Tegelzetter vraagt na klus ruim 300 eur meer dan offerte.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-03 12:17
Moet ik dat accepteren? In de offerte staat de opmerking dat de vloer recht moet zijn voor aanvang van de klus.

Ik heb een groot formaat tegels in de woonkamer en gang laten leggen. In de gang lukte het de tegelzetter in eerste instantie niet omdat de vloer niet recht genoeg was. De vloer moest dus eerst door een andere partij worden geëgaliseerd. Edit: die kosten heb ik betaald aan deze andere partij (niet aan de tegelzetter). De ruim 300 eur die de tegelzetter vraagt, staat hier los van. In feite is het zelfs ruim 400 eur want volgens mijn energielabel blijkt mijn vloer 2 m2 kleiner dan begroot in de offerte (als dat energielabel klopt).

De tegelzetters zijn op een maandag begonnen en kwamen er op dinsdag achter dat de vloer in de gang niet goed was. Het ging om twee vrij jonge tegelzetters (begin 20 en eind 20 denk ik). Ze hebben de vloer ook niet eerder gezien dan die maandag. Het gaat om projectmatige nieuwbouw dus ik had de sleutels niet voor oplevering.

Uiteindelijk is de vloer in de gang door de vader gelegd (niet mijn vader, maar een ervaren tegelzetter van in de 50 samen met die tegelzetter van eind 20).

[ Voor 20% gewijzigd door vatkruid op 08-02-2023 12:26 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:11
Egaliseren is kost gewoon geld dus ja denk dat er weinig aan te doen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
Het egaliseren moest ik aan een andere partij betalen, niet aan de tegelzetter.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is niet gek dat een tegelzetter extra kosten rekent als hij zijn werk niet conform planning kan afmaken en een andere dag terug moet komen. Ik zou in dit geval niet moeilijk doen om 300 euro, dat lijkt me heel redelijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-04 17:04
Tsja, de offerte is niet meer geldig als jij niet aan de voorwaarden voldoet vrees ik. Als de vloer inderdaad niet ge-egaliseerd was, hebben de tegelzetters zeker gelijk hierin in mijn optiek. Of de 300 euro gerechtvaardigd is, is een ander vraagstuk, maar ik vind dat niet heel vreemd voor rijkosten en inspectie etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als ze hier achteraf mee komen moeten ze wel een verdomd goed verhaal hebben wil ik er in meegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:52

Sharky

Skamn Dippy!

Sethro schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:04:
Als ze hier achteraf mee komen moeten ze wel een verdomd goed verhaal hebben wil ik er in meegaan.
Meerwerk is een prima verhaal imho.

edit:
TS is aangepast, meerwerk was al betaald. Dan nog is het wel enigszins te verdedigen, maar 300 euro is wel veel.

[ Voor 19% gewijzigd door Sharky op 08-02-2023 12:06 ]

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
Sharky schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Vooraf afgestemd inderdaad. Achteraf zou ik daar niet in meegaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-04 11:41
En waarom vragen ze nu die extra 300 euro?

Ik vermoed omdat ze door het egaliseren (en het wachten daarop) meer tijd kwijt zijn geweest dan initieel begroot.

Vaak staat in offertes ook wel iets van uitvoering aaneengesloten of dat wachturen achteraf worden gerekend. Zaken van die strekking zijn heel normaal.

Valt gewoon onder de categorie meerwerk omdat niet aan de voorwaarden (vlakke vloer) is voldaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:08
Sethro schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:06:
[...]

Het stond vooraf in de offerte dat de vloer recht moest zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kruimel0
Sethro schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:06:
[...]

Maar OP heeft niet voldaan aan de voorwaarden in de offerte? Als de offerte ligt met 'de huiseigenaar legt de tegels in een hoek, en de tegelzetters leggen ze neer', en de tegelzetters komen dan aanrijden en er zijn geen tegels zodat de tegelzetters hun werk niet kunnen uitvoeren, is het toch niet heel gek dat de tegelzetters dan op zijn minst rijkosten in rekening brengen? Dit is exact hetzelfde IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
migchiell schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:06:
[...]

Het stond vooraf in de offerte dat de vloer recht moest zijn.
Dan kunnen ze dat prima vooraf afstemmen. Namelijk toen ze signaleerden dat het niet goed was. (En wat is de definitie van goed eigenlijk)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migchiell
  • Laatst online: 01:08
Sharky schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:05:
[...]

edit:
TS is aangepast, meerwerk was al betaald. Dan nog is het wel enigszins te verdedigen, maar 300 euro is wel veel.
Nou ja, als er twee tegelzetters allebei twee uur vertraging opliepen omdat ze moesten wachten totdat de vloer geëgaliseerd was dan zit je gauw aan zo'n bedrag, denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kruimel0
Sethro schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:08:
[...]

Dan kunnen ze dat prima vooraf afstemmen. Namelijk toen ze signaleerden dat het niet goed was. (En wat is de definitie van goed eigenlijk)
Heb je de TS gelezen of niet? Dat konden ze niet afstemmen, want het huis was niet opgeleverd. En daarnaast, dan mogen ze prima extra kosten in rekening brengen voor deze inspectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
pickboy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:06:
En waarom vragen ze nu die extra 300 euro?

Ik vermoed omdat ze door het egaliseren (en het wachten daarop) meer tijd kwijt zijn geweest dan initieel begroot.
Ze zijn een dag extra moeten terugkomen ja, maar er was geen wachttijd. Het egaliseren gebeurde op een andere datum. (En de tegelzetter heeft een volle agenda hij kon zo ergens anders aan de slag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
kruimel0 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:09:
[...]

Heb je de TS gelezen of niet? Dat konden ze niet afstemmen, want het huis was niet opgeleverd. En daarnaast, dan mogen ze prima extra kosten in rekening brengen voor deze inspectie.
Tuurlijk wel, op de ochtend dat de klus is begonnen hadden ze prima kunnen zeggen. “Dit valt een beetje tegen, als jij laat egaliseren komen er morgen terug. Kost helaas wel 300 euro extra”.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-04 15:17
Ik denk dat de kosten wel normaal zijn, ze hebben er tenslotte extra moeite voor moeten doen (een keer terugkomen, planning aanpassen. Misschien hebben ze wel een andere klant moeten verplaatsen). Maar het was wel netjes geweest als ze dit meteen hadden gemeld. Zodra ze constateerden dat die vloer niet recht genoeg was hadden ze moeten zeggen 'zo kunnen we niet werken, we moeten later terugkomen en de planning aanpassen, dat kost 300 euro'.

Wellicht kun je onderhandelen over het bedrag, maar ik vrees dat je niet ontkomt aan iets bijbetalen. Je hebt gewoon niet voldaan aan de voorwaarden van de offerte. Dat je daar zelf niks aan kon doen omdat je niet de sleutel had, daar hebben zij natuurlijk niks aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
Sethro schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:10:
[...]

Tuurlijk wel, op de ochtend dat de klus is begonnen hadden ze prima kunnen zeggen. “
Dat leek mij dus ook. Ze hebben een volle agenda dus hadden dinsdag gewoon ergens anders kunnen beginnen. Maar onverwacht kwam op de eerste dag dus de zoon van de tegelzetter. Wellicht onervarenheid. Of het boeit ze gewoon niet he.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
vatkruid schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:14:
[...]

Dat leek mij dus ook. Ze hebben een volle agenda dus hadden dinsdag gewoon ergens anders kunnen beginnen. Maar onverwacht kwam op de eerste dag dus de zoon van de tegelzetter. Wellicht onervarenheid. Of het boeit ze gewoon niet he.
Voor ze bij een ander project aan de slag kunnen is er al een halve dag verstreken. Dus dat ze jou de volledige kosten doorberekenen snap ik helemaal.

Maar je zegt dat uiteindelijk je vader de tegels heeft gelegd. Dus ze doen minder, maar rekenen extra? Dat is een punt waar ik wel over zou vallen.

edit: fout gelezen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-04 11:41
Een bij een volle agenda kun je niet altijd eerder bij een andere klus beginnen. Daar moest ie misschien ook wachten op andere partijen/werkzaamheden/eigenaar. Dus daar mag je niet van uit gaan.

Punt is dat ze geld vragen omdat ze extra terug moesten komen. Dat lijkt me volledig terrecht.

De communicatie en afhandeling valt wat van te zeggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
Waaj schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:22:
[...]

Voor ze bij een ander project aan de slag kunnen is er al een halve dag verstreken. Dus dat ze jou de volledige kosten doorberekenen snap ik helemaal.
Ik snap je punt maar deze tegelzetters stonden ook gewoon op die eerste maandag onverwacht om 7.45 uur voor de deur (terwijl ik er uiteraard nog niet woonde). Ik wist niet eens dat ze die dag zouden komen. Dus met die werkwijze konden ze ook goed elders aan de slag lijkt me. (Deze tegelzetter was mij aanbevolen als betrouwbare partij door de showroom waar ik de tegels kost.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
vatkruid schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:33:
[...]

Ik snap je punt maar deze tegelzetters stonden ook gewoon op die eerste maandag onverwacht om 7.45 uur voor de deur (terwijl ik er uiteraard nog niet woonde). Ik wist niet eens dat ze die dag zouden komen. Dus met die werkwijze konden ze ook goed elders aan de slag lijkt me. (Deze tegelzetter was mij aanbevolen als betrouwbare partij door de showroom waar ik de tegels kost.)
Ze stonden bij jou voor de deur, en dus niet bij iemand anders..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:11
Sethro schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:04:
Scheve of rechte vloer :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Sethro schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:10:
[...]

Tuurlijk wel, op de ochtend dat de klus is begonnen hadden ze prima kunnen zeggen. “Dit valt een beetje tegen, als jij laat egaliseren komen er morgen terug. Kost helaas wel 300 euro extra”.
En dan? 'Nee, krijg je niet'.

Prima, en nu? Je pakt een andere partij, prima. Maar hun zijn wel conform offerte langsgekomen, opdracht niet door, dus je krijgt wat uren en voorrijkosten in rekening. Kans groot dat dit nog meer dan 300 euro zal zijn, maar prima.

Dus einde van de rit ben je meer kwijt, meer tijd kwijt én je mag nog naar een nieuwe gaan zoeken :+

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vatkruid schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:33:
[...]

Dan had je op dat moment moeten zeggen dat het niet kon, want de vloer was nog niet recht. je hebt ze binnen gelaten en ze zijn aan het werk gegaan en konden daar dus niet mee veder.
onhandige comunicatie is het wel en ik snap je frustratie, maar punt blijft dat je vloer niet goed was. soms zullen vakmensen als ze elders aan het werk kunnen coulant zijn, maar die keus is natuurlijk gewoon aan hun.

het gaat er niet zo zeer over of ze elders aan het werk konden, het gaat er over of jij je aan je afspraken hebt gehouden. ideaal gaan dit soort dingen in overleg en dat kan je ze best aanrekenen. voorstellen om het sam sam te doen is zo gek niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:42
Wat is nu eigenlijk de onderbouwing van de tegelzetter om die 300€ te vragen, die verklaring zie ik nog nergens?
Daarnaast de vloer moet recht zijn, is lekker vaag, wanneer is iets recht, een cementdekvloer of iets dergelijks kan voldoen aan een bepaalde vlakheidsklasse, tenminste in Nederland conform de NEN2747.

Als je eist dat de vloer recht is, moeten ze meetbaar maken door aan te geven wanneer hun het recht vinden, bijvoorbeeld door een bepaalde vlakheidsklasse te eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
daniel14 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:38:
Wat is nu eigenlijk de onderbouwing van de tegelzetter om die 300€ te vragen, die verklaring zie ik nog nergens?
Daarnaast de vloer moet recht zijn, is lekker vaag, wanneer is iets recht, een cementdekvloer of iets dergelijks kan voldoen aan een bepaalde vlakheidsklasse, tenminste in Nederland conform de NEN2747.

Als je eist dat de vloer recht is, moeten ze meetbaar maken door aan te geven wanneer hun het recht vinden, bijvoorbeeld door een bepaalde vlakheidsklasse te eisen.
De stelling "recht" is wat arbitrair. Echter is TS ermee akkoord gegaan aangezien er iemand anders is gekomen om het te herstellen en daarna heeft hij de rekening betaald en was het dus eens met de werkzaamheden.

edit: moet iets beter lezen er staat vlakheid en niet veiligheid :+

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 08-02-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
daniel14 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:38:
Offerte was op basis van m2. Factuur voor het tegelen van de gang was uiteindelijk in werkuren.
(Ik moet wel nog eens het vloeropp nameten misschien. Want volgens het energielabel zou mijn vloer 2.5 m2 kleiner zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
twain4me schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:43:
[...]

De stelling "recht" is wat arbitrair. Echter is TS ermee akkoord gegaan
Ze hebben het geprobeerd met twee tegels maar die braken. Maar zelfs na egaliseren braken er nog steeds tegels. Grote tegels zijn bij nader inzien niet zo handig voor in kleine ruimtes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Meestal koop je tegels per pakket, niet per m2.
En het is fijn om het restant dan iig ergens op zolder te leggen.

Hou je dat ook in de gaten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-04 16:40
300 euro en voor 2 mensen uiteindelijk? Als ik een beetje grof terug reken naar het aantal uren dan heb je het over 150 euro per persoon, de gemiddelde tegelzetter kost tussen de 35 en 55 euro per uur dus je hebt voor 3 a 4 uur arbeid extra betaald.

Als die gasten de planning naar voren moeten halen omdat ze bij jou niet aan de slag kunnen moeten ze de planning bekijken en kijken wat naar voor geschoven kan worden om toch ook weer snel bij jou aan de slag te gaan, klanten opbellen of ze eerder kunnen beginnen, af/aan rijden, juiste materialen voor die klus halen etc.

Ik vind dit geen raar bedrag en ik zou het gewoon betalen.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 13:32

TheDudez

Usenet stofzuiger!

vatkruid schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:10:
[...]

Ze zijn een dag extra moeten terugkomen ja, maar er was geen wachttijd. Het egaliseren gebeurde op een andere datum. (En de tegelzetter heeft een volle agenda hij kon zo ergens anders aan de slag).
Dit doet er helemaal niet toe. All had hij niks. Als hij extra tijd nodig heeft gehad buiten zijn schuld om. Dan lijkt het mij niet raar dat je extra moet betalen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
vatkruid schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:45:
[...]

Offerte was op basis van m2. Factuur voor het tegelen van de gang was uiteindelijk in werkuren.
(Ik moet wel nog eens het vloeropp nameten misschien. Want volgens het energielabel zou mijn vloer 2.5 m2 kleiner zijn.)
Dan gaat hier toch iets mis ?
Wat zeiden de tegelzetters toen je zei dat er een prijs op m2 is afgesproken ?
(maar meet eerst het oppervlak na, dat is toch zo gebeurd ?)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38
Soepstengel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:56:
300 euro en voor 2 mensen uiteindelijk? Als ik een beetje grof terug reken naar het aantal uren dan heb je het over 150 euro per persoon, de gemiddelde tegelzetter kost tussen de 35 en 55 euro per uur dus je hebt voor 3 a 4 uur arbeid extra betaald.

Als die gasten de planning naar voren moeten halen omdat ze bij jou niet aan de slag kunnen moeten ze de planning bekijken en kijken wat naar voor geschoven kan worden om toch ook weer snel bij jou aan de slag te gaan, klanten opbellen of ze eerder kunnen beginnen, af/aan rijden, juiste materialen voor die klus halen etc.

Ik vind dit geen raar bedrag en ik zou het gewoon betalen.
In de basis ben ik het hier mee eens, maar: de tegelzetteers hadden op maandag op basis van hun ervaring prima kunnen zien dat de vloer in de gang niet goed was. Op dat moment hadden ze hun planning kunnen aanpassen en geen dagdeel op dinsdag hoeven verprutsen.

Dit is overigens een reden dat ik niet werk op basis van blinde offertes. Ik wil dat de uitvoerende partij vooraf schouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, blijft beetje vaag verhaal, tegelzetters komen zomaar aanzetten 's ochtends, doen minder m², maar dat wordt niet in mindering gebracht, maar een niet-rechte vloer wel in meerdering. Vraag is o.a. of iemand kon weten of de vloer niet recht was. Heeft tegelzetter aangegeven dat hij daadwerkelijk ergens anders aan de slag kon, en dus amper tijd kwijt was? Is het werk uberhaupt naar tevredenheid uitgevoerd? Waren ze vriendelijk? Tja, blijft je eigen keuze of je het betaald of niet, of dat redelijk is.

Ik heb weleens een nieuwe dakgoot laten plaatsen, vooraf geschouwd (wat @Rukapul zegt, altijd doen), mannen hebben prima werk gedaan, precies wat we hadden afgesproken. Maar toch wilden ze opeens €100-200 euro meer ofzo, want blablabla, ze proberen het gewoon, maar dat heb ik uiteraard niet betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-04 16:40
Rukapul schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:25:
[...]

In de basis ben ik het hier mee eens, maar: de tegelzetteers hadden op maandag op basis van hun ervaring prima kunnen zien dat de vloer in de gang niet goed was. Op dat moment hadden ze hun planning kunnen aanpassen en geen dagdeel op dinsdag hoeven verprutsen.
Of ze de planning nou op maandag of dinsdag hadden aangepast maakt niet zoveel uit toch? In beide gevallen kost dat tijd en moeite.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:36
Ze zijn op locatie geweest, en konden toen niet verder, omdat JIJ niet aan de voorwaarden hebt voldaan. Natuurlijk moet je daar voor betalen.
Nieuwbouw of niet, dat is jou verantwoordelijkheid.

TS heeft zo te lezen ook echt 0 medeleven in die tegelzetters. Als jij ergens nutteloos moet opdraven wil je toch ook betaald worden? Ook al kan je daar dan niets, wil je toch je uren betaald hebben, of niet dan?

[ Voor 72% gewijzigd door WEBGAMING op 08-02-2023 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-04 16:34
[...]

Als elke klant zo zou denken mag dat uurloon nog wel een stuk omhoog.
Jah, ik ben bekend met dat soort opmerkingen, maar je vergist je hoeveel werk het is om even ander werk naar voren te halen, volle agenda of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:36
En die volle agenda is leuk, maar als bij de volgende klant de tegels pas op woensdag komen, heeft het ook heel weinig zin om dat dan op dinsdag in te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-04 16:24
Offerte wordt in dit soort trajecten vaak gemaakt op basis van bouwtekening. Ik snap dat we graag conform offerte gewerkt willen zien worden maar dat is niet altijd realistisch. Kijk als je een standaard product in de winkel koopt weet je precies wat je hiervoor betaald. Maar een situatie op maat maken vereist ook maatwerk. Dan is de offerte al snel niet meer heilig maar meer indicatief.

Wat betreft de kundigheid van de gestuurde medewerkers is het ook aan jou als opdrachtgever om een oogje in het zeil te houden.

Als je de indruk krijgt dat de medewerker onvoldoende kennis heeft mag je dit gerust delen.

Laatst had ik zo nog een gesprek t.b.v. een warmtepomp installatie.
Ik vroeg aan de gestuurde medewerker onder het genot van een kopje koffie "Goh zie je deze aansluitingen nu vaker?"

De medewerker gaf eerlijk aan dat het veelal nieuwe techniek voor hem was.
Waarop ik zei "is het dan niet verstandig om te zoeken naar een persoon die deze kennis wel heeft."

Uiteindelijke conclusie is dat er een medewerker van de leverancier kwam en de medewerker van het installatie bedrijf een soort van mini cursus on the spot kreeg.

Uiteraard netjes de factuur in de gaten gehouden en voor 1 medewerker betaald ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[...]

Extra dag betekend:
- Reiskosten
- Reisuren
- Spullen inpakken / uitpakken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Tsurany schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:04:
Het is niet gek dat een tegelzetter extra kosten rekent als hij zijn werk niet conform planning kan afmaken en een andere dag terug moet komen. Ik zou in dit geval niet moeilijk doen om 300 euro, dat lijkt me heel redelijk.
Exact… Het stond zelfs expliciet vermeld op de offerte..

Bizar dat men denk dat het dan onredelijk is dat iemand (maar) 300€ extra moet rekenen (hele planning omgegooid op ten minste 2 dagen én een klant die moeilijk doet)

Op een grote tegelklus is 300€ incl btw echt niet veel.

*edit*
Ik ben blij dat ik persoonlijk aan de voorkant dit soort klanten kan weren, met ervaring pik je die er meestal wel uit. >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Stef87 op 08-02-2023 16:28 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dit krijg je met die nieuwbouw van tegenwoordig. Je kunt niet eens meer een vlakke vloer verwachten. Had een collega van mij ook, met zijn nieuwbouw woning. Nou wilde hij PVC en dan moet er toch altijd wel een dun laagje egaline over de dekvloer heen. Ik had iets eerder een renovatievloer in onze woning laten plaatsen. Liet hem foto's zien van de vloer voor egalisatie en zijn eerste reactie was "O, hier is hij al geëgaliseerd!" Euh, nee.... dat is de zandcement dekvloer. Nou, dat zag er bij hem toch HEEL anders uit. :) Hij was bijna verbaasd dat mijn nieuwe vloer vlak was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-04 12:19
Aikon schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:32:
Tja, blijft beetje vaag verhaal, tegelzetters komen zomaar aanzetten 's ochtends, doen minder m², maar dat wordt niet in mindering gebracht
[...]
Want volgens het energielabel zou mijn vloer 2.5 m2 kleiner zijn.)
Als ik het zo lees, had OP minder m2 verwacht. Dat zou dus betekenen dat de tegelzetters juist meer m2 hebben getegeld dan vooraf ingeschat.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ridicuul schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:30:
[...]

[...]

Als ik het zo lees, had OP minder m2 verwacht. Dat zou dus betekenen dat de tegelzetters juist meer m2 hebben getegeld dan vooraf ingeschat.
Uit de TS: "blijkt mijn vloer 2 m2 kleiner dan begroot in de offerte"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

Barrycade

Through the...

Koffiedik kijken hier allemaal. Niet duidelijk is hoe het in de offerte stond. Terwijl het zo schuin was dat er een andere partij het heeft moeten egaliseren en dat is het enige wat wel duidelijk is uit de offerte het moet wel recht zijn.

Daarnaast blijft het toch opvallen dat men hier met vragen aan komt terwijl het al in dezelfde tijd opgelost had kunnen zijn als de TS op de app geklikt had dat op een ouderwetse telefoonhoorn lijkt. En had gevraagd, hé , mooi werk, bedankt maar ik zie dat je 300 extra in rekening hebt gebracht, mag ik even weten wat er in die kosten zit en hoe zich dat verhoudt tot de uitgebrachte offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
Aikon schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:39:
[...]

Uit de TS: "blijkt mijn vloer 2 m2 kleiner dan begroot in de offerte"
Je hebt gelijk. Uit de context is duidelijk dat OP een fout maakte in het bericht dat ik aanhaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-04 13:11
Ik zit zelf net 1,5 maand in mn nieuwbouwhuis. Als me 1 ding duidelijk is geworden: een brutaal mens heeft de halve wereld. Dat geldt voor zowel de tegelzetter als voor jou. Niet zomaar accepteren, maar gewoon de discussie aan gaan. Als je bereid bent iets te betalen dan zorgen dat je daar op uitkomt. Vind je 't echt onzin, dan gewoon volhouden tot ie die 300 euro wegstreept.

Zo zakelijk mogelijk aanvliegen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 23-04 17:23

DataGhost

iPL dev

chup5528 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:18:
Ik zit zelf net 1,5 maand in mn nieuwbouwhuis. Als me 1 ding duidelijk is geworden: een brutaal mens heeft de halve wereld. Dat geldt voor zowel de tegelzetter als voor jou. Niet zomaar accepteren, maar gewoon de discussie aan gaan. Als je bereid bent iets te betalen dan zorgen dat je daar op uitkomt. Vind je 't echt onzin, dan gewoon volhouden tot ie die 300 euro wegstreept.

Zo zakelijk mogelijk aanvliegen :)
Tsja, zakelijk is ook dat je er voor zorgt dat alle vooraf afgesproken zaken in orde zijn zodat er geen planningen veranderd hoeven te worden enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Of het terecht is of niet dat durf ik niet te zeggen maar moet je iets accepteren dan is het antwoord Nee, je kan altijd iets niet accepteren. En de vraag is nog of ze er iets tegen doen als jij die factuur betaald -300 euro die jij onterecht vind, gaan ze voor dat bedrag een deurwaarder in de hand nemen, in mijn ervaring vaak niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-04 06:33
Volgens mij doet het helemaal niet ter zake of de 300 euro terecht is vanwege meerwerk en/of een gewijzigde planning. Als dat zo is had dat gewoon vóór aanvang van de werkzaamheden kenbaar gemaakt kunnen worden, en niet achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:30

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Informatie in TS is vrij summier.
Welke voorwaarden stonden er nog meer op de offerte? Waarschijnlijk is er ook wel ergens een uurloon genoemd in het geval van meerwerk.

Verder vind ik de opmerking over m2 op basis van je energielabel nogal vreemd. Dat kan je toch gewoon meten?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:58
[...]

Dus je hebt een offerte gehad / laten maken voor voor 100m2 en bleek achteraf 110m2 te zijn ? (Random getal gepakt). Dan lijkt het me logisch dat er een meerprijs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]
Dit heb je inmiddels twee keer aangehaald in dit topic maar het is toch heel eenvoudig: rolmaat pakken, lengte en breedte opmeten, in je telraam intikken en het exact weten? Ik snap niet dat daar een misverstand over kan zijn. Je hebt hopelijk de tegels niet op de gok gekocht en hebt daarvoor eerst gemeten wat de oppervlakte was die je minimaal nodig had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:11
het gaat over geld en al die meuk meer maar de vraag is ook ben je tevreden hoe ze hun werk hebben uitgevoerd?

als ze er een zooitje van hebben gemaakt dan kan ik het wel begrijpen zo niet gewoon betalen kniepert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-04 16:11

M14

kruimel0 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:09:
[...]

Als je dat vooraf communiceert, ja. Maar als je, zonder te gaan kijken, een offerte uitschrijft niet je achteraf niet zeuren. De tegelzetters zijn de professionals, niet de consument.
WEBGAMING schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:40:
Ze zijn op locatie geweest, en konden toen niet verder, omdat JIJ niet aan de voorwaarden hebt voldaan. Natuurlijk moet je daar voor betalen.
Nieuwbouw of niet, dat is jou verantwoordelijkheid.

TS heeft zo te lezen ook echt 0 medeleven in die tegelzetters. Als jij ergens nutteloos moet opdraven wil je toch ook betaald worden? Ook al kan je daar dan niets, wil je toch je uren betaald hebben, of niet dan?
Dit is toch totale onzin. Als de tegelzetter blind een offerte uitschrijft, dan is het aan hem om stelposten op te nemen en het vooraf te communiceren. Je mag van een consument niet verwachten dat deze de details of voorwaarden kent om 'aan de offerte te voldoen'. De tegelzetter heeft het maar te maken voor het bedrag wat hij in de offerte heeft gezet.

[ Voor 47% gewijzigd door M14 op 09-02-2023 08:06 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kruimel0
M14 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:57:
[...]

Als je dat vooraf communiceert, ja. Maar als je, zonder te gaan kijken, een offerte uitschrijft niet je achteraf niet zeuren. De tegelzetters zijn de professionals, niet de consument.

[...]

Dit is toch totale onzin. Als de tegelzetter blind een offerte uitschrijft, dan is het aan hem om stelposten op te nemen en het vooraf te communiceren. Je mag van een consument niet verwachten dat deze de details of voorwaarden kent om 'aan de offerte te voldoen'. De tegelzetter heeft het maar te maken voor het bedrag wat hij in de offerte heeft gezet.
Dat is toch complete kolder? Stel, ik kom een complete keuken leveren. Als ik heb nagevraagd, en in de offerte heb gezet, en deze offerte is ondertekend, dat ik de keuken op de begane grond kom leveren, en daarna de klant doodleuk zegt 'ja maar onze keuken is op de 4e etage zonder lift, alleen te bereiken via deze ladder'. Natuurlijk gaat je offerte dan door de papierversnipperaar, want ik moet als keukenzetter 10u extra personeel betalen om je keuken door de trappen te zeulen.

Een offerte is simpelweg 'wij doet dit beschreven werk, met deze beschreven voorwaarden'. Aan beiden kanten moet worden voldaan, en dat is hier niet het geval geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
De tegelzetter heeft het maar te maken voor het bedrag wat hij in de offerte heeft gezet.
Jaja, dus als jij straks een project voor je baas doet waar 6 weken voor staat, maar je blijkt 8 weken nodig te hebben, dan hoeft hij je die laatste 2 weken ook niet te betalen? 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:45
[...]

[...]

Dit is toch totale onzin. Als de tegelzetter blind een offerte uitschrijft, dan is het aan hem om stelposten op te nemen en het vooraf te communiceren.
Er staat toch duidelijk in de offerte dat de vloer vlak moet zijn :? Hoeveel duidelijker wil je het hebben, dus als dan blijkt dat de vloer niet vlak genoeg is, is daarmee niet aan de voorwaarde van de offerte voldaan.
Je mag van een consument niet verwachten dat deze de details of voorwaarden kent om 'aan de offerte te voldoen'. De tegelzetter heeft het maar te maken voor het bedrag wat hij in de offerte heeft gezet.
Je mag wel van een consument verwachten dat hij weet wat een vlakke vloer betekent en dus ook dat als de vloer niet vlak is dat er dan extra kosten bovenop de offerte komen. Dat is nu precies waarom dat in de offerte benoemd staat.

Het enige dat ik in dit geval niet netjes vind, is dat ze deze extra kosten schijnbaar niet gelijk hebben aangegeven op het moment dat de vloer niet vlak genoeg bleek te zijn. Maar dat die offerte duurder kon worden omdat niet aan de voorwaarden is voldaan is verder logisch. Dat levert extra werk/planning op, wat extra kosten met zich meebrengt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

kruimel0 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:27:
[...]

Dat is toch complete kolder? Stel, ik kom een complete keuken leveren. Als ik heb nagevraagd, en in de offerte heb gezet, en deze offerte is ondertekend, dat ik de keuken op de begane grond kom leveren, en daarna de klant doodleuk zegt 'ja maar onze keuken is op de 4e etage zonder lift, alleen te bereiken via deze ladder'. Natuurlijk gaat je offerte dan door de papierversnipperaar, want ik moet als keukenzetter 10u extra personeel betalen om je keuken door de trappen te zeulen.

Een offerte is simpelweg 'wij doet dit beschreven werk, met deze beschreven voorwaarden'. Aan beiden kanten moet worden voldaan, en dat is hier niet het geval geweest.
De tegelzetter is het bedrijf wat de offerte afgeeft. Hij is de professional. Hij moet de voorwaarden aangeven en communiceren waaronder deze offerte geldt. En als de tegelzetter geen voorwaarde, aannames of stelposten in de offerte opneemt, dan hoeft de consument daar niet van uit te gaan.

Als de keukenboer van jouw voorbeeld verzuimd de locatie te controleren en zelf kiest om zonder te kijken een offerte uit te schrijven en te beginnen, dan is dat zijn risico.
matthijst schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:46:
[...]

Jaja, dus als jij straks een project voor je baas doet waar 6 weken voor staat, maar je blijkt 8 weken nodig te hebben, dan hoeft hij je die laatste 2 weken ook niet te betalen? 8)7
De offerte bepaald geen tijd. De offerte geeft aan wat er wordt geleverd voor welke prijs. Als het 2 weken langer blijkt te duren, dan heeft het bedrijf of leverancier pech. Duurt het 2 weken korter, dan betaal je als consument/afnemer net zo veel. Immers heb je akkoord gegeven voor x eindresultaat, y spullen voor z bedrag.

Het bedrijf kan ook een offerte maken in de zin van een kostenraming en duidelijk aangeven dat uren op basis van na-calculatie gaat. Staat dat er in, dan moet je als consument/afnemer accepteren dat het hoger kan uitvallen. Maar dat is op voorhand gecommuniceerd en afgesproken.
redwing schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:00:
[...]

Er staat toch duidelijk in de offerte dat de vloer vlak moet zijn :? Hoeveel duidelijker wil je het hebben, dus als dan blijkt dat de vloer niet vlak genoeg is, is daarmee niet aan de voorwaarde van de offerte voldaan.

Je mag wel van een consument verwachten dat hij weet wat een vlakke vloer betekent en dus ook dat als de vloer niet vlak is dat er dan extra kosten bovenop de offerte komen. Dat is nu precies waarom dat in de offerte benoemd staat.
Dat is dus het ding. Wat is de definitie van vlak en wanneer is het vlak genoeg voor welke toepassing?

Ik heb hetzelfde met een paar muren, waarvan ik dacht dat ze vlak genoeg waren voor tegelwerk. Het tegelbedrijf is op voorhand komen kijken en dacht daar duidelijk anders over. Het is nu aan een stukadoor om het vlak te maken zodat het geschikt is voor tegelwerk. Ik heb geen idee wat deze definitie inhoud. En het boeit me ook niet. Beide zijn vakmensen welke het wel begrijpen.

TLDR: Het tegelbedrijf heeft op voorhand de juiste checks gedaan in plaats van de gok te nemen en er voor te gaan (met alle potentiële nadelen als gevolg)

[ Voor 21% gewijzigd door M14 op 09-02-2023 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
De eindprijs mag 10% afwijken van de offerte, maar alleen als je vooraf bent gewaarschuwd.

Art. 7:752 lid 2 BW:
2 Indien een richtprijs was bepaald, zal deze richtprijs met niet meer dan 10% mogen worden overschreden, tenzij de aannemer de opdrachtgever zo tijdig mogelijk voor de waarschijnlijkheid van een verdere overschrijding heeft gewaarschuwd, om hem de gelegenheid te geven het werk alsnog te beperken of te vereenvoudigen. De aannemer zal binnen de grenzen van het redelijke aan zulke beperking of vereenvoudiging moeten meewerken.
Maar art. 7:752 BW is van regelend recht. De aannemer mag er dus vanaf wijken, maar dat moet dan ook blijken uit je overeenkomst of in de algemene voorwaarden staan (waarbij het ook kenbaar voor je was dat er algemene voorwaarden van toepassing zijn).

Zie verder art. 7:753 lid 2 en 3 BW:
2 De aannemer mag de prijs zonder tussenkomst van de rechter aanpassen, indien de kostenverhoging het gevolg is van door de opdrachtgever verschafte onjuiste gegevens welke voor de prijsbepaling van belang zijn, tenzij de aannemer de onjuistheid der gegevens vóór het vaststellen van de prijs had behoren te ontdekken.

3 Het in de leden 1 en 2 bepaalde geldt slechts indien de aannemer de opdrachtgever zo spoedig mogelijk voor de noodzaak van een prijsverhoging heeft gewaarschuwd, opdat deze tijdig hetzij gebruik kan maken van het hem in artikel 764 toegekende recht, hetzij een voorstel kan doen tot beperking of vereenvoudiging van het werk.
Ben je dus vooraf gewaarschuwd over de hogere kosten en had je de mogelijkheid om de opdracht op te zeggen voor de tegelzetter begon of klaar was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jangineer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-12-2024
Het basisprincipe is *altijd*:

Leverancier geeft offerte met zowel
* duidelijke indicatie van variabiliteit in de offerte ("afhankelijk van dagprijs/effectief gepresteerde uren/..." etc...)
* communicatie van de meerkost op het moment dat die zich zou voordoen.

Vraag je eens af of de factuur lager was geweest als er mínder werk dan gepland was - die kans is erg klein.
Gewoon het bedrag betalen min 300 euro & zeggen dat er tijdens de werken nooit gecommuniceerd is over meerkost.

Ik vind het 'gewoon komen opdagen' al een red flag voor een firma. Zeker met bv een gezin een een full-time job is de logistieke last die je daarmee veroorzaakt meer waard dan 300 euro.

Als je de factuur betaalt voor het bedrag dat onbetwist is, mogen ze ook geen interesten aanrekenen tot het redelijkerwijs is opgelost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kruimel0
M14 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:52:
[...]

De tegelzetter is het bedrijf wat de offerte afgeeft. Hij is de professional. Hij moet de voorwaarden aangeven en communiceren waaronder deze offerte geldt. En als de tegelzetter geen voorwaarde, aannames of stelposten in de offerte opneemt, dan hoeft de consument daar niet van uit te gaan.

Als de keukenboer van jouw voorbeeld verzuimd de locatie te controleren en zelf kiest om zonder te kijken een offerte uit te schrijven en te beginnen, dan is dat zijn risico.
Maar de keukenboer heeft er voor gezorgd dat de offerte klopt - hij heeft details aan jou gevraagd en jij hebt die voorwaarden geaccepteerd door de offerte te accepteren. Hij heeft de voorwaarden aangegeven en gecommuniceerd, dat staat in een document. Als de zaken dan niet overeenkomen zoals ze in de offerte staan aangegeven, is de offerte niet geldig.

Daarnaast, wat een verhaal over wie de professional is en wie niet - als jij op een bouwplaats loopt waar je niet mag zijn en je duwt onverhoopt een muur om die nog niet vaststaat en zo een paar duizend euro schade maakt, kan je toch ooit niet zeggen 'ja maar ho ik ben geen professional het is lekker jullie probleem doei!' 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door kruimel0 op 09-02-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
M14 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:52:
[...]
Dat is dus het ding. Wat is de definitie van vlak en wanneer is het vlak genoeg voor welke toepassing?

Ik heb hetzelfde met een paar muren, waarvan ik dacht dat ze vlak genoeg waren voor tegelwerk. Het tegelbedrijf is op voorhand komen kijken en dacht daar duidelijk anders over. Het is nu aan een stukadoor om het vlak te maken zodat het geschikt is voor tegelwerk. Ik heb geen idee wat deze definitie inhoud. En het boeit me ook niet. Beide zijn vakmensen welke het wel begrijpen.

TLDR: Het tegelbedrijf heeft op voorhand de juiste checks gedaan in plaats van de gok te nemen en er voor te gaan (met alle potentiële nadelen als gevolg)
In dit geval had TS de sleutel niet en kon er niet vooraf gekeken worden. En dan kom je terug bij wat er op de offerte staat en dat is dat de vloer vlak moet zijn. Doordat de tegelzetter niet vooraf kon kijken is dat daarmee een risico voor TS. Had TS dat risico niet willen hebben had hij de tegelzetter eerst moeten laten kijken, maar ik schat dat hij daar niet op wilde wachten, omdat dat betekent dat ie pas wordt ingeplanned nadat die check is geweest (oftewel maanden na de oplevering van het huis)

Het is daarmee precies als wat er in jouw geval gebeurd, je hebt je muur ook vlak moeten laten maken en krijgt daarmee extra kosten. TS had niet de mogelijkheid om die check te laten doen waardoor de offerte dus nog kan wijzigen afhankelijk van wat er gezien wordt. Precies dus waarom die vlakke vloer wordt vermeld in de offerte.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

redwing schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:06:
[...]

In dit geval had TS de sleutel niet en kon er niet vooraf gekeken worden. En dan kom je terug bij wat er op de offerte staat en dat is dat de vloer vlak moet zijn. Doordat de tegelzetter niet vooraf kon kijken is dat daarmee een risico voor TS. Had TS dat risico niet willen hebben had hij de tegelzetter eerst moeten laten kijken, maar ik schat dat hij daar niet op wilde wachten, omdat dat betekent dat ie pas wordt ingeplanned nadat die check is geweest (oftewel maanden na de oplevering van het huis)

Het is daarmee precies als wat er in jouw geval gebeurd, je hebt je muur ook vlak moeten laten maken en krijgt daarmee extra kosten. TS had niet de mogelijkheid om die check te laten doen waardoor de offerte dus nog kan wijzigen afhankelijk van wat er gezien wordt. Precies dus waarom die vlakke vloer wordt vermeld in de offerte.
De tegelzetter is de professional, niet de consument. Dergelijke conflicten zijn eerder voor de rechter gebracht, waar met deze redenering in het voordeel van de consument is beslist. Het is het risico van de ondernemer om, zonder vooraf te kijken, een offerte af te geven.

We praten in cirkels. Doe er mee wat je wil :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
M14 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:38:
[...]
De tegelzetter is de professional, niet de consument. Dergelijke conflicten zijn eerder voor de rechter gebracht, waar met deze redenering in het voordeel van de consument is beslist. Het is het risico van de ondernemer om, zonder vooraf te kijken, een offerte af te geven.

Inderdaad, want zo zijn er ook soortgelijke conflicten waarbij de rechter juist de consument laat betalen. Het belangrijkste punt waar het hier nl. om gaat is dat het aan de ene kant juist specifiek in de offerte staat, maar bovenal dat de tegelzetter niet de mogelijkheid had om te komen kijken.

Was het om iets gegaan wat de tegelzetter vooraf had kunnen bekijken en had het niet zo specifiek in de offerte gestaan was het risico bij de tegelzetter geweest. Maar beide is hier niet het geval.

Maar zoals je zegt, we gaan in cirkeltjes :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

M14 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:38:
[...]

Als de tegelzetter vooraf was komen kijken en gezien had dat de vloer niet recht was had deze in de offerte gezet dat de vloer recht gemaakt moest worden voor aanvang van de werkzaamheden. Een beetje net zoals wat er nu in de offerte stond. Ik vraag me dan ook af waar het verschil dan zou zitten? In beide gevallen hadden ze hun werk niet kunnen doen totdat de vloer in orde gemaakt was en hadden ze een bepaalde hoeveelheid tijd ingepland die verder buiten hun schuld niet volledig voor de geplande klus gebruikt kon worden. Daardoor loop je dus inkomsten mis, wat niet gebeurd was als vooraf duidelijk was dat de vloer niet in orde was zoals in de offerte vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Sowieso: hoop gedram om 300 euro. Ligt de vloer er mooi in, of niet?
Of had TS liever 3 maanden op beton geleefd, omdat de tegelzetter hem had afgezegd wegens niet vlakke vloer?

En heeft TS inmiddels de tegelzetter als een gemeld dat ie die 300 niet wil betalen + reactie gehad?
Lijkt me makkelijker dan hier de vraag stellen.

[ Voor 30% gewijzigd door matthijst op 09-02-2023 14:08 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:13
Van de TS hebben we niks meer gehoord. Die heeft ook alleen een account aangemaakt om zichzelf 1x per 2 jaar te voorzien van gratis advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

DataGhost schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:47:
[...]

Als de tegelzetter vooraf was komen kijken en gezien had dat de vloer niet recht was had deze in de offerte gezet dat de vloer recht gemaakt moest worden voor aanvang van de werkzaamheden. Een beetje net zoals wat er nu in de offerte stond. Ik vraag me dan ook af waar het verschil dan zou zitten? In beide gevallen hadden ze hun werk niet kunnen doen totdat de vloer in orde gemaakt was en hadden ze een bepaalde hoeveelheid tijd ingepland die verder buiten hun schuld niet volledig voor de geplande klus gebruikt kon worden. Daardoor loop je dus inkomsten mis, wat niet gebeurd was als vooraf duidelijk was dat de vloer niet in orde was zoals in de offerte vermeld.
Als de tegelzetter was komen kijken en dit had geconstateerd, had deze pas zijn werk ingepland nadat het was geëgaliseerd. En was daarmee geen onnodige tijd verspild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

M14 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:14:
[...]

Als de tegelzetter was komen kijken en dit had geconstateerd, had deze pas zijn werk ingepland nadat het was geëgaliseerd. En was daarmee geen onnodige tijd verspild.
Dan had die toch tweemaal moeten komen voorrijden om te controleren dat het ook echt gedaan was en dan zit je alsnog met (voorrij)kosten en tijd die de tegelzetter niet elders had kunnen besteden. Dat had zich waarschijnlijk geuit in een iets hogere offerte in verband met een extra keer langsrijden ter controle (en evt nóg een keer) voordat de planning gemaakt kan worden. De kostenbesparing had hem kunnen zitten in dat de vloer zoals besproken egaal was zonder dat daar nog een extra controle van de tegelzetter voor nodig was.

Maar aangenomen dat het planningtechnisch ging (de vloer moet er namelijk wel al liggen voordat ze kunnen komen kijken en als de planning twee maanden vooruit vol zit ligt een deel van de bouw van je huis gewoon een tijd stil), ook als hij wel was komen kijken en het had geconstateerd, zet hij dat toch gewoon in de offerte precies zoals het nu ook in de offerte stond? Als dan iemand zegt "prima, doen we, kom dan en dan maar langs" mag je toch gewoon verwachten dat het gebeurd is zonder daar nogmaals een keer apart voor langs te moeten komen voordat je de echte echte planning maakt? Die tegelzetter doet geen zaken met kinderen toch?

[ Voor 35% gewijzigd door DataGhost op 10-02-2023 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
M14 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:14:
[...]
Alleen had TS dan een paar maanden op zijn vloer moeten wachten (de tegelzetter gaat hem echt niet inplannen voordat de offerte akkoord is) en ik heb zo'n vaag vermoeden dat TS zijn vloer zo snel mogelijk na de oplevering er in wilde hebben. Oftewel dan had TS een probleem gehad omdat hij pas maanden later in zijn huis kon.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

redwing schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:39:
[...]

Alleen had TS dan een paar maanden op zijn vloer moeten wachten (de tegelzetter gaat hem echt niet inplannen voordat de offerte akkoord is) en ik heb zo'n vaag vermoeden dat TS zijn vloer zo snel mogelijk na de oplevering er in wilde hebben. Oftewel dan had TS een probleem gehad omdat hij pas maanden later in zijn huis kon.
Alle bedrijven die ik voor mijn verbouwingen heb ingeschakeld (Een deel van het lijstje: grondwerkzaamheden, beton vloer storten, garage/industriedeur plaatsen, +100m2 bestraten, binnen/buiten muur metselen, airco's plaatsen, muur/plafond stukadoren) zijn allemaal vooraf komen kijken hoe de situatie er voor stond.

Ik kan me niet voorstellen waarom een bedrijf werk blind inplanned of blind een offerte schrijft. Maar goed, wellicht dat het in de randstad anders gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
M14 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:25:
[...]

Alle bedrijven die ik voor mijn verbouwingen heb ingeschakeld (Een deel van het lijstje: grondwerkzaamheden, beton vloer storten, garage/industriedeur plaatsen, +100m2 bestraten, binnen/buiten muur metselen, airco's plaatsen, muur/plafond stukadoren) zijn allemaal vooraf komen kijken hoe de situatie er voor stond.

Ik kan me niet voorstellen waarom een bedrijf werk blind inplanned of blind een offerte schrijft. Maar goed, wellicht dat het in de randstad anders gaat.
Ik neem aan dat de meesten bij voorkeur eerst komen kijken. Alleen als je het huis nog niet in kan wordt dat nogal lastig. Bij TS was de eerste kans dat ze zouden kunnen kijken dezelfde dag als dat ze begonnen.

Daarmee ben ik het helemaal met je eens dat ze vooraf zouden moeten komen kijken, alleen kon dat in dit geval niet. En dan heb je de keuze tussen een offerte accepteren met een open item erin (in dit geval de vlakke vloer), of ze eerst laten kijken, maar dan pas ingeplanned worden nadat dat gedaan is (en dus pas een aantal weken/maanden later die nieuwe vloer krijgen). Ik ken iig geen bedrijf dat zonder geaccepteerde offerte tijd vrijhoudt. Zeker bij nieuwbouw zie je dus wel vaker dat er offertes met dit soort open punten komen waarbij je het risico hebt dat er nog wat extra kosten bijkomen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

M14 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:25:
[...]

Dat was vast niet recent gebeurd, als ik een beetje aanhoor hoe het tegenwoordig gaat mag je in je handjes knijpen als je al die werkzaamheden binnen anderhalf jaar afgerond krijgt als elk bedrijf moet wachten met langskomen om te kijken, een offerte op te maken en te plannen totdat alle werkzaamheden daarvoor zijn afgerond. En als het hier en daar losse klussen waren, leuk, maar dat heeft op geen enkele manier iets te maken met de logistiek van het bouwen van een hele woning waarbij alles tegelijk moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
Ik denk dat beide partijen 'fout' zijn.

De klant is fout voor het aanvaarden van een voorwaarde in de offerte en hier niet aan te voldoen. Dat de klant dit niet kon weten is zijn verantwoordelijkheid. Alternatief was om te wachten tot de oplevering, dan de staat van de vloer bekijken en daarna pas de offerte met voorwaarde accepteren. De klant heeft dit waarschijnlijk niet gedaan, omdat daar veel tijd overheen gaat en hij zich wil verzekeren van de diensten van het bedrijf in een bepaalde periode. Een bewust risico.

Het bedrijf zit fout omdat het niet gecommuniceerd heeft dat het niet voldoen aan de voorwaarde kosten met zich meebrengt. Het had netjes geweest als dit bij het aanvaarden van de offerte was gecommuniceerd en na het constateren dat niet aan de voorwaarde was voldaan, had dit nogmaals gecommuniceerd mogen worden. Een goede les voor ieder bedrijf: communiceerd tijdig en wees transparant. Niemand is blij met extra kosten, maar als je ze vooraf communiceert geef je de klant in ieder geval de kans om hierop te reageren. Zelfs al staan de kosten zwart op wit in de offerte, het kan nooit kwaad om dit te bevestigen zodra duidelijk wordt dat je er recht op hebt/denkt te hebben.

Ik denk dat het bedrijf zeker recht heeft op een vergoeding, omdat er gewoon voorrijkosten en tijdsverlies zijn geweest die buiten de schuld van het bedrijf om zijn. De klant zou hier nog het argument van gebrekkige communicatie kunnen gebruiken om iets van deze vergoeding af te halen. Laat het €50 of €100 korting zijn. Dan is dat het leergeld voor het bedrijf en betaalt de klant €200 / €250 voor de kosten die het bedrijf maakte.

Als ik als klant tevreden zou zijn over het werk, wetende dat ik zelf fout zat door een offerte te accepteren zonder zeker te zijn dat ik aan de voorwaarden kan voldoen, zou ik in deze situatie niet te moeilijk doen. Het is ook geen exhorbitant bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Klinkt als dezelfde tegelzetters die bij ons de vloer erin gelegd hebben, lag er prima in, wel wat gezeur gehad om de sleutel terug te krijgen.

Ze staan wel voor hun werk, met 5 jaar garantie op het leggen.
Na 3 jaar klonk 1 tegel hol, precies in de opening tussen hal & woonkamer.
Mailtje gestuurd met een filmpje met het probleem erin, en 2 weken later kwam de eigenaar/vader langs om een paar gaatjes te boren, holle ruimte op te vullen en weer af te voegen.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
SlinkingAnt schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:08:
Klinkt als dezelfde tegelzetters die bij ons de vloer erin gelegd hebben, lag er prima in, wel wat gezeur gehad om de sleutel terug te krijgen.

Ze staan wel voor hun werk, met 5 jaar garantie op het leggen.
Na 3 jaar klonk 1 tegel hol, precies in de opening tussen hal & woonkamer.
Mailtje gestuurd met een filmpje met het probleem erin, en 2 weken later kwam de eigenaar/vader langs om een paar gaatjes te boren, holle ruimte op te vullen en weer af te voegen.
Dat is netjes, overigens ook 1 van de redenen dat ik zelf niet te moeilijk zou doen over die 300 euro, als er over een tijdje een tegel alsnog breekt of wat dan ook zijn ze een stuk minder snel geneigd om het euvel te repareren. Helaas werkt het wel zo.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

redwing schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:52:
[...]

Ik neem aan dat de meesten bij voorkeur eerst komen kijken. Alleen als je het huis nog niet in kan wordt dat nogal lastig. Bij TS was de eerste kans dat ze zouden kunnen kijken dezelfde dag als dat ze begonnen.

Daarmee ben ik het helemaal met je eens dat ze vooraf zouden moeten komen kijken, alleen kon dat in dit geval niet. En dan heb je de keuze tussen een offerte accepteren met een open item erin (in dit geval de vlakke vloer), of ze eerst laten kijken, maar dan pas ingeplanned worden nadat dat gedaan is (en dus pas een aantal weken/maanden later die nieuwe vloer krijgen). Ik ken iig geen bedrijf dat zonder geaccepteerde offerte tijd vrijhoudt. Zeker bij nieuwbouw zie je dus wel vaker dat er offertes met dit soort open punten komen waarbij je het risico hebt dat er nog wat extra kosten bijkomen.
De geaccepteerde offerte is logisch. Het gaat om de keuze om ongezien te beginnen. Dat is uiteindelijk de keuze van de tegelzetter.
DataGhost schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:54:
[...]

Dat was vast niet recent gebeurd, als ik een beetje aanhoor hoe het tegenwoordig gaat mag je in je handjes knijpen als je al die werkzaamheden binnen anderhalf jaar afgerond krijgt als elk bedrijf moet wachten met langskomen om te kijken, een offerte op te maken en te plannen totdat alle werkzaamheden daarvoor zijn afgerond. En als het hier en daar losse klussen waren, leuk, maar dat heeft op geen enkele manier iets te maken met de logistiek van het bouwen van een hele woning waarbij alles tegelijk moet.
Dit alles is gebeurd tussen augustus afgelopen jaar en nu ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
M14 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:19:
[...]

De geaccepteerde offerte is logisch. Het gaat om de keuze om ongezien te beginnen. Dat is uiteindelijk de keuze van de tegelzetter.
Ik snap echt niet wat jij verwacht als je op de dag dat je in het huis kunt, ook het werk wilt laten beginnen. Dan heb je de keuze tussen laten beginnen met een open item op de offerte (zoals nu is gedaan), of eerst laten controleren en daarmee pas weken/maanden later kunnen beginnen.

Jouw optie komt dan dus op de laatste optie neer omdat zo'n tegelzetter je echt niet in de planning zet voordat hij een goedgekeurde offerte heeft. En als ie eerst moet komen kijken is dat op zijn vroegst de eerste dag dat je de sleutel hebt. Oftewel sta je dan pas weken/maanden later in de planning.

Maar lees de post van @Ridicuul, die geeft prima aan hoe ik het ook zie.
[...]
Dit alles is gebeurd tussen augustus afgelopen jaar en nu ;).
Maar ik neem aan dat ze bij jou vooraf konden kijken en niet pas op de dag dat je het werk wilde laten beginnen?

[removed]

Pagina: 1