Ja, maar daar zit volgens mij ook een gelijktijdigheidsfactor in meegenomen hoe vaak de toestellen tegelijk gebruikt worden. Daar is dan een standaard uitgangspunt voor die volgens mij dan wel naar eigen verwachting qua gebruik te gebruiken is. Om een voorbeeld te noemen: Een badkamer dat door twee tieners gebruikt wordt, heeft de kans dat het bad en douche tegelijk gebruikt wordt, groter is dan regulier. Of in mijn geval, de wasbak naast de wasmachine zeer beperkt tov gebruik van het bad. De kans dat de wasmachine draait terwijl er een bad vol ligt is wel weer groter.
Klopt, kruis.
Voor de volledigheid op basis van onderstaande vragen, mijn bericht ergens in het topic opgemerkt?
mgizmo in "Toilet laten plaatsen, onderbreking standleiding, mag dit?"Even voor de goede volgorde...
Die zwarte is de WC ( uiteraard)
Die witte ernaast? ontluchting?
Ja zie tekening
mgizmo in "Toilet laten plaatsen, onderbreking standleiding, mag dit?"
Die witte was voorheen het stuk dat zat tussen de zwarte standleiding en het stuk dat in de vloer gestort is vanuit bouw. Dat is nu qua functie hetzelfde gebleven (dus is ontluchting via zwarte buis), alleen verplaatst van het gestorte stuk naar het T-stuk.
Die kleine rechts ervan? Wasmachine?
Gezien vanuit de badkamer, kijkend naar het toilet reservoir:
Rechts = alleen douche
Links = bad+wasmachine+wasbak naast wasmachine. Dus niet wastafel in badkamer.
De NEN zegt: Na een toiletaansluiting mag er in een meter niets aangesloten worden. Dit omdat de hele leiding wordt afgesloten door de grote spoeling.
Duidelijk. Onder het kruis, in de vloer gestort zit een T-stuk van 110 naar 110 met een zijvertakking naar 50 voor de buis die in de vloer gestort is naar de vanuit-de-bouw-aansluiting voor de wasmachine. Die staat nu gepland om gebruikt te worden voor de wastafel in de badkamer.
Nu zit er een kleine maar in. Want er is ( de witte leiding) ontluchting aangesloten.
ontluchting zat er vanuit de bouw en is dus nu verplaatst naar het t-stuk dat weer in het kruis-stuk zit.
Nog een Maar, dit neemt niet weg dat je niet meteen ook die ø50 gok ik mag aansluiten via dat kruisstuk.
Hierdoor ontstaat de kans dat die leiding wordt onttrokken van lucht ofwel elke keer het syphon leegslurpt of leeg sputtert.
Als ik het goed begrijp, bedoel je dus het rechter 50 stuk (naar de douche en niet die linker, want de ontluchting zit tussen toilet en die linker 50.
Zelf doen wij dit op kantoor nooit. ( maar goed wij hebben dan de montage vrijheid / ontwerp vrijheid om dat anders te doen.
Antwoorden op je vragen hierboven:
1- Je mag het onderbreken maar dit is geen goede aansluiting.
Met "dit is geen goede aansluiting" bedoel je dan je eerdere tekst of nog een aanvullend iets?
2- De standleiding niet. maar het functioneren van andere toestellen wel .
Doel je daarmee ook op het stuk van de rechter 50 of nog een aanvullend iets?
Minimumafstand bij closetaansluitingen
Bovenstrooms van een closetaansluiting op een verzamelleiding mogen volgens NEN 3215 paragraaf 4.1.5 géén
andere lozingstoestellen dan een closet zijn aangesloten, tenzij bovenstrooms een ontspanningsleiding aanwezig is.
Hoe moet ik dit "bovenstrooms" hierin plaatsen? We hebben wel een ontspanningsleiding, maar is dat "bovenstrooms" zoals nu dan gemonteerd?
Benedenstrooms van een closetaansluiting op een liggende leiding zijn op een afstand van tenminste 1 m géén andere
aansluitingen van lozingstoestellen toegestaan tenzij bovenstrooms een ontspanningsleiding is aangebracht
(afbeelding 4.13 en 4.14).
De gestorte leiding naar beneden waar een 50 zijaansluiting op zit (waar de "oude" plek van de wasmachine was op uitkomt), mag dus niet, tenzij de ontspanningsleiding is aangebracht. Wat dus wel zo is. Dus dan vervalt "deze eis"?
Bad + Wastafel + wasmachine huishoudelijk gebruikt. Zorgt voor een volumestroom van 2,25l/s en dan hou je over na het loodgieters trucje.. : 0.77l/s en dit hoort door een buis van: ø75 te gaan zoals @
Señor Sjon al aangaf.
Volgens
https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf is de diameter voor een toestelleiding van een bad 75, maar ze worden veelal geleverd met een aansluiting van 40. De loodgieter gaf aan dat 50 dan prima is. Wastafel bijv ook in dit document 50, terwijl 40 toegepast wordt in de bouw. Vaatwasser en wasmachine staat op 75 qua toestelleiding. Beide zijn bij mij vanuit de bouw 40. Hoe matcht dit?
En de 75 die je bedoelt daar is de gelijktijdigheidsfactor ook veeal bepalend in de formule op pagina 26.
Kun jij wat meer hierover schrijven, want hoe zit dit nu...