DivX + altijd slechte water effecten

Pagina: 1
Acties:

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 09:02
Als ik een DivX film afspeel , merk ik dat water effecten zoals regen en zee geluiden (of zoals onderwater bij de film u-571) en adere water effecten heel slecht zijn. de rest is perfect. Hebben meer mensen hiet last van???

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jah, de compressietechniek van DivX gaat meer uit van het formaat, dan van kwaliteit. En hoewel mensen altijd blijven beweren dat het net zo mooi is als een goeie mpeg-2 compressie, is dat helaas niet zo.

Door dat wat 'aggresievere' compressiemethode (film moet immes onder de 700mb zijn) krijgen beweeglijke dingen (water!) gewoon te weinig bitjes om volledig netjes weergegeven te kunnen worden.

Een hoge bitrate en nieuwe technieken (sbc, vki mm4 etc) kunnen daar wel _veel_ aan helpen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Ongetwijfeld... als je een scene hebt met beeldvullend allemaal water of regen, of een mooie close up op een waterval dan is het hele beeld in beweging. En aangezien de meeste mensen bij het coderen simpel een vaste bitrate gebruiken is dat gauw te weinig voor zulke scenes. Al die beweging moet tenslotte worden opgeslagen en met een vaste bitrate heb je daar al gauw te weinig ruimte voor zodat het blokkerig word om de bewegingen dan maar met wat minder details toch nog weer te kunnen geven.

Een oplossing hierop is het gebruik van een variable bitrate... hierdoor word er gewoon zoveel bit per seconde gebruikt als nodig is voor een bepaalde kwaliteit. Bij een rustig dialoog in een film dus weinig, en bij snelle camerabewegingen of een beeld vol beweging veel bps. Probleem is dat deze techniek nog lang niet perfect is en soms zelfs slechtere resultaten oplevert, en het word vrijwel onmogelijk om vantevoren uit te rekenen hoe groot de film zal worden en 'm net op een CD te proppen.

Het geluid kan idd ook nog wel eens slecht zijn aangezien het geluid van regen of golfslag voor een groot deel uit toch wel erg onregelmatige ruis bestaat. En omdat er geen patroon in zit en het zo gecompliceerd is, is het ook moeilijk te comprimeren. En als je dan nog bijvoorbeeld een stem door een storm heen hoor schreeuwen klinkt dat op 128/96kbs echt bagger. Ook hier kan dit weer opgelost worden door variable bitrate te gebruiken in plaats van constant bitrate. En hier levert het vrijwel altijd betere resultaten op omdat het bij mp3 ondertussen aardig perfect is. Maar blijft nog het probleem dat de grootte van de film veel meer gokwerk word...

• Chillmeister
Bedankt voor de uitleg,

Jammer heb ik geen dvd speler (nog niet!), dus die rip methodes ben ik niet zo bekend me. Tot nu toe heb ik all mijn divx's gedownload.
Ik moet wel zeggen dat met die nieuwere technieken wel wat beter is

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Probeer eens de Divx 4.0 ripguide op http://doom9.org.

Deze heb ik vd week toegepast op een DVD film, en het resultaat mag er zeker wezen ! De kwaliteit vinnik stukken hoger liggen als de FairUse ripmethode en vrijwel gelijk aan de Gordian Knot methode. Kies in ieder geval wel voor een 2-pass rip :)

Verwijderd

Wat doet nou zo'n 2 pass-rip trouwens? Gewoon een tweede keer comprimeren :??

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:49

Richard

Kuru Kuru Kururin

Of probeer ook weer de nieuwste codec, misschien maakt het weer iets uit. Check de meuktracker voor meer info.

20*350ZO45°

• Chillmeister
die nieuwe codec 4.0 maakt behoorlijk veel uit, als de de decoder op maximum zet
Pagina: 1