Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tijdelijke HA DIY thermostat ipv "slimme" thermostat?

Pagina: 1
Acties:

• RCMatthias
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-04-2024
Beste Tweakers
We zijn een oud Frans huis aan het renoveren en we willen graag de huidige stookkosten (tijdelijk) efficiënter krijgen. (de stookolieprijzen rijzen hier immers de pan uit hier het laatste jaar)

Ik zou het liefst gewoon van op afstand de huidige thermostaat kunnen overriden, aangezien we nu ons budget niet kunnen vrijmaken om een slimmere (cloudless) thermostaat te kopen.
Ik ben ook bezig met het inrichten van wat (cloudless!) domotica obv HA, Zigbee en Shelly2.5.

Zou het niet gewoon mogelijk zijn om een Zigbee temp sensor + generic_thermostat onze stookketel te laten besturen? Ik vind hier weinig over terug, dus zou iemand misschien kunnen toelichten waarom dit geen goed idee zou kunnen zijn?

Alvast erg bedankt!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Ben je niet makkelijker af door een simpel relais in serie te plaatsen met de huidige thermostaat? De thermostaat zet je dan op de gewenste waarde en via je home automation kun je dan in feite zeggen: "er mag verwarmd worden". Relais uitschakelen = verwarming uit.

Op die manier heb je ook een failsafe (=de ingestelde temperatuur op de thermostaat). Met een zelfbouw oplossing en een relais dat niet uitschakelt of OS dat vastloopt blijft de ketel dan misschien eindeloos door stoken.

Risico is er alleen wel dat als je de thermostaat langere tijd onderbreekt, de evt. vorstbeveiliging ook niet kan ingrijpen. Een beetje zicht houden op de temperatuur in huis en af en toe de verwarming aanzetten is dus mogelijk wel verstandig.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 07-02-2023 15:49 ]