• WLC91
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:35
Ik ben van plan om een simpele goedkope airco op te hangen in mijn vrijstaande enkelsteensgarage van 18m2. (dak geisoleerd en geisoleerde deuren).

Deze wil ik kunnen verwarmen wanneer ik ga hobbyen en airco lijkt me een prima energie efficiente oplossing.

Ik ben zelf best handig en ook al weet ik dat een STEK monteur het in bedrijf zou moeten stellen ben ik best bereid een poging te wagen.

Iemand tips voor een unit die past in mijn situatie?

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:43
Wil je de gehele garage verwarmen of meer een stuk bij bijvoorbeeld een werkbank? Als het alleen plaatselijk is dan zou ik eens kijken naar infrarood panelen.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:40

Detmer

Professioneel prutser

Hoe vaak ben je er en hoe lang moet er verwarmd worden? Voordat je de kosten van een airco eruit hebt kan je heel wat kWh's verbruiken met een klein elektrisch kacheltje.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:14
Ik heb een terrasverwarmer boven de werkbank gehangen. COP1, maar voor die paar keer dat ik hobby in de winter een goedkope oplossing.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:39
Als je het maar weinig gebruikt, dan is een straalkachel beter.

STEK-handelingen mag je niet zelf uitvoeren. Ik geloof zo dat je het kan, zo moeilijk is een mini-split niet.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Voor een (bijna) losstaande schuur van ~18m2 pak ik hier simpelweg een 2400W elektrische kachel en gepaste kleding. Kost met het huidige weer een half uur om op temperatuur te komen waarin comfortabel (genoeg) gewerkt kan worden, ding kachelt daarna op 300-500W door om op temperatuur te blijven.

Maar ik sta zelf hooguit 1 middag in de (twee) week(en) daar.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:01
WLC91 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:54:
Ik ben zelf best handig en ook al weet ik dat een STEK monteur het in bedrijf zou moeten stellen ben ik best bereid een poging te wagen.
Geloof best dat je handig bent, maar zelf doen en vooral de fout in gaan is milieudelict.

Er zijn wel units die aan pertinent aan elkaar vast zitten. Daar zit dus geen koppelingen tussen en hoeven dus niet gecontroleerd te worden voor de inbedrijfsname. (IMHO).
Andere optie is een monoblok. Zelfde verhaal..

Je hebt een flinke airco nodig om om snel op temperatuur te komen. Als 't echt koud is, kan 't ook nog een aantal minuten duren voordat het koelmiddel ontdooit is in het systeem. En een airco die langere tijd uit staat loopt kans op schimmelvorming.

Ik denk dat je focus ligt op stookkosten en vergeet dat er een hoop practische voor en nadelen hangen aan de verschillende oplossingen.

Maar zoals een aantal wijze mannen (vrouwen) hiervoor mij al zeggen. Rendement?
Als je er af en toe zit, dan is een heater met COP1 veel confortabeler omdat deze direct veel warmte geeft.

• WLC91
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:35
Dank voor de inzichten!

Ik was niet helemaal volledig. Het plan is om de garage in ieder geval het hele jaar door verwarmd te hebben (tenminste een graad of 10).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee