Toon posts:

Gebruik van thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Stefaan DW
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-02 21:48
beste

ik heb recent mijn installatie van zonnepanelen, omvormer en thuisbatterij in gebruik genomen
16 zonnepanelen Ja solar 460w
omvormer solax X3 Hybrid 8Kwh
2 batterijen Solax tripple power 5,8Kwh (Tot cap 11,6 Kwh)
ik heb een 3fasige installatie

Ik gebruik een P1 meter om mijn digitale teller uit te lezen terwijl ik op de app van solax kan zien hoe de installatie de stroom verdeeld.

Wat nu raar is, dat ik zie als ik stroom uit de batterij haal, dat er tegelijkertijd stroom naar het netwerk wordt verstuurd. Dit blijkt niet uit de solax app maar ik kan dit wel duidelijk zien op de P1 meter.

vb 1
gewoon verbruik, geschat op 400 watt
Solax geeft aan om 1000 watt voor het verbruik in huis en haalt deze energie uit de batterij
P1 meter geeft aan dat er 600 watt wordt opgeladen naar het publiek netwerk
-> het lijkt erop dat de stroom uit de batterij wordt gebruikt om naar het publiek netwerk te sturen

vb 2
de batterij is 100% opgeladen overdag dus in plaats van stroom naar het netwerk te sturen, laad ik de batterij van mijn hybride wagen op
Solax geeft aan om enkel zonne-energie en batterij te gebruiken om +7000wat naar het huis netwerk te sturen
P1 meter geeft aan dat er 3tot4000 watt wordt opgeladen
ter info, de wagen 's nachts opladen geeft ook een 4000 watt verbruik aan.
Opnieuw lijkt het alsof er een gelijkaardig wattage dat van de batterij naar het huiselijk netwerk ook naar het publiek netwerk wordt verstuurd.

Ik heb al een beetje proberen op te zoeken waarom dit is. Ik denk richting feit dat het hier om een 3fasige aansluiting betreft en je dan moet uitkijken of je balance of unbalanced stroomregeling hebt.

De plaatser raadt mij af om naar de meters te zien en niet in detail te gaan. Maar enkel zo kan ik zien hoe ik mijn stroomverbruik moet aanpassen zodat ik maximaal rendement haal uit de investering. In ieder geval lijken de cijfers aan te geven dat er iets niet klopt.

Heeft er iemand een idee of dit normaal is voor gebruik van een thuisbatterij?

Alle reacties

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:40
Hmm...
Heb zelf geen ervaring met dergelijke batterijsystemen, maar ik denk dat het volgende aan de hand is:

Je 3-fase omvormer en batterij inverter werkt op 3-fase. Die zal vermoedelijk altijd symmetrisch de 3 fasen gelijkmatig belasten of voeden, dus op elke fase een gelijke stroom leveren of afnemen.

Die 400W eigen verbruik in je huis is 100% zeker NIET gelijkmatig verdeeld over de fases... Dat zijn immers gewoon voor het gros enkelfase apparaten die op een van de fases zijn aangesloten.

Je batterij app zegt nu: "als je die 400W (volledig) wilt compenseren, moet ik op DIE FASE ook die 400W gaan leveren, om zo op 0 verbruik uit te komen."
Aangezien de batterij alleen symmetrisch over de drie fases kan leveren, betekent dat dus dat over de andere twee fases ook ieder 400W teruggeleverd worden. (automatisch, valt niks aan te doen dan)
Die verbruik je niet in huis, dus die gaan terug het net op. Ergo: 800W terug het net op door je P1 meter.

Als de belasting iets anders is verdeeld over de fases, krijg je weer iets andere getallen... bijv: L1 = 300W, L2 = 100W (totaal dezelfde 400W).
Batterij: L1 = L2 = L3 = 300W leveren... totaal 900W.
Teruggeleverd aan het net: 500W over de fases waar je dit niet zelf op verbruikt.

Als de boel inderdaad zo werkt (wat me vanuit technisch oogpunt logisch lijkt), dan is dit een interessant ander aspect waar ik zelfs nog helemaal niet eerder bij stil gestaan had...
Dat maakt het gebruiken van een thuisbatterij op 3 fasen nóg veel oninteressanter dan het al was met gebruik van een enkelfase-systeem.. Bij een enkelfase systeem krijg je het al totaal nooit terugverdiend tijdens de levensduur van het gehele systeem... Bij drie-fase systemen is het dan dus nog veel oninteressanter... hmm... wel nuttige info lijkt me..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Stefaan DW
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-02 21:48
bedankt voor de input, zo kom ik nog ergens!

wat betreft het beoogde resultaat, dan had de installateur dat mi moet toelichten wat hier niet gebeurd is. Inderdaad het is uiteindelijk de bedoeling dat je je investering eruit haalt en die batterijen zijn wel heel duur tov de hele installatie.

Daarnaast denk ik dat ik op solax heb gezien dat er een oplossing is wat zij noemen "unbalanced power supply solution". Ik ben geen electricien en probeer gewoon logisch te volgen maar ik begrijp dat men via dit systeem net niet wil gelijk wil verdelen. Als dat waar is, is er zelfs gewoon een technische oplossing voor.

zie "https://cdn.solar-eshop.cz/files/products/4077/solax-x3-hybrid-g4-unbalanced-power-supply-solution20220614-c.pdf"

oftewel hier al tekst uit pdf:
Why do we need three phase unbalanced power supply?
Usually three-phase or single-phase loads both used in in a three-phase house that will
lead to three-phase unbalanced consumption.
Because some countries grid utility requires different export limit, this will need inverter has
different export control way to match. (the different of total export limit and per phase
export limit)
For per phase export limit scene, we suggest to enable the three phase unbalance function.
Solax X3 Hybrid G4 unbalanced power supply solution
Solax three-phase energy storage inverter X3 hybrid G4 series can provide unbalanced output
on both grid side and EPS side.
 Solution Introduction
For example, if this is a per phase export limit solar system, when each phase load is unbalance
and enable the inverter three phase unbalance function, the inverter would able to output
different power according to each phase load consumption. The output per phase will be
control close to 0W.
With the three-phase smart meter(or CT)monitoring real-time consumption at different
phase which help the inverter calculate each phase output power, besides the extra power
will not fed to the grid at no load phase.
* Both support single X3-Hybrid G4 and X3-Hybrid G4 in parallel under three-phase
unbalance output.
* Notice: X3-Hybrid G4 three phase unbalance function is disable default. If need to use,
please refer to the user manual to enable.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wat een vreselijk slecht vertaald document. Maar ja, die unbalance feature moet je aan zetten denk ik.

@BrainCrash de meeste accu oplossingen tot nu toe bestaan uit 3 losse 1 fase systemen. Met se bijhorende nadelen daarvan. Maar dit probleem hebben ze dus niet.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee