Toon posts:

Schuine wand zolder isoleren na plaatsing dakkapel

Pagina: 1
Acties:

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-03 15:56
Wij krijgen later dit jaar een dakkapel op onze zolder en ik wil dit grotendeels zelf gaan afwerken. Ik heb een vraag over de afwerking van het schuine dak wat overblijft na het plaatsen van de dakkapel.

Een foto van het huidige dak waar dus later een dakkapel in komt:

Het huis is in 1996 gebouwd en er zit dakisolatie in van die tijd. Wat en hoe dat precies zit weet ik zo niet. Kan ik na het plaatsen van de dakkapel de ruimte links en rechts tussen de balken afdichten met regelwerk en isolatie en vervolgens met gipsplaten dichtschroeven? Moet ik dan nog ergens rekening mee houden, kan ik zo problemen krijgen?

Daarnaast zou ik via de (rode) stalen balk een wand naar beneden willen trekken om zodoende een kamer te creeren. Kan ik aan deze balk gewoon een balk monteren met bijvoorbeeld een geschikte High Tack kit en van hieruit een frame van balken maken die ik vervolgens dicht maak met gipsplaten?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mede schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:53:
Moet ik dan nog ergens rekening mee houden, kan ik zo problemen krijgen?
De kans is erg groot dat je bestaande isolatie dampdicht is. Je zult dus met klimaatfolie aan de slag moeten en zeer secuur moeten afdichten.

Ik zou eerst de bestaande situatie eens goed bekijken. Haal de bestaande platen er eens weg, of verwijder eens een dakpan? Om echt te weten waar je aan toe bent, en wat de meest verstandige keuze is, zul je toch echt moeten weten wat de huidige situatie is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-03 15:56
Question Mark schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:55:
[...]

De kans is erg groot dat je bestaande isolatie dampdicht is. Je zult dus met klimaatfolie aan de slag moeten en zeer secuur moeten afdichten.

Ik zou eerst de bestaande situatie eens goed bekijken. Haal de bestaande platen er eens weg, of verwijder eens een dakpan? Om echt te weten waar je aan toe bent, en wat de meest verstandige keuze is, zul je toch echt moeten weten wat de huidige situatie is.
Bedankt voor je reactie. Beste om even te kijken dus wanneer de dakkapel geplaatst wordt en het gat in het dak gemaakt wordt.

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:42
Of vraag eens de bouwtekening van je huis op bij de gemeente. Daar zal het ook wel op staan.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
In mijn huis van '93 zaten platen die er hetzelfde uitzagen van binnen. Fabrikant achterhaald en gebeld om te bepalen of deze dampopen/dampdicht zijn.

Tips:
• kijk in bouwdocumentatie of een merk of type genoemd wordt
• maak foto's als ze het gat in het dak zagen
• til een of meer dakpannen op om te bepalen wat de buitenste laag is

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee