Vraag

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:49
Mijn vraag
Ik zit met een GTX 1080 die over het algemeen zich nog steeds goed kwijt van zijn taken, doch heb ik onlangs een 4k scherm aangekocht waar ik toch merk dat de tijd de kaart een beetje aan het inhalen zijn.
Vervang ik deze en is er bepaalde zaken waar ik op moet letten of ook moet vervangen ?
Vervangen door welke kaart? Ik wens niet meer uit te geven dan een 750-850 euro's
Games die ik wel eens speel halen een 20-25 fps op 4k en zet ik meestal dan op de niet native mode 1080p voor 50-60fps

Relevante software en hardware die ik gebruik
Powersupply : Seasonic Focus Plus Gold 750W ATX23
Mobo : MSI X470 GAMING PRO CARBON X470
Proc : AMD Ryzen 7 2700X
Geheugen : D432GB 3000-16 Trident Z RGB K2 GSK

Games die ik speel,
RDR2 / Cyberpunk 2077 / Ark / Forza

Beste antwoord (via Wolfp4ck op 08-02-2023 15:21)

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:20
Ik zou persoonlijk geen geen 3070ti nemen voor dat geld.

Die kaart is amper sneller dan een gewone 3070 (Rond de 7 a 8 %) maar kost wel een stuk meer.
Ik zou persoonlijk een 3070 dan pakken en de rest van het geld in mijn zak houden.

Het ligt er ook helemaal hoeveel frames je gemiddeld wilt hebben en hoe belangrijk je raytracing vind/wilt gebruiken.
Ik denk echter dat je met geen van deze kaarten super hoge framerates halen op 4K met raytracing aan zonder iets van upscaling te gebruiken

Gezien je budget zou je kunnen overwegen

een RX6800XT/RX6900XT (Rx6800XT vanaf circa 650)
een 3080 zit wel aan de bovenkant van je budget. (Circa 790+ atm+)

Probleem is dat verkrijgbaarheid en prijzen alle kanten op gaat op het moment.

De RX68xx is stuk zwaker in raytracing..
een 3070(ti) lijkt me veel te zwak voor 4K met raytracing.

een 4070ti is dan wel weer sterker maar ook een stuk duurder. vanaf 900.

Hier krijg je een indicatie van de performance van een 6800xt en 3080 (12gb)

YouTube: RX 6800 XT vs RTX 3080 in 2023!!! New Games, RT on/off, DLSS/FSR2 on...

Dit is wel uitgevoerd met een sterkere CPU.

CPU upgrade is wellicht ook overweging waard hoeveel het precies gaat schelen is lastig te zeggen.
Op 4K ben in in principe minder snel gebottlenecked maar de 2700X is al weer aardig oud.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met jouw budget is een 3070Ti prima te doen. Dat gaat ook wel werken met je voeding, en dat geeft een leuke boost in performance.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zou ook 56/5700X overwegen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wolfp4ck
dus je zou ook de 2700x vervangen, zou die al een bottleneck zijn bij een 3700ti of 4700ti ?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:10
Met dit systeem lekker een rtx3070 oppikken ofzo, verdubbel je in fps zonder dat je meteen cpu limited bent

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• snakeye
Ik zou persoonlijk geen geen 3070ti nemen voor dat geld.

Die kaart is amper sneller dan een gewone 3070 (Rond de 7 a 8 %) maar kost wel een stuk meer.
Ik zou persoonlijk een 3070 dan pakken en de rest van het geld in mijn zak houden.

Het ligt er ook helemaal hoeveel frames je gemiddeld wilt hebben en hoe belangrijk je raytracing vind/wilt gebruiken.
Ik denk echter dat je met geen van deze kaarten super hoge framerates halen op 4K met raytracing aan zonder iets van upscaling te gebruiken

Gezien je budget zou je kunnen overwegen

een RX6800XT/RX6900XT (Rx6800XT vanaf circa 650)
een 3080 zit wel aan de bovenkant van je budget. (Circa 790+ atm+)

Probleem is dat verkrijgbaarheid en prijzen alle kanten op gaat op het moment.

De RX68xx is stuk zwaker in raytracing..
een 3070(ti) lijkt me veel te zwak voor 4K met raytracing.

een 4070ti is dan wel weer sterker maar ook een stuk duurder. vanaf 900.

Hier krijg je een indicatie van de performance van een 6800xt en 3080 (12gb)

YouTube: RX 6800 XT vs RTX 3080 in 2023!!! New Games, RT on/off, DLSS/FSR2 on...

Dit is wel uitgevoerd met een sterkere CPU.

CPU upgrade is wellicht ook overweging waard hoeveel het precies gaat schelen is lastig te zeggen.
Op 4K ben in in principe minder snel gebottlenecked maar de 2700X is al weer aardig oud.

• Wolfp4ck
Kan dat mobo de x5700 nog aan ?
Ik heb ook al liggen kijken naar die rtx 4070 ti met de korting van mijn werk zou die in budget vallen.
Denk ook dat ik op Ark 60 fps op ultra 4K kan halen met die rtx 4070 ti of toch heel dichtbij

Nog nooit raytracing gezien dus geen idee of ik het nodig heb of niet.

• snakeye
Ja lijkt me geen probleem. Dit is met een paar kliken op te zoeken.

https://www.msi.com/Mothe...MING-PLUS-MAX/support#cpu

Je moet uiteraard wel een bios versie hebben/of erop zetten die hem support.

Je dan dan alleen geen PCIE4 maar dat in de praktijk niet heel veel uitmaken lijkt me.

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-03 22:41
Er is net een best buy geweest (review: Videokaart Best Buy Guide - De beste gpu's in februari 2023) en de aanrader voor 4K ga je budgettair niet redden. De 3070 (ti) is geen 4K kaart en was dat ook nooit. los daarvan zou ik ze ook nooit kiezen. De 3060 ti is een bak voordeliger dan de 3070 en doet daar niet veel voor onder, maar zowel de 3060 ti, 3070 en 3070 ti zijn 1440p kaarten.

Op 4K is de GPU (bijna) altijd de bottleneck, daar hoef je de 2700X niet voor te vervangen lijkt mij. Met andere woorden, als je dan toch je spaarvarkentje kapot wil slaan, besteedt het dan aan een GPU. Binnen je budget zou ik dan voor de 3080 (vanaf 790 euro nieuw) gaan als je raytracing wilt (je hebt het niet 'nodig', het is geen zuurstof). De 6800XT is echter een stuk voordeliger en heb je nieuw al voor 650 euro. Ik zou voor de 6800 XT gaan.

[Voor 0% gewijzigd door Acteonis op 08-02-2023 15:05. Reden: spelling]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee