Toon posts:

Welke 77 inch oled; LG, Panasonic, QD Oled 2023

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marcel9970
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:50
Ik wil dit jaar een 77' Oled gaan aanschaffen, maar de vraag is welke.
Budget liefst onder de €3000,- blijven.

Mijn huidige Oled Panasonic TX-65EZW1004 bevalt op zichzelf nog goed, maar ik wil een stap groter en betere HDR.
Ik ben geen gamer en de tv wordt voor gewoon tv(ziggo 1080i) en films(netflix, blu ray, 4K, HDR) gebruikt.
Goed geluid hoeft niet, ik heb een goede 5.2 home cinema set.
Goed werkende smart omgeving is een bonus maar beeldkwaliteit is veruit het belangrijkste.

Gezien mijn goede ervaringen met Panasonic, ook meerder Panasonic plasma's gehad, heb ik het eerst naar Panasonic gekeken. Helaas is een 77-er alleen in de 2000-serie en niet in de 1500-serie.
De 2000-serie is erg duur en betaal ik extra voor geluid dat ik niet nodig heb.

Ik lees dat Panasonic en Sony het beste beeld(verwerking) geven.
Sony heb ik veel gedoe mee gehad een aantal jaren geleden met een tv met idioot veel vertical banding, je kon er geen sport mee kijken, en volgens door hun zelf bedachte normen binnen de aanvaardbare marge viel. Via de geschillencommissie de zaak gewonnen, maar ik ben erg huiverig mbt Sony en service geworden.
Sony is alleen een overweging als die duidelijk de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft.

Zo kom ik bij LG, de 77C2 of G2. Van wat ik lees zijn de verschillen niet erg groot tussen beide tv's, klopt dit? Groot pluspunt van de G2 is de 5 jaar garantie.
Is LG qua beeldkwaliteit en beeldverwerking inmiddels op het niveau van Panasonic en Sony?

QD oled vind ik ook interessant, maar lees veel mindere ervaringen mbt Samsung QD oled en niet natuurlijke kleuren. Kan een ISF kalibratie daarbij helpen?
Iemand ervaring met de Samsung QD oled?
Ik heb bij Samsung ook mijn twijfels over de bouwkwaliteit en levensverwachting van de tv.
Groot voordeel is de uniformiteit van het scherm en de prijs.

Ik vraag mij ook af hoe goed kijkbaar is 1080i nog op een 77 inch tv en welk merk het beste upscaled?
Een tv met Dolby Vision en HDR 10+ is wel een plus maar geen vereiste. Normaal tv kijken is belangrijker dan de beste ervaring bij HDR.

Zelf neig ik op dit moment het meest naar de LG's of de nieuwe Samsung QD oleds.

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-03 21:27
Op dit moment bestaat er geen 77" QD-OLED. Hij is aangekondigd en zal over enkele maanden beschikbaar komen, zoals altijd met nieuwe modellen zal de prijs aanvankelijk stevig zijn. Ik denk dan ook dat je QD-OLED om deze reden niet in overweging moet nemen. Even los van de bedenkingen die je hebt met natuurlijke kleuren.

Wat betreft beeldverwerking denk ik dat de kans heel groot is dat je een ander antwoord krijgt aan wie je het vraagt: Beeldverwerking is een verkoopsargument van Panasonic en Sony, er is ook echt ontwikkeling in gestoken en liefhebbers van beide merken roemen de beeldverwerking. Als ik evenwel naar de beeldverweking van LG kijk, is er niets om kritiek op te hebben. Wat voor materiaal je ook afspeelt, 24p, 30p, 50i, het ziet er allemaal prachtig uit en de bewegingsinterpolatie laat weinig arctefacten zien.

Naast de filmische ervaring worden Panasonic-televisies vaak ook gekocht om de dubbele tuner die erin zit. Verder is Panasonic inderdaad een duur merk en als je niet voor de extra's zoals beter geluid wilt betalen, dan heeft Panasonic niet het aanbod dat je zoekt.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Mijn huidige Oled Panasonic TX-65EZW1004 bevalt op zichzelf nog goed, maar ik wil een stap groter en betere HDR.

Normaal tv kijken is belangrijker dan de beste ervaring bij HDR.
Dit rijmt niet echt met elkaar.

Over het algemeen ga je er wel op vooruit qua HDR impact met de laatste generatie OLED tv's echter is dit marginaal. Wanneer je echt een goede/ grote stap wilt maken op het gebied van HDR is het beste advies om minimaal nog een half jaar te wachten. De WOLED panelen met MLA en tweede generatie QD-OLED panelen die ook in 77'' uitkomen met verbeterde levensuur en helderheid zullen allebei HDR op een veel impactvollere manier weergeven.

Of 1080i goed kijkbaar is hangt af van de bitrate en in welke mate jij kritisch bent, kabel biedt een van de betere bitrates/ beeldkwaliteit. Qua upscaling is Sony momenteel class leading, Panasonic, LG en Samsung bieden ook een goede upscaling. Processing is bij de Sony en Panasonic modellen beter dan de concurrenten, echter geldt hier ook weer bij hoe kritisch jij bent en of je ook genoegen neemt met een minder verfijnde motion handling of kleurengradatie en bijv. out of the box kleuren die iets verder afwijken van reference.

Je treft het niet qua timing, LG heeft onlangs de prijzen verhoogt en de cashback actie is afgelopen. Hierdoor is het wederom slim om tot het najaar of BF te wachten voor de beste deal.

Wanneer je per se binnen korte tijd de upgrade wilt doen is de LG 77G2 de beste keus met jouw wensen.

• Marcel9970
Voor mij rijmt het wel :-)
Mijn huidige oled is van 2017, elke oled tv die ik overweeg zal een verbetering zijn qua HDR.
Als ik moet kiezen tussen de oled met de beste HDR ervaring maar die minder is met 1080i en een oled die HDR zeer goed weergeeft en 1080i het beste, dan kies ik voor de 2e optie.

Ok voor een echt grote stap op HDR gebied, wachten dus.

Ik ben wel kritisch maar als 1080i niet veel minder wordt dan ik nu heb, vind ik het prima.
Als Sony het beste upscaled, zal ik Sony ook in mijn overweging meenemen.

Als ik de prijsontwikkeling van vorige jaren volg, is juni-juli de beste tijd om het 2022 model te kopen.
Voor een 2023 model zal het idd waarschijnlijk najaar/winter worden. Wil ik zo lang wachten :-)

@dmantione

Ik las dat de Samsung 77S95C QD oled $4,449,- adviesprijs heeft, de 77S90C zal goedkoper zijn en ik verwacht binnen budget passen. Twijfel wel over Samsungs updatebeleid en de bouwkwaliteit, zal dan zeker gebruikservaringen afwachten.

Het filmische van Panasonic staat mij wel erg aan, maar niet als het €1000,- of meer aanschafprijs scheelt en de verschillen niet groot zijn.
Goedkopere tv en dan kalibratie om beter beeld te krijgen is ook zeker een optie.
Bijna al mijn tv's laten kalibreren, alleen mijn huidige tv niet laten kalibreren omdat deze al af fabriek zo goed als perfect was.

Ik neig er wel naar om voor de LG77G2 te gaan.

• Marcel9970
Wat rondgebeld voor informatie en prijzen en daar komt uit dat de 77 Sony (A84K) idd 1080i beter upscaled dan de 77 LG's(G2/C2). HDR zijn de LG's duidelijk beter.

Ik ga eens een winkel zoeken die beide tv's heeft, staan en vergelijken.
Heeft iemand toevallig beide tv's met elkaar kunnen vergelijken?

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:04
Licht er wel aan wat je vaak kijkt natuurlijk.
Als je met z'n ontvanger nog kijkt neem je de sony.

Veel netflix serie/films zijn met hdr, mocht je veel netflix kijken heb je hier meer profijt van natuurlijk.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:42

Major_ton

Shoot!

Marcel9970 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:44:
Wat rondgebeld voor informatie en prijzen en daar komt uit dat de 77 Sony (A84K) idd 1080i beter upscaled dan de 77 LG's(G2/C2). HDR zijn de LG's duidelijk beter.

Ik ga eens een winkel zoeken die beide tv's heeft, staan en vergelijken.
Heeft iemand toevallig beide tv's met elkaar kunnen vergelijken?
Vergeet niet dat het verschil in upscaling hoofdzakelijk waarneembaar is tijdens het beoordelen van testpatronen. Met reguliere content is het verschil bijna niet te zien met 2 TV's naast elkaar, laat staan als je er maar eentje thuis hebt. De LG G2 is de beste allrounder en waar andere merken uitblinken is het verschil marginaal op z'n best. Als je geduld hebt zou ik nog even wachten om te beoordelen hoe groot de impact van MLA op de 2023 modellen werkelijk gaat zijn. Als je nu wilt kopen zou ik gaan voor een G2.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• Marcel9970
Ok dan is Sony dus geen vereiste.
Koop liever geen Sony als het niet nodig is, geven pis poor naservice.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat te doen maar neig ernaar om niet tot het najaar te gaan wachten.
Tv's worden elk jaar beter en ik denk dat ik met een huidige tv van rond de 1000nits piek ook prima kan leven.
Wat moet je met een 1800 nits tv als de HDR van films max. rond de 1000 ligt?
Voor het overige verwacht ik geen enorme beeldverschillen.
Mocht ik dat verkeerd zien dan hoor ik dat graag.

Wie weet of ci+ van ziggo ook werkt op LG's voor de duitse markt?
Geeft LG een Europese garantie, maw bij problemen komt LG NL gewoon thuis repareren?

Ik heb 2 Panasonics uit Duitsland gehad en daarbij werkte ci+, ondanks dat de types niet in de Ziggolijst voorkwamen, perfect.
Garantie kon ik gewoon via Pana NL regelen, CE repair kwam het probleem thuis oplossen.
Ik vraag dit omdat er in Dld een casback is begonnen met €500,- en €600,- voor de 77C2 en 77G2.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-03 21:27
Volgens mij geeft de CI+-module van Ziggo geen problemen op een televisie die je in Duitsland koopt, maar er is geen Europese garantie. Dus is er een probleem, dan moet je dat in Duitsland oplossen. LG voert helaas per land een prijsbeleid, dus ze gaan het niet promoten dat mensen televisies over de grens gaan kopen.

• Marcel9970
Ok, dan is alleen een Panasonic uit Duitsland een optie.
Dat merken per land een prijsbeleid voeren is de reden dat ik vaak in het buitenland koop.

Ik neig naar de LG G2 of C2.
Ik ga even wachten op betere prijzen en hou de scherpste aanbieders in de gaten; Smits, Kamera Express, hifishark, mydealz.de.

• Rayz25
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-03 18:42
De laatste 77c1 lg oleds hebben een evo paneel deze heb ik strak beeld geen golven geen dode pixels over een paar jaar voor de 8k

• Marcel9970
Hoe ervaar jij de motion op de C1?
Ik las dat de 2022 modellen, vooral de G2 daar beter in zijn.
Ik ben er gevoelig voor, daarom voor mij een belangrijk punt.

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Ik heb zelf de 77G2 en hij bevalt mij erg goed. Er zit standaard geen voet maar een muurbeugel bij. Wat voor mij een pluspunt was.
Een nadeel van de 77g2 is hoe de kabels lopen. Bij de 55" en 65" komen de kabels in het midden onder de tv uit. De 77" heeft een gootje voor kabel die naar het midden loopt. Mocht je meer aansluiten op de tv dan komen deze kabels aan de rechterkant onder je tv uit.
In het geval van ophangen is het ook handig om te weten dat de voedingskabel aan de tv vast zit. Je goot in de muur moet dus groot genoeg zijn dat de stekker er doorheen kan

De tv is soms een spiegel en dat kan hinderlijk zijn maar dat zul je waarschijnlijk met je huidige oled ook hebben gehad. De gewone content is goed en je krijgt tegenwoordig eigenlijk overal wel wat je verwacht. Het upscalen tussen de merken is meestal waarneembaar als je ze naast elkaar ziet en dan zul je je er nog goed op moeten focussen.
De reden dat ik voor de g2 ben gegaan is de hogere helderheid. Mijn woonkamer is in de zomer best goed verlicht dus ik kon de hogere waardes dan ook goed gebruiken en hoop ik dat het geen problemen zal geven deze zomer.

9900k, RTX 3090, 32GB DDR4, psn: marcievg

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:29
Ooit ook viera plasmas gehad. Motion bij lg oleds is prima. Alle poespas uitzetten uiteraard. Dit is al een hele poos goed.

Let wel, hdr performance tussen 2017 en 2022 modellen zal niet wezenlijk anders zijn. Mijn vorige oled uit 2017 heeft zelfs meer pop dan de nieuwe.

Met een 77 oled van LG kun je niet fout gaan ;)

• Marcel9970
Dank voor de gebruikerservaring gekkemarc, dat brengt zaken naar voren waar ik nog niet bij had stilgestaan.

Ik heb een plateau gebouwd voor mijn tv, dus ophangen is geen must.
Mijn huidige Pana oled spiegelt ook behoorlijk, maar bij inval van te veel licht en/of zon via een groot zijraam gebruik ik een zonnescherm. Voor echt film kijken gaat mijn home cinema set aan en de gordijnen dicht.
Vreemd dat de stroomkabel niet afneembaar is, ik had dat al gelezen in een review, dat is echt niet nadenken van LG.

@synx6 Goed om te horen dat motion prima is bij LG.
Toen ik mijn Pana oled kocht was Panasonic daar beter in dan LG.
Verrassend dat HDR niet veel beter is geworden, ik had daar stappen verwacht.
Wel krijg ik bij een nieuwe tv dolby vision, dat heb ik nu niet.
Maar de stap van 65 inch naar 77 inch is het belangrijkste.

• Marcel9970
Ik zit eraan te denken om de LG CS OLED77CS9LA, duits model, als overbruggings tv te kopen.

Weet iemand of de Ziggo CI+ module ook werkt op deze tv.
De CS staat niet in de lijst van Ziggo, maar ik heb 2 Panasonic tv's uit Duitsland gehad, die niet in de Ziggo lijst stonden, en daar werkte CI+ van Ziggo zonder problemen op.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee