Toon posts:

Kiezen tussen 2 builds: AM4 versus AM5

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• vvzvv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-02 13:53
Hey! Ik ben aan het kijken naar een upgrade voor mijn computer, en ik heb de keuze zo goed als teruggewerkt tot twee builds. Deze ligt tussen de twee huidige AMD platformen, AM4 en AM5.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 243,95€ 243,95
1MoederbordenASRock B650M PG Riptide€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3060 Ti GDDR6X X3 OC€ 449,-€ 449,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BBK2-16€ 82,87€ 82,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 954,82

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 201,05€ 201,05
1MoederbordenASRock B550M PG Riptide€ 119,90€ 119,90
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3060 Ti GDDR6X X3 OC€ 449,-€ 449,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C17BBK2/16€ 49,99€ 49,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 856,85

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn computer voor gaming (Monster Hunter World, Civilization 6, Trackmania), content creation (Blender, Photoshop) en programmeren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Beide builds liggen binnen mijn budget. De twijfel ligt me in de prijs/kwaliteit verhouding. Is het AM5 platform met de snellere CPU en geheugen en de mogelijkheid om over enkele jaren verder te upgraden de ~€100,- extra waard bovenop het AM4 platform?

Voor het geval je een onderdeel weet die beter bij mijn wensen passen dan degene in mijn gegeven builds; dat hoor ik graag! Ik ga liever niet over de €1000,- heen, maar dat is geen harde eis.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn voeding en kast neem ik mee. Dat zijn een XFX XTR 650W en Phanteks Enthoo Pro respectievelijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor school programmeer ik veel in CUDA, dus een NVIDIA GPU is een vereiste! Daarnaast render ik met Blender ook via CUDA, dus dat is echt belangrijk.

Ga je overklokken?
Ik heb zelf geen ervaring met overklokken, maar ik zou dit wel graag willen proberen gezien de gains voor beide CPUs die ik in de Tweakers reviews heb gezien. Dit is verder geen vereiste en een kleine overklok is ook prima. Ik weet alleen niet of de koelers (Hyper 212/stock) in de builds hier goed genoeg voor zijn. Als jullie tips hebben hoor ik het graag ;)

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het kiezen van de betere build; zoals ik al eerder zei gaat het mij daarbij om de prijs/kwaliteit verhouding. Het komt er bij wijze van spreke op neer dat ik niet €100 extra wil betalen voor een 1.5% increase in fps of rendering time haha. Maar als de prijs/kwaliteit (ook met oog op toekomstige upgradability) wél in verhouding is vind ik het geen probleem om daar voor te betalen.

Beste antwoord (via vvzvv op 09-02-2023 18:41)

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:19
Is het AM5 platform met de snellere CPU en geheugen en de mogelijkheid om over enkele jaren verder te upgraden de ~€100,- extra waard bovenop het AM4 platform?
Ik denk van wel, daarom heb ik recent een AM5 systeem gebouwd. Niet alleen die reden, maar ook DDR5 wat vervolgens nog een poosje mee kan. Om die reden heb ik wel gekozen voor DDR5-6000 ipv. lagere snelheid, voor net iets meer headroom met een toekomstige snellere CPU.

Het grootste probleem met plannen voor de toekomst is dat je natuurlijk niet weet wat er gaat gebeuren. Die 100 euro is dan een investering die je opties geeft voor de toekomst, met als risico dat je die niet gebruikt om legio redenen. Het is dan weer je eigen keus of je dat aandurft. Ik heb het wel gedaan.

Burp

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:19
Is het AM5 platform met de snellere CPU en geheugen en de mogelijkheid om over enkele jaren verder te upgraden de ~€100,- extra waard bovenop het AM4 platform?
Ik denk van wel, daarom heb ik recent een AM5 systeem gebouwd. Niet alleen die reden, maar ook DDR5 wat vervolgens nog een poosje mee kan. Om die reden heb ik wel gekozen voor DDR5-6000 ipv. lagere snelheid, voor net iets meer headroom met een toekomstige snellere CPU.

Het grootste probleem met plannen voor de toekomst is dat je natuurlijk niet weet wat er gaat gebeuren. Die 100 euro is dan een investering die je opties geeft voor de toekomst, met als risico dat je die niet gebruikt om legio redenen. Het is dan weer je eigen keus of je dat aandurft. Ik heb het wel gedaan.

Burp

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee