Toon posts:

Goeie Windows freeware scanner software?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:50
Na een episch gevecht van twee uur om een HP printer geïnstalleerd te krijgen op mijn nieuwe laptop, heb ik het helemaal gehad met de rommel software die al mijn hele carrière meegeleverd wordt met HP printers, geschreven door een meute schoolverlaters.

Vroeger werkte ik meestal op Linux, nice & easy en werkt altijd prima. Nu door omstandigheden eens verplicht op Windows en de ervaring is niet ok.

De met HP meegeleverde scanner software is vreselijk, daar kan ik niks mee (kan niet eens opslaan als pdf) .

Vandaar mijn vraag, kan iemand me goeie freeware Windows scanner software aanraden? Dank!!!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Beste antwoord (via demichel op 08-02-2023 00:41)

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:38
Zelf maak ik gebruik van NAPS2, prima software met veel functionaliteiten.
https://www.naps2.com/

28x URE 350Wp Enphase iQ7+ - PVOutput

Alle reacties

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:15
Als de drivers goed geïnstalleerd zijn dan heeft Windows deze software zelf aan boord. Zo niet, dan even in de store zoeken.

• demichel
Eigenlijk niet, Jeuvie, ken eigenlijk heel weinig van Windows, enkel Linux. Is die software uit de Windows store any good want heb eigenlijk maar weinig vertrouwen in software ontwikkeld door Microsoft.. Liever onafhankelijke ontwikkelaars zoals bij Linux.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

VM maken met Linux en via USB passthrough printer/scanner erheen gooien?

En anders, op Linux iig, kan GIMP scannen en in verschillende formaten opslaan, inclusief pdf. GIMP is er ook voor Windows.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07
Je hebt als het goed is voor de basis functionaliteit geen extra drivers nodig. Ik moet zeggen sinds het 7 tijdperk is vrijwel alles plug 'n play geweest voor mij. Welke printer heb je precies?

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

KirovAir schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:43:
Ik moet zeggen sinds het 7 tijdperk is vrijwel alles plug 'n play geweest voor mij.
Oh hou op schei uit.

Ik heb al tien jaar een Samsung multifunctional (SCX-3400) staan, die via USB wordt aangesloten. Ja, de basisdrivers van Microsoft werken, in theorie. Maar stel je wil een PDF scannen, met meerdere pagina's, en tekstherkenning.

Dan installeer je dus eerst de Easy Document Creator (EDC)-software, die op de Samsung-site niet meer te vinden is (de hele ondersteuning voor die printer überhaupt niet meer), maar wel op die van HP. Want Samsung == HP, ofzo.

Die EDC staat overigens niet onder de downloads bij dit model, maar van andere modellen werkt 'ie net zo goed (niet). Goed, dan kun je dus meerdere pagina's scannen, en nog naar PDF ook, maar niet met OCR. Nee, dan moet je eerst het OCR-programma los downloaden, en dan komt magischerwijs een optie "Text" erbij in EDC.

Fast forward een paar Windows- en driver-updates, en EDC meldt steevast dat er geen scanner is aangesloten. "Windows Fax and Scan" (het tweede woord uit die applicatienaam geeft diens leeftijd al aan) herkent de printer wél (scanner overigens ook), maar snapt niets van PDF, laat staan OCR.

Vertel nog eens hoe scanners plug 'n pray zijn?

Relevante Oatmeal: Why I Believe Printers Were Sent From Hell To Make Us Miserable.

[Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 07-02-2023 21:58]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32
Ik gebruik de scan functionaliteit van irfanview voor de hp multifunctional hier.

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07
CodeCaster schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:51:
[...]

Oh hou op schei uit.

Ik heb al tien jaar een Samsung multifunctional (SCX-3400) staan, die via USB wordt aangesloten. Ja, de basisdrivers van Microsoft werken, in theorie. Maar stel je wil een PDF scannen, met meerdere pagina's, en tekstherkenning.

Dan installeer je dus eerst de Easy Document Creator (EDC)-software, die op de Samsung-site niet meer te vinden is (de hele ondersteuning voor die printer überhaupt niet meer), maar wel op die van HP. Want Samsung == HP, ofzo.

Die EDC staat overigens niet onder de downloads bij dit model, maar van andere modellen werkt 'ie net zo goed (niet). Goed, dan kun je dus meerdere pagina's scannen, en nog naar PDF ook, maar niet met OCR. Nee, dan moet je eerst het OCR-programma los downloaden, en dan komt magischerwijs een optie "Text" erbij in EDC.

Fast forward een paar Windows- en driver-updates, en EDC meldt steevast dat er geen scanner is aangesloten. "Windows Fax and Scan" (het tweede woord uit die applicatienaam geeft diens leeftijd al aan) herkent te printer wél (scanner overigens ook), maar snapt niets van PDF, laat staan OCR.

Vertel nog eens hoe scanners plug 'n pray zijn?

Relevante Oatmeal: Why I Believe Printers Were Sent From Hell To Make Us Miserable.
Ah de scanner, ik las printer om een een of andere reden. :+
Heb daar geen antwoord op behalve: gebruik een app en de camera van je telefoon. :p

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• lebans
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-03 11:54
Vuescan https://www.hamrick.com/

PS: Ik was even vergeten dat deze betaald moet worden, stom. 8)7

[Voor 51% gewijzigd door lebans op 08-02-2023 10:19]

Rob

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

KirovAir schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:57:
[...]

Ah de scanner, ik las printer om een een of andere reden. :+
Heb daar geen antwoord op behalve: gebruik een app en de camera van je telefoon. :p
Dat sowieso, als de Samsung echt niet meewerkt, gebruik ik CamScanner op Android. :)

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Rhaloc
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05:51
Ik heb zelf goede ervaringen met NAPS2. Zie https://www.naps2.com/. De software is gratis, open source en ondersteunt opslaan als PDF (en diverse andere formaten).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar is niet gratis waar de TS om vraagt. Er is een trial, maar dat voegt een watermark toe. Dus effectief nutteloos behalve dan testen of het werkt.

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:43
ik gebruik vrijwel altijd mijn telefoon met adobe scan dat gaat heel prettig, je kan bijsnijden en krijgt .pdf die je kan doorsturen als outlook, gmail, direct als bestand opslaan of whatssapp bericht

• demichel
Middernacht. Na 25 en meer op Linux gewerkt te hebben, vandaag min of meer verplicht op Windows 11 en mijn God, ik haat het nu al met een passie. Wat een rommel is me dat vergeleken bij Ubuntu 😰

Mensenlief, wat een frustrerende gore rotzooi is me dat. Zelfs 3 pagina's inscannen en wegschrijven als pdf lukt nog niet. 😰

Geef me Linux terug, werkgever, please, met deze rommel kan ik niet werken.

Half uur later. Gore rotzooi. Hier werk ik niet mee.

[Voor 40% gewijzigd door demichel op 08-02-2023 00:25]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:56
Als de basis drivers zijn geïnstalleerd kan je in principe elke programma gebruiken welke overweg kan met TWAIN/WIA scanners.
Google: Freeware Scan Tool

Bij HP staan vaak aparte drivers met alleen basis functionaliteit.
Gebruik dan deze in plaats van de HP SMART app software.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:38
Zelf maak ik gebruik van NAPS2, prima software met veel functionaliteiten.
https://www.naps2.com/

28x URE 350Wp Enphase iQ7+ - PVOutput

• demichel
Tieren, dank je. Tenminste nog iets dat werkt zoals het hoort, perfect. Nu kan ik gerust gaan slapen.

• demichel
Excuses voor de rant maar de frustratie moest er effe uit.

Zal wel een tijd duren voordat ik die Windows gewoon ben na 25 jaar Linux...

[Voor 40% gewijzigd door demichel op 08-02-2023 00:39]

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:51
Ja, met die houding wordt het nooit wat. Gewoon even geduld hebben en beseffen dat met Windows hetzelfde kan, je moet alleen opnieuw leren hoe.

• demichel
Tsja Josk, daar heb ik dan weer gelijk in. Even geduld verloren... Voelt aan alsof je die vertrouwde lederen jas die je al 25 jaar draagt moet wegdoen voor een afdankertje van 10 Euro uit de Zeeman... Die dan nog eens niet goed past ook en waarvan de rits na een week al kapot is 😰

Windows moet me nog overtuigen.

[Voor 65% gewijzigd door demichel op 08-02-2023 01:50]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03 14:13
Fabrikanten ook: goede Windows drivers maken is ook een kunst. Zeker met oude scanners is de minst pijnlijke keuze om dat ding in de vuilnisbak te mikken.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mijn Oki heeft ook ruk scansoftware, maar die werkt met windows scanner wel goed.
https://apps.microsoft.co...ZDNCRFJ3PV?hl=nl-nl&gl=nl

[Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 08-02-2023 09:44]

• demichel
_H_G_ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:25:
[...]

Fabrikanten ook: goede Windows drivers maken is ook een kunst. Zeker met oude scanners is de minst pijnlijke keuze om dat ding in de vuilnisbak te mikken.
Was een splinternieuwe up-to-date HP printer/scanner, dus zo moeilijk zou dat niet mogen zijn....

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

demichel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 00:31:
Tieren, dank je. Tenminste nog iets dat werkt zoals het hoort, perfect. Nu kan ik gerust gaan slapen.
Had je ook gezien dat @Rhaloc die iets eerder ook al noemde? ;)

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-03 12:02
Josk79 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 01:39:
Ja, met die houding wordt het nooit wat. Gewoon even geduld hebben en beseffen dat met Windows hetzelfde kan, je moet alleen opnieuw leren hoe.
Datzelfde heb ik nu met Linux, ik kan er maar niet aan wennen, maar kan aan mij liggen hoor. :+

• demichel
Hero, jazeker en zijn suggestie gebruik ik nu en dat werkt prima.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-03 09:25
Interessant topic.
Ik had de hoop al opgegeven met mijn HP AIO op Windows.
Ik gebruik eigenlijk altijd "scan to email" vanaf het scherm op de HP en dan open ik de scan wel in mijn email op de PC. :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• demichel
roches schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:55:
[...]

Datzelfde heb ik nu met Linux, ik kan er maar niet aan wennen, maar kan aan mij liggen hoor. :+
Windows en Linux. Zoals de Beatles en de Stones he :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee