Toon posts:

Advies/meedenken consumer "server" moederboard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-03 08:05
Ik zoek een moederboard om te gebruiken als server
Mijn huidige unraid server heeft te veel disks - alles staat verspreid over zo'n 16 disks (incl 2 parity disken). Het zijn oude schijven, vreten energie en sommige hebben of +10 jaar power-on smart statistics.
Ik heb uitgerekend dat, wanneer ik overjarige backups, iso's etc weggooi, ik alles op 4x 4T schijven kwijt kan + 1 4T parity (dan is er nog 30% vrij om te groeien). Verder wil ik de (file) cache pool op nvme zetten en de vm's en dockers op een andere nvme. De vm's staan nu op een zgn unassigned disk en de cachepool op een sata ssd (ook al een power-on time van +6 jaar. De basis is een i7-4785T (2.20GHz) op een Gigabyte H97M-D3H en is al met al ook niet bijzonder zuinig te noemen al is de tdp rating 35W. Al die disks hangen aan het moederbord en aan 2x een LSI raidkaart (bios geflashed zodat het gewoon een stomme jbod kaart is). De ene is een 16x slot, de andere in een 4x slot (kaarten zijn 8x). Allemaal overkill

Ik zoek dus een moederboard met:

• socket 1700 (maar 1200 mag ook denk ik)
• waarop ik tenminste 2 nvme's kan plaatsen
• en 6 sata disken (liefst 1 of 2 meer aangezien ik vaak dockers maak en builden op een disk die onderdeel is van de array is niet handig en wil dat ook niet doen en van de nvme's want dat geeft onnodige wear-out). En ik wil dus niet een extra raid/disk-controller plaatsen.
• 2,5G nic, liefst 2 - 2de mag 1G zijn

Mijn huidige werkstation heeft wel 2x nvme en 6 sata - beide nvme's ook in gebruik maar daardoor maar 3 sata te gebruiken (volgens het boekje) door de gedeelde pcie-lanes (is ook 1151 socket dus al wat ouder). Nb - ik ben niet van plan om mijn werkstation door te schuiven als unraid server en zelf een nieuwe systeem te bouwen. Het probleem is dat boards, die evt. in aanmerking komen, "gaming x" schreeuwen en meestal rgb- en overclock toeters en bellen hebben - allemaal niet nodig. Anders kom je uit bij supermicro gok ik en die prijzen zijn werkelijk knots. Het moet gewoon een stabiel moederbord zijn zonder gedoe.

Wat is je budget?
Tja - Moederbord, 64G geheugen (kit van 2 - 150,--), low profile non-stock cooler (liefst noctua - goede ervaring mee). de 2 nvme's heb ik al. 5 nieuwe 4T drives (5x 100,--) (4 van 6T is duurder op het moment) waarvan 1 een nas disk moet zijn voor de parity. Die ander mogen WD green zijn.. Die staan door de 1T cachepool toch bijna niet aan als het goed is. Processor die ik in gedachten heb is uitvoering: Intel Core i5-12500T Tray in gedachten (300,--). Voeding en case heb ik al. Bij elkaar is dat al snel tussen de 850 en 900,-- en daar zit het moederbord dan nog niet bij maar ik gok dat wat ik zoek al snel richting de 300 gaat als is supermicro al snel boven de 500 en daar pas ik echt voor. Het moet leuk blijven. In de huidige unraid-server zit nu 32G en dat is te weinig. Ik kan wel voorlopig doen met maar 4 disks. Dan laat ik een deel nog even "achter"
tl;dr minder dan 300,--

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben een echte Gigabyte fan - geen fan van Asrock vanwege een slechte ervaring. . MSI mag ook, Asus nooit gehad - Biostar ken ik überhaupt niet en zie nooit reviews bij tweakers en meestal maar bij 1 winkel te verkrijgen nl. amazon (doen we dus niet)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Persoonlijk: fileserver voor thuis, 2 windows vm's (Mn vrouw en dochter - via thinclient), div. dockers (gitlab-ce, hassio, pihole, nginx rev proxy, zigbee2mqtt, mariadb), webserver voor buiten, mediawiki voor binnen - de server is geen plex/en-/decoding server. Er hoeft dus geen "dikke" gpu in en i.p. hoeft de processor ook geen igpu te hebben (maar wel handig anders moet er een dedicated graka in en dat is overkill)
Werk/leer/speeltuin: div linux vm's waarvan 2 als docker speeltuin - ja kan ook op werk maar resources zijn er nooit - deze vm's staan over het algemeen uit maar als ze aan staan hebben ze wel van geheugen nodig om lekker te ademen en de 12 threads zijn dan ook niet geheel overbodig - De vraag: waarom doe je dat niet op je eigen werkstation -> dan kan die uit en kan ik de build van de docker 's avonds doen en als ik het overdag doe dan kan ik nog gewoon mijn werk doen ipv dan de pc vast loopt omdat alle cores op 100% staan.

Ik ben zelf al aan het zoeken geweest maar de meeste z790 moederborden zijn geënt op gaming, rgb en overklokking waardoor je eigenlijk geduwd wordt naar server/enterprise grade moederborden. Het enige moederbord dat ik heb kunnen vinden is https://www.gigabyte.com/...therboard/MW34-SP0-rev-11 - ik weet alleen niet wat prijs is en ik kan ook geen winkel vinden die deze verkoopt. Het hoeft geen gigabyte te zijn, maar dit board is eigenlijk wel wat ik zoek. De W chipset had niet gehoeven maar door mijn "eisen" kom ik daar waarschijnlijk niet onderuit.

https://k1600gt.nl

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:42
Blijf inderdaad weg van consumenten spul met toeters en bellen.

Zowel oude als nieuwe schijven vreten energie. Gaat al om ongeveer 6W idle (= 35 euro per jaar per 3.5" schijf). Doelstelling zou moeten zijn zo min mogelijk disks. De uitvoering: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB zijn perfect voor dit doel.

LGA 1200 is zuiniger dan LGA 1700. De uitvoering: Kontron K3843-B is een goed zuinig bord. In Duitsland te verkrijgen: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3" In dat topic nog veel meer tips en tricks voor een goede server.

Als je de power nodig hebt (12 threads), zou ik nog eerder een 2e server bouwen speciaal voor dit doeleinde die enkel aanstaat wanneer je dit nodig hebt.

• shades
Doelstelling zou moeten zijn zo min mogelijk disks
Mee eens echter is unraid zo gemaakt dat de disken niet hoeven te spinnen, alleen de disk waarvan gelezen wordt hoeft aan en als je goed regelt waar de shares landen dan is dat er maar 1 - 's avonds wordt de array bijgewerkt en spinnen de disken op en ik ben niet heel erg gecharmeerd van dit soort grote disken. 1 is geen dus ik heb er al twee nodig.

Socket 1200 - ook naar gekeken maar de prijzen van de cpu verschillen te weinig - dan ga ik liever voor de nieuwe socket. Dat moederboard wat je voorstelt heeft wel te weinig sata-porten maar verder wel een keurig moederbord. En het is ddr5 en dat is zo slecht (=duur) verkrijgbaar. Had ik inderdaad niet vermeld.

Wat is kronton voor merk - nooit van gehoord.

Tevens - een tweede server maken voor het zware werk - dat vind ik niet zo'n goed idee want dan moet ik in feit twee server bouwen. Standaard draait er best nogal wat spul op. Dan zou ik in theorie mijn laptop met 12 threads daarvoor kunnen inzetten maar die heeft geen diskcapaciteit

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:42
Duidelijk. LGA1700 kan natuurlijk ook, maar ze verschillen toch wel fors. Big little ontwerp is niet heel zuinig bij servers. Kronton is een OEM die hele zuinige mobo's maakt. Heeft ook 4x DP uit. Dus wellicht ooit voor surveillance bedoeld.

Wat betreft T processors. Deze zijn niet zuiniger als een nonT processor waarbij je de PL1, PL2 en Tau zuinig insteld.

Moederbord: uitvoering: Gigabyte Z690 UD DDR4 (rev. 1.0) (6x SATA, 2x nvme)

• shades
Wat betreft T processors. Deze zijn niet zuiniger als een nonT processor
Helder - dat vergroot de keuze aanzienlijk.
waarbij je de PL1, PL2 en Tau zuinig insteld
Dat zijn nieuwe begrippen voor mij - ik moet het zuinige server topic eens goed doornemen

En laat het moederbord wat je daar aangeeft een paar dagen geleden al op mijn wensenlijstje is verschenen. Ik heb alleen nog niet gekeken of er geen limitatie is vwb sata versus nvme
.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
shades schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:54:
Dat zijn nieuwe begrippen voor mij - ik moet het zuinige server topic eens goed doornemen
Het komt er in grote lijnen op neer dat moderne CPU's naast hun basiskloksnelheid kunnen boosten naar veel hogere snelheden en daarvoor een bepaalde hoeveelheid stroom mogen gebruiken. Op de meeste moederborden kan je deze limieten zelf instellen. Standaard staan ze vaak ingesteld op zoveel mogelijk power (en dus hoge limieten) terwijl een T CPU lagere limieten ingesteld heeft. Je kan dit dus ook gaan simuleren op een andere CPU waarbij je in het BIOS instelt dat de CPU minder stroom mag verbruiken.

PL1 = de standaard power limit / Thermal Design Power. Dit is hoeveel de CPU gemiddeld over een bepaalde periode (tau) mag gebruiken en kan gebruikt worden om de koeloplossing op te dimensioneren.

PL2 = een verhoogde power limit om te boosten. Dit is hoeveel de CPU gemiddeld over een bepaalde periode (tau2) mag gebruiken. In de praktijk laten veel moederborden toe om de periode dat PL2 gebruikt mag worden oneindig te maken zolang er geen thermische limieten bereikt worden.

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:54
file cache op je NVME zetten is enorm snel, echter het nadeel is dat de levensduur van de NVME drastisch verslechterd aan de hand van de ballast

• shades
Markozv schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:26:
file cache op je NVME zetten is enorm snel, echter het nadeel is dat de levensduur van de NVME drastisch verslechterd aan de hand van de ballast
Indien er veel wordt geschreven dan ja - maar in de praktijk valt dat voor een user-share (4 personen) reuze mee. Alle statische data als foto, muziek, isos, dockerimages staan op de array. Daarom wil ik disk waar ik mij dockers op bouw dus op een conventionele disk die ook nog eens buiten de array valt. Als ik de image dan naar mij zin is kan ik die naar de lokale repo verplaatsen -
Admiral Freebee schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Het komt er in grote lijnen op neer dat moderne CPU's naast hun basiskloksnelheid kunnen boosten naar veel hogere snelheden en daarvoor een bepaalde hoeveelheid stroom mogen gebruiken. Op de meeste moederborden kan je deze limieten zelf instellen. Standaard staan ze vaak ingesteld op zoveel mogelijk power (en dus hoge limieten) terwijl een T CPU lagere limieten ingesteld heeft. Je kan dit dus ook gaan simuleren op een andere CPU waarbij je in het BIOS instelt dat de CPU minder stroom mag verbruiken.

PL1 = de standaard power limit / Thermal Design Power. Dit is hoeveel de CPU gemiddeld over een bepaalde periode (tau) mag gebruiken en kan gebruikt worden om de koeloplossing op te dimensioneren.

PL2 = een verhoogde power limit om te boosten. Dit is hoeveel de CPU gemiddeld over een bepaalde periode (tau2) mag gebruiken. In de praktijk laten veel moederborden toe om de periode dat PL2 gebruikt mag worden oneindig te maken zolang er geen thermische limieten bereikt worden.
Oh zo - het is dus van belang dat het moederbord dat ondersteunt. Kan je geloof ik niet of filteren in de pricewatch

[Voor 49% gewijzigd door shades op 08-02-2023 15:06]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
shades schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:04:
[...]

Indien er veel wordt geschreven dan ja - maar in de praktijk valt dat voor een user-share (4 personen) reuze mee. Alle statische data als foto, muziek, isos, dockerimages staan op de array. Daarom wil ik disk waar ik mij dockers op bouw dus op een conventionele disk die ook nog eens buiten de array valt. Als ik de image dan naar mij zin is kan ik die naar de lokale repo verplaatsen -

[...]

Oh zo - het is dus van belang dat het moederbord dat ondersteunt. Kan je geloof ik niet of filteren in de pricewatch
Elk niet OEM moederbord zal het wel ondersteunen maar sommige budgetborden hebben limieten op wat je kan instellen omdat de componenten niet berekend zijn op een lang hoog stroomverbruik.

Ik zou gewoon een interessant bord uitzoeken en dan even in de handleiding kijken naar de opties :)

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:04

Marc H

- Mr. Burstmode -

Markozv schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:26:
Met de huidige prijzen lijkt mij dat geen echt probleem, en tegenwoordig hebben NVME drives ook best wel hoge TBW limieten. Ik gebruik zelf een NVME drive puur als cache disk voor Sabnzbd, Dat levert pas veel writes op.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:23
Is er geen leuke supermicro bord te vinden die zijn er immers voor gemaakt om als server te werken

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:46

nelizmastr

Goed wies kapot

popie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:59:
Is er geen leuke supermicro bord te vinden die zijn er immers voor gemaakt om als server te werken
Goedkoopste lga1200 of 1700 supermicro is al 300+ :/

Dan gaat de teller wel heel hard, terwijl dat meestal alleen komt door de absurde markup door aspeed IPMI’s.

I reject your reality and substitute my own

• shades
popie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:59:
Dat is helemaal waar, maar ik ben geen bedrijf en heb dus ook niet de liquide middelen die daarbij horen.
nelizmastr schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:19:
[...]

Goedkoopste lga1200 of 1700 supermicro is al 300+ :/

Dan gaat de teller wel heel hard, terwijl dat meestal alleen komt door de absurde markup door aspeed IPMI’s.
Ja, dat dus...

Ik vind het ook lastig te begrijpen waarom er geen betaalbare server moederborden zijn. Ik snap dat remote management erg handig is, maar niet altijd nodig. Ik bedoel te zeggen dat de huidige server een Gigabyte H97M-D3H heeft als moederbord. Dat bord is uit 2014 en toen ook gekocht. Diende eerst als game pc, is daarna door gegaan naar mijn zoon (heeft nu mijn oude G1.Sniper M5 - ook Gigabyte) en draait dient sinds 2019 24/7 als server. Ik vermoed dat dit voor een groot deel marketing is.

Ik zal verder moeten zoeken. Ik kan evt. nog kijken naar een bord met 6 sata porten en dan een losse insteekkaart kopen waarop 2x nvme's plaatsen zijn, echter heb ik even de kennis niet paraat of dat zomaar kan. Het moederbord moet bifurcation aankunnen en bij mijn weten heb ik die nog nooit bij de specs zijn staan.

[Voor 12% gewijzigd door shades op 09-02-2023 08:22]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Voor privé is een Gigabyte UD bord prima 24/7 te gebruiken, weet ik uit ervaring. Oké, je mist een IPMI, maar management kan toch ook prima via een VNC, RD of desnoods Teamviewer/AnyDesk?

Een RAID controller (service) die een mailtje eruit kan doen bij disk-uitval is wel handig, dus die software zou ik wel installeren indien mogelijk.

IBM 5x85c 100@120 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Dual Celeron 433 (2000) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q9550 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)

• shades
PD2JK schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:27:
Voor privé is een Gigabyte UD bord prima 24/7 te gebruiken, weet ik uit ervaring. Oké, je mist een IPMI, maar management kan toch ook prima via een VNC, RD of desnoods Teamviewer/AnyDesk?

Een RAID controller (service) die een mailtje eruit kan doen bij disk-uitval is wel handig, dus die software zou ik wel installeren indien mogelijk.
Ik ben al een selectie aan het maken. @Djarune gaf al een goed alternatief. Dat bord was ik al tegen gekomen voordat ik dit topic startte, maar was overtuigd dat er betere opties zouden zijn. Supermicro ja, maar die prijzen zijn niet grappig.

Unraid kan op -tig verschillend manieren meldingen maken van. Zelfs via telegram, discord of slack als het moet maar mailen kan ook. Dacht zelf dat een sms ook mogelijk was.

Voor remote beheer heb ik aan een ssh-sessie genoeg. Unraid manage je i.p. via een browser maar veel kan ook met de console.

Edit:
In theorie is dat kontron moederbord wel oke maar ik mis echt 2 sata porten. 4 is gewoon te weinig voor wat ik wil.

[Voor 27% gewijzigd door shades op 09-02-2023 08:59]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee