Toon posts:

Melatonine veel goedkoper in amerika? Slaap problemen

Pagina: 1
Acties:

• insomniaaa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-02 13:03
Ik val altijd erg moeilijk in slaap en lig dan s'avonds nog uren wakker, te piekeren en na te denken. En als resultaat ben ik de volgende dag enorm moe en futloos.
Nu werd mij melatonine aangeraden van 3-5 mg, en dat hielp enorm veel. Ik viel veel sneller in slaap en werd ook midden in de nacht niet zomaar wakker.

Bij de kruidvat kost 30 melatonine pillen 20 euro, terwijl bij de Amerikaanse iHerb je 100 pillen voor slechts 9,50 euro kan krijgen. En van een nog betere merk ook. Zelf heb ik Natrol geprobeerd die het meest verkocht is en ik val zo in slaap. Waarom is melatonine in Nederland 6 keer zo duur? Ik begrijp het niet. Is er een rede hiervoor?

En wat zijn julie tips om beter in slaap te vallen?

[Voor 0% gewijzigd door Orion84 op 08-02-2023 13:27. Reden: referral code verwijderd]

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-03 08:59
Tips om goed te slapen:
Geen water drinken voor het slapengaan (toiletbezoek)
Naar de WC voor het slapen gaan
Caseine eiwit nemen voor het slapengaan (goed voor spierherstel)
Slapen met een masker op
Slapen met oordopjes in
Geen beeldschermen uur voor het slapengaan
Geen beeldschermen naast het bed

[Voor 55% gewijzigd door MagniArtistique op 08-02-2023 13:25]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In slaap vallen: geen TV, geen PC, geen tablet, geen foon, geen sport laatste uur voor slapen. Geen alcohol, geen suiker, eten, etc. laatste uren voor slapen. Zet 'witte ruis' op in de vorm van niet-interessante podcasts van >= een uur (zodat je niet na een halfuur de volgende start). Overdag juist wel sporten. Hanteer 7 dagen per week dezelfde bed- en ontwaaktijden (geen snooze: wekker = er uit). Dergelijke zaken.

Melatonine aangeraden: via een arts? If not, bespreek met hen. Bedenk dat bij onjuist gebruik er juist slaapproblemen ontstaan.

Kosten: ik vermoed een combo van slechtere kwaliteits-eisen, en vraag x aanbod (te veel Amerikanen die het gebruiken).

Edit: tip van oordopjes hierboven staat haaks op mijn tip van witte ruis. Beide kunnen, afhankelijk van de persoon. Ik zeg hier witte ruis wegens dat piekeren: leid de hersens af. Piekeren wordt niet minder in een helemaal stille omgeving.

[Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 08-02-2023 13:00]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Slaapproblemen die langer aanhouden? Ga naar de huisarts. Melatonine is helemaal niet goed om langere tijd te gebruiken gezien je met je hormoonhuishouding aan het klieren bent. Alleen gebruiken als een arts dit voorschrijft, conform voorschrift, anders zou ik het niet pakken.

• ruudonline
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:51
SmurfLink schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:01:
Slaapproblemen die langer aanhouden? Ga naar de huisarts. Melatonine is helemaal niet goed om langere tijd te gebruiken gezien je met je hormoonhuishouding aan het klieren bent. Alleen gebruiken als een arts dit voorschrijft, conform voorschrift, anders zou ik het niet pakken.
Helemaal mee eens. Langdurig gebruik van melatonine kan je hele slaapritme ontregelen. Het beste is om bij dit soort aanhoudende slaapproblemen naar de huisarts te gaan en een bepaalde β€˜slaaphygiene’ aan te houden (op advies huisarts of andere zorgverleners). Het is wel erg vervelend als je hier last van hebt. Kan veel impact hebben.

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:03
Is het wel donker genoeg in je slaapkamer?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
insomniaaa schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:49:
Ik val altijd erg moeilijk in slaap en lig dan s'avonds nog uren wakker, te piekeren en na te denken. En als resultaat ben ik de volgende dag enorm moe en futloos.
Nu werd mij melatonine aangeraden van 3-5 mg, en dat hielp enorm veel. Ik viel veel sneller in slaap en werd ook midden in de nacht niet zomaar wakker.

Bij de kruidvat kost 30 melatonine pillen 20 euro, terwijl bij de Amerikaanse iHerb je 100 pillen voor slechts 9,50 euro kan krijgen. En van een nog betere merk ook. Zelf heb ik Natrol geprobeerd die het meest verkocht is en ik val zo in slaap. Waarom is melatonine in Nederland 6 keer zo duur? Ik begrijp het niet. Is er een rede hiervoor?
De premisse lijkt niet te kloppen. Kruidvat verkoopt 200 pillen van 3mg voor 9,99 euro en tijdelijk zelfs 2e gratis.
MagniArtistique schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:59:
Waarom is de Nederlandse zorg duur: (volgens mij)
Compleet irrelevant, want onze zelfzorg medicatie is vaak juist extreem goedkoop, juist door bv Kruidvat.

De enige manier om zaken duur te maken voor jezelf is door je wijs te maken dat je een of ander premium merk moet hebben. Dan wordt zelfs paracetamol, ibuprofen of melatonine semi-onbetaalbaar.

[Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 08-02-2023 13:15]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:11
Door wie werd je melatonine aangeraden? Door een arts, hoop ik? Anders zou ik het niet zomaar gaan slikken.

Mocht het nou echt een probleem zijn, terwijl je wel aan je ritme hebt gewerkt (dus niet dat je elke avond 1,5l cola drinkt), ga dan naar de huisarts of die nog wat ideeΓ«n heeft en/of laat je verwijzen naar een slaappoli in de buurt.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:05
Rukapul schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:14:
[...]

De premisse lijkt niet te kloppen. Kruidvat verkoopt 200 pillen van 3mg voor 9,99 euro en tijdelijk zelfs 2e gratis.
Dat is helaas 0,3 milligram. Dan heb je 10-16 stuks nodig om aan dezelfde dosis te komen.

Nederland is gewoon erg duur in medicijnen en drogisterij producten. Bekijk het prijsverschil alleen al eens tussen de kruidvat hier en de DM of andere drogisterijen in Duitsland.
Afgelopen zomer wat inkopen gedaan qua medicijnen in Turkije. Daar kost het helemaal niks en verkopen ze ook gewoon de merken die je hier kunt kopen.

[Voor 33% gewijzigd door Headshot_NL op 08-02-2023 13:19]

πŸ”‹ Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | β˜€οΈ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌑️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-03 08:59
Rukapul schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:14:
[...]

Compleet irrelevant, want onze zelfzorg medicatie is vaak juist extreem goedkoop, juist door bv Kruidvat.
De enige manier om zaken duur te maken voor jezelf is door je wijs te maken dat je een of ander premium merk moet hebben. Dan wordt zelfs paracetamol, ibuprofen of melatonine semi-onbetaalbaar.
De consumentenbond denkt daar anders over;
https://www.consumentenbo...cijnen-uit-het-buitenland
Veel medicijnen zijn in het buitenland goedkoper of makkelijker te verkrijgen. Dit maakt het verleidelijk om medicijnen in het buitenland te kopen. Maar is dat wel zo verstandig?
De NOS ook.
https://nos.nl/artikel/22...-kankermedicijnen-te-duur

Nou snap ik dat dat niet exclusief zelfzorgmedicatie betreft maar toch.

[Voor 34% gewijzigd door MagniArtistique op 08-02-2023 13:23]

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:49
Melatonine slikken is geen goed idee:
https://www.ad.nl/gezond/...g-en-gevaarlijk~ab9fd454/
Verder: geen koffie dinken β€˜s middags en β€˜s avonds. En heb je een blauwfilter op je telefoon/tablet/…?

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:14
Medicijnen krijg je in nederland over het algemeen met een recept. Uitzondering daargelaten.
Melatonine is een medicijn dat nu vrij verkrijgbaar is met doseringen van 1-3mg.

Interessant artikel:
https://www.medischcontac...erstanden-over-melatonine

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heb je al gevraagd wat de pillen kosten bij je apotheek? Apotheek is vaak goedkoper met generieke medicatie dan een winkel als de Kruidvat.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Headshot_NL schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:17:
[...]

Dat is helaas 0,3 milligram. Dan heb je 10-16 stuks nodig om aan dezelfde dosis te komen.
Ah, wat een misleiding.

Blijkbaar speelt er rond melatonine ook een heel juridisch steekspel. In principe is het een medicijn, maar onder bepaalde dosering mag het ook zonder registratie verkocht worden. Daarnaast lijkt het zelfzorg kanaal gereguleerd (kleine verpakkingen/doseringen). Bij hogere dosering zie je dat fabrikanten ook trucs uithalen zoals adverteren voor 'jet-leg' met natuurlijk kleine verpakkingen of slechts een klein deel werkzame stof melatonine.

Ben benieuwd wat je bij de apotheek kunt krijgen als je met recept wordt doorgestuurd. Als generiek medicijn zou het niet veel moeten kosten.

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:47

Vaal

𝖁𝖆𝖓 π•­π–Žπ–“π–˜π–‡π–Šπ–—π–Œπ–Šπ–“, π–‘π–šπ–‘!

Als je ligt te piekeren lijkt het me verstandig om een wat holistische aanpak te gebruiken, waarom lig je te piekeren en is er een manier om dat weg te nemen? Werk aan het geheel in plaats van de som der delen.

π•Ύπ–π–”π–“π–“π–Žπ–Š, π–Ÿπ–Š π–‘π–Šπ–Œ 𝖔𝖕 π–π–Š π–œπ–†π–Œπ–Šπ–“!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20
Als je over iets piekert moet je van te voren eens proberen te mediteren. De dingen waar je dan over piekert verwerk je dan voordat je gaat slapen.

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:47
Ik heb zelf veel slaapproblemen gehad, melatonine kan helpen maar ik zou er voorzichtig mee zijn.
Ik zou echt naar een slaaptherapeut gaan, dit kan bijvoorbeeld bij een Mensendieck. Bij mij was het verzekerd omdat het onder fysiotherapie valt. Daarnaast kan je ook nog langs je huisarts gaan om bijvoorbeeld slaapapneu uit te sluiten.

De slaaptherapie heeft mij erg geholpen, het zijn simpele oefeningen die je leert maar ze brengen je echt tot rust.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
Mijn tip: Veel buiten gaan werken/recreΓ«ren/sporten en daarmee bedoel ik ook dat je er moe van wordt. Verder zorgen dat je lichaam iets heeft om 's nachts te verbranden (bak kwark, volle yoghurt uurtje voor slapengaan). En als je eenmaal in bed ligt probeer dan aan iets prettigs te denken, draai een zelfverzonnen film af in je hoofd of iets dergelijks.
P.S. hebben die rolluiken nog geholpen tegen de lichtinval op je slaapkamer?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik zou melatonine alleen incidenteel gebruiken, niet structureel, tenzij voorgeschreven door een arts.

Ik gebruik 't bijvoorbeeld bij jetlag. Ik ben er wel vrij gevoelig voor, dus van die kruidvat tabletjes van 0,3mg heb ik er echt maar 1-2 nodig. En incidenteel, doe ik 't structureel dan merk ik dat 's ochtends met opstaan (lastiger uit slaap komen).

Gebruik zelf medicatie die slaap kan beinvloeden. Zoals hierboven al een paar keer aangegeven: melatonine (of iets anders) is dan geen oplossing, want het niet in slaap kunnen vallen heeft een oorzaak in iets anders (in mijn geval medicatie, maar kan ook stress, teveel schermtijd, en al die andere dingen die al genoemd zijn). Dus beter die oorzaak wegnemen dan symptomen bestrijden. (in mijn geval dus na 18:00 geen medicatie meer nemen) Dan heb je geen melatonine structureel nodig.

Incidenteel is echt wel anders. Als je week slecht geslapen hebt en je neemt een keer melatonine om uberhaupt ff op adem te komen, ok. Maar structureel nodig hebben is een indicatie voor wat anders.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:38
Ga sporten en wellicht mediteren/yoga. Probeer bovendien zo gezond mogelijk te eten. En probeer zoveel mogelijk te bewegen en frisse lucht op te snuiven!
Vermijd schermen (telefoon, TV, PC/laptop) 2 uur voor het slapen gaan en dim de lichten om je lichaam al richting slaap-modus te krijgen.

Melatonine is echt een lapmiddel een gezonde levensstijl helpt zoveel bij een goede nachtrust!

[Voor 4% gewijzigd door SniperGuy op 09-02-2023 09:57]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wondermiddel bij mij was thee met citroenmelisse. Slapen als een blok.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:00
Zorg voor;
- zo min mogelijk licht in de slaapkamer
- een goede temperatuur (relatief fris)
- zorg dat er geen/weinig geluid aanwezig is 's nachts
- rust in je hoofd
- voldoende sport en beweging (niet te dicht op de bedtijd)
- geen caffeine tot je nemen na een uurtje of 4 in de middag
- staar je niet blind op een scherm vlak voordat je wilt slapen
- routines, routines en routines
- goede voeding en ook daar regelmaat
- voldoende afbakening tussen werk en privΓ©
- regelmatig tijd voor jezelf nemen (indien je samenwoont)
- je niet gek laten maken op fora ;)
- ...

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:14

Dido

heforshe

Headshot_NL schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:17:
Nederland is gewoon erg duur in medicijnen en drogisterij producten. Bekijk het prijsverschil alleen al eens tussen de kruidvat hier en de DM of andere drogisterijen in Duitsland.
Afgelopen zomer wat inkopen gedaan qua medicijnen in Turkije. Daar kost het helemaal niks en verkopen ze ook gewoon de merken die je hier kunt kopen.
Het strooien met n=1 observaties heeft weinig zin. Twee jaar terug een doosje paracetamol gehaald in Italie, de goedkoopste was 7 euro. Dus zijn medicijnen in Nederland spotgoedkoop 8)7

On-topic: ga naar een arts in plaats van zelf met je hormonen te lopen klooien.

Wat betekent mijn avatar?

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:07

Bartske

Valar Morghulis

Thuisarts.nl is altijd een goede bron om te raadplegen:

https://www.thuisarts.nl/slaapproblemen

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:40

LankHoar

Langharig tuig

@insomniaaa Sleep Cycle (app voor je telefoon) heeft een slaap cursus met best goede tips. Zou daar ook eens naar kijken. Melatonine inderdaad enkel sporadisch gebruiken, zeker niet met regelmaat. Voor je het weet ben je afhankelijk en ben je nog verder van huis (ik spreek deels uit ervaring).

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:41

headout

Oi oi!

Het heeft weinig zin om oplossingen aan te bieden als de oorzaak van je slaapproblemen niet helder is. Advies: ga naar de huisarts.

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:07
Als je merkt dat melatonine goed werkt wanneer je het neemt, zou je je kunnen afvragen waarom je lichaam het niet zelf aanmaakt wanneer (of net voor) het tijd is om naar bed te gaan.

Een gezonde melatonine/serotonine spiegel wordt gestimuleerd door 's ochtends buiten te zijn wanneer het licht is geworden. Half uurtje zou goed zijn. En aan de andere kant, 's avonds sterke lichtbronnen te vermijden. Zoals telefoonschermen. (felle stand, zonder avondkleurcorrectie)

Dit is in de winter natuurlijk moeilijk. Tegen de tijd dat het licht is zit je al op je werk. Een lichttherapielamp kan dan helpen. Tijdens het ontbijt bijvoorbeeld.

Maar zoals eerder geopperd door mede-Tweakers hier: Vraag het vooral je huisarts inderdaad.
Op de lange termijn is slecht slapen een harig probleem. Inflammatieproblemen, overgewicht, enz. Wordt een hoop narigheid aan toegeschreven.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:14

Zenix

BOE!

Ik koop inderdaad melatonine bij iherb. Ik gebruik het meestal na het weekend of als ik een stuk vroeger wakker moet worden. Ik heb genoeg aan 3mg.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:59
Amerika als voorbeeld gebruiken voor medicijnen lijkt me wel de slechtste optie. Omdat fatsoenlijke zorg daar voor veel mensen niet te betalen is zoeken ze het allemaal in zelfmedicatie met alle ellende van dien.En als iets daar veel goedkoper is zou er ook zomaar eens rommel in kunnen zitten. Mensen die desperate zijn kopen dan alles.

[Voor 22% gewijzigd door Frame164 op 09-02-2023 21:43]

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:17
Matt Walker weet veel van slaap, hij heeft ook in een podcast bij Joe Rogan gezeten en heeft nu zelf een podcast serie.

De aflevering van Huberman Lab met hem is ook de moeite waard.

https://www.sleepdiplomat.com/podcast

Gasloos huis uit 1906 - 4,2Kwp Enphase N/Z - Edel Auer 80L WP Boiler - Sanura WTW @ Douche - 5kW Daikin L/W WP

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Cereal schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:11:
Matt Walker weet veel van slaap, hij heeft ook in een podcast bij Joe Rogan gezeten en heeft nu zelf een podcast serie.
Eeeuhm dat lijkt me heel erg een reden om er ver weg van te blijven :X

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:17
F_J_K schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:42:
[...]

Eeeuhm dat lijkt me heel erg een reden om er ver weg van te blijven :X
Haha, niet echt een goeie legitimatie, snap ik. Maar Bernie Sanders heeft er ook gezeten, dus t is niet allemaal foute boel ;)

Gasloos huis uit 1906 - 4,2Kwp Enphase N/Z - Edel Auer 80L WP Boiler - Sanura WTW @ Douche - 5kW Daikin L/W WP

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee