Hoe gemodificeerde Windows 11 op een Virtualbox installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:14
Mijn vraag
Ik wil graag Windows 11 uitproberen op een virtuele machine. Voor dit soort dingen gebruik ik al jaren Virtualbox. Ik heb deze inmiddels geupdate naar de meest recente versie 7. De host is een Windows 10 machine. Ik draai op deze manier al jaren virtuele machines en dat gaat prima.

Ik wil graag Windows 11 installeren, maar met modificaties om een lokaal account te maken, de TPM niet te checken etc. Dit kan allemaal met Rufus en dat werkt prima. Rufus maakt een bootable usb-stick met als uitgangssituatie een normale Windows 11 iso bestand van Microsoft.

Ik krijg de VM alleen niet geboot vanaf deze stick. Ik heb de stick aangegeven in Virtualbox als device dat aan de VM gekoppeld moet worden. De VM komt in een EUFI shell uit waar ik wel kan zien dat hij de usb-stick herkend heeft (ik zie twee file systems: de usb-stick en de VHD van de VM) maar ik krijg hem niet zover dat hij kan booten.

Virtualbox heeft ook de optie om meteen bij het aanmaken van de machine een OS te installeren. Maar als bron daarvoor wil hij perse een iso file. Ook kan ik een dvd in de virtuele dvd-romdrive steken, maar dat moet ook een iso file zijn. Ik heb echter geen iso, ik heb een bootable usb-stick.

Dit blijkt nog niet zo makkelijk. Als ik UEFI uitzet, dan boot de VM van m'n stick, maar die bevat alleen een UEFI bootable ding, dat schijnt zo te horen bij Windows 11. Er verschijnt dan een Rufus melding dat de stick alleen bedoeld is voor UEFI apparaten. Rufus kan een image maken van m'n stick, maar dat wordt dan een VHD file. Win32imager en imageusb kunnen ook alleen andere formaten dan iso schrijven.

Wie weet hoe ik dit aan de praat krijg?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Op github staat ook ergens een Windows ISO download tool met dezelfde opties om beveiligingscheck uit de ISO te halen en dan eindig je met een ISO. Google daar eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:18
Een iso maken van de USB stick lijkt mij het makkelijkst, of Rufus gewoon een ISO laten uitpoepen in plaats van een stick maken, dat kan volgens mij ook.

Waarom wil je eigenlijk TPM e.d. uit hebben, dat kan prima in een VM tenzij je er een specifieke reden voor hebt (ik draai ook meerdere W11 Test VM's voor relaties met alles erop en eraan), wel met local accounts uiteraard, maar daar voer ik geen aanpassingen voor uit in de iso.

zie ook: https://pureinfotech.com/...m-secure-boot-windows-11/

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 07-02-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Dennism schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:28:
Een iso maken van de USB stick lijkt mij het makkelijkst, of Rufus gewoon een ISO laten uitpoepen in plaats van een stick maken, dat kan volgens mij ook.
Ik krijg dat dus niet voor elkaar. Ik heb de nieuwste Rufus 3.21 en ik kan daar nergens de optie vinden om een iso te laten uitpoepen. Er zit wel een knopje om een image van een drive te maken, maar die poept dus een VHD bestand uit. Kijk ik dan niet goed?
Waarom wil je eigenlijk TPM e.d. uit hebben, dat kan prima in een VM tenzij je er een specifieke reden voor hebt (ik draai ook meerdere W11 Test VM's voor relaties met alles erop en eraan), wel met local accounts uiteraard.
Specifiek TPM maakt me niet zoveel uit, maar ik wil lokale accounts gebruiken en dat kun je ook met Rufus fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
PhilipsFan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:33:
[...]
Ik krijg dat dus niet voor elkaar. Ik heb de nieuwste Rufus 3.21 en ik kan daar nergens de optie vinden om een iso te laten uitpoepen. Er zit wel een knopje om een image van een drive te maken, maar die poept dus een VHD bestand uit. Kijk ik dan niet goed?
Ik zie het inderdaad, ik dacht dat Rufus dat wel zou kunnen, maar lijkt inderdaad van niet.
Specifiek TPM maakt me niet zoveel uit, maar ik wil lokale accounts gebruiken en dat kun je ook met Rufus fixen.
Zakelijk zie ik die requirement nooit.
Op mijn prive PC kon ik dat gewoon bypassen door een niet bestaand e-mail adres op te geven, dan gaf W11 iets van 'oops something went wrong' en dan kon ik gewoon een lokaal account aanmaken zonder trucjes.

Soort gelijk aan deze beschrijving:
Bypass 2: Use a banned email address
Microsoft has banned email addresses that were used too often in the account creation process. You may use this to your advantage, as it allows you to skip the Microsoft account creation or sign-in phase during setup.

Select Sign-In when asked to create or sign-in to a Microsoft account during setup.
Use the email address no@thankyou.com.
Type any password on the next screen.
Windows will display "Oops, something went wrong" on the next screen.
Clicking Next opens a screen that allows you to create a local account.
You can assign a password to the account, or leave it empty.
Mogelijk dat dit nog werkt, dan kan je gewoon de ISO van MS gebruiken en ben je direct klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:03

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

PhilipsFan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:33:
[...]

En met de tools van deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11?

Overigens heb ik vorige week hetzelfde gedaan, voor lokale accounts is het genoeg (bij pro versies in ieder geval) om gewoon even geen netwerk in te stellen (in de vm software).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:46:
[...]

En met de tools van deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11?

Overigens heb ik vorige week hetzelfde gedaan, voor lokale accounts is het genoeg (bij pro versies in ieder geval) om gewoon even geen netwerk in te stellen (in de vm software).
Ook een goede tip inderdaad, geen netwerk toevoegen, dat werkt volgens mij inderdaad ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Fijn dat jullie willen helpen, maar ik ken de trucjes wel om dit op een andere manier voor elkaar te krijgen. Ik wil graag een iso image juist omdat ik dit steeds weer kan gebruiken zodat ik die trucjes niet telkens opnieuw hoef uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:15
PhilipsFan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:21:
Mijn vraag
Ik krijg de VM alleen niet geboot vanaf deze stick. Ik heb de stick aangegeven in Virtualbox als device dat aan de VM gekoppeld moet worden. De VM komt in een EUFI shell uit waar ik wel kan zien dat hij de usb-stick herkend heeft (ik zie twee file systems: de usb-stick en de VHD van de VM) maar ik krijg hem niet zover dat hij kan booten.
Het probleem (bug) dat VirtualBox in de UEFI shell terecht komt bij booten van een (UEFI) USB stick herken ik ook wel.
De oplossing is dan om een nieuwe VM aan te maken, dan werkt het bij mij wel.

Zelf gebruik ik voor het starten van USB het Virtual Machine USB Boot tooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik weet niet hoor, maar volgens mij is Virtualbox nog niet helemaal berekend op Windows 11. Ik heb 'm nu kunnen installeren, maar de VM loopt om de haverklap vast. Windows 11 is nu de updates aan het installeren, maar de machine wordt dan grijs (paused) met een maffe error over een disk cache die niet gelukt is. Terwijl er zat schijfruimte op zowel de host als de guest is.

Ik heb de VM nu al zo vaak opnieuw opgestart, dat ik eigenlijk alweer klaar ben met Windows 11. En dat is dan nog los van al die andere klotedingen zoals een idioot startmenu en taakbalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

nelizmastr

Goed wies kapot

PhilipsFan schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 03:28:
dat ik eigenlijk alweer klaar ben met Windows 11. En dat is dan nog los van al die andere klotedingen zoals een idioot startmenu en taakbalk.
Huilie huilie, beetje verandering…. Ga er maar aan wennen. Stelt namelijk echt niets voor. Anders lekker een Mac kopen of naar Linux. Na oktober 2025 zul je wel naar 11 moeten ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Virtualbox werkt prima op Windows 11, en de functie die je wilt gebruiken werkt niet zonder Virtualbox guest additions.

Gebruik de kant en klare vm's van microsoft, die hebben een lokaal account:
https://developer.microso...wnloads/virtual-machines/

Als je perse via usb stick wil moet een virtueel volume met verwijzing maken, dat kan wel. Maar veel success.

Als virtualbox traag of moeilijk loopt kan het zijn dat je WSL aan hebt staan, zet dat, en hyperv, dan eens uit en probeer het opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik weet niet hoor, maar volgens mij is Virtualbox nog niet helemaal berekend op Windows 11. Ik heb 'm nu kunnen installeren, maar de VM loopt om de haverklap vast. Windows 11 is nu de updates aan het installeren, maar de machine wordt dan grijs (paused) met een maffe error over een disk cache die niet gelukt is. Terwijl er zat schijfruimte op zowel de host als de guest is.

Ik heb de VM nu al zo vaak opnieuw opgestart, dat ik eigenlijk alweer klaar ben met Windows 11. En dat is dan nog los van al die andere klotedingen zoals een idioot startmenu en taakbalk.
Wel genoeg resources gegeven? Mijn test VM's draaien met 2 cores en 4GB (dus vrij weinig resources) en hebben deze issues totaal niet. Maar ik gebruik én geen virtual box (maar vSphere) en ik gebruik geen iso's waar mee gerommeld is om mijn eigen images te bouwen (alleen de officiele iso's van MS) en doe mijn customizations op andere manieren (o.a. MDT).
PhilipsFan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:53:
Fijn dat jullie willen helpen, maar ik ken de trucjes wel om dit op een andere manier voor elkaar te krijgen. Ik wil graag een iso image juist omdat ik dit steeds weer kan gebruiken zodat ik die trucjes niet telkens opnieuw hoef uit te halen.
Aangezien je aangaf alleen een local account te willen zou ik dan juist de officiele ISO gebruiken. Juist een local account is makkelijk te realiseren zonder te moeten rommelen met een custom ISO en dus de kans op probelemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Mwoa. Het Windows 8 startmenu-debacle heeft laten zien dat al te domme veranderingen terug gedraaid kunnen worden als er genoeg wordt geklaagd.

Maar vooral: houd het een beetje netjes ajb, ga niet anderen kleineren...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
F_J_K schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:41:
[...]

offtopic:
Mwoa. Het Windows 8 startmenu-debacle heeft laten zien dat al te domme veranderingen terug gedraaid kunnen worden als er genoeg wordt geklaagd.
Hoewel over smaak niet te twisten valt was dat imho wel een wat grotere verandering.
Wij Windows 11 heb ik het idee dat het meeste 'onder de motorkap' zit, wat bepaalde zaken toch weer een stukje veiliger maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 08-02-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Dennism schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Wel genoeg resources gegeven? Mijn test VM's draaien met 2 cores en 4GB (dus vrij weinig resources) en hebben deze issues totaal niet. Maar ik gebruik én geen virtual box (maar vSphere) en ik gebruik geen iso's waar mee gerommeld is om mijn eigen images te bouwen (alleen de officiele iso's van MS) en doe mijn customizations op andere manieren (o.a. MDT).
Dit bleek inderdaad het probleem, ik had te weinig resources. Het vastlopen van de VM is nu kennelijk opgelost, maar ik heb nu dat Virtualbox zelf vaak vastloopt, afhankelijk van hoeveel RAM ik toewijs. En ik heb al een idee waardoor dat komt, ik doe dit op een laptop die in het verleden wel eens problemen heeft gegeven met het RAM, het is zelfs onder garantie vervangen. Ik vermoed al langer dat die nog steeds niet helemaal stabiel is. Ik ga nog maar eens bellen met de Dell helpdesk...
Aangezien je aangaf alleen een local account te willen zou ik dan juist de officiele ISO gebruiken. Juist een local account is makkelijk te realiseren zonder te moeten rommelen met een custom ISO en dus de kans op probelemen.
Op zich een goede tip, maar ik wil ook de installatieprocedure graag oefenen voordat ik 'm uitvoer op de belangrijke machines. Dit is echter wel goed gegaan, het is alleen even vogelen met die trucjes om een lokaal account aan te maken. Microsoft maakt dit echt onnodig moeilijk.
The_Doman schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 00:48:
[...]

Het probleem (bug) dat VirtualBox in de UEFI shell terecht komt bij booten van een (UEFI) USB stick herken ik ook wel.
De oplossing is dan om een nieuwe VM aan te maken, dan werkt het bij mij wel.

Zelf gebruik ik voor het starten van USB het Virtual Machine USB Boot tooltje.
Een nieuwe VM aanmaken loste inderdaad het probleem op van het booten naar de UEFI shell, dank je.
nelizmastr schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:56:
[...]

Huilie huilie, beetje verandering…. Ga er maar aan wennen. Stelt namelijk echt niets voor. Anders lekker een Mac kopen of naar Linux. Na oktober 2025 zul je wel naar 11 moeten ;)
Nou, ik gebruik rustig een OS dat uit de ondersteuning is hoor, dat ding is toch niet toegankelijk van buiten. Maar ideaal is het inderdaad niet. En ik hoop inderdaad dat er genoeg geklaagd wordt en deze veranderingen worden teruggedraaid, want ik vind dit serieus niet handig, De startknop moet gewoon in de hoek, ik moet nu telkens nadenken waar ik klik. Dit is overigens gewoon in Windows in te stellen. Maar ik vind dat een systeem dat je zoveel gebruikt, gewoon goed configureerbaar moet zijn. De taakbalk moet wat smaller kunnen en de labels moeten weer terug op de knoppen. Wat is er mis mee als mensen die dat willen, het gewoon kunnen aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 15:29

Ik had andersom het probleem.
VirtualBox op een Win11 host, met een Win10 VM.

De Win10 VM was gekopieerd van mijn oude laptop, waar deze jaren goed werkte.
Uiteindelijk bleek dat deze optie in Win11 geactiveerd was.

Zou het kunnen dat deze in jou Win11 VM aan staat?

Windows Security > Device Security > Memory Integrity

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhhmzP5vXgXNkq-MC09Yl10wMGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sU33T0qF0AqBkFDSGWxUmawU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Het probleem is nog niet opgelost. Windows 11 draait nu wel op de VirtualBox, maar zodra ik de Guest Additions installeer, gaat hij dood. Windows start dan nog wel op (op de guest) en ik kan inloggen, maar enkele seconden nadat de desktop is verschenen, reageert deze niet meer.

Ik bleek een verouderde versie van de Guest Additions te hebben, deze heb ik inmiddels geupdate naar de nieuwste versie. Maar dat lost niks op. Als ik Windows 11 in safe mode boot (probeer dat eens, voor de gein! Dat heeft Microsoft echt serieus moeilijk gemaakt), dan doet hij het wel goed en als ik dan de Guest Additions verwijder, dan werkt de VM daarna weer normaal.

Het lijkt wel alsof er gewoon een fout in die Guest Additions zit, die werken gewoon niet op Windows 11. Iemand anders hier ervaring mee?
Pagina: 1