Toon posts:

LG C2 vs B2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Willa_Marisa
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 11:07
Goedenavond,

Ik zoek een nieuwe TV en ben na wat onderzoek terecht gekomen bij de B2 en de C2 van LG.

Hij zal worden gebruikt in een woonkamer op een meubel en i.v.m. verduisterende gordijnen heb ik veel controle over hoeveel licht die er in de ruimte is. Ik gebruik hem voor series en films, ik game niet. Er komt ook geen direct zonlicht op het scherm (mogelijk wel op de achterkant, is dat erg?)

Nu zijn de tv's behoorlijk gelijk. Het beeld is iets feller van de C2 lees ik. Echter heb ik een QNED 866 gehad (is retour, vond toch het beeld niet mooi genoeg en ga voor een OLED,) maar die had ik op panel brightness 60 staan 100 vond ik wel heel fel op de ogen. Is de meerprijs van de C2 het waard om die te nemen i.p.v. de B2?

Alvast dank.

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-03 21:52
De meerprijs kan het waard zijn, maar alleen in bepaalde omstandigheden. Als je veel HDR kijkt dan kan de hogere helderheid meerwaarde hebben, maar ja, meer dan 95% van wat je kijkt is SDR. En spelfanaten zullen bijvoorbeeld de 4K 120Hz van meerwaarde vinden, maar ja, om gewoon een spelletje te spelen is de B2 ook een hele leuke televisie.

Als het gaat om het meeste licht geven, dan wint de QNED866. Zowel bij de B2 als C2 zul je de helderheid zeer waarschijnlijk niet op 100 gaan zetten, dat is niet prettig om te kijken. Ik heb de helderheid op mijn C7 momenteel op 75 staan, meer dan 85 vind ik niet prettig om te kijken. Zowel de B2 als de C2 verslaan mijn C7 in helderheid.

Kortom, het is in mindere mate een afweging tussen beeldkwaliteit en geld, maar vooral een afweging tussen specifieke functies en meer betalen.

Overweeg ook de CS: Die heeft hetzelfde scherm als de B2, maar ook de processor en functies die de C2 heeft.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:40
dmantione schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:44:
Overweeg ook de CS: Die heeft hetzelfde scherm als de B2, maar ook de processor en functies die de C2 heeft.
Is de CS niet een C1 paneel met C2 processor?

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• dmantione
Dat is ook juist, het gaat om de niet-EX-panelen zonder deuterium. LG heeft tot medio vorig jaar oude panelen zonder deuterium geproduceerd. Bij de C1 was het een loterij of je een paneel met of zonder deuterium kreeg, bij de 2022-serie is besloten dat onderscheid wel te maken en dus is er een CS en een C2. De B2 heeft sowieso een paneel zonder deuterium.

Volgens mij hebben B2 en CS allebei hetzelfde paneel, het onderscheid is de processor.

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:48
Ik zou zeker voor de nieuwere gaan.

Als je ziet dat mijn BX uit 2020 nu soms al wat traag reageert dan was mij de 100 euro die de CX toen meer kostte het zeker waard geweest.

LG OLED65BX6LB Zwart review door HenkEisjedies

Verder zou ik nu voor een nieuwe Samsung gaan, puur en alleen omdat deze een Hue Sync app hebben. Alleen heeft Samsung volgens mij geen OLED en dat zou wel een gemis zijn.

• Willa_Marisa
@dmantione dank voor de info. Ik zal de cs ook eens meenemen in mijn vergelijking.

Ik heb trouwens ook nog zitten kijken naar de Sony A80J. Die krijgt ook goeie scores. Waar zou deze vallen qua ranking op het lijstje B2, C2, CX?

Deuterium moest ik even googelen, maar dit is dus wat het scherm feller maakt? Heeft dit verder nog voordelen?

@HenkEisjedies dank voor de reactie. slaat het Traag reageren op het gebruik van de OS of gaming? Of heeft het invloed op het kijken van films en series (ben een leek afgezien van wat het internet mij heeft geleerd.) Ik kom trouwens van een LG42LM660 af, dus het wordt denk ik sowieso op alle fronten een sprong vooruit.

Als het inderdaad maar 100 euro was dan had ik de keuze snel gemaakt, echter vind ik het nu nog om een best bedrag gaan. Samsung heeft geloof ik 1 OLED tv die momenteel zeker buiten mijn beoogde budget gaat. Plus, ik ben geen fan van hun OS. Het Hue Sync geeft voor mij ook geen meerwaarde aan de tv. De voorkeur gaat uit naar LG of Sony.

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:48
Willa_Marisa schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:41:
@dmantione dank voor de info. Ik zal de cs ook eens meenemen in mijn vergelijking.

Ik heb trouwens ook nog zitten kijken naar de Sony A80J. Die krijgt ook goeie scores. Waar zou deze vallen qua ranking op het lijstje B2, C2, CX?

Deuterium moest ik even googelen, maar dit is dus wat het scherm feller maakt? Heeft dit verder nog voordelen?

@HenkEisjedies dank voor de reactie. slaat het Traag reageren op het gebruik van de OS of gaming? Of heeft het invloed op het kijken van films en series (ben een leek afgezien van wat het internet mij heeft geleerd.) Ik kom trouwens van een LG42LM660 af, dus het wordt denk ik sowieso op alle fronten een sprong vooruit.

Als het inderdaad maar 100 euro was dan had ik de keuze snel gemaakt, echter vind ik het nu nog om een best bedrag gaan. Samsung heeft geloof ik 1 OLED tv die momenteel zeker buiten mijn beoogde budget gaat. Plus, ik ben geen fan van hun OS. Het Hue Sync geeft voor mij ook geen meerwaarde aan de tv. De voorkeur gaat uit naar LG of Sony.
OS. Bijvoorbeeld de Amazon Prime app reageert soms traag en ook typen gaat soms met een vertraging. Gaming gaat meer dan prima op 120hz 4K.

• dmantione
Een OLED-scherm bestaat uit organisch materiaal, het woord zegt het zelf. Deuterium is zwaar waterstof. Het idee achter deuterium is dat als het waterstof in het organisch materiaal door deuterium vervangen wordt, je chemisch gezien dezelfde eigenschappen hebt, maar stabielere moleculen krijgt: Een deuteriumatoom is dubbel zo zwaar als een gewoon waterstofatoom en er is dan ook dubbel zoveel energie nodig om zo'n deuterium een voldoende groot oplawaai te geven dat het molecuul kapot gaat. Zaken als hoge temperatuur of straling zullen dan ook minder snel nadelig zijn voor het organisch materiaal.

Omdat het materiaal stabieler is gaat het langer mee, en omdat het langer mee gaat, hoeft het minder voorzichtig aangestuurd te worden, de leds kunnen harder branden en dus krijg je een televisie die meer licht kan geven.

De Sony A80J is een model uit 2021 en kan dus vergeleken worden met de C1. Er zitten wel deuteriumpanelen in.

[Voor 11% gewijzigd door dmantione op 08-02-2023 17:50]

• Willa_Marisa
@dmantione Dank voor de verdere info.

Zou het wegens de deuterium dan beter zijn om voor de Sony te gaan daar de CS en de B2 dit niet hebben? De Sony zit nu qua prijs op ongeveer hetzelfde niveau als de CS.

Ik ben een MM ingelopen en zie bij bekijken van alle eerder genoemde modellen niet een schokkend verschil in beeld. Ook niet tussen de C2 en de B2. Zorgt het deuterium ook voor een drastisch langere levensduur, en maakt dit de C2 daardoor aantrekkelijker of heeft het alleen invloed op de felheid van het scherm?

• dmantione
Er is weinig bekend in hoeverre deuterium de levensduur echt verlengd omdat ook de panelen zonder deuterium al niet stuk meer gingen. Als je kijkt naar meldingen van mensen die last hebben van een ingebrand scherm, dan blijkt dat die afwezig zijn op modellen van 2018 en nieuwer. Als deuterium de schermen nog beter beschermt tegen de tand des tijds, maar de oude modellen ook niet meer stuk gaan, is het dan nuttig bij te betalen? Dat is een lastige.

In de persberichten van de fabrikanten van OLED-materiaal (dus niet de fabrikanten van de panelen) wordt gesproken over een 10 maal langere levensduur van het deuterium-OLED-materiaal bij gelijke omstandigheden. Dat vertaalt zich vanzelfsprekend niet in een televisie die 10 maal langer mee gaat. Om te beginnen, omdat niet al het OLED-materiaal in een scherm uit deuterium-OLED-materiaal bestaat.

• Willa_Marisa
@dmantione Het blijft lastig met zoveel keuzes. Zeker omdat het allemaal, zoals ik lees, behoorlijk dicht bij elkaar ligt wat betreft kwaliteit.

CB heeft nu de B2 in de aanbieding voor onder de 1000. Dat maakt het verschil met de c2 meer dan 500. Dat maakt de B2 nu wel heel aantrekkelijk want ik denk niet dat het verschil 500 euro oorlooft.

Ik zal eens heel hard na moeten gaan denken of ik die aanbieding ga pakken of dat ik ga wachten tot de C2 lager wordt. Wellicht met het uitkomen van de nieuwe lichting tv's. Hoewel dat ik niet denk dat die zover zal zakken.

i.i.g. ontzettend bedankt voor de uitleg en de hulp. ik ben weer een stukje verder :)

• dmantione
500 is een te groot verschil, dan zou ik beslist voor de B2 gaan. Er is zoals je zelf hebt gezien niets mis met de B2, alle OLED-televisies zitten heel dicht bij elkaar in wat voor plaatje ze op het scherm zetten, van goedkoop tot duur. Dat gezegd staat de C2 voor €1199 hier in de pricewatch, dus vraag ik me af of de prijs van de C2 waar je naar kijkt wel optimaal is.

• dmantione
De prijzen van LG-televisies bereiken meestal hun dieptepunt als de opvolgers geïntroduceerd worden, dat is doorgaans rond maart het geval. Je ziet evenwel dat de prijzen de laatste weken juist weer wat aan het stijgen zijn, tegen de verwachting in. Omdat we nu dicht tegen de opvolgers aankijken denk ik niet dat er nog grote prijsverlagingen te verwachten zijn, mogelijk corrigeert de huidige stijging zich weer en wellicht na de zomer, als de 2022-televisies op beginnen te raken, wat opruimingen van oude voorraden.

• Willa_Marisa
@dmantione De lage prijzen hier in de Pricewatch zijn van winkels die (voor zover ik heb gelezen) vaak de europese modellen i.p.v. de Belux modellen verkopen en niet zulke beste revieuws krijgen.. i.v.m. garantie/eventuele klachten/reparatie zou ik de tv wel bij een reputable webwinkel willen aanschaffen.

De eerste die goede reviews krijgt is Apollo en daar hangt ie nu op 1329. Nog steeds een beste hap tegenover 988.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:10
De 55A80J is momenteel bij art&craft te koop voor 1149 euro, deze winkel verkoopt uitsluitend Benelux modellen.

Beeldkwaliteit is grotendeels vergelijkbaar met de LG C2, processing, SoC, bouwkwaliteit, out of the box kleurafstelling zijn beter op de A80J. Ook zijn de geïntegreerde speakers van meerwaarde wanneer je geen gebruik maakt van een externe oplossing.

• Willa_Marisa
Ik ben uiteindelijk gegaan voor de B2. Ik ging naar de MM om nog een keer extra te kijken maar ik vond het beeld echt fantastisch. Ik zag geen nadelen t.o. de C2. Alles genoemd in eerdere antwoorden en de overweging dat ik toch een beetje op de centen moet letten heeft mij geholpen deze keus te maken. Ik zag de meerwaarde niet om een paar honderd euro meer te besteden aan de C2.

Hij is gister bezorgd en ik heb hem al geïnstalleerd m.b.v. kalibratie settings die ik heb gevonden op Rtings. Gelijk maar even Infinity War opgezet. Wat een beeld! Zelfs met de verduisterende gordijnen open is de televisie meer dan fel genoeg. Interface is meer dan toereikend qua snelheid voor mij. Ik heb daar ook geen vergelijking in want ik had hiervoor geen smart TV, dus alles is een upgrade.

Bedankt voor alle hulp en informatie! Hopelijk ga ik een aantal jaren goed genieten van mijn nieuwe TV :)

• dmantione
Zeker, verkeerd kiezen is niet mogelijk, het zijn allemaal toptelevisies. Veel plezier met de aankoop!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee