Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tacowannee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 06:20
Ik wil flexibele energie gaan nemen, dus met tarieven die per uur veranderen. Op sommige tijden heb je (bijna) gratis stroom. Ik wil deze overschot aan stroom op het net gaan opslaan in een warmtevat (een flextherm e9 in mijn geval )
Nu wil ik als het stroom tarief op een bepaald uur onder een mij gekozen prijs komt automatisch het de warmteopslag gaan opwarmen.
Dit apparaat heeft wel een extern aan/uit schakel contact, maar geen ingebouwde koppeling naar stroom prijzen.
Weet iemand een simpele oplossing?
Ik kan met een arduino dat allemaal zelf aan elkaar gaan knopen, maar zie ik niet een simpele oplossing over het hoofd?

Jammer dat IFTTT niet echt doorgebroken is voor dit soort dingen.

Mvrgr Taco Wannee

[ Voor 5% gewijzigd door tacowannee op 08-02-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:55
Zou je dit wellicht met een Shelly relais op kunnen lossen? Ik ben naar een gelijksoortige oplossing op zoek. Ideaal zou zijn als de FlexTherm variabel zou kunnen opstarten op basis van de overcapaciteit van de PV panelen. En daarnaast aanstuurbaar is op basis van dynamische energie tarieven. Home assistant kan hierin ook zeker iets betekenen maar dat moet het product wel dynamische op/af kunnen schakelen. Alleen aan/uit is dan net te simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-09 16:04
Ik zou dat met home assistant doen.
Er zijn al integraties voor om automatisch de uurtarieven in te laden. Zie hier: https://doe-duurzaam.nl/2...-assistant-zo-doe-je-dat/
Die flamco moet je ook kunnen aan/uit schakelen via een smart relais of iets dergelijks. (Shelly PM ?)

Dan is het volgens geen rocket science om iets in te programmeren (als uur tarieven = xx euro/kwh) dan start Flextherm etc.

Ik zelf zie het nut hier trouwens niet zo van in omdat die Flextherm nog steeds COP=1 is bij mijn weten.
Met een warmtepomp die buffer opladen lijkt me interresanter, maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36

de Peer

under peer review

tacowannee schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:04:
Ik wil flexibele energie gaan nemen, dus met tarieven die per uur veranderen.
let op, een flexibel (flex) contract is niet hetzelfde als een contract met dynamische tarieven. Alleen die laatste werkt met uurtarieven.

Kijk eens in het dynamische tarieven topic. veel info te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnoobie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-09 12:10
Hi, ik resurrect dit topic even, benieuwd of jullie al oplossingen hebben gevonden. Heb ook een Flamco Flextherm Eco en sinds kort ook home assistant. Wil precies wat jullie schetsen: HomeAssistant weet wanneer ik overproductie draai, en dan mag de Flextherm aan (liefst gemoduleerd). Hebben jullie al uitgevogeld hoe je de Flextherm met HomeAssistant laat praten?