'.
Maar als meneer gewoon van de koop af wil zien en dit als argument gebruikt, dan kan het op deze manier tegengesproken worden.

[Voor 4% gewijzigd door Capa op 09-02-2023 15:58]

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 11:26
T-Forever schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:51:
[...]

Tenzij die tool netjes de vervangingsdatum laat zien!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-03 22:01

-CJ

Not remastered

Waarom al die moeite om wel of niet aan te tonen wat origineel is of niet. Blokkeer die gast gewoon en doorgaan met je leven, geen energie meer in stoppen.

All I had to do was follow the damn train.

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:51

ep667

It doesn't hurt to help

Real schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:56:
[...]

Waarom? Je kunt toch gewoon afspreken dat de verzending voor risico van de koper is en dat er alleen maar verzonden wordt?

Wat gaat de koper doen als de zaak niet aankomt (volgens de koper)?
Maar is dat echt zo? Jij hebt ongeveer 100 keer zoveel juridisch verstand dan ik, maar ik lees her en der toch ook dat je het risico niet kunt afwenden als jij verzendt. Ik heb ook wel eens gedacht om dan een koper het label aan te laten maken, maar het voelt voor mij als een recept voor heel veel gedoe.

EP

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-03 20:49

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

ep667 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:03:
[...]

Maar is dat echt zo? Jij hebt ongeveer 100 keer zoveel juridisch verstand dan ik, maar ik lees her en der toch ook dat je het risico niet kunt afwenden als jij verzendt. Ik heb ook wel eens gedacht om dan een koper het label aan te laten maken, maar het voelt voor mij als een recept voor heel veel gedoe.
Dat werkt wel erg goed. Ik plak een label op, met de koper als verzender en de koper als ontvanger. Zelfs bij een retourzending zou deze bij de koper terechtkomen :P
In mijn advertenties staat altijd duidelijk een voorkeur voor ophalen en ik wil verzenden enkel op risico en kosten van de koper. Je mag van een koper wel verwachten dat de advertentie is gelezen.

Verder ga ik er bij verkoop van een tweedehands product vanuit dat het garantie tot de deur is en daarna is het voor de koper. Werkt het bij afnemen? Ja? Dan is daarmee de kous af. Koper mag ter plaatse zijn onderzoek doen, of dat nu in 3 seconden of in 3 uur is gebeurd. Is het een melding na een uur na de koop en koper is vertrokken? Ja, in die tijd kan er al iets mee gedaan zijn. Na een week? Nee, dan kan dat ding de hele wereld over zijn geweest en als toestel zijn gebruikt voor malafide zaakjes, de hele zwik zijn omgebouwd met 3e rangs onderdelen etc.

--> ooit iemand geprobeerd bij mij: ik een oud mobo opgestuurd. Na twee dagen een bericht dat het niet goed is en X wil;t m terugsturen. Ik vraag een foto, blijkt het een ander mobo te zijn. Ik had namelijk een klein 'kenmerk' aangebracht op een PCI-slot, dat zat niet op dit bord (foto uit mijn ad wel). Scam dus. Na dit aan te geven nooit meer wat gehoord. Wees waakzaam.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Je dekt je verantwoording af als je dit vooraf aangeeft.

Koper betaald en bepaald de wijze van. Alles geheel op risico van koper

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:20
[...]

Als winkel/handelaar kan je dat risico niet afwenden. Als particulier kan dat wel.

https://blog.iusmentis.co...bij-particuliere-verkoop/

Net zoals de eerste 6/12 maanden bewijslijst voor non conform bij de verkoper ligt. Bij particulieren verkopen is dat zover ik weet N.V.T

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03 01:36
Real schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:56:
[...]

Omdat de koper het dan niet heeft controleren, zoals in dit geval.
En als hij het dan terugstuurt kan dat van alles zijn.
Zo heb ik een tijdje geleden een oude gen 1 chromecast verkocht. Volgens de koper deed hij het niet en wilde deze terugsturen (via wallapop, spaans) en terug blijkt het een heel andere te zijn, die idd kapot is. Maar zo kunnen ook onderdelen verwisseld zijn etc etc.

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:03
Ik vind het een lastige kwestie hoor en ik snap het dubbele gevoel bij TS. Maar ik ga vooral wel mee in wat er over het algemeen gezegd wordt; negeren die handel en lekker laten aanbellen en vooral niet open doen. Wordt het te gek aan je deur dan de politie bellen.

Maar ook dat is weer makkelijk gezegd. Ga het maar doen als je in de schoenen staat van TS...

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-03 13:43
Volgens Apple support kun je lezen in de iPhone 12 pro als er iets vervangen is en wanneer en origineel is of niet. Dit kan al sinds iPhone 11.
Dit kon de koper dus zelf kunnen toetsen tijdens het testen en heeft dit mogelijk verzaakt.

Laat de koper maar eens bewijzen dat dit is gebeurd voor de aankoop met de juiste telefoon eerst…

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:29

liberque

Vrijzinnig!

Gewoon afspreken in een Apple Store en aldaar het toestel laten controleren. Krijg je vrij snel antwoord over het feit of er dingen zijn veranderd, het toestel is open geweest etc. Plus je staat in een publieke ruimte.

Geeft de Apple Store aan dat het toestel is open geweest of er dingen zijn aangepast dan weet TS direct dat hij bedonderd wordt. Geeft de Apple Store aan dat er niets in aangepast is dat direct genoeg bewijs tegenover de koper.

