Toon posts:

EMail from Google Workspace to .pst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Teakwer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-03 00:00
Mijn vraag
Ik wil email van oude gebruikers graag van Google Workspace exporteren op een manier dat ik daar later nog wat mee kan. In mijn beleving zou export naar een .pst bestand prima zijn. Op termijn zie ik MS365 als een betere optie en .pst's kun je (vroeger althans) separaat aan outlook hangen. Perfect als iemand iets ouds moet uitzoeken.

Echter, ik kan niet vinden hoe ik nou email van oude gebruikers kan exporteren naar een .pst file. Ik zie een bijzonder omslachtige methode om per gebruiker IMAP aan te zetten en dan in outlook in te lezen. Daarna exporteren naar andere pst file. Ik gebruik op dit moment nog geen outlook ook. Bovendien is dat nogal een toestand. Ik heb een stuk of 8 oude accounts. Dat moet makkelijker kunnen toch?

Nu zie ik allerlei vage partijen tooltjes leveren die beloven te doen wat ik wil. Echter die tooltjes komen voor mij (ik ben geen full time systeem beheerder, ik snap helaas het meeste van IT hier) niet van een betrouwbare bron. M.a.w. ik durf die niet zo maar te gebruiken. Daarom kom ik hier voor advies! ;-)

M.a.w. wie heeft er goed advies om oude Google workspace gebruikers te kunnen exporteren waarbij email in een separate .pst komt zodat ik daar ooit vanuit Outlook wat in zou kunnen opzoeken. Ieder ander advies rondom gebruikers verwijdering zonder data te vernietigen is zeker wenselijk!

Alle reacties

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Google Takeout (export van data) of Workspace export maakt zo te zien gebruik van MBOX formaat
Dan kun je in ieder geval Mozilla Thunderbird gebruiken en ben je niet gebonden aan Outlook.

MBOX naar PST omzetten kan dan altijd nog op het moment dat dat nodig is.

Service/tools:
https://transend.com/migr...t=PST#section-get-started

De betrouwbaarheid van verschillende aanbieders kan ik niet garanderen, misschien dat anderen ook nog opties kennen.

De meeste tools en 3rd party diensten worden juist voor migratie (van Google Workspace naar M365 of vice versa) gebruikt. Maar ook dan eigenlijk enkel voor de cut-over, niet voor een lange termijn oplossing

[Voor 83% gewijzigd door akimosan op 07-02-2023 15:29]

• Teakwer
Nee, het is iets structureels. Dus wil het vaker en makkelijker kunnen doen. Nu blijven de kosten in Google Workspace zich opstapelen vanwege oude inactieve gebruikers. Ik wil die data gewoon extern hebben maar eventueel wel beschikbaar hebben voor een opvolger.

• akimosan
  • Niet online
download: MailStore Home 22.4

Zelf nooit gebruikt maar ziet eruit als iets waar je wat mee zou kunnen.

Denk verder ook nog even na over de AVG: waarom bewaar je de email van personen langer dan nodig?
Verder moet er ook beleid zijn hoe lang email bewaard mag worden en met welk doel. Daarover moeten medewerkers dan ook geïnformeerd worden zodat ze weten dat hun email voor langere tijd wordt opgeslagen als ze de organisatie verlaten.

Volgens de AVG moet je gegevens niet langer bewaren dan noodzakelijk. Wat je doel daarbij is moet helder zijn. Ook moet duidelijk zijn wie toegang heeft tot de data en hoe deze wordt opgeslagen.
Lees ook even Arnoud Engelfriets artikel en de discussie eronder hier:

https://blog.iusmentis.co...ail-bewaren-onder-de-avg/

• Teakwer
Ik ben bekend met de AVG, is allemaal goed genoeg geregeld ook en wil er hier geen AVG discussie van maken. Dank!

Tooltjes googlen is niet zo moeilijk. Probleem: Het zegt niets over de betrouwbaarheid van die partijen. Doorgaans is gratis ook niet gratis in die gevallen.

Op zich lijkt het me dat ik niet zo'n moeilijke vraag heb toch? Als ik de hele zaak zou willen migreren naar MS tools dan moet ik toch ook alles exporteren en dan importeren?

• akimosan
  • Niet online
Voor migraties zijn diverse 3rd party tools en services en of je die wilt gebruiken hangt van je scenario en vooral de schaal daarvan af.

Bij ons bedrijf gaan we mogelijk binnenkort starten met een project waarin BitTitan MigrationWiz wordt gebruikt, dit is een bekende leverancier van een toolset waarmee je grotere migraties kunt doen en allerlei scenario's zijn dan mogelijk.
Bedoeling is dat we 1 Microsoft M365 tenant gaan samenvoegen met een andere tenant en dan komen er zoveel dingen bij kijken dat je dit niet met losse tools en of powershell scripts wilt gaan doen. Vandaar dat onze support provider al langer MigrationWiz gebruikt. Daarbij gaat data gefaseerd over van source naar destination zonder al teveel handmatige tussenstappen als exporteren/downloaden/opslaan, en weer uploaden/importeren.

Ik lees op de pagina dat ze ook Google Mail migration met als destination PST kunnen doen.

En het is ook geen gratis tool, je betaalt per user die je migreert waarbij een licentie een jaar geldig is.
Dit is dus voornamelijk om voldoende tijd te hebben om je migratie te voltooien.

Als je organisatie qua gebruikers niet al te groot is en een dergelijke service helpt je om in minder tijd (=geld) dit soort acties regelmatig te doen, dan is de prijs van 12 dollar keer x gebruikers voor 1 jaar misschien minder dan de kost per jaar voor Google Workspace (6 dollar per maand, dus bij 2 maanden al rendabel?)
En uitproberen of informeren kost je niets (behalve tijd)

Ik heb morgen weer een meeting met de consultant van onze support leverancier, ik kan hem wel eens vragen naar zijn ervaringen met de partij en of hij het ook wel eens gebruikt heeft voor Google G-Suite/Workspace.

[Voor 6% gewijzigd door akimosan op 07-02-2023 16:47]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Af en toe Google Takeout lijkt me de makkelijkste weg om te gaan. Omzetten naar iets anders dan mbox kan altijd later nog ald het aan de orde is.

Of iets als https://www.synology.com/...e_backup_google_workspace of andere backup als automatische oplossing.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Teakwer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:50:
Ik ben bekend met de AVG, is allemaal goed genoeg geregeld ook en wil er hier geen AVG discussie van maken. Dank!
je wilt oude mailboxen bewaren tig tijd nadat een gebruiker van die box al weg is en dan doe je dat af als ja zit wel goed.knip
Tooltjes googlen is niet zo moeilijk. Probleem: Het zegt niets over de betrouwbaarheid van die partijen. Doorgaans is gratis ook niet gratis in die gevallen.
je geeft zelf aan geen of nauwelijks voldoende ervaring te hebben met it om zaken goed te regelen en dan ga je de suggestie van anderen afkraken alsof ze maar wat gegoochelt heben? Dat nodigd voor mij in ieder geval niet uit je wat meer te vertellen over de producten van mailstore ik heb inmiddels wat ervaring met hun zakelijke versies. En ik raad je sterk aan je daar eens op in te lezen knip
Op zich lijkt het me dat ik niet zo'n moeilijke vraag heb toch? Als ik de hele zaak zou willen migreren naar MS tools dan moet ik toch ook alles exporteren en dan importeren?
je hebt inderdaad een vrij simpele usecase
Eigenlijk elk on prem software pakket dat er is kan dit goed en betrouwbaar kortom lees je een beetje in op de materie en verdiep je gewoon eens in de verschillende partijen één enkele blik op de leveringsvoorwaarden/ het support model en je keuze is snel gemaakt

Al met al vind ik dat je maar weinig eigen inbreng en moeite hebt getoond misschien iets voor een volgende keer

Feedback geven is natuurlijk prima, maar de aanvallende toon is nergens voor nodig. Hou het graag vriendelijke en behulpzaam.

[Voor 7% gewijzigd door Jazzy op 14-02-2023 12:52. Reden: Aanvallende toon]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee