Toon posts:

Bestaande uitbouw vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Nieuw Project
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-03 09:08
Hi!

Wij zijn ons zojuist aangekochte appartement (huis uit 1903) aan het renoveren. Het is een appartement op de begane grond en er stond al een 'brakke' uitbouw.
Nu willen wij graag een uitbouw maken die weer voldoet aan de huidige standaarden, echter zit een deel van de uitbouw onder het balkon van de bovenbuurman. De ruimte onder het balkon van de buurman is van oudsher een loggia (binnenruimte). Houten balken met isolatie en op het balkon zink.

Om alvast te orienteren, ben ik erg benieuwd welk opties er zijn. Een constructeur zullen wij zeker inschakelen, maar ik wil alvast wat ideeen in de week leggen bij de buurman.
De huidige uitbouw hebben wij al deels weggehaald, deze was 3,5 meter. De uitbouw komt deels aan de uitbouw van de buren vast, zelfde afmetingen als de vorige uitbouw. Aan de andere kant hebben de buren geen uitbouw. Fundering was volgens de aannemer in orde.

Wat zijn onze opties?

- Het weghalen van het balkon wil de buurman niet en gaat volgens mij ook niet omdat zijn balkon weer doorloopt naar de buren.
- Het maken van een uitbouw onder zijn balkon, zou een optie kunnen zijn. Plafondhoogte is 3 meter en wij vinden het geen bezwaar als de uitbouw iets lager gaat worden. Maar hoe pakken wij dit aan met de beperkte ruimte tussen de balken en de dakbedekking?
- Hoe voorkom ik koude-bruggen in deze situatie?
- De uitbouw maken met een eigen op zichzelf staande constructie en dan op de een of andere manier een verbinding maken met het balkon?
- Andere suggesties?

De buurman heeft er geen probleem mee om de bovenlaag van zijn balkon opnieuw te bedekken, maar weghalen is dus geen optie.

Alvast dank!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:41
hou je er rekening mee dat je een VVE hebt? je kan niet zomaar shit slopen en bouwen

bouwkundig: de uitbouw voor het balkon langs bouwen en waterdicht maken. Onderkant van het balkon isoleren met een damp open isolatie en een klimaat folie.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:24
Wat ik me afvraag: hoe draagt het balkon nu? Rust het op de serre die er nu zit of is het uitkragend?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Ik denk dat dit echt iets is voor een architect en constructeur.
Je zit met het bestaande balkon, en weinig tot geen ruimte boven de kozijnen.

Daarnaast zou het wel erg mooi zijn als het in de bouwstijl past, en niet zo'n standaard blokkendoos erachter.

zelf denk ik dat dit enorm mooi kan zijn met een serre.

bouwtechnisch is het denk ik toch het best als de bovenbuurman zijn balkon meteen vernieuwd word.
Dan kan er een nieuwe doorlopende balklaag geplaatst worden vanaf de gevel tot einde uitbouw.
En kan er goed geïsoleerd worden van buitenaf (op het dak)

Mogelijk kan je de bovenbuurman paaien door hem een groter balkon aan te bieden.

Maar anders is het ook mogelijk om een portaal te plaatsen voor het balkon, hier de dakbalken in te leggen en dan de overgang van balkon naar dak goed dicht te plakken.
Het balkondeel zal dan van onderaf geisoleerd moeten worden, wat wel kan maar dan moet er goed op de details gelet worden met folies en dergelijke.

Ook moet de dakbedekking (zijn vloer) in goede staat zijn en waterdicht.
Je kan als je dat gaat vervangen ook van boven isoleren en de dakbedekking doortrekken over zijn balkon, maar dan moet hij genoeg hoogte hebben tot zijn onderdorpel.

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-03 21:33
1. Voorgesprek met bovenbuurman en VVE
2. Voorgesprek met gemeente (want dit IS vergunningsplichtig, vanwege het balkon)
3. Architect (die ook de constructieberekening regelt)
4. Vergunning aanvragen
5. Gas erop!

Is niet een simpel klusje dit, qua procedures tenminste. Omdat het vergunningsplichtig is is een architect ook al een must, dus die regelt ook het isolatie en koudebruggen verhaal voor je.

Edit: als ik beter lees zie ik dat je de uitbouw 'gewoon' in de originele plek weer terug wil zetten? Misschien kom je dan zonder vergunningsplicht weg, zolang je niks aan de draagconstructie doet.

Dus de gevel moderniseren, opnieuw isoleren, etc, kan vergunningsvrij zijn misschien,

[Voor 26% gewijzigd door Muldert op 08-02-2023 14:12]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:08
Wat vind je VVE ervan dat je hun aanbouw hebt gesloopt? Jij bent géén eigenaar van het gebouw of jouw appartement. Je bezit slechts het recht om in een deel van het gebouw te mogen wonen.

Je hebt een paar belangrijke stappen overgeslagen. Als je dit nog tot een goed einde wenst te brengen, dan moet je even héél wat gas terug nemen en je eens goed verdiepen in de werking van een VVE.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-03 13:15
Ga je de vloer/fundering nog isoleren? Daar heb je nu wel de beste gelegenheid voor.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee