Toon posts:

Toilet laten plaatsen, onderbreking standleiding, mag dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:25
Tweakers,

Situatie. Toilet is geplaatst door bedrijf (loodgieter). Daarbij heeft hij de standleiding onderbroken. Ik vermoed om de toilet in het midden van het nisje te krijgen (muur moet nog geplaatst worden links).

Graag jullie visie op dit geheel. Mijn vragen:
a) mag dit (onderbreken van standleiding) volgens de NEN norm door een bedrijf?
b) gaat dit (onderbreken van standleiding) voor operationele problemen zorgen?

Alle reacties

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:03

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik kan het leidingverloop wat slecht inschatten maar ik zie haakse bochten en de WC die uitkomt in een T. Das niet hoopgevend. Waar gaat het naar beneden toe nu dan, is dit begane grond of verdieping?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

deWit schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:50:
Ik kan het leidingverloop wat slecht inschatten maar ik zie haakse bochten en de WC die uitkomt in een T. Das niet hoopgevend. Waar gaat het naar beneden toe nu dan, is dit begane grond of verdieping?
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar die T is zo te zien een kruisstuk, wat dus waarschijnlijk bovenop het onderste deel van de standleiding staat. Het bovenste deel van de standleiding wordt afgebogen naar links en moet dan inderdaad via een haakse bocht door dat kruisstuk door naar beneden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• mgizmo
Kruis inderdaad... de zwarte standleiding zat daar eerst in. Dit betreft zolder. Verdieping daaronder is andere badkamer en daaronder is begane grond dat achter de meterkast uitkomt en waar een andere toilet op zit (naast keuken e.d.).

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:41
Het lijkt er mij op dat het T-stuk wat nu van boven komt, een 45 graden moet zijn in de richting waar het heen moet. Het "klapt" nu op de onderzijde van het T-stuk en moet dan maar de juiste weg vinden naar beneden toe. Lijkt mij dat dat geluid & problemen kan geven die de kleine afvoeren van links (en rechts) kan doen verstoppen.

Het toilet zelf zit op een kruisstuk, dus dat zal wel naar beneden lopen denk ik (maar heb het zo nog nooit gezien).

[Voor 15% gewijzigd door Nielsvr op 07-02-2023 12:55]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

mgizmo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:54:
Kruis inderdaad... de zwarte standleiding zat daar eerst in. Dit betreft zolder. Verdieping daaronder is andere badkamer en daaronder is begane grond dat achter de meterkast uitkomt en waar een andere toilet op zit (naast keuken e.d.).
Als dit de zolder is, wat komt er überhaupt door die standleiding dan? Of zit daar hemelwaterafvoer vanaf je dak op?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:03

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

ja die T onderaan de buis naar zolder lijkt me een recept voor ellende eigenlijk, tenzij het enkel en alleen ontspanning is en er niets doorheen komt. Dan is het ok.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Klopt mijn aanname dat de zwarte leiding verder naar boven de ontspanningleiding is die richting dak gaat, dus zonder verdere toestel aansluitingen?

Kijk voor wat meer info ook eens hier trouwens: Aanleg binnenriolering

[Voor 28% gewijzigd door BlueKeenan op 07-02-2023 13:07]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Als het alleen ontspanningsleiding is, dan is het geen probleem. Als er boven afvoeren op aangesloten zijn, dan is het een no-go (in ieder geval met dat T-stuk onderaan).

Hoe was de standleiding eerst aangesloten?

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:40
Als ik goed kijk zit er een kruisstuk boven het gat in de vloer (het gat waardoor de standleiding naar boven gaat).

Ik bedoel zo'n kruisstuk: .

Als dat zo is dan is het voor een dikke bolus uit het toilet geen probleem, die valt gelijk naar beneden. Prima!

De rest van de standleiding (zwart van kleur?) lijkt direct naar het dak te gaan. Ik verwacht dat deze buis uitsluitend voor ontluchting is. Kijk even op het dak of er een ontluchtings schoorsteentje oid zit.

Als je de WC (op zolder of elders) doortrekt valt er een grote watermassa naar beneden en dan onstaat er een "vacuum" achter die watermassa. Via de ontluchting wordt dat "vacuum" aangevuld met lucht van buiten zodat het zaakje goed doorloopt.

Als ik het zo bekijk is dit allemaal prima in orde :-)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ah, hier stond het antwoord op mijn vraag al.
mgizmo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:54:
Conclusie: de nieuwe situatie is niet slechter dan de oude.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:23
Schoonheidsprijs ga je niet winnen, maar lijkt me (als de situatie klopt: op zolder, buis van boven is ontluchting) wel acceptabel.
Zo wil je normaal de verloopjes naar kleine buizen bovenaan (zodat lucht kan meelopen), maar zal hier in deze situatie wellicht geen problemen geven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

naftebakje schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:37:
Zo wil je normaal de verloopjes naar kleine buizen bovenaan (zodat lucht kan meelopen),
Hoe bedoel je dat precies? Dat gaat hier lijkt me om afvoer van een wasbak en bad/douche of zo, via die dunne pijpen naar de standleiding toe.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:54
Als ik het goed begrijp komt er door die zwarte standleiding alleen lucht en geen poep? Dan maakt het niet zoveel uit hoe die eraan is geknoopt.

Ik vind alleen het kruisstuk en hoe de kleinere pijpjes erop zitten aangesloten niet echt netjes. Bij het doorspoelen van een grote boodschap kan ik mij prima voorstellen dat er wat resten achterblijven in het kruisstuk. Of het echt ooit gaat leiden tot problemen? Mogelijk niet, maar het verdiend niet de schoonheidsprijs.

• mgizmo
Dank voor alle vragen. En ik probeer altijd te voorkomen dat ik teveel informatie verstrek, want dat roept ook weer vragen of reacties op waar de daadwerkelijke vraag niet over ging. Uiteraard snap ik samenhang.

Op deze standleiding zit nu (werkend):
- begane grond (keuken, toilet en dan wellicht hemelwaterafvoer, buizen lopen langs de woning vanaf dak)
- eerste verdieping (badkamer)
- zolder (wasmachine)

Deze standleiding loopt vanaf zolder inderdaad naar het dak als ontspanningsleiding door. Het betreft een nieuwbouw woning opgeleverd in 2017, wellicht relevant in kader van bouwbesluit e.d.

Nu op zolder komt er dus een tweede badkamer.
Op de foto's is de ontspanningsleiding uit de mof gehaald (gestort in de vloer, dat recht naar beneden doorloopt). Op die mof is een kruis geplaatst, zoals @peterpv geschetst heeft. Een T-stuk is op de kruis gemonteerd. De bovenaansluiting is weer aangesloten op de ontspanningsleiding en de oorspronkelijke aansluiting, op het nieuwe kruisstuk is de toilet geplaatst.

Op de zijvertakking van het T-stuk (links) en kruis-stuk (rechts) zijn 50mm buizen geplaatst. De rechter gaat naar een douche die er komt, en de linker naar het bad dat er komt en een vertakking naar de wasmachine.
De wasbak die komt geheel aan de linkerkant. De aansluiting waar de wasmachine stond (na oplevering bouw) wordt hiervoor gebruikt. Deze zit dus in het beton gestort en komt thv de nieuwe badaansluiting uit, alleen dus zoveel cm lager (in het beton).

Geprobeerd enigzins te tekenen:
- zwart is standleiding
- groen is toilet
- oranje is bestaande leiding in vloer gestort, nu voor wasmachine, dadelijk voor wastafel.

Ik ben dus benieuwd of het vertakken van standleiding zo mag. Formeel moet er zelfs dacht ook ruimte zijn tussen aftakkingen onder elkaar, wat door de aansluiting van de bestaande (in de vloer gestort) voor de wasmachine al een te korte lengte is met een badkamer er bovenop.

Dus mag een standleiding zo onderbroken worden volgens NEN en/of gaat dit issues opleveren. Gaat het ontluchten zo goed?

[Voor 8% gewijzigd door mgizmo op 07-02-2023 14:31]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:23
Orion84 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:41:
[...]Hoe bedoel je dat precies? Dat gaat hier lijkt me om afvoer van een wasbak en bad/douche of zo, via die dunne pijpen naar de standleiding toe.
Normaal moet een verloop altijd aan de bovenkant van de grote buis zitten, zodat als de grote buis halfvol met water staat er in de kleine buis nog altijd lucht meeloopt (zodat dubbele sifon en dergelijke vermeden worden).
Dit idee:

[Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 07-02-2023 15:05]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:54
Lucht vindt zijn weg wel, daar zie ik niet zoveel risico in. Het is alleen even de vraag hoe de andere afvoeren zich gaan gedragen bij het doorspoelen van het toilet. Deze pijpjes hadden eigenlijk bovenin het kruisstuk uit moeten komen, maar ik snap dat dit ivm afschot en hoogtes waarschijnlijk niet anders kan. Het is dus lastig theoretisch te voorspellen of het goed gaat of niet, want vloeistofstromen zijn soms lastig te simuleren. Ik zou de afvoeren in ieder geval even uitvoerig testen op borrelen, vacuum trekken, enz. voordat het definitief wordt weggewerkt.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:18
Mensen die zeggen dat dit niet de schoonheidsprijs verdiend, riolering in een bestaande situatie is vaak lastig. Waarschijnlijk wil ts de wc mooi in het midden, en hier niet van afwijken, dus die wc zal niet anders kunnen.

Verder denk ik dat ts zijn vloer niet nog 5 cm hoger wil hebben als de loodgieter het excentrische verloop boven had gedaan, dus dat kon ook niet anders.

Ik denk dat de loodgieter super blij was aan t eind van de dag dat hij het zo heeft kunnen oplossen. ;) En dan komen er paar tweakers vanachter hun toetsenbord vertellen dat t allemaal niet de schoonheidsprijs verdiend.

• mgizmo
Makrolon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:26:
Mensen die zeggen dat dit niet de schoonheidsprijs verdiend, riolering in een bestaande situatie is vaak lastig. Waarschijnlijk wil ts de wc mooi in het midden, en hier niet van afwijken, dus die wc zal niet anders kunnen.

Verder denk ik dat ts zijn vloer niet nog 5 cm hoger wil hebben als de loodgieter het excentrische verloop boven had gedaan, dus dat kon ook niet anders.

Ik denk dat de loodgieter super blij was aan t eind van de dag dat hij het zo heeft kunnen oplossen. ;) En dan komen er paar tweakers vanachter hun toetsenbord vertellen dat t allemaal niet de schoonheidsprijs verdiend.
Aantal punten kloppen niet. Wetgeving, normering gaat bij mij boven eigen belang. Als ik dus later issues (praktijk, verkoop) krijg omdat "ik het toilet in het midden wil hebben" dan zal dat mij niet gebeuren. Ik zoek dus niet de bevestiging naar het creatief oplossen, want dat is hem gelukt inderdaad, maar of de normering dit toestaat of dat ik in de praktijk alsnog problemen krijg met de afvoer.

[Voor 4% gewijzigd door mgizmo op 07-02-2023 16:39]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:18
mgizmo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:38:
[...]

Aantal punten kloppen niet. Wetgeving, normering gaat bij mij boven eigen belang. Als ik dus later issues (praktijk, verkoop) krijg omdat "ik het toilet in het midden wil hebben" dan zal dat mij niet gebeuren. Ik zoek dus niet de bevestiging naar het creatief oplossen, want dat is hem gelukt inderdaad, maar of de normering dit toestaat of dat ik in de praktijk alsnog problemen krijg met de afvoer.
Heb je ook aangegeven dat je liever hebt dat het goed zit dan dat de toilet in t midden komt? Of dat je graag hebt dat ie dat verloop draait en dat t niet erg is dat je vloer dan wat hoger komt?

Dat laatste zou ik dan doen namelijk, zeker als er ook een bad op die leiding zit. De rest heb ik wel vertrouwen in dat t goed zit, en dat word hier ook al meerdere keren aangeven.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

naftebakje schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:03:
[...]
Normaal moet een verloop altijd aan de bovenkant van de grote buis zitten, zodat als de grote buis halfvol met water staat er in de kleine buis nog altijd lucht meeloopt (zodat dubbele sifon en dergelijke vermeden worden).
Dit idee: [Afbeelding]
Dit dus. Links en rechts van de T/kruisstukken gaat het mis met het lage pijpje onderin.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• mgizmo
Makrolon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:41:
[...]

Heb je ook aangegeven dat je liever hebt dat het goed zit dan dat de toilet in t midden komt? Of dat je graag hebt dat ie dat verloop draait en dat t niet erg is dat je vloer dan wat hoger komt?
Ik heb duidelijk aangegeven dat normering mij belangrijker is. Ik hou er niet van om ook continu op de vingers mee te kijken, maar hij had even de opties moet aangeven. Ik zag de oplossing nadat hij de deur uit was. Ik heb gemerkt dat er een grens is voordat je een zeur wordt ;-) Gelukkig staat hij open om de stappen te bespreken, maar dit is dus helaas gemist. Als dit niet hoort dan ga ik met hem in overleg en drinken we daarna een biertje, is het volgens de regeltjes dan drinken we een biertje en op naar de volgende fase.

Het muurtje (wat nog links moet komen) kan ik namelijk ook verder plaatsen. Het is de afwegingen die ik dan moet maken.
Dat laatste zou ik dan doen namelijk, zeker als er ook een bad op die leiding zit. De rest heb ik wel vertrouwen in dat t goed zit, en dat word hier ook al meerdere keren aangeven.
Wij hebben de dekvloer eruit gehakt, zat ook vloerverwarmingsleidingen in. We hebben de verdeler later verplaatsen. De meeste zullen zeggen "je bent gek, had gewoon erop gestort". Ik heb daardoor 8 cm aam vloer die lager zal zijn in de badkamer, maar dat we een verhoging hebben, vinden we niet erg. Ik had ook liever nog in het beton gehakt, maar dat heeft geen nut want de standleiding heeft een mofaansluiting. Dan moet dat ook weggehakt worden.

• mgizmo
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:03:
[...]

Dit dus. Links en rechts van de T/kruisstukken gaat het mis met het lage pijpje onderin.
Genoteerd, thanks.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Magnificent bastard

Hoe gaat het trace lopen van bad en wasmachine? Je wil niet dat water van de wasmachine in je bad gepompt wordt.

• mgizmo
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:20:
Hoe gaat het trace lopen van bad en wasmachine? Je wil niet dat water van de wasmachine in je bad gepompt wordt.

Ruimte staat vol omdat de kamers aan weerzijde pvc gelegd wordt komende week, dus negeer de rommel er omheen :)
Pijp door het houten muurtje is naar sifon voor de nieuwe locatie (overloop) van de wasmachine. Staat een weekje daar te draaien nu. Afgedopt is dus bad. Buis loopt door naar rechts, want aan diezelfde kant van de wasmachine komt nog een wasbak. Dank voor je vraag.

Gezien de bochten en hoeken, zou ik het knap vinden dat de wasmachine het bad kan vullen?

[Voor 5% gewijzigd door mgizmo op 07-02-2023 17:32]

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Magnificent bastard

Je ziet hem ook weleens naar 75 gaan na 3 loostoestellen, alleen ik heb sinds de HTS niet meer aan riolering gerekend. :p

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-03 06:48

Consigliere

Engineer

mgizmo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:46:
Tweakers,

Situatie. Toilet is geplaatst door bedrijf (loodgieter). Daarbij heeft hij de standleiding onderbroken. Ik vermoed om de toilet in het midden van het nisje te krijgen (muur moet nog geplaatst worden links).

Graag jullie visie op dit geheel. Mijn vragen:
a) mag dit (onderbreken van standleiding) volgens de NEN norm door een bedrijf?
b) gaat dit (onderbreken van standleiding) voor operationele problemen zorgen?
eerste gedachte was.. dit wordt stront met heimwee en klapt zo weer terug je Syphon in.
Maar zie dat het een kruis stuk is.

Even voor de goede volgorde...
Die zwarte is de WC ( uiteraard)
Die witte ernaast? ontluchting?
Die kleine rechts ervan? Wasmachine?

De NEN zegt: Na een toiletaansluiting mag er in een meter niets aangesloten worden. Dit omdat de hele leiding wordt afgesloten door de grote spoeling.
Nu zit er een kleine maar in. Want er is ( de witte leiding) ontluchting aangesloten.
Nog een Maar, dit neemt niet weg dat je niet meteen ook die ø50 gok ik mag aansluiten via dat kruisstuk.
Hierdoor ontstaat de kans dat die leiding wordt onttrokken van lucht ofwel elke keer het syphon leegslurpt of leeg sputtert.

Zelf doen wij dit op kantoor nooit. ( maar goed wij hebben dan de montage vrijheid / ontwerp vrijheid om dat anders te doen.

Antwoorden op je vragen hierboven:

1- Je mag het onderbreken maar dit is geen goede aansluiting.
2- De standleiding niet. maar het functioneren van andere toestellen wel .

Minimumafstand bij closetaansluitingen
Bovenstrooms van een closetaansluiting op een verzamelleiding mogen volgens NEN 3215 paragraaf 4.1.5 géén
andere lozingstoestellen dan een closet zijn aangesloten, tenzij bovenstrooms een ontspanningsleiding aanwezig is.
Benedenstrooms van een closetaansluiting op een liggende leiding zijn op een afstand van tenminste 1 m géén andere
aansluitingen van lozingstoestellen toegestaan tenzij bovenstrooms een ontspanningsleiding is aangebracht
(afbeelding 4.13 en 4.14).
naftebakje schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:03:
[...]
Dit idee: [Afbeelding]
Klopt wat je zegt echter is het nu je komt uit in een "standleiding" dan mag het wel.
mgizmo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:29:
[...]

[Afbeelding]

Ruimte staat vol omdat de kamers aan weerzijde pvc gelegd wordt komende week, dus negeer de rommel er omheen :)
Pijp door het houten muurtje is naar sifon voor de nieuwe locatie (overloop) van de wasmachine. Staat een weekje daar te draaien nu. Afgedopt is dus bad. Buis loopt door naar rechts, want aan diezelfde kant van de wasmachine komt nog een wasbak. Dank voor je vraag.

Gezien de bochten en hoeken, zou ik het knap vinden dat de wasmachine het bad kan vullen?
Bad + Wastafel + wasmachine huishoudelijk gebruikt. Zorgt voor een volumestroom van 2,25l/s en dan hou je over na het loodgieters trucje.. : 0.77l/s en dit hoort door een buis van: ø75 te gaan zoals @Señor Sjon al aangaf.

[Voor 40% gewijzigd door Consigliere op 08-02-2023 08:26]

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• mgizmo
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:35:
Je ziet hem ook weleens naar 75 gaan na 3 loostoestellen, alleen ik heb sinds de HTS niet meer aan riolering gerekend. :p
Ja, maar daar zit volgens mij ook een gelijktijdigheidsfactor in meegenomen hoe vaak de toestellen tegelijk gebruikt worden. Daar is dan een standaard uitgangspunt voor die volgens mij dan wel naar eigen verwachting qua gebruik te gebruiken is. Om een voorbeeld te noemen: Een badkamer dat door twee tieners gebruikt wordt, heeft de kans dat het bad en douche tegelijk gebruikt wordt, groter is dan regulier. Of in mijn geval, de wasbak naast de wasmachine zeer beperkt tov gebruik van het bad. De kans dat de wasmachine draait terwijl er een bad vol ligt is wel weer groter.
Consigliere schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:09:
[...]

eerste gedachte was.. dit wordt stront met heimwee en klapt zo weer terug je Syphon in.
Maar zie dat het een kruis stuk is.
Klopt, kruis.

Voor de volledigheid op basis van onderstaande vragen, mijn bericht ergens in het topic opgemerkt? mgizmo in "Toilet laten plaatsen, onderbreking standleiding, mag dit?"
Even voor de goede volgorde...
Die zwarte is de WC ( uiteraard)
Die witte ernaast? ontluchting?
Ja zie tekening mgizmo in "Toilet laten plaatsen, onderbreking standleiding, mag dit?"
Die witte was voorheen het stuk dat zat tussen de zwarte standleiding en het stuk dat in de vloer gestort is vanuit bouw. Dat is nu qua functie hetzelfde gebleven (dus is ontluchting via zwarte buis), alleen verplaatst van het gestorte stuk naar het T-stuk.
Die kleine rechts ervan? Wasmachine?
Gezien vanuit de badkamer, kijkend naar het toilet reservoir:
Rechts = alleen douche
Links = bad+wasmachine+wasbak naast wasmachine. Dus niet wastafel in badkamer.
De NEN zegt: Na een toiletaansluiting mag er in een meter niets aangesloten worden. Dit omdat de hele leiding wordt afgesloten door de grote spoeling.
Duidelijk. Onder het kruis, in de vloer gestort zit een T-stuk van 110 naar 110 met een zijvertakking naar 50 voor de buis die in de vloer gestort is naar de vanuit-de-bouw-aansluiting voor de wasmachine. Die staat nu gepland om gebruikt te worden voor de wastafel in de badkamer.
Nu zit er een kleine maar in. Want er is ( de witte leiding) ontluchting aangesloten.
ontluchting zat er vanuit de bouw en is dus nu verplaatst naar het t-stuk dat weer in het kruis-stuk zit.
Nog een Maar, dit neemt niet weg dat je niet meteen ook die ø50 gok ik mag aansluiten via dat kruisstuk.
Hierdoor ontstaat de kans dat die leiding wordt onttrokken van lucht ofwel elke keer het syphon leegslurpt of leeg sputtert.
Als ik het goed begrijp, bedoel je dus het rechter 50 stuk (naar de douche en niet die linker, want de ontluchting zit tussen toilet en die linker 50.
Zelf doen wij dit op kantoor nooit. ( maar goed wij hebben dan de montage vrijheid / ontwerp vrijheid om dat anders te doen.

Antwoorden op je vragen hierboven:

1- Je mag het onderbreken maar dit is geen goede aansluiting.
Met "dit is geen goede aansluiting" bedoel je dan je eerdere tekst of nog een aanvullend iets?
2- De standleiding niet. maar het functioneren van andere toestellen wel .
Doel je daarmee ook op het stuk van de rechter 50 of nog een aanvullend iets?
Minimumafstand bij closetaansluitingen
Bovenstrooms van een closetaansluiting op een verzamelleiding mogen volgens NEN 3215 paragraaf 4.1.5 géén
andere lozingstoestellen dan een closet zijn aangesloten, tenzij bovenstrooms een ontspanningsleiding aanwezig is.
Hoe moet ik dit "bovenstrooms" hierin plaatsen? We hebben wel een ontspanningsleiding, maar is dat "bovenstrooms" zoals nu dan gemonteerd?
Benedenstrooms van een closetaansluiting op een liggende leiding zijn op een afstand van tenminste 1 m géén andere
aansluitingen van lozingstoestellen toegestaan tenzij bovenstrooms een ontspanningsleiding is aangebracht
(afbeelding 4.13 en 4.14).
De gestorte leiding naar beneden waar een 50 zijaansluiting op zit (waar de "oude" plek van de wasmachine was op uitkomt), mag dus niet, tenzij de ontspanningsleiding is aangebracht. Wat dus wel zo is. Dus dan vervalt "deze eis"?
Bad + Wastafel + wasmachine huishoudelijk gebruikt. Zorgt voor een volumestroom van 2,25l/s en dan hou je over na het loodgieters trucje.. : 0.77l/s en dit hoort door een buis van: ø75 te gaan zoals @Señor Sjon al aangaf.
Volgens https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf is de diameter voor een toestelleiding van een bad 75, maar ze worden veelal geleverd met een aansluiting van 40. De loodgieter gaf aan dat 50 dan prima is. Wastafel bijv ook in dit document 50, terwijl 40 toegepast wordt in de bouw. Vaatwasser en wasmachine staat op 75 qua toestelleiding. Beide zijn bij mij vanuit de bouw 40. Hoe matcht dit?

En de 75 die je bedoelt daar is de gelijktijdigheidsfactor ook veeal bepalend in de formule op pagina 26.

Kun jij wat meer hierover schrijven, want hoe zit dit nu...

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-03 06:48

Consigliere

Engineer

Ik heb gebruikt voor mijn diameter bepaling de verdunningsfactor. daar kom je dan alsnog op een ø75 uit.
Kruisstuk plaatsen mag, maar hoe ze het daar hebben geplaatst zal de rechter afvoer worden afgesloten en zal dus gaan slurpen.

Voor de rest zal het allemaal wel werken.. maar volgens de Norm is het niet gemaakt.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee