Airco leiding door een pvc buis in het plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-04 16:10
Ik ga thuis een airco installeren. De leiding van de binnenunit naar de buitenunit gaat een meter of 4 door een (nog aan te leggen) verlaagd plafond. Ik heb nog een stuk pvc buis liggen waar die leiding prima doorheen past.

Het leek me wel een goed idee om de pvc buis in het plafond te leggen en daar de aircoleiding doorheen te leggen. Zo kan hij later eventueel vervangen worden zonder het plafond open te breken.

Ik twijfel alleen of je zo'n aircoleiding los in een pvc buis mag leggen, of dat hij gebeugeld moet worden. De stukken leiding buiten de buis kan ik wel beugelen, het gaat alleen om pakweg 4 meter die los in de buis zou liggen. Kan iemand me dit vertellen?

Beste antwoord (via Don_Martinez op 08-02-2023 11:35)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Tazzios schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:49:
In de praktijk zitten de leidingen in meters kabelgoot die alle kanten op gaan zonder vast gezet te worden, een buis lijkt mij daarom geen enkel probleem.
Dit dus. Die goten die je aan de buitenkant van huizen ziet, zijn precies hetzelfrde (behalve dat ze dan over het geheel open geklikt kunnen worden ipv rond zijn) en ook daar zitten de leidingen gewoon los in.

Ik zou er alleen géén condensleiding doorheen laten lopen, ook niet met een pompje. Dat is vragen om problemen (lees: zorg dus dat je de condensafvoer direct naar buiten kan doen)

Xbox Live ID:Notna8310

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-04 19:16
Geen bochten in het stuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:47
Mijn airco leiding loopt door zo’n standaard witte buis, die weliswaar zelf wel aan de muur zit geschroefd.

Enige vorm van ophanging zou ik wel doen, voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:29

Tazzios

..

In de praktijk zitten de leidingen in meters kabelgoot die alle kanten op gaan zonder vast gezet te worden, een buis lijkt mij daarom geen enkel probleem.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Tazzios schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:49:
Dit dus. Die goten die je aan de buitenkant van huizen ziet, zijn precies hetzelfrde (behalve dat ze dan over het geheel open geklikt kunnen worden ipv rond zijn) en ook daar zitten de leidingen gewoon los in.

Ik zou er alleen géén condensleiding doorheen laten lopen, ook niet met een pompje. Dat is vragen om problemen (lees: zorg dus dat je de condensafvoer direct naar buiten kan doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:18
Vraag is meer of die airo-leiding gaat vibreren, resoneren, of iets gaat doen waardoor het geluid gaat maken.
Iemand daar meer ervaringen mee?

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

AtomicWing schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:52:
Vraag is meer of die airo-leiding gaat vibreren, resoneren, of iets gaat doen waardoor het geluid gaat maken.
Iemand daar meer ervaringen mee?
Bij een multisplit kunen buizen gaan suizen, maar dat doen ze ook als ze verticaal gemonteerd worden. Bewegen doen ze niet; het is geen hydraulische leiding oid :+

Je zou kunnen kijken of je de pvc buis kan isoleren aan de buitenkant voor de zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:15
Bij mij zijn de leidingen los over het regelwerk gelegd. Dat wordt met gips afgewerkt.

Alleen de condensafvoer is langs de muur gebeugeld om het afschot te regelen.

Bij een probleem is een stuk gips zo verwijderd en ook weer hersteld.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 08-02-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-04 16:10
Het condensbuisje gaat de riolering in, dus dat is geen probleem. Bochten ook geen probleem, die zijn er niet.
Voor wat betreft eventueel geluid kan ik de leiding in wat glaswol wikkelen voordat ik hem door de buis schuif.

Dank voor de antwoorden, ik ga het zo maken.
Pagina: 1