Toon posts:

Upgrade CPU/RAM systeem 2019

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joebananas
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-03 04:03
Beste tweaker,

Onderstaand een verzoek, hopelijk kan iemand helpen. Ik heb al met verschillende compabiliteitscheckers zitten stoeien, zonder succes. Bij voorbaat dank!

Wat wil je doen met je systeem?
Het systeem gebruik ik voornamelijk voor gamen. Relatief lichte games, behalve Tarkov. Tarkov kent helaas vooralsnog veel optimalisatie issue, maar schijnt voornamelijk afhankelijk te zijn van CPU en RAM. Mijn hoop is om alleen deze 2 onderdelen te upgraden, indien mogelijk.

Wat mag het kosten?
Afhankelijk van de benodigde onderdelen tot ongeveer 400 euro? Idealiter volstaan cpu en ram upgrade.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie huidige systeem in tabel

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hopelijk alleen CPU en RAM upgrade.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Idealiter kan de rest van het systeem blijven.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies voor een CPU en RAM upgrade die een duidelijk stap voorwaarts zijn ten opzichte van de huidige configuratie, enigszins betaalbaar is, en past op het bestaande moederbord etc.

De meest voor de hand liggende stap is wellicht van 16GB RAM naar 32GB (4x8), van hetzelfde type en merk. Dus een directe verdubbeling van wat er nu in zit.

Wat betreft CPU. Volgens Pangoly is het moederbord compatible t/m AMS Ryzen 5950X. PC Part picker daarentegen geeft aan dat er ‘compatibility issues’ zijn vanaf de 3700 series.

Het gaat om vrij veel geld, dus advies zou erg prettig zijn.

Huidig systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 283,70€ 283,70
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ventus 8G OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 114,44€ 114,44
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 49,90€ 49,90
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCorsair Force MP510 240GB€ 63,50€ 63,50
Totaal€ 511,54

Beste antwoord (via joebananas op 13-02-2023 19:45)

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:59
Voor een Zen 3 CPU moet je waarschijnlijk een BIOS update doen. De 5950X is alleen interessant voor productiviteit. Een 5600, 5700x of een 5800X3D zijn eigenlijk de smaken waar je uit moet kiezen. Voor tarkov is de 5800X3D blijkbaar heel goed, vooral voor de 1% lows is deze in het algemeen goed.

Ik zou de RAM laten zitten in eerste instantie.

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geven ze ook aan wat voor compatibility issues er zijn? Want met een biosupdate kun je een Ryzen 5xxx er wel opzetten.
Dat lijkt samen met een geheugenupgrade de meest zinnige. Of dat je probleem oplost weet ik niet, gezien je huidige systeem ook al aan de systeemeisen voldoet van Tarkov als ik het zo snel zie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Guus...
Voor een Zen 3 CPU moet je waarschijnlijk een BIOS update doen. De 5950X is alleen interessant voor productiviteit. Een 5600, 5700x of een 5800X3D zijn eigenlijk de smaken waar je uit moet kiezen. Voor tarkov is de 5800X3D blijkbaar heel goed, vooral voor de 1% lows is deze in het algemeen goed.

• joebananas
Guus... schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:18:

Dank voor de reactie! Blijkt inderdaad dat een BIOS update noodzakelijk is. Daarnaast adviseren ze bij de 5800X3D een CPU cooler te nemen, waar de 2700X blijkbaar een stock cooler heeft. Is dat specifiek van belang, of niet per se noodzakelijk? Of kan ik de stock cooler van de 2700X hergebruiken?

[Voor 3% gewijzigd door joebananas op 08-02-2023 19:12]

• joebananas
TERW_DAN schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:12:
Geven ze ook aan wat voor compatibility issues er zijn? Want met een biosupdate kun je een Ryzen 5xxx er wel opzetten.
Dat lijkt samen met een geheugenupgrade de meest zinnige. Of dat je probleem oplost weet ik niet, gezien je huidige systeem ook al aan de systeemeisen voldoet van Tarkov als ik het zo snel zie.
Bedankt voor je reactie! Bij een aantal zijn ze niet specifiek met de compabiliteitsissues, maar de 5XXX series wel. Inderdaad een BIOS update, en het advies een CPU fan los te kopen (zat blijkbaar wel vast op de 2700X). Is dit echt noodzakelijk?

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:04
Ondanks dat je misschien hetzelfde merk en type RAM erbij koopt, is het niet waarschijnlijk niet dezelfde merk geheugenchips die hierop zitten doordat het een ander versienummer betreft. Kans dat als je ze mixt, dat dit niet goed gaat. Daarbij gaat 4 sticks met Ryzen op hoge snelheden ook niet altijd top.

Ik zou lekker 2x16GB halen.

• Guus...
Zou er wel een koeler bij nemen. Iets wat voor 105W TDP gemaakt is, maar meer advies heb ik niet echt. In andere threads zijn veel adviezen qua koeling te vinden. Ook omdat sommige makkelijker op te bouwen zijn is dat wel handig om te bekijken. Hier de filter voor 105W: categorie: Processorkoeling

• joebananas
Guus... schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:12:
Zou er wel een koeler bij nemen. Iets wat voor 105W TDP gemaakt is, maar meer advies heb ik niet echt. In andere threads zijn veel adviezen qua koeling te vinden. Ook omdat sommige makkelijker op te bouwen zijn is dat wel handig om te bekijken. Hier de filter voor 105W: categorie: Processorkoeling
Dank! Heb er een koeler bijgenomen voor 105W TDP :)

• joebananas
lamaa1 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:36:
Ondanks dat je misschien hetzelfde merk en type RAM erbij koopt, is het niet waarschijnlijk niet dezelfde merk geheugenchips die hierop zitten doordat het een ander versienummer betreft. Kans dat als je ze mixt, dat dit niet goed gaat. Daarbij gaat 4 sticks met Ryzen op hoge snelheden ook niet altijd top.

Ik zou lekker 2x16GB halen.
Dank! Budget technisch kan dit nog niet, dus wacht nog even met de ram upgrade.

• joebananas
Guus... schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:18:

Nogmaals dank! Ben, met succes, voor je advies gegaan en heb de 5800X3D genomen. Erg blij met het resultaat :)!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee