Schuine wand zolder isoleren na plaatsing dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-06 10:42
Wij krijgen later dit jaar een dakkapel op onze zolder en ik wil dit grotendeels zelf gaan afwerken. Ik heb een vraag over de afwerking van het schuine dak wat overblijft na het plaatsen van de dakkapel.

Een foto van het huidige dak waar dus later een dakkapel in komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XjiCMi4lbWsuDqZ-4RMgig2FsE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uDBOYSxoXy79OwOZVF0AflOR.png?f=fotoalbum_large

Het huis is in 1996 gebouwd en er zit dakisolatie in van die tijd. Wat en hoe dat precies zit weet ik zo niet. Kan ik na het plaatsen van de dakkapel de ruimte links en rechts tussen de balken afdichten met regelwerk en isolatie en vervolgens met gipsplaten dichtschroeven? Moet ik dan nog ergens rekening mee houden, kan ik zo problemen krijgen?

Daarnaast zou ik via de (rode) stalen balk een wand naar beneden willen trekken om zodoende een kamer te creeren. Kan ik aan deze balk gewoon een balk monteren met bijvoorbeeld een geschikte High Tack kit en van hieruit een frame van balken maken die ik vervolgens dicht maak met gipsplaten?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mede schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:53:
Moet ik dan nog ergens rekening mee houden, kan ik zo problemen krijgen?
De kans is erg groot dat je bestaande isolatie dampdicht is. Je zult dus met klimaatfolie aan de slag moeten en zeer secuur moeten afdichten.

Ik zou eerst de bestaande situatie eens goed bekijken. Haal de bestaande platen er eens weg, of verwijder eens een dakpan? Om echt te weten waar je aan toe bent, en wat de meest verstandige keuze is, zul je toch echt moeten weten wat de huidige situatie is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Question Mark schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:55:
[...]

De kans is erg groot dat je bestaande isolatie dampdicht is. Je zult dus met klimaatfolie aan de slag moeten en zeer secuur moeten afdichten.

Ik zou eerst de bestaande situatie eens goed bekijken. Haal de bestaande platen er eens weg, of verwijder eens een dakpan? Om echt te weten waar je aan toe bent, en wat de meest verstandige keuze is, zul je toch echt moeten weten wat de huidige situatie is.
Bedankt voor je reactie. Beste om even te kijken dus wanneer de dakkapel geplaatst wordt en het gat in het dak gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 16:04
Of vraag eens de bouwtekening van je huis op bij de gemeente. Daar zal het ook wel op staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16
In mijn huis van '93 zaten platen die er hetzelfde uitzagen van binnen. Fabrikant achterhaald en gebeld om te bepalen of deze dampopen/dampdicht zijn.

Tips:
• kijk in bouwdocumentatie of een merk of type genoemd wordt
• maak foto's als ze het gat in het dak zagen
• til een of meer dakpannen op om te bepalen wat de buitenste laag is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Ik heb inmiddels de bouwtekeningen van ons huis in kunnen kijken bij de gemeente waarbij deze tekening de opbouw van het dak laat zien. Dakkapel is nog niet geplaatst overigens (pas in juni).

Kan ik na het plaatsen van de dakkapel de ruimte links en rechts tussen de balken/gording afdichten met regelwerk en isolatie en vervolgens met gipsplaten dichtschroeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uzv-o4HOYH9yvthUIhvpQEkWlIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p6hv38uglBRrrbTH56IVzywd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Bij twijfel altijd er vanuit gaan dat het dampdicht is.
Dan kun je alles isoleren, damopen materiaal zoals steenwol, houtvezel oid en dan afwerken met klimaatfolie.

De witte platen wat jouw dakbeschot is zijn dampdicht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:58
mede schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:33:
Ik heb inmiddels de bouwtekeningen van ons huis in kunnen kijken bij de gemeente waarbij deze tekening de opbouw van het dak laat zien. Dakkapel is nog niet geplaatst overigens (pas in juni).

Kan ik na het plaatsen van de dakkapel de ruimte links en rechts tussen de balken/gording afdichten met regelwerk en isolatie en vervolgens met gipsplaten dichtschroeven?

[Afbeelding]
Wat is exact die geisoleerde dakplaat? Het is volgens de tekeningen dampdoorlatend aan de buitenkant. Echter, je binnenkant ziet er vrij dampdicht uit.
Ik heb eenzelfde situatie (maar dan houtvezelplaten, waar jij een dakplaat hebt) en ben idd bezig met isolatiewol, randafdichting en klimaatfolie. Ik denk dat jij die volgorde ook moet volgen. Heb je het dak/woon isolatie topic al gelezen en je constructie in Ubakus gezet? Dan kan je kijken wat het doet met je dak en droogtijden, voordat je er straks achter komt dat je alles voor niets hebt gedaan / gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
No Hands schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:39:
Bij twijfel altijd er vanuit gaan dat het dampdicht is.
Dan kun je alles isoleren, damopen materiaal zoals steenwol, houtvezel oid en dan afwerken met klimaatfolie.

De witte platen wat jouw dakbeschot is zijn dampdicht.
Je bedoeld dat ik gewoon tegen de witte platen aan de binnenkant isolatiemateriaal kan zetten en die afdekken met klimaatfolie en vervolgens dicht kan zetten met stucplaten of OSB?
ID-College schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:39:
[...]

Wat is exact die geisoleerde dakplaat? Het is volgens de tekeningen dampdoorlatend aan de buitenkant. Echter, je binnenkant ziet er vrij dampdicht uit.
Ik heb eenzelfde situatie (maar dan houtvezelplaten, waar jij een dakplaat hebt) en ben idd bezig met isolatiewol, randafdichting en klimaatfolie. Ik denk dat jij die volgorde ook moet volgen. Heb je het dak/woon isolatie topic al gelezen en je constructie in Ubakus gezet? Dan kan je kijken wat het doet met je dak en droogtijden, voordat je er straks achter komt dat je alles voor niets hebt gedaan / gekocht
Als je Google zoekt op "Geisoleerde dakplaat" dan zie je daar plaatjes van. Volgens mij een soort prefap isolatieblokken waar de pannen direct opgelegd worden.

Ik heb inderdaad die Ubakus tool gezien, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed hoe ik deze moet invullen voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
mede schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:55:
[...]

Je bedoeld dat ik gewoon tegen de witte platen aan de binnenkant isolatiemateriaal kan zetten en die afdekken met klimaatfolie en vervolgens dicht kan zetten met stucplaten of OSB?
[...]
Dat is idd wat ik bedoel. Maar wel dampopen isolatiemateriaal en die klimaatfolie heel erg nauwkeurig afwerken. En uiteraard zo dik mogelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:58
mede schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:55:
[...]

[...]

Als je Google zoekt op "Geisoleerde dakplaat" dan zie je daar plaatjes van. Volgens mij een soort prefap isolatieblokken waar de pannen direct opgelegd worden.

Ik heb inderdaad die Ubakus tool gezien, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed hoe ik deze moet invullen voor mijn situatie.
Als je even het topic daar doorleest en wat pioniert in Ubakus snap je vanzelf hoe t werkt. Ik zou dat toch eerst uitvogelen zodat je zeker weet dat je niet straks een rottend dak krijgt of simpelweg voor je eigen gevoel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 19:39
Zit er op zolder niet ergens een doorvoer van je mechanische ventilatie. CV-ketel of rioolbeluchting? dan kun je rond die doorvoer kijken hoe je opbouw is van de dakplaat.

Wij hebben ook geisoleerde dakplaten als jou met een woning uit 1991. Opbouw is als volgt bij ons (van binnen naar buiten):

- Gelamineerde houtvezel plaat van een paar mm dik
- 100mm EPS / piepschuim
- Groene OSB plaat
- Panlatten
- Dakpannen

Grote kans dat er bij jou ook EPS in zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Terrz op 21-04-2023 09:30 ]

Pagina: 1