• Itali
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-02 12:38
Hallo,

Ik heb lowkey een aantal Fulltime Universitaire Masters (niet online helaas) op het oog die me heel erg interesseren. Ze sluiten goed aan op mijn huidige werk. Allemaal research Masters tevens, relevant aan Informatiekunde en/of Communicatie.

Maar ik heb dus al een goede baan waarvoor ik 32u pw werk en ik zie het niet zitten om te stoppen met mijn baan voor een Master. Wat minder werken en op flexibelere tijden kan wel (Bv. 24u pw en zelf indelen) Ook werk ik volledig thuis, dus dat scheelt.

Ik vraag me af of mensen hier mij wat inzicht kunnen geven in een Fulltime Universitaire Master m.b.t. contacturen en de algehele tijdsinplanning van begin tot einde Master.

- Aan hoeveel contacturen per week moet ik denken?
- Zijn hoorcolleges verplicht of kan je zo ook af en toe overslaan als je graag iets zelfstandig wilt leren? Of als ze even echt niet uitkomen?
- En 'werkcolleges' in teamsverband, nemen die veel tijd in beslag per week, of kan je ook een hoop alleen doen? Hebben Universitaire reseaech masters uberhaupt wel gezamelijke werkcolleges?
- Als je werk relevant is aan je master en je besluit je thesis bij het bedrijf te doen, scheelt dit dan voor je werkgever? Betalen ze je dan door in de tijd die je aan je thesis besteed?

En of jullie dit dus kunnen/konden combineren met een (part-time) baan? Zo ja, dan ben ik ook benieuwd met hoeveel uur dat dan luktte en op wat voor tijden je werkte.

--
Ps:
Ik ben me ervan bewust dat je veel zelf studie moet doen, wat tijd kost, en dat een master zwaar is. Ik neem zo'n beslissing dus ook niet zomaar. Ik heb genoeg vertrouwen in mezelf dat het me goed af zal gaan, dit is altijd al zo geweest in mijn 'academische' historie. Nu gaat het ook nog eens om Masters die zodanig overlappen met mijn werk en cursussen die ik heb gehad, dat ik verwacht het niet 'zodanig zwaar' te krijgen dat ik er niet naast kan werken. Dus ik zou het apprecieren als de comments niet gaan over of "Ik het aankan", maar hoe het jullie beviel!

Ik ben puur benieuwd naar jullie eigen persoonlijke ervaringen en hoe een week bij jullie eruit ziet/zag.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Voor concrete antwoorden moet je natuurlijk bij de studieadviseur zijn van de studie die je op het oog hebt. Of kijk in de studiegids, want een studieadviseur weet ook niet de complete planning en werkvormen van elk vak. Per studie of universiteit kan het enorm verschillen of er veel of weinig groepsprojecten zijn of juist gewoon 'droge' vakken waarbij je een boek moet lezen.

Maar als generalizatie kan ik je wel aanraden om er vanuit te gaan dat je bij contacturen gewoon aanwezig bent, tenzij anders vermeld. Daar worden voltijdsopleidingen grotendeels toch wel op ingericht. Ik heb wel iemand bij mijn eigen studie gezien die het naast zijn werk deed, en het viel hem erg tegen. Thuis boeken doorkijken klinkt leuk maar je mist toch vaak een groot deel van de context uit het college. Maar goed, dat was n=1, dat was een bacheloropleiding met veel contacturen, dat was voor het tijdperk van corona-videocolleges en dat was informatica, wat mogelijk wat zwaarder is dan informatiekunde. Zeker als je denkt dat je het qua niveau en voorkennis toch al makkelijk aankan is die n=1-ervaring misschien niet representatief.

Vooral de tijdsindeling van studie, werk en reistijd combineren was bij diegene lastig. Dus mocht je nul reistijd hebben en vanuit je werk heel flexibel zijn en eventueel ook 's avonds of in het weekend kunnen werken dan zou dat erg helpen. Mocht je voor je werk ook gewoon de hele dag door meetings ingepland krijgen, dan wordt het m.i. lastig, je zult dan in ieder geval bij je werkgever moeten regelen dat je de studieplanning vaak je beschikbaarheid mag beinvloeden.

Of je werkgever je wil betalen voor een scriptie ligt natuurlijk volledig aan je werkgever. ;) Sommigen geven stagevergoeding, sommigen ook niet. Let er wel op dat een bedrijf en een opleiding niet altijd hetzelfde doel hebben bij een scriptie. Kort door de bocht wil een masteropleiding wetenschappelijke vaardigheden zien, en een bedrijf wil resultaat zien (bijvoorbeeld gewoon een niet-wetenschappelijke houtje-touwtje-oplossing die voor hun voldoet). Nou botst dat lang niet altijd en het gaat naar mijn idee vaker wel dan niet goed, maar het kan dus wringen. Bij je eigen werkgever weet je natuurlijk of het verwachtingsmanagement daar goed of slecht werkt, maar als je verwacht dat je voor de volle pond wordt doorbetaald kan ik me voorstellen dat zij dan ook gewoon productief werk terugverwachten, en niet een literatuurstudie omdat dat nou eenmaal van de scriptiebegeleider moet. Bespreek die verwachtingen dus vooral voordat je eraan begint.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Itali
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-02 12:38
Ik heb natuurlijk alle pagina's en brochures al gelezen. Ook heb ik de studieadviseurs gemaild met een aantal vragen en heb ik me al geregistreerd voor de open dagen waarbij ik een vragenlijstje mee neem.

Heb je zelf ervaring met het combineren van een baan en een master?
Kort door de bocht wil een masteropleiding wetenschappelijke vaardigheden zien, en een bedrijf wil resultaat zien
Dit is zeker waar. Het is dan ook de bedoeling dat de werkgever profiteert van mijn onderzoek en in hoeverre. Eventueel zou daar een percentage aan kunnen hangen.

Bedankt voor je reactie in ieder geval

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nee, zelf niet. Gewoon 'netjes' de studie afgemaakt, daarna nog even in een baan op de universiteit blijven hangen en daarna een 'serieuze' baan gaan zoeken. Maar in dat traject natuurlijk wel studenten in alle soorten en maten gezien, inclusief werkenden. :)

• fraunhofer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-03 23:16
Het kan natuurlijk per universiteit anders geregeld zijn, maar naar wat ik gezien heb (van heel dichtbij) is een ReMA het voorportaal voor een academische carrière, inclusief het werk dat daarbij hoort (data verzamelen/onderzoek doen, artikelen schrijven, presentaties/poster sessies op conferenties).

Als ReMA student kun je prima er (veel) bij werken, maar dat zijn dan allemaal klusjes die in het verlengde liggen van je studie en die je via de faculteit/hoogleraar toegeschoven krijgt. Meestal ook in een team(pje) trouwens.

Mocht je dat niet passen, zou ik niet aan een ReMA beginnen. Bij een normale master kun je natuurlijk gewoon je ding doen als je je punten maar haalt.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:07

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik ben zelf nu nog maar bachelor student en moet voor volgend jaar een master kiezen, bètawetenschappen.

Een voltijd opleiding is 40 uur. Dat betekent dat er van je verwacht wordt dat je ook die tijd ervoor beschikbaar bent.dat geldt voor de docenten, maar ook zeker voor je medestudenten en dan bij voorkeur ook nog een beetje op normale tijden (overdag, doordeweeks).
Naast mijn studie werk ik nu 10-15 uur per week, en daarmee is mijn week eigenlijk gewoon vol. Vergeet ook zeker niet aan jezelf te denken, 2 jaar 64 uur pw is gewoon echt heel erg veel.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Op papier is een studie 40 uur per week, in de praktijk varieert dat wel, zeker bij masterstudies. Dat staat natuurlijk niet in de studiegids ("6 studiepunten, maar je haalt het ook wel in 2" :D). Praten met studenten die de studie nu volgen is de beste manier om erachter te komen.

Er zijn inderdaad genoeg studies waarbij je daarmee gewoon je "werkweek" vol hebt. Als dat zo is, veel plezier met alle werkafspraken in de pauze of in tussenuren plannen. De studie waar ik ooit aan ben begonnen kostte me zeker 45 uur per week, en reken maar dat ik de pauze niet ook nog even wat anders kon doen. Maar daar gaf ook de studieadviseur aan dat het een relatief zware studie was.

[Voor 6% gewijzigd door bwerg op 08-02-2023 10:46]

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:57
Ik heb zelf gewerkt naast mijn masterstudie en heb deze niet afgemaakt. Het studeren zelf ging nog wel maar een goede thesis schrijven, een relatie opbouwen met je begeleider etc dat is allemaal lastiger.

Het is natuurlijk persoonlijk en per studie verschillend, maar ik zou afraden om te werken. Of zorg dan voor een baantje waar je de rekeningen mee kan betalen maar die niet al te veel in je (mentale) capaciteit snijdt.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-03 21:47
Je schrijft specifiek "research Masters", ik heb zelf een dergelijke master gedaan, en dat betekende doorgaans toch wel fulltime tijdsbesparing. En sommige weken misschien nog wat meer. Zeker het lezen van 4 - 6 wetenschappelijke artikelen (en becommentariëren) iedere week voor sommige vakken is tijdsintensief en vraagt ook echte aandacht, lijkt me lastig omdat in de avonduren nog te doen.

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:35
Naast mijn master heb ik op tentamenweken na 28 uur per week gewerkt ivm wonen in Amsterdam. Als je weinig contact hebt met klanten en je eigen uren in mag delen kan dit werken.

Het is natuurlijk ook erg afhankelijk van hoe makkelijk je kan studeren en hoeveel verplichte aanwezigheid je daar hebt.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Itali schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:47:
- Zijn hoorcolleges verplicht of kan je zo ook af en toe overslaan als je graag iets zelfstandig wilt leren? Of als ze even echt niet uitkomen?
- En 'werkcolleges' in teamsverband, nemen die veel tijd in beslag per week, of kan je ook een hoop alleen doen? Hebben Universitaire reseaech masters uberhaupt wel gezamelijke werkcolleges?
Hoorcolleges waren bij mij niet verplicht. Het thuis doornemen van stof met de presentatie en het boek ernaast kostte mij echter meer tijd dan om gewoon naar het college te gaan.

Op werkcolleges kon je huiswerk maken met een student-assistent erbij. Het verschil met thuis werken, is dat de student-assistent vragen beantwoordde en klassikaal uitleg gaf over de moeilijkste onderwerpen. Of dat waardevol is, hangt af van of je de stof begrijpt.

[Voor 28% gewijzigd door TBTL op 08-02-2023 08:50]

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Vaak heb je 1 tot 4 dagdelen geen contactmomenten.
Daarnaast heb je het weekend nog.
Voorbereiden van colleges doe je dan 's avonds.

Denk dat het zou kunnen lukken om 32 uur per week te werken, vraag mij alleen af hoe lang je dit vol gaat houden.Ruimte voor een sociaal leven zal je niet meer hebben.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:36

Haan

dotnetter

Ik deed mijn een-jarige Master toentertijd naast drie dagen werk (in het begin met hoorcolleges en werkgroepen e.d.) en vier dagen werk (na afronden van de vakken, alleen nog thesis schrijven).
Vooral het eind was wel pittig, uiteindelijk gedurende zo'n vier maanden ongeveer 7 dagen in de week aan het werk geweest, vier dagen kantoor, 3 dagen bezig met thesis. Niet de allerleukste periode van m'n leven, maar achteraf wel blij mee dat ik het heb gedaan.
En dankzij het werk ernaast geen cent studieschuld en ik kon direct fulltime verder werken.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Itali schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:37:
Heb je zelf ervaring met het combineren van een baan en een master?
Ja, ik heb naast mijn voltijd master aan de TU 32 uur per week gewerkt en succesvol afgerond. Ik raad het echter niemand aan, want het was ontzettend zwaar. Het belangrijkste is dat je open bent naar je werkgever en dat deze ook flexibel is m.b.t. werktijden. Nu zal dit sinds corona wellicht wat makkelijker zijn geworden qua thuiswerken, maar het werk moet wel gedaan worden. Hetzelfde geldt overigens voor je thesis begeleider.

[Voor 4% gewijzigd door Freekers op 08-02-2023 09:46]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 2x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:57
@Itali ik werk momenteel 32 uur en doe een master naast mijn werk. Het is een deeltijd master aan de open universiteit die mij veel vrijheid biedt. Dat gaat super goed, maar ook hierbij is het dat als er iets tussenkomt of mis gaat je meteen achter de feiten aan loopt. Bij een fulltime master is dat signifant erger. Zou het dus niet doen (fulltime master + werken).

Skoda Enyaq iV80 Sportline | Easee Home | REC Alpha Pure 4400W

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Ik heb naast een fulltime baan (dus gewoon netjes 40 uur per week) mijn Master Nederlands Recht in deeltijd gedaan. Het voordeel van (althans bij mijn alma mater) studeren in deeltijd is dat je ook naar colleges in de avonduren kan gaan. Nu is Rechten naar mijn mening niet een hele zware studie, dus het was voor mij prima te doen. Het was ook prima te doen omdat de studie bij uitstek zich goed leent voor solitair studeren, en je daardoor niet afhankelijk was van medestudenten (en in mijn geval ook niet van veel docenten omdat de studieboeken voldoende waren om de stof te begrijpen).

Zeker als je nog geen kinderen hebt, kan ik het je van harte aanraden om naast je werk te studeren. Ik vraag me wel af waarom je een voltijdsstudie wil volgen en niet in deeltijd.

What's a cube to you?

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-03 12:55
Er zijn heel veel factoren, wat voor opleiding, welke universiteit maar ook jezelf. Ik ken een aantal men die twee voltijdse moeilijke masters tegelijk hebben gedaan. Echter voor een ander is een master in marketing al een voltijds al heel veel. Hier kan niemand een zinnig antwoord op geven buiten mensen die specifiek de opleiding die jij op het oog hebt, hebben gedaan. Probeer in contact te komen met alumni en vraag hun hoe de opleiding was, hoe specifieke vakken waren.

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-03 18:10
Itali schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:47:
Ik vraag me af of mensen hier mij wat inzicht kunnen geven in een Fulltime Universitaire Master m.b.t. contacturen en de algehele tijdsinplanning van begin tot einde Master.

- Als je werk relevant is aan je master en je besluit je thesis bij het bedrijf te doen, scheelt dit dan voor je werkgever? Betalen ze je dan door in de tijd die je aan je thesis besteed?

En of jullie dit dus kunnen/konden combineren met een (part-time) baan? Zo ja, dan ben ik ook benieuwd met hoeveel uur dat dan luktte en op wat voor tijden je werkte.
Heb het zelf tijdens corona in 2021-2022 ook gedaan. Ik volgde toen een fulltime master in Leiden naast mijn werk (24-32u). Het was toen vooral goed te doen omdat veel contacturen online plaats vonden en mijn werkgever destijds enorm flexibel was. Je weekendplannen gaan er wel onder lijden moet ik zeggen, maar ik hield vaak nog wel (ongeveer) 0.5 - 1 vrije weekenddag over voor mijn sociale leven. Het was wel een jaar flink aanpoten, en soms was het heen en weer schakelen van werk naar studie wel pittig. Maar ik zou het zo weer doen denk ik. :)

Als antwoord op je lijst:

1. Contacturen per week verschillen enorm per opleiding en de vorm van het gekozen onderwijs (blokonderwijs/trimester/semester). Wij hadden vaak 2 colleges per week en 1-2 werkgroepen per vak elke week.
2. Hoorcolleges zijn vaak niet verplicht, en worden als je geluk hebt ook nog opgenomen. Erg fijn als deze gelijk vallen met een vergadering van werk oid. dat je deze op een later moment terug kan kijken, dit heeft vaak nog wel toegevoegde waarde.
3. Werkcolleges in teamverband nemen vaak veel tijd in beslag, afhankelijk van de gekozen vorm. Hier ging voor mij vaak de meeste tijd in zitten. Je gaat actief aan de slag met de voorgeschreven literatuur en soms een opdracht die centraal staat tijdens een werkcollege. Voorbereidend werk kan je vaak alleen doen, maar veel van de groepsopdrachten en essays kunnen voor veel werk zorgen.

Ik merkte hierbij vaak dat groepswerk veel tijd kost. Het is niet anders dan je werkomgeving: je komt veel verschillende mensen tegen met een andere inzet/werkethos en een ander niveau. Dit vraagt soms een flinke (tijds)investering, en dit is soms meer dan je zou willen.

4.Ja dit kan schelen voor je werkgever, mits het werkelijk een thesis is die ook echt van toegevoegde waarde kan zijn. Klinkt heel logisch, maar de afspraken die je hierover op voorhand maakt zijn erg belangrijk. Spreek goed af dat je, bijvoorbeeld, een bedachte oplossing ook werkelijk mag implementeren daarna. Heb dit toen zelf ook gedaan en ik mocht daardoor een gedeelte van mij werktijd ook aan mijn studie besteden.

Neem sowieso contact op met de studieadviseur van de masteropleiding. Vaak kan je daarnaast ook nog contact opnemen met een student van de opleiding en deze kan je goed inzicht verschaffen in alle vragen die je stelt hierboven.

• Dutch.io
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:59
Ik ben momenteel masterstudent aan een universiteit in het zuiden van nederland en werk part-time.

Ligt aan de studie/vakken. In mijn geval waren er 4 contacturen per vak van 6 ECTS per blok. Ik deed zelf 12 ECTS per blok, dus 2 vakken.

Bij mij zijn hoorcolleges niet verplicht. Echter heeft de universiteit ervoor gekozen geen hoorcolleges meer op te nemen. Ook oude hoorcolleges worden niet meer gedeeld. Dus eigenlijk is men 'verplicht' om naar college te komen.

Heb ik geen antwoord op. Ik doe een reguliere master.

Bij mij was het, in goed overleg, mogelijk om thesis te schrijven bij mijn organisatie. Echter het vinden van een onderwerp dat 1. past bij organisatie en 2. voldoende academische diepgang heeft voor de uni, was erg lastig. Ik had paar maanden nodig om die match te vinden.

3 dagen spendeerde ik aan de studie (24 uur) , 2 dagen om te werken (16 uur). Beiden doordeweeks.
In de weekenden had ik ook een dag nodig om literatuur door te lezen. Een groot gedeelte heb ik hybride/online colleges gevolgd tijdens de lockdowns. Dat scheelde veel reistijd en was veel efficiënter.
Ik ervaar werken naast een parttime master als vrij zwaar. Goede planning is nodig en doorzettingsvermogen.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:01

Bartske

Valar Morghulis

Ik moest voor mijn master 1x 9 maanden en 1x 6 maanden fulltime stage lopen. Heb daarnaast nog wel iets van 12 uur gewerkt (bijbaan), maar het zou me wel zwaar gevallen hebben als ik er een 'echte' baan naast had gehad

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-03 10:28
Het hangt een beetje af per studie. Maar je verwacht dat je naast een baan van 32 uur per week...

1. Je werkt je de pleuris, studeert 'savonds. moet flexibel kunnen werken (want sommige colleges zijn gewoon met aanwezigheidsplicht) hebt een beperkt sociaal leven en pleegt eigenlijk roofbouw op je lichaam.

2. Je loopt de kantjes er vanaf op zowel je werk (wat de relatie met je collega's niet ten goede zal doen) ofwel op je master (wat je relatie met je mede studenten of docenten niet ten goede komt.) en dan kun je je de vraag stellen, heeft deze studie wel zin?

3.je hebt een erg makkelijke studie, maar met een researchmaster lijkt mij die kans wel wat onwaarschijnlijk. Volgens mij bestaan er wel masters die wat werkdruk lager lagen, die wel te combineren zijn met een andere studie (en dus ook ander werk). maar dan zou ik mij ook de vraag stellen wat de kwaliteit/relevantie van deze studie nu eigenlijk is?

4. je bent gewoon geniaal. Dat kan, maar is statistisch onwaarschijnlijk.

Je bent geinteresseerd in een researchmaster, wat normaalgesproken wel iets ambitieuzer is dan een reguliere master. Heel simpel gezegd wordt je een beetje klaargestoomd om daarna een PhD traject in te gaan, dat hoeft natuurlijk niet, maar het zegt wel iets over de diepgang en dus toewijding die nodig is om te onderzoeken.

Als je het mij vraagt is 12-20 uur per week wel de max, en dan werk je wel soms 'savonds/snachts en in de weekenden door. ik heb het geluk gehad stufi te ontvangen, en kon met de bijdrage van mijn ouders en 12 uur werk per week redelijk uit de voeten. maar dat was ook weer 15-20 jaar terug en het was een bijbaantje, de deur uit, kop vrij. Geen gepieker om deadlines of moeilijke klanten of ander soort stress. Onderschat dat niet. Een burn-out, gun je niemand, en als je het goed te pakken hebt gehad, is het niet opgelost met een paar maandjes rustig aan doen, of erger, een reis naar Zuid Oost Azie om jezelf "echt" te leren kennen.

Ik heb tijdens mijn master ook wel een paar mede studenten gehad die er niet zo veel waren (werk, of desinteresse) en dat vond ik zelf gewoon niet echt interessante personen, die ik ook tijdens mijn werkende leven liever mijd dan aanspreek om mee samen te werken. Je studeert om skills op te doen, nieuwe dingen te leren, je te ontwikkelen vind ik. Leren kost tijd, hoe meer tijd, hoe meer je je kan verdiepen. Dat is juist het mooie van een master, dat je jezelf soms een beetje kan verliezen in een onderwerp, daar over kan discussieren met anderen of je docenten, op dwaalsporen loopt en zo nieuwe kennis op doet. Maar je kan het ook voor het papiertje doen.

Het is je eigen leven, maar als je het mij vraagt zou ik je adviseren prioriteiten te stellen.

[Voor 7% gewijzigd door rutgerdrum123 op 08-02-2023 20:19]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:10
Qua tijd en beschikbaarheid: je hoeft een master ook niet per sé in 2 jaar te voltooien. Goed is wel om dit af te stemmen met de studiebegeleiding, omdat vakken onderling nog wel eens afhankelijkheden kunnen hebben.

Een master aan een technische universiteit is meestal één jaar (keuze)vakken, 3 maanden stage (bij een bedrijf) en 9 maanden je afstudeeropdracht (bij bedrijf, universiteit of andere instelling).

Die 3 maanden stage is vooral bedoeld om studenten met de praktijk kennis te laten maken. Behalve dat de stage gerelateerd moet zijn aan je master, zijn er weinig bijzondere eisten. Als je werkt in dezelfde richting als je studierichting, kun je te zijner tijd wellicht kijken of je de stage bij je eigen baas mag lopen (uiteraard wel een passende functie op master niveau).

Voor de afstudeeropdracht worden inhoudelijk wel veel meer eisen gesteld, maar hier heb je ook de ruimte om zelf een richting te zoeken.

Voor beiden (stage en afstuduren) geldt: het schiet niet op als je dit 2 dagen per week doet. Als begeleiding sta ik dit ook niet meer toe, studenten komt gewoon niet op gang of niet diep genoeg. Ten minste 3, maar liever 4 dagen per week is wel een beetje het minimum. Een aaneengesloten onderbreking van het afstuderen is praktischer.

Dus ja, het eerste jaar is redelijk goed op te knippen, mits je je verplichtingen binnen groepsopdrachten nakomt, maar vooral het laatste deel is veeleisender qua tijd. Op de universiteit zelf gebeurt het overigens wel vaker dat mensen in deeltijd (zeg 50%) afstuderen, maar daar moet je begeleider maar net zin in hebben.

Verder moet je misschien ook in gedachten houden dat als je voor stage e.d. bij een andere instelling aan de slag gaat, je huidige baas daar misschien niet blij mee is, in verband met potentiële kennisdeling. Daar moet je afspraken over maken. Als je bij een bedrijf of instelling gaat afstuderen/stage lopen, dan werk je daar de facto ook.

Edit: verder: volgens mij kun je het ook gewoon proberen :) Gewoon beginnen, en als het goed gaat, ga je door. Collegegeld is per maand dacht ik.

[Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 08-02-2023 20:35]

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-03 21:26
Ja, dat kan. Ik heb het ook gedaan. Denk wel goed na voordat je begint. Niet alleen over de impact op je vrije tijd, maar ook wat je eruit wil halen. Als deeltijdstudent heb ik colleges bijgewoond maar verder vooral via de e-mail contact gehad met mede-studenten. Hoewel het een kleinere klas was (30-35 studenten) zou ik er nog amper iemand uit herkennen. Laat staan dat het een netwerk oplevert. Activiteiten buiten de colleges om, netwerkevents, bezoeken van bedrijven/externe sprekers, opening van het academisch jaar, het sociale element, etc. Dat heb ik allemaal gemist. Ik heb uiteindelijk mijn diploma gehaald, maar op sociaal vlak heb ik er niets uitgehaald.

Inmiddels worden colleges steeds vaker opgenomen. Let wel, dan heb je nog minder contact. En zaken als groepsopdrachten worden best lastig als niemand je kent. Of je zal ook snel in een "mindere" groep komen. Om het behapbaar te houden heb ik mijn vrije ruimte gebruikt voor vakken van de deeltijdprogramma's. Dus gewoon in de avond colleges ICT & Recht (omdat rechten vaak in deeltijd/avond beschikbaar is). Wel noodgedwongen aan een andere universiteit, maar die credits kun je gewoon overdragen.

Achteraf gezien had ik liever gewoon een regulier deeltijd programma gevolgd. Dan zitten al je mede-studenten in een vergelijkbare situatie, zijn contactmomenten beter afgestemd op het deeltijd-aspect en biedt het meer structuur. Voor mijn tweede master heb ik dat gedaan. Het is als sporten. Makkelijker als je andere hebt om je aan op te trekken, elkaar aan te moedigen en waarbij je elkaar motiveert door te gaan.

Je kunt ook nog contractonderwijs overwegen. Dan kun je een beetje proeven aan het idee. De UVA en Erasmus bieden dat sowieso aan. Je kunt dan op contractbasis enkele vakken volgen. Die kun je ook gebruiken om vrijstellingen te krijgen mocht je het hele programma willen volgen. De UVA kent ook een deeltijd variant van de studie informatiekunde.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee