Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WLC91
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 15:16
Ik ben van plan om een simpele goedkope airco op te hangen in mijn vrijstaande enkelsteensgarage van 18m2. (dak geisoleerd en geisoleerde deuren).

Deze wil ik kunnen verwarmen wanneer ik ga hobbyen en airco lijkt me een prima energie efficiente oplossing.

Ik ben zelf best handig en ook al weet ik dat een STEK monteur het in bedrijf zou moeten stellen ben ik best bereid een poging te wagen.

Iemand tips voor een unit die past in mijn situatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Wil je de gehele garage verwarmen of meer een stuk bij bijvoorbeeld een werkbank? Als het alleen plaatselijk is dan zou ik eens kijken naar infrarood panelen.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Hoe vaak ben je er en hoe lang moet er verwarmd worden? Voordat je de kosten van een airco eruit hebt kan je heel wat kWh's verbruiken met een klein elektrisch kacheltje.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31

BCC

Ik heb een terrasverwarmer boven de werkbank gehangen. COP1, maar voor die paar keer dat ik hobby in de winter een goedkope oplossing.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:39
Als je het maar weinig gebruikt, dan is een straalkachel beter.

STEK-handelingen mag je niet zelf uitvoeren. Ik geloof zo dat je het kan, zo moeilijk is een mini-split niet.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Voor een (bijna) losstaande schuur van ~18m2 pak ik hier simpelweg een 2400W elektrische kachel en gepaste kleding. Kost met het huidige weer een half uur om op temperatuur te komen waarin comfortabel (genoeg) gewerkt kan worden, ding kachelt daarna op 300-500W door om op temperatuur te blijven.

Maar ik sta zelf hooguit 1 middag in de (twee) week(en) daar.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:46
WLC91 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:54:
Ik ben zelf best handig en ook al weet ik dat een STEK monteur het in bedrijf zou moeten stellen ben ik best bereid een poging te wagen.
Geloof best dat je handig bent, maar zelf doen en vooral de fout in gaan is milieudelict.

Er zijn wel units die aan pertinent aan elkaar vast zitten. Daar zit dus geen koppelingen tussen en hoeven dus niet gecontroleerd te worden voor de inbedrijfsname. (IMHO).
Andere optie is een monoblok. Zelfde verhaal..

Je hebt een flinke airco nodig om om snel op temperatuur te komen. Als 't echt koud is, kan 't ook nog een aantal minuten duren voordat het koelmiddel ontdooit is in het systeem. En een airco die langere tijd uit staat loopt kans op schimmelvorming.

Ik denk dat je focus ligt op stookkosten en vergeet dat er een hoop practische voor en nadelen hangen aan de verschillende oplossingen.

Maar zoals een aantal wijze mannen (vrouwen) hiervoor mij al zeggen. Rendement?
Als je er af en toe zit, dan is een heater met COP1 veel confortabeler omdat deze direct veel warmte geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WLC91
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 15:16
Dank voor de inzichten!

Ik was niet helemaal volledig. Het plan is om de garage in ieder geval het hele jaar door verwarmd te hebben (tenminste een graad of 10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherman
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22-04-2024
Hallo, ik ben geïnteresseerd in dit topic. Ik ben zelf een garage van 24m2 met zolder aan het bouwen volledig geïsoleerd. Nu wil ik deze veel gaan gebruiken voor hobby’s leer- en hout bewerken. Hoe kan ik deze ruimte beste verwarmen? Ik dacht eerst een vloerverwarming erin maken en een airco die kan verwarmen is dat overdreven? Punt is ik wil dure machines niet aan lage temperatuur en vochtigheid blootstellen. Laten we zeggen ik wil het continue 16/17 graden hebben. In zomer mag natuurlijk wel wat hoger. Ik leg meteen veel zonnepanelen op dak waar ik de airco ook op kan laten draaien in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Leatherman schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:05:
Hallo, ik ben geïnteresseerd in dit topic. Ik ben zelf een garage van 24m2 met zolder aan het bouwen volledig geïsoleerd. Nu wil ik deze veel gaan gebruiken voor hobby’s leer- en hout bewerken. Hoe kan ik deze ruimte beste verwarmen? Ik dacht eerst een vloerverwarming erin maken en een airco die kan verwarmen is dat overdreven? Punt is ik wil dure machines niet aan lage temperatuur en vochtigheid blootstellen. Laten we zeggen ik wil het continue 16/17 graden hebben. In zomer mag natuurlijk wel wat hoger. Ik leg meteen veel zonnepanelen op dak waar ik de airco ook op kan laten draaien in de zomer.
gewoon een 2,5kW airco ophangen van een deftig merk (ME of MHI) en niet verder naar kijken. vloerverwarming moet je niet doen.

als je zelf aan de bouw gaat en je wilt nog wat meer comfort en geen last van een unit aan de muur kan je nog een kanaalunit op de zolder monteren en die met wat spirobuizen beneden laten uitblazen. dan heb je fatsoenlijke circulatie door de hele toko en kan je meteen wat leuke (en goedkope) filters plaatsen om de lucht schoon te houden. normale wandmodellen vinden garages en veel stof niet zo leuk.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:02
Kun je geen voorgevulde split airco kopen en instaleren of moet je daar ook STEK voor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

3dmazter schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:01:
Kun je geen voorgevulde split airco kopen en instaleren of moet je daar ook STEK voor hebben?
die modellen moet je nooit kopen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
flippy schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:29:
[...]

gewoon een 2,5kW airco ophangen van een deftig merk (ME of MHI) en niet verder naar kijken. vloerverwarming moet je niet doen.

als je zelf aan de bouw gaat en je wilt nog wat meer comfort en geen last van een unit aan de muur kan je nog een kanaalunit op de zolder monteren en die met wat spirobuizen beneden laten uitblazen. dan heb je fatsoenlijke circulatie door de hele toko en kan je meteen wat leuke (en goedkope) filters plaatsen om de lucht schoon te houden. normale wandmodellen vinden garages en veel stof niet zo leuk.
Niet mee eens.
Juist om machines (of auto's) op een constante temperatuur te houden, zoals @Leatherman schrijft is vloerverwarming ideaal. Ligt eraan wat je plannen zijn met de garage, maar als je zelf aan het bouwen bent meteen VVW doen. Zelf leggen kost qua materiaal bijna niks.

Het hoeft met VVW geen 20 graden te zijn. Instellen op constante temperatuur van 15-16 graden is perfecte klustemperatuur.

Als extra hangt er hier nog een 2e hands Innova 2.0 airco. Die gebruik ik soms als ik midden in de winter hogere temperatuur wil, of om extra te koelen in de zomer. Maar eigenlijk staat dat ding nooit aan, dus was strict genomen niet nodig geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door kaasmakert op 09-04-2024 09:03 ]

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kaasmakert schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:58:
[...]

Niet mee eens.
Juist om machines (of auto's) op een constante temperatuur te houden, zoals @Leatherman schrijft is vloerverwarming ideaal. Ligt eraan wat je plannen zijn met de garage, maar als je zelf aan het bouwen bent meteen VVW doen. Zelf leggen kost qua materiaal bijna niks.

Het hoeft met VVW geen 20 graden te zijn. Instellen op constante temperatuur van 15-16 graden is perfecte klustemperatuur.

Als extra hangt er hier nog een 2e hands Innova 2.0 airco. Die gebruik ik soms als ik midden in de winter hogere temperatuur wil, of om extra te koelen in de zomer. Maar eigenlijk staat dat ding nooit aan, dus was strict genomen niet nodig geweest.
En wat kost het om die vloerverwarming constant aan te houden met een cv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07
flippy schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:14:
En wat kost het om die vloerverwarming constant aan te houden met een cv?
CV? Het is 2024, dat lijkt me een warmtepomp te worden natuurlijk :) En het zou me verbazen als dat meer kost dan die airco constant aan hebben staan.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Paul schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:40:
[...]
CV? Het is 2024, dat lijkt me een warmtepomp te worden natuurlijk :) En het zou me verbazen als dat meer kost dan die airco constant aan hebben staan.
En welke lucht/water warmtepomp wil je gebruiken voor 24m2 aan garage? Die moet ook immers altijd aanstaan...

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 09-04-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-09 09:25

wmc

flippy schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:15:
[...]

die modellen moet je nooit kopen.
Kun je iets meer toelichting geven op die statement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wmc schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:23:
[...]

Kun je iets meer toelichting geven op die statement?
Laagste kwaliteit
Herrie
Zal altijd gaan lekken
Kan je niet bijvullen
Geen onderdelen

Kies maar uit, lijst kan nog flink wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07
flippy schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:10:
En welke lucht/water warmtepomp wil je gebruiken voor 24m2 aan garage? Die moet ook immers altijd aanstaan...
Lucht/water is ook in 3kW te krijgen, bijvoorbeeld de Panasinoc KIT-WC03H3E5. Als dat nog steeds teveel is voor de compleet geïsoleerde garage van @Leatherman en je komt er met de standaard settings niet uit dan knoop je er een Heishamon aan en stel je wat regels op.

Ons huis is niet extreem goed geïsoleerd maar wij kunnen de warmtepomp in die paar weken dat het onder nul is gerust een aantal uur uitzetten zonder dat het binnen merkbaar is, en als het boven nul is nog veel langer (bijvoorbeeld als de warmtepomp anders zou gaan pendelen, of om zoveel mogelijk stroom van de zonnepanelen zelf te gebruiken). De vloerverwarming in het beton werkt uitstekend als buffer.
flippy schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:24:
[...]

Laagste kwaliteit
Herrie
Zal altijd gaan lekken
Kan je niet bijvullen
Geen onderdelen

Kies maar uit, lijst kan nog flink wat langer.
Heb je daar merken en modellen bij? Want ik vind toch echt voorgevulde Panasonic's, Mitsubishi's en LG's via Google? Wel met daarbij de opmerking dat installatie alsnog door een gecertificeerd iemand gedaan moet worden, dus het is helaas niet de oplossing :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Paul schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:57:
Heb je daar merken en modellen bij? Want ik vind toch echt voorgevulde Panasonic's, Mitsubishi's en LG's via Google? Wel met daarbij de opmerking dat installatie alsnog door een gecertificeerd iemand gedaan moet worden, dus het is helaas niet de oplossing :)
voorgevuld wilt alleen zeggen dat er al kodemiddel inzit voor een standaard leidinglengte. installatie moet alsnog gedaan worden door een stek persoon. alle losse splits zijn voorgevuld, je kan ze niet eens leeg kopen.

voorgevulde units die je zelf kan installeren hebben ook speciale leidingen en koppelingen die je zelf kan aansluiten. dat zijn de units waar je vandaan moet blijven.

Pagina: 1