Heel grote kans dat de koper afhaakt als hij niet legitiem is als hij weet dat je bij de Apple Store wilt afspreken.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Arthion-nl schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 06:24:
Volgens Apple support kun je lezen in de iPhone 12 pro als er iets vervangen is en wanneer en origineel is of niet. Dit kan al sinds iPhone 11.
Dit kon de koper dus zelf kunnen toetsen tijdens het testen en heeft dit mogelijk verzaakt.

Laat de koper maar eens bewijzen dat dit is gebeurd voor de aankoop met de juiste telefoon eerst…
Is hiermee ook de datum van de vervanging terug te zien?

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik geef mijn oude spullen altijd weg, Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand het na enkele dagen weer terug komt brengen..

You are NIJL-ed!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:43
*knip*, reageer dan even niet als je niets toe te voegen hebt ;)

[Voor 86% gewijzigd door Perkouw op 11-02-2023 17:22]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:06
loki504 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:21:
[...]

Als winkel/handelaar kan je dat risico niet afwenden. Als particulier kan dat wel.

https://blog.iusmentis.co...bij-particuliere-verkoop/

Net zoals de eerste 6/12 maanden bewijslijst voor non conform bij de verkoper ligt. Bij particulieren verkopen is dat zover ik weet N.V.T
Ongeacht de wettelijke grondslag kan een koper die ontevreden is echt enorm intimiderend zijn. Duurde bij mij ook een paar nare ervaringen voor ik er een beetje mee leerde omgaan: als in, aanhoren, inschatten en bij onredelijk gedrag aangeven dat contact verbroken wordt. En dat heeft tot nu toe goed gewerkt, niemand voor de deur. Heb 1 keer na een telefonische doodsbedreiging een notitie door politie laten maken.

Overigens in alle gevallen situatie waarbij mensen niet goed hadden gekeken of iets wel of niet zou werken in hun situatie, of waarbij ze blijkbaar spijt hadden van hun aankoop en verwachten dat ik het zou terugnemen of dat het al mis ging voor er uberhaupt een overeenkomst/afspraak was en ik besloot niet met ze in zee te gaan.

Overigens zorgt het er vooral voor dat ik met name marktplaats probeer te mijden en meer ben gaan weggeven. Geen gedoe om een paar tientjes.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:53
het is toch vrij duidelijk wat de consensus is:
niks afspreken, niks apple-stores, niks checks doen. Die telefoon is al een week uit je zicht dus je weet het gewoon niet + marktplaats is gewoon garantie tot aan de deur. Wil je dat niet dan moet je nieuw of refurbished kopen via een winkel oid. Dus blokkeren en verder gaan met de rest van je leven inderdaad.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:07
*knip*, hier hebben we een TR knop voor ;)

[Voor 87% gewijzigd door Perkouw op 11-02-2023 17:23]

• mlite
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-02 14:07
Leg de druk bij de oplichter in plaats van dat hij de druk bij jou legt.
Zeg gewoon duidelijk dat hij uitgebreid de telefoon heeft kunnen testen bij de aankoop. Toen was er niks aan de hand. Zeg dat je hem nu niet vertrouwd en dat hij het scherm heeft verwisseld en hij probeert jou op te lichten. Laat hem maar het tegendeel bewijzen.

• Mother_lepard
mlite schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:48:
Leg de druk bij de oplichter in plaats van dat hij de druk bij jou legt.
Zeg gewoon duidelijk dat hij uitgebreid de telefoon heeft kunnen testen bij de aankoop. Toen was er niks aan de hand. Zeg dat je hem nu niet vertrouwd en dat hij het scherm heeft verwisseld en hij probeert jou op te lichten. Laat hem maar het tegendeel bewijzen.
Ach ja, mensen beschuldigen zonder bewijs, dat is echt de beste manier. :+ Als je geen goed ideeën hebt, zeg dan niks.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:28
*knip* Offtopic. Opmerkingen als deze voegen niets toe aan het topic.

[Voor 74% gewijzigd door Yorinn op 18-02-2023 12:29]

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-02 01:46
Apple producten op Marktplaats zijn als een magneet voor dit soort scam types.

Hij beweert iets, jij weet 100% zeker dat het niet zo is. Hij hoeft niets te komen bewijzen, want je weet dat het niet zo is.
Dit soort gedoe is waarom ik zelf niet snel gebruik maak van Marktplaats, het lijkt wel alsof daar alleen maar oplichters actief zijn of wanneer dat een keer niet zo is, het een zeikerd blijkt te zijn die niet begrijpt dat gebruikt niet nieuw is.
Je wilt enkel iets verkopen, niet een hele bak tijd in negativiteit steken achteraf.

• b100
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-03 04:04
Ik ken jou niet persoonlijk maar dit spel word zo gespeeld, intimidatie en jou bang willen maken om jou overstag te laten gaan om iets terug te nemen wat mogelijk helemaal niet (geheel) van jou is. Beter blokkeren als jij zeker van jou zaak bent, laat hem maar naar de politie gaan denk jij dat die er wat mee gaan doen? Via marktplaats praatjes hebben is nog altijd heel wat anders dan daadwerkelijk naar jou deur gaan en problemen trappen, jij hebt die vent vast gezien en kunt neem ik aan wel inschatten of dit iemand is waar jij echt rekening mee zou moeten houden? Gewoon jou omgeving inlichten en als meneer dan toch gek wil komen doen aan jou deur om onzin hem met jou omgeving laten zien dat dit geen optie is. Aan onbekende zijn deur verschijnen is echt een hele stap hoor, de deur kan ook open gaan en er verschijnt direct iemand met een (steek) wapen en dan is het gewoon te laat hé mede omdat die persoon zich op onbekend terrein bevind.
Succes!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee