Vraag

• J-Jansen
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-02 16:58
Ik vraag me af of ik de hypotheek alleen kan overnemen.
Mijn partner en ik gaan uit elkaar en hebben samen een koophuis. Nu kan ik volgens eigen (online) berekening een hypotheek krijgen die onder het huidige hypotheekbedrag ligt, maar volgens dezelfde berekening kan ik wel meer dan het maandbedrag betalen dan we nu betalen.
Fictief voorbeeld: huidige hypotheek 500.000, bruto maandlast hierbij (door lage rente) 2000. Maximale hypotheek in berekening op mijn salaris: 400.000, bruto maandlast 2250.
Ik vraag me nu af mijn hypotheekverstrekker me de hypotheek zal laten overnemen, aangezien ik de maandlasten kan betalen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• nnomiS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:07
Het is gebruikelijk dat op basis van het inkomen de lastenruimte berekend wordt. Dit is een percentage van het inkomen, waarbij het percentage weer afhankelijk is van de hoogte van het inkomen (woonquote https://www.hypotheker.nl...jst/huis-kopen/woonquote/ ).
Vervolgens worden de maandlasten van de hypotheek berekend. Zolang de maandlasten binnen de lastenruimte past zal dat stukje goed gaan. Hierbij is het wel zo dat als de rentevasteperiode korter dan 10 jaar is er gerekend wordt met een fictieve rente (5% https://www.afm.nl/nl-nl/...ente-vierde-kwartaal-2022 ) in plaats van de daadwerkelijke rente.

Om echt antwoord te krijgen is het denk ik beter om even contact op te nemen met een hypotheekadviseur die het product kent wat je afgesloten hebt. Daarnaast weet ik niet of er nog sprake is van overwaarde, want daar zal je ex partner ook de helft van willen denk ik.

[Voor 9% gewijzigd door nnomiS op 08-02-2023 09:00. Reden: bronvermeldingen toegevoegd]

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Je hebt hier sowieso een hypotheekadviseur voor nodig om de wijziging eventueel te laten doorvoeren. Die kan dan meteen dit scenario met je doorrekenen. (Dit kan de adviseur zijn via wie jullie de hypotheek ook hebben afgesloten, maar je kunt ook overstappen naar een ander.)

Ik heb het idee dat hypotheekverstrekkers bij dit soort scenario's wel wat meer naar de omstandigheden kijken en welwillender zijn.

Overigens zal de waarde van het huis nu ook anders zijn dan de aankoopwaarde. Vergeet dus niet dat je je partner ook nog moet uitkopen en je waarschijnlijk een hogere hypotheek nodig hebt dan de huidige resterende waarde.

Edit: en natuurlijk sterkte en succes met de situatie.

[Voor 4% gewijzigd door erwn op 08-02-2023 08:59]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
het kan zijn dat als je financieringsruimte tekort komt dat de huidige hypotheekverstrekker coulance regeling heeft voor bestaande klanten met goede betalingshistorie. echter zal dat gepaard kunnnen gaan met hogere rente percentages.

hoe zit het eigenlijk met de huidige hypo voorwaarden? stel rente is gunstiger dan huidge marktrente, mag je die dan meenemen voor het hele hypotheekbedrag of alleen de helft (jouw deel)?

~

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:38
Praat met je onafhankelijke hypotheekadviseur omdat dit echt maatwerk is.
Je moet denken aan hoofdelijk ontslag, gang naar de notaris en dat soort zaken. "Even" de hypotheek overnemen is er niet bij.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
J-Jansen schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:45:
Nu kan ik volgens eigen (online) berekening een hypotheek krijgen die onder het huidige hypotheekbedrag ligt, maar volgens dezelfde berekening kan ik wel meer dan het maandbedrag betalen dan we nu betalen.
Fictief voorbeeld: huidige hypotheek 500.000, bruto maandlast hierbij (door lage rente) 2000. Maximale hypotheek in berekening op mijn salaris: 400.000, bruto maandlast 2250.
Ik vraag me nu af mijn hypotheekverstrekker me de hypotheek zal laten overnemen, aangezien ik de maandlasten kan betalen.
De financiëringslastnormen zijn ingewikkeld. Het bedrag aan maandlasten dat je kan/mag betalen is afhankelijk van de hoogte van de rente. Als je bij een rente van 4% €2250/maand mag betalen, wil dat niet zeggen dat je dat bij een rente van 1% ook mag.

Bij een rente tussen de 4.0 en 4.5% is afhankelijk van je salaris (dat ik eventjes ruw inschat) je woonquote 30% van je brutoinkomen (je maandlasten mogen dan dus 30% van je brutoinkomen bedragen). Bij een rente tussen 1.5% en 2% mag het nog maar 23,5% zijn. Dat wil dus zeggen dat je maar maximaal €1762 per maand kwijt zou mogen zijn aan een hypotheek met zo'n lage rente.

• peter141080
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-03 09:34
Toevallig afgelopen vrijdag bij de notaris gezeten voor het tekenen van de ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid.

De voorwaarden die gehanteerd worden zijn veel ruimer als voor een normale hypotheek. Wanneer er NHG is dan mag er getoetst worden op daadwerkelijke last. Dus er wordt van je huidige rente uitgegaan ook als de rentevast periode korter is als 10 jaar.

Op basis van de huidige normen zou ik het ook net niet redden. Maar met de regels die ze handteren voor een ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid paste het wel.

Dus gewoon laten voorleggen door een adviseur. Meestal is er meer mogelijk dan je denkt.

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:15
As all above mentioned; ga naar je/een adviseur. Ik had hetzelfde, met het verschil dat het huis toen onder water stond (in 2015).
Ik heb daar op tafel gelegd: ik kan het in mijn eentje betalen en wil de huidige hypotheek as-is overnemen. Dat is uiteindelijk niet gebeurd. De hypotheken gingen in 2en, het opgebouwde tegoed op de bankspaarrekening werd afgelost. Voor de ene helft hield ik dezelfde voorwaarden (rente) en voor de andere helft zijn nieuwe hypotheken afgesloten (en voor het deel onderwater moest ik een niet aftrekbare variant afsluiten).

Maar goed, alles was maatwerk en ik had zelf wel eea voorbereid voor ik naar het eerste gesprek ging en bij het tweede gesprek toen ik wist wat de mogelijkheden waren, de boel uitgewerkt. De adviseur heeft veel aan me verdiend.... weinig uren aan me kwijt geweest...

Terugkomend: ga naar je/een adviseur en zorg dat je beslagen ten ijs komt.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:04

Lordy79

Fundamentalist

*knip*, zo'n leus voegt niets toe. . .

dan inhoudelijk: ga naar de hypotheekverstrekker (bank?) en leg het voor...

[Voor 55% gewijzigd door Perkouw op 10-02-2023 13:33]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:10:

Niet iedereen zit de hele dag op Tweakers.. :? Dit topic is vanochtend gestart.

[Voor 28% gewijzigd door Perkouw op 10-02-2023 13:33]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50
Dit is een maatwerk vraag. Te weinig details bekend ook om dit te beoordelen. Het beste kan je naar een goede hypotheekverstrekker gaan en dan bedoel ik niet een grote organisatie, maar een zelfstandig die echt meedenkt en rekent. De grote organisaties hebben allemaal een standaard plaatje voor dit soort situaties.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien, als je het kan betalen volgens de bank. Er zal al een deel afgelost zijn en je ex- moet je ook vergoeden. Dat moet je inderdaad met een hypotheekadviseur bespreken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:55
Het lijkt heel logisch dat een hypotheekverstrekker hierin mee gaat omdat je aantoonbaar de huidige maandlasten kunt betalen, maar er zijn wel meer factoren die hierin meespelen;

Hypothetisch;
Je huidige hypotheek is 4 jaar geleden afgesloten met een looptijd van 10 jaar met een rente van 1,8%. Hierdoor zijn de lasten laag en kun je deze zelfstandig dragen. Over 6 jaar loopt dit hypotheekdeel af en is de kans groot dat de rentes een stuk hoger zijn waardoor je de maandlasten niet meer kunt betalen.

Ik ken jouw situatie niet, maar een hypotheekverstrekker zal dit soort analyses ook maken. Daarom is het inderdaad een goed advies om met een adviseur om tafel te gaan.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:59
Vergeet ook de waarde van de woning niet. Je ex krijgt in principe de helft van de overwaarde. Als je die niet hebt zou je die in de lening moeten opnemen. En dan krijg je een hele andere berekening.

• J-Jansen
Bedankt voor jullie reacties, ik heb weinig verstand van financiën en hoopte wat extra informatie en ervaringen van anderen te horen. Met name of er ook maar enige kans zou zijn dat het zou lukken en voor extra tips. Dat is gelukt, waarvoor dank. Uiteraard ga ik naar mijn adviseur, met deze extra informatie op zak.

• J-Jansen
Lordy79 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:10:

Ook erg bedankt voor deze bijdrage, ik heb naast tweakers ook andere dingen te doen, met name in deze vervelende tijd.

[Voor 25% gewijzigd door Perkouw op 10-02-2023 13:33]

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:04

Lordy79

Fundamentalist

J-Jansen schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:33:
[...]

Ook erg bedankt voor deze bijdrage, ik heb naast tweakers ook andere dingen te doen, met name in deze vervelende tijd.
Ik ben blij dat je nog iets laat horen. :)
Een positive uitzondering! Je wilt ze de kost niet geven die niet dat fatsoen hebben.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-03 03:50
2250 euro per maand voor een hypotheek...
jij liever dan ik! Dit wil je toch niet als alleenstaande?
Naast de vraag of het kan zal ik mijzelf toch zeker afvragen of je dit wil. Als je nu nog een halve ton moet bij-lenen op enkel jouw salaris woon je naar mijn mening te duur.

[Voor 46% gewijzigd door glaerox op 10-02-2023 12:31]

• -En4Cer-
  • Laatst online: 15:55
glaerox schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:30:
Naast de vraag of het kan zal ik mijzelf toch zeker afvragen of je dit wil. Als je nu nog een halve ton moet bij-lenen op enkel jouw salaris woon je naar mijn mening te duur.
Dit wil JIJ misschien niet als alleenstaande met JOUW salaris.
Je kent zijn situatie niet, wellicht heeft hij een goed betaalde baan en kan hij dit dus prima betalen.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

fic·tief (bijvoeglijk naamwoord)
  • alleen in de verbeelding bestaand

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:45
J-Jansen schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:45:
Ik vraag me af of ik de hypotheek alleen kan overnemen.
Mijn partner en ik gaan uit elkaar en hebben samen een koophuis. Nu kan ik volgens eigen (online) berekening een hypotheek krijgen die onder het huidige hypotheekbedrag ligt, maar volgens dezelfde berekening kan ik wel meer dan het maandbedrag betalen dan we nu betalen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb dit zelf ook gedaan en het feit dat je woont in het huis dat jullie samen gekocht hebben heb je wel wat extra ruimte.
Zelf kon ik er blijven wonen en bleven de maand lasten prima betaalbaar.
Wel was het zo dat als ik alleen zelf een huis wou kopen met deze waarde het waarschijnlijk niet mogelijk was., maar omdat ik er dus al woonde is de bank daar makkelijker in.
Mijn hypotheek adviseur heeft dit allemaal uitgezocht en geregeld met de bank.

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-03 14:02
PM uitleg hoe het bij mij is gegaan in een notendop

<GOT>DrOPje #2516

• H_H
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:52

H_H

'Tis but a scratch!

erwn schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:55:
Je hebt hier sowieso een hypotheekadviseur voor nodig om de wijziging eventueel te laten doorvoeren.
Nee hoor. Dat beweren hypotheekadviseurs wel, want die vragen zo meer dan 1000 euro om dit te doen. Maar mijn mediator die onze scheiding regelde, wees me erop dat ik onze hypotheekverstrekker gewoon kon bellen om de hypotheek op mijn naam te zetten. Ik was voor een fractie van het bedrag klaar.

Hypotheekadviseur (die zichzelf De Hypotheker vindt...) was not amused, maar ja. Was ik na de scheiding ook niet...

Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:45
-En4Cer- schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:45:
[...]
Dit wil JIJ misschien niet als alleenstaande met JOUW salaris.
Je kent zijn situatie niet, wellicht heeft hij een goed betaalde baan en kan hij dit dus prima betalen.
Als hij dit prima kon betalen was dit hele topic niet nodig.

De vraag is juist hoe hij een bestaande hypotheek in echtscheidingsprocedure kan overnemen ondanks dat die hypotheek hoger ligt dan hij volgens de normen mag lenen.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
zelfde situatie maar dan andersom.

mijn ex en ik gingen na de aankoop van het huis uit elkaar.
tijdens aankoop kon geen van de partijen het huis alleen betalen.

5 jaar later was het einde relatie.
door de Nhg garantie kon mijn ex het huis op haar naam alleen krijgen.
Ondanks dat ze officieel geen kans zou maken.

Wat ik er van weet, is er in samenspraak met de bank en de nhg besloten dat:
De rente aangepast werdt naar huidig (toen dus lager)
De hypotheek tijd is terug gezet naar 30 jaar (dus ''nieuwe'' hypotheek)

Het enigste dat mijn ex niet kon doen was mij uitkopen via de nieuwe hypotheek.
Tuurlijk had ze dit op andere manieren mogen doen, bv familie of op afspraak per maand.

Maar ik heb er voor gekozen af te zien van uitkoop.
Niet meer hoofdelijk aansprakelijk zijn, geen verlies hebben op het huis, een woonplek voor mijn katten en ex waren belangrijker voor mij dat het uitkoopbedrag

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-03 14:02
Beste J

Uit eigen ervaring gaat het als volg
1 Je koopt je ex uit (dat bedrag financier je ook mee mocht je dat willen)
Mag ook cash betalen
2 je sluit een nieuwe hypotheek af (je mag de helft aflossingsvrij gebruiken Ander helft gaat naar je ex)

Je nieuwe Hypotheek bestaat uit
Hypotheek van het huis en het bedrag wat je extra geleend heb om je ex uit te kopen

Oude hypotheek wordt afgelost en nieuwe komt op jouw naam

<GOT>DrOPje #2516

• stenw
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:10
Wat ik er van weet, is er in samenspraak met de bank en de nhg besloten dat:
De rente aangepast werdt naar huidig (toen dus lager)
De hypotheek tijd is terug gezet naar 30 jaar (dus ''nieuwe'' hypotheek)
Van de bank zal dat wel mogen maar ik neem aan dat je van de belastingdienst na 30 jaar de rente niet meer in mindering van je inkomen mag brengen. Klopt dat?

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:59
Dat hangt toch helemaal van de situatie af. Ik zou het makkelijk kunnen betalen en dan houdt ik nog bijn 2000 euro over. Maar ik wil per definitie niet meer dan de helft van mijn netto inkomen aan wonen uitgeven. Maar ik kan me ook weer voorstellen als mensen geen behoefte hebben aan andere dingen dat ze wel graag willen betalen voor hun droomhuis.

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-03 14:00
ik weet niet van wanneer je de hypotheek hebt. maar ik denk niet dat je ex akkoord gaat met het uitkopen van de hypotheek en daarmee basta. De afgelopen jaren hebben de woningen een enorme sprong gemaakt in waarde, die stijging vlakt nu wat af, of daalt zelfs. Maar ik zou er maar van uit gaan dat je de woning eerst moet laten taxeren, jij én je vriendin. De waarde van de woning zou dus zeer waarschijnlijk hoger uitvallen, waardoor je hypotheekbedrag nog een stukje hoger uitkomt.

je kan er niet van uit gaan dat je de waarde van de hypotheek aan houdt, jij intussen "lekker cashed" met een woning die in waarde is gestegen, en je ex er van door gaat met een zoethoudertje. Want besluit jij de woning alsnog te verkopen, heb jij meer geld op zak dan je vriendin.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
stenw schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:08:
[...]

Van de bank zal dat wel mogen maar ik neem aan dat je van de belastingdienst na 30 jaar de rente niet meer in mindering van je inkomen mag brengen. Klopt dat?
ik durf daar geen ja of nee op te zeggen.\

geregeld tussen mijn ex en de hypotheker/bank/nhg (aka betrof mij niet meer)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee