2e beeldscherm komt niet meer op de passende resolutie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racewol
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-02-2023
Ik heb mijn (werk) laptop aangesloten op 2 identieke Acer beeldschermen met een 1920 x 1080 resolutie (recommended) en dat heeft altijd perfect gewerkt.
Nu heb ik het onlangs wat netter gemaakt en ruimte gecreëerd door zo'n dubbele monitorstandaard aan te schaffen en alle stekkers en zo onder het bureau te hangen. Prachtig resultaat, met 1 vervelende tekortkoming: sindsdien komt bij het linkerscherm het beeld niet meer helemaal erop. Resolutie staat met 1920 x 1080 gelijk op scherm 1 en 2. Ik heb wel langere kabels moeten kopen (VGA -> displaypoort) Wie weet uitkomst?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 22:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heb je nu een display port verlengt met een VGA kabel?
want dat zou inderdaad prima verklaren waarom die niet meer hoger wil. VGA was meer bedoeld voor het 1024*768 Tijdperk.

Waarom niet gewoon een langere Displayport kabel gehaald ?
Zelfs als je het werkend krijg dan zal de beeldkwaliteit niet zo goed zijn als een puur digitaal signaal (hdmi/DP)

[ Voor 35% gewijzigd door heuveltje op 07-02-2023 15:28 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het via VGA aangesloten is is de kans groot dat je niet echt een lekkere 1:1 pixelmapping hebt (want analoog signaal ipv digitaal). Vaak kun je dit prima aanpassen in het menu van je monitor, al kost het wat moeite om dat goed uit te lijnen. Maar als er displayport op dat scherm en je PC zit, dan zou ik gewoon een displayportkabel pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racewol
Toen ik de monitors kocht vorig jaar, had ik ze eerst aangesloten met verloopkabels displaypoort -> HDMI, maar daarmee kreeg ik geen beeld. Toen heb ik weer de verloopkabels displaypoort -> VGA terug erop gezet (die had ik nog van de oude monitors) en toen werkte alles perfect. Het enige wat ik nu anders heb gedaan is langere kabels gekocht en nu heb ik dat verschijnsel. Dat is dus het vreemde aan de hele zaak: het heeft eerst perfect gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racewol
BTW: Ik heb op de monitors alleen maar HDMI of VGA zitten en op de HP usb C G5 Docking Station alleen maar display poort.

[ Voor 16% gewijzigd door Racewol op 07-02-2023 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 22:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik zou toch eerst echt eens kijken waarom het niet werkt met hdmi (heb je niet gewoon de verkeerde ingang gekozen ?) Displayport en HDMI zijn feitelijk dezelfde signalen.

VGA is analoog, en moet dus meerdere keren geconverteerd worden. dat geeft gewoon geen duidelijk beeld, je kunt nog gaan proberen om met je monitor instellingen de het beeld te verkleinen/verschuiven.
Daarnaast krijg je zeker met dunne/slechte vga kabels ook nog last van ghosting en echo's op het beeld.

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 07-02-2023 16:18 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Racewol schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:12:
Toen ik de monitors kocht vorig jaar, had ik ze eerst aangesloten met verloopkabels displaypoort -> HDMI, maar daarmee kreeg ik geen beeld. Toen heb ik weer de verloopkabels displaypoort -> VGA terug erop gezet (die had ik nog van de oude monitors) en toen werkte alles perfect. Het enige wat ik nu anders heb gedaan is langere kabels gekocht en nu heb ik dat verschijnsel. Dat is dus het vreemde aan de hele zaak: het heeft eerst perfect gewerkt.
Maar langere VGAkabels geven ook vrij makkelijk ghosting en andere problemen.

Wat voor monitoren zijn het precies, en welke inputs heb je daarop.

En welke kabels heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racewol
Het zijn Acer EK240Y LCD monitoren verbonden met 3 meter Displaypoort naar VGA kabels van allekabels.nl. Alles precies gelijk dus, terwijl de rechter monitor prima beeld geeft en alleen het linker beeld niet helemaal past.

[ Voor 4% gewijzigd door Racewol op 09-02-2023 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racewol
Probleem is gelukkig opgelost! Ik ben wat gaan spelen met de monitorsettings en heb toen op reset all settings gedrukt, et voila. :) Alles weer perfect in beeld nu. Bedankt allemaal voor jullie meedenken.
Pagina: 1