Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
Wij hebben een vakantiehuis in Spanje dat ca 6 maanden per jaar wordt gebruikt(door ons, familie en vrienden), mn in periode september t/m mei.
Warm water nu door butagas geyser en kamer wordt verwarmd door palletkachel(in winter kan het aardig afkoelen 's avonds)
Het hele zonnepanelengebeuren in Spanje is heel onoverzichtelijk en ons Spaans is nog niet van dien aard dat het goed te volgen is.
Veel info is te vinden die verstrekt wordt door installateurs zelf.
Ik hoop hier wat meer info te vinden over het volgende(mn van Tweakers die ook in Spanje wonen of daar een vakantiehuis hebben, of andere "deskundigen").
Installeren is erg prijzig in Spanje met enorme verschillen in diverse offertes.Tot nu toe varieert het tussen €8500 en €12500 voor dezelfde configuratie.
Locatie is Costa del Sol, dus bijna hele jaar zon :) Alleen in winter aan einde van de dag zal er op enkele panelen geen zon op vallen.
- mag je ook zelf zonnepanelen installeren in Spanje? Zelf heb ik in Nederland ook al zonnepanlen op overkapping met succes geÏnstalleerd. Aansluiten en evt aanpassen meterkast wil ik wel door electricien laten doen.
- iemand ervaring met subsidies?
- maakt het uit welke omvormer je neemt(ivm temp.)? Ik meen eens gelezen te hebben dat micro omvormers niet zo geschikt zouden zijn voor warm klimaat.
- mijn plan is om terrasoverkapping tegen huis te maken een daarop zonnepanelen en zodoende meteen een alternatief voor zonnescherm
-keuze zonnepanelen bv 7a 8 https://www.leroymerlin.e...-risen-540w-83742164.html
-omvormer bv https://www.leroymerlin.e...5kw-83965486.html?src=clk
-ik ben er nog niet achter of ik 3-fase heb(zie ik iig niet op nota)
-bedoeling is om huiskamer in winter op te warmen met airco, dus hoge PCOP airco.
-ook denk ik aan electrische boiler, zodat ik geen zonneboiler hoef te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z647230
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-06 20:38
jammer dat je geen reacties hebt gekregen...
Ben zelf ook op zoek naar meer info aangezien het erop lijkt dat je zonnepanelen in Spanje alleen door een erkend installateur mag laten plaatsen/aansluiten. Althans, dat is wat alle installatiebedrijven roepen. Ik heb echter nog geen officiële Spaanse site gezien waar dit op bevestigd wordt.
Ben jij ondertussen al wat verder gekomen ?
Grtz, Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Indien je de installatie wilt aansluiten aan zekeringkast, dan moet je certificaat van installateur hebben.
Helaas zitten de installateurs er niet op te wachten als eigenaar deel van installatie doet.
Ook is het zo dat het bij veel installateurs niet mogelijk is om een gespecificeerde factuur te krijgen en geven ze alleen een(hele hoge!) totaalprijs.
Ik wil installatie nu zelf doen en niet aansluiten in meterkast en zo een soort van parallel systeem krijg, waarmee ik zelf kan bepalen wanneer ik stroom van eigen installatie ga gebruiken(moet nog uitvogelen hoe dat precies moet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 21:16
Wij zijn hier ook naar aan het kijken, meeste woningen hebben één fase, tot 63 ampère.

Je sluit een contract af van een aantal kW , bv 8, dit houdt in dat als je meer dan 8 kW uit het net haalt de stroom uitvalt en na enkele minuten reset.

Teruglevering loont niet, dan is slimme meter verplicht en vergoedingen laag.

Een offgrid oplossing zal wel mogen denk ik zo, met een batterij enzovoort.

Ik gooi dit idee in de hoek aangezien de terugverdientijd wel hoog zal zijn. Deze berekening is in elk geval zeer complex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsch2
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-09 16:27
De pellletkachel heb je al, in plaats van zonnepanelen een zonneboiler plaatsen en je bent al bijna offgrid, en geen gezever met de regeltjes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Ik wil af van de pelletkachel en over gaan op een airco die gunstig(energiezuinig) is met verwarmen. Op dit moment zit er nog een oude airco, die wel goed verwarmt.
Paar maanden geleden heb ik een electrische boiler(150 liter)gemonteerd, dus gasgeyser niet meer nodig.
Deze wil ik ook aansluiten op zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonton
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-08 15:23
Hallo,
Ik wil ook iets gaan doen met zonnepanelen.
Namelijk deze optie:
Je hebt ook stekker klare units met 2 panelen met micro-omvormers.
Deze kun je rechtstreeks in het stopcontact pluggen.
Ik verbruik niet zoveel, dus is dit voor mij bijna voldoende.

Als extra , zou je nog een accu kunnen instaleren.
Zou zoiets kunnen werken?
Mag je zoiets gebruiken in Spanje?

Dan ben je in ieder geval af van die administratieve rompslomp en kun je zelf de zaak instaleren

[ Voor 11% gewijzigd door zonton op 04-05-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Dat is idd ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonton
En, zijn jullie al iets verder gekomen??
Ik ga in ieder geval 4 panelen op mijn dak leggen in samenwerkeing met een micro inverter van AP systems.
Als het goed is heb ik een installateur gevonden die alles keurt en de administratieve rompslomp voor zijn rekening neemt.
De kosten voor de installatie, tot aan de meterkast zijn nu ca. 850 euro.
Volgende week begin ik aan de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Ik heb nog geen zonnepanelen, maar op dit moment zijn ze wel spotgoedkoop in Spanje.
Wettelijk mag je zonder certificaat max 1000Wp hebben(zelf doen)
Boven 1000Wp moet je officieel certificaat hebben, ook als je geen aanluiting op meterkast hebt(teruglevert)
Ik wi ca 3000Wp, maar als er luchtfoto's worden gemaakt dan zien ze al snel dat het meer dan 1000Wp is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonton
Ik ben inmiddels al wat verder gekomen.
Ik heb 4 zonnepanelen gekocht van 440WP en alle installatie materiaal , allemaal bij Bricomart in Murcia. En heb een AP systems micro omvormer in Nederland gekocht, waar deze panelen precies op passen.
Ik heb een installateur gevonden die de benodigde papieren gaat verzorgen voor 250 euro.
Volgende week ga ik beginnen , denk ik .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
@zonton veel succes en houd ons op de hoogte als je wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonton
Goede avond.
Mijn panelen liggen op het dak en produceren naar behoren.
Ik heb ze zelf gemonteerd en electrisch aangesloten.
Daarna is het electrotechnisch bedrijf geweest en heeft de installatie gekeurd.
Goed bevonden en aangemeld bij de instanties.
Na 2 werkdagen had hij de papieren al in huis.
De kosten hiervoor waren 250 euro.
Met deze papieren, aangevult met een situatieschets en de aankoopbon van de materialen, ben ik eerst naar het gemeentehuis gegaan om een vergunning aan te vragen.
Dit is allemaal gelukt. Alleen waren de kosten nogal hoog vond ik. 170 euro !! Volgende keer ga ik hier niet meer heen.....
Daarna naar Iberdrola mijn contract om laten zetten. Ook gelukt. Terugleververgoeding= 0,07 cent per KWh
Nu moet er nog binnen 5 werkdagen een andere meter geinstalleerd worden.
En dan is alles klaar.
Al met al valt het dus wel mee om een installatie zelf te monteren en aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Heb jij aansluiting in meterkast ook zelf gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonton
Mijn installatie is zo klein dat ik 1.5mm2 draad kon gebruiken. Het aansluiten van de zonnepanelen hoeft niet per se in de meterkast uit te komen.
Ik heb ze naar de buitenlamp op het balkon geleid en daar aan gesloten. De schakelaar voor de lamp vervangen door een automaat, en klaar is kees.. Die lamp gebruikte we toch nooit.
Meter hoefde niet vervangen te worden, en telt nu ook de over gebleven KWH 's.
Alles werkt nu.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 21:16
@zonton

Welke locatie is dit en welke installateur is er geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kollekadore
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 11:21
Waar kan ik de regels voor Spanje vinden?
Wil eigenlijk slechts 1 of 2 panelen via stekker aansluiten, zodat de zwembadpomp (grootste verbruiker gedurende het jaar) zoveel mogelijk op de panelen loopt.
Pagina: 1