Toon posts:

Desktop voor videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TeslaFever
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-03 18:30
Voor mijn vader ben ik op zoek naar een te bouwen desktop systeem voor videobewerking. Het gaat om vakantiefilms van max 1080p. Ik ben niet helemaal meer thuis in de laatste ontwikkelingen vandaar dit topic.
Minimaal dient de pc te bevatten:

- SSD kaart 1 TB
- Uitbreidingsslot voor extra intern geheugen
- Uitbreidingsslot voor opslagruimte
- Opslagruimte minimaal 2 TB
- Bluetooth
- Windows 11 Home

Het budget voor de desktop is 1000-1500 euro.

Daarnaast ben ik nog op zoek naar een kwalitatief goed beeldscherm. Het gaat om een 27 inch scherm met een minimale schermresolutie van 3840x2160. Indien er goede boxjes inzitten zou dit top zijn, maar hoeft niet perse.

Hier zoek is het budget tussen de 200-500 euro. Hangt ook een beetje af van de prijs van de desktop.
Het idee is dat ik hem zelf in elkaar ga zetten.

De wens is dat de pc voor een flink aantal jaren weer mee kan, maar ik verwacht dat dat geen probleem moet zijn. Ik heb zelf in het verleden een BBG Desktop Game PC aangeschaft en die doet nog prima zijn werk na al die jaren.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:11
1080p films bewerken gaat al jaren goed zonder aparte videokaart dus met iGPU. Wel belangrijk zijn de QuickSync encoders. Ga dus voor Intel. Denk aan een i5 13500 op een B760 bord en je hebt er jaren plezier van.

Een eigen opzet wordt hier op het forum van je verwacht. Lees vooral het DKA beleid en de Handleiding Pricewatch om zelf een systeem samen te stellen.

• TeslaFever
@Djarune ik ben aan de slag gegaan. Bedankt voor het doorsturen van de handleiding.
Ik kom nu op het volgende:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H AX DDR4€ 124,90€ 124,90
1VideokaartenASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB€ 264,-€ 264,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Mini Black Solid€ 157,50€ 157,50
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 54,40€ 54,40
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR32N22S8/16€ 39,71€ 39,71
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W CM€ 78,92€ 78,92
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 83,90€ 83,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 992,33

Benieuwd of dit zo aansluit?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:26
Je neemt een hele dure kast, met een CPU die flink minder presteert dan de laatste generatie Intels - deze hebben efficiency cores, de vorige generartie had die nog niet. En DDR5 RAM is betaalbaar aan het worden. Dit model heeft ook een iets krachtigere ingebouwde GPU.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 266,48€ 266,48
1MoederbordenASRock B760M Steel Legend WiFi€ 175,47€ 175,47
1BehuizingenDeepCool Macube 110 Zwart€ 53,90€ 53,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK400 ZERO DARK PLUS€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF552C40BBK2-32€ 133,90€ 133,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 550W FM€ 83,89€ 83,89
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 59,24€ 59,24
Totaal€ 817,78

[Voor 3% gewijzigd door martyw op 19-02-2023 10:58]

• TeslaFever
Ik zie het goed dat de koelpasta voor de processor tegenwoordig op de processorkoeler zit?!
Vroeger heb ik dit er altijd zelf opgedaan.

En wat ik mij ook afvroeg is waarom je echt een specifieke processorkoeler nodig hebt en eigenlijk nooit die van de processor zelf kunt gebruiken. Heb dit bij vorige systemen ook nooit gedaan, maar ben toch nieuwsgierig.

@martyw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:34

Thomg

Aww yiss

Komt wel vaker pre-applied ja, zeker bij stock koelers.

En nodig is niet het juiste woord. Stock koelers zijn ontworpen om een processor binnen perken te houden zonder te geven om geluidsproductie. Dit is vaak erg luid en zeer ongewenst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:26
TeslaFever schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:53:
En wat ik mij ook afvroeg is waarom je echt een specifieke processorkoeler nodig hebt en eigenlijk nooit die van de processor zelf kunt gebruiken. Heb dit bij vorige systemen ook nooit gedaan, maar ben toch nieuwsgierig.

@martyw
Wat @Thomg zegt. Er zijn CPU's geleverd waarbij de stock koeler de CPU minder goed laat presteren dan dat een after market koeler dat kan - zie bijvoorbeeld de opmerkingen over Intel's stock koeler (de RM1) met Power Limits removed in deze recensie. Dus een CPU die meer dan 65 Watt kan gebruiken, wat ook voor de i5 geldt, zal niet op zijn maximale kunnen presteren met deze koeler. En daarnaast is er het extra geluid, een goede towerkoelr zoals de DeepCool is veel stiller als de CPU op zijn staart getrapt wordt.

[Voor 17% gewijzigd door martyw op 01-03-2023 21:47]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee