Toon posts:

Wat verbruikt een WPB als je hem een jaar niet zou gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:18
Hi Tweakers!

Al tijden breek ik me hoofd over WP, WPB, doorstromers, buffer vaten COP en noem het maar op.
Dingetje waar ik nu tegen aan loop is dat ik wel enorm benieuwd ben wat het verbruik van een gemiddelde WPB is als hij een jaar niet gebruikt zou worden en als er bijv 10 min per week 52x peer jaar gedoucht wordt. Gaat natuurlijk om een ruwe schatting.

Ben hier benieuwd naar omdat ik voor in mijn tuinhuis twijfel tussen een WP met buffer vat voor SWW, een WP voor de CV en een losse WPB voor SWW en een WP voor CV en een doorstromer voor SWW.

Het SWW gaat in het tuinhuis zeer weinig gebruikt worden en als ik dan denk een doorstromer van 15kw a 10 min per week a 52 weken per jaar is 520 minuten, zeg 600 minuten is 10 uur a 15kw is 150kw per jaar. Daar tegen staat een veel lagere investering voor de aanschaf en ik vraag me af of een WPB of WP met los buffer vat voor SWW minder stroom per jaar gaat gebruiken.

Groet!

Alle reacties

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:56
Niet gebruiken als in stekker eruit: 0 kWh
Niet gebruiken als in standby: zie specificaties, vermoedelijk een paar Watt?

Wel gebruiken 10 min. a 5 liter/minuut 38 graden. Stel je boiler warmt op naar 40 graden (en 2 graden verlies onderweg), dan gebruik je dus steeds 50 liter water dat van 15graden (water van buiten) naar 40 graden moet. Dat kost 4.2x50literx25gr=5.2kWh per keer (isolatieverlies daargelaten als je het snel gebruikt nadat het gemaakt is). Een wpboiler kan dat met een COP van 3? dus kost dat 1.8 kWh. Totaal 91 kWh. met wat verliezen enz. rond de 100 kwH.

Als je met de doorstromer dat wilt maken moet je dus in 10 minuten 50 liter water 25 graden opwarmen. Dat is dus 5.2 kWh/(10min*60sec)=min. 8.6 kW nodig. Je hebt 15 kW dus dat gaat wel lukken. Hoeveelheid energie is hetzelfde uiteindelijk, dus per jaar 52x5.2 kWh = 270 kWh (ruwweg richting 300 kWh).

Dit had ook simpeler gekund natuurlijk: Een wpboiler/wp heeft een COP van 3, dus gewoon 3x zuiniger.
Kosten: 100kWh x 0.40 = 40 euro per jaar voor een wp(boiler), 300 kWh x 0.40 = 120 euro per jaar. Bijkomend: een 15 kW doorstromer vraagt om een vrij zware aansluiting. Een 3x25A aansluiting kan dat aan, maar als je die nog niet hebt en je moet nog meterkast verbouwen is dat een extra kostenpost.

Op een wpboiler krijg je subsidie, dus die hoeft niet duur te zijn?

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:28
Is een gewone boiler voldoende voor 1 douche niet veel eenvoudiger, en goedkoper? 30 liter is vaak al voldoende. Dan heb je ook geen zware aansluiting nodig, als je wil gaan douchen gewoon even de stekker erin doen en een uurtje later heb je voldoende warm water..

• swarthoofd
@Coolmint ah ik ging er vanuit dat een jaar lang bijv 200 liter water op temperatuur houden wel meer kost dan een paar watt.

• swarthoofd
Ben al in het bezit van een zwaardere aansluiting 3x25a dus dat is geen probleem.

@JBtL wil natuurlijk wel de luxe hebben dat ik ieder moment van de dag onder de douche zou kunnen staan en niet dat ik eerst de stekker in het stopcontact moet doen :)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:19
swarthoofd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:47:
@Coolmint ah ik ging er vanuit dat een jaar lang bijv 200 liter water op temperatuur houden wel meer kost dan een paar watt.
Natuurlijk kost dat meer dan een paar Wh (geen W). Dat zou betekenen dat-ie ook echt alleen op standby blijft staan - maar er zullen ook anti-legionellaruns gedaan moeten worden.

OhSunnyDay

• swarthoofd
@Gramser Ja precies die kwh moeten er nog bij opgeteld worden enig idee hoeveel dat op jaarbasis ongeveer zal zijn?

• Gramser
Ik niet, maar mensen die een WPB hebben waarschijnlijk wel :). Ik wacht nog op de mijne, en denk dat het nogal afhankelijk is van de basisinstellingen. Als je je WPB continu op standby laat staan, en alleen een anti-legionellaprogramma draait, moet de boiler natuurlijk vanaf koud naar 55 of 60 graden (of wat het ook is) worden opgewarmd. Dat zou zomaar met een element kunnen gaan, dus COP1.

Dan heb je dus een knap dure oplossing, en dan komt een elektrische boiler al gauw om de hoek kijken als meer pragmatische oplossing. Een WPB zou ik daar alleen plaatsen als hij ook echt geregeld gebruikt wordt en er significante besparingen te realiseren zijn.

OhSunnyDay

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:50
Dit kan je toch zo vinden ? Ik snap heel het probleem niet.
https://warmtepomp-tips.nl/relevant/

Zie hier, een berekening van een warmtepompboiler met 66 Watt stilstand verlies. Met COP van 2.5 kost je dat dus 0.62 kWh per dag. Is 226 kWh per jaar. Een reguliere niet warmtepomp boiler heeft nog meer stilstand verlies. Dat energielabel moet je zelf even opzoeken.

Dus ik denk als je maar heel weinig douched daar, een doorstromer goedkoper is.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-03 18:22
Moet ik hierbij denken aan iets als een gastenverblijf of sauna (met douche) ofzo?

Alternatieve gedachte, kun je geen leiding graven vanuit het huis? Dan heb je geen aparte installatie nodig, maar moet je wel de kraan even laten lopen voor je warm water hebt.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Lollercopter schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:13:
Dit kan je toch zo vinden ? Ik snap heel het probleem niet.
https://warmtepomp-tips.nl/relevant/

Zie hier, een berekening van een warmtepompboiler met 66 Watt stilstand verlies. Met COP van 2.5 kost je dat dus 0.62 kWh per dag. Is 226 kWh per jaar. Een reguliere niet warmtepomp boiler heeft nog meer stilstand verlies. Dat energielabel moet je zelf even opzoeken.

Dus ik denk als je maar heel weinig douched daar, een doorstromer goedkoper is.
je vergeet de legionella-run, en het feit dat hij doordeweeks niet hoeft op te warmen.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• swarthoofd
@timberleek een tuinhuis met een sanitaire ruimte waarin een douche is geplaatst.

@Lollercopter Thnx voor je reactie wordt enorm gewaardeerd dus eigenlijk zeg je dat op jaar basis een WPB zo'n 250 kwh per jaar kwijt is aan stilstand. Tellen we daar de 100 kwh per jaar bij op @Coolmint schets bij het gebruik in 1 jaar zit je op totaal zo'n 350 kwh heb ik dat goed begrepen?

• Coolmint
  • Laatst online: 18:56
swarthoofd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:44:
@timberleek een tuinhuis met een sanitaire ruimte waarin een douche is geplaatst.

@Lollercopter Thnx voor je reactie wordt enorm gewaardeerd dus eigenlijk zeg je dat op jaar basis een WPB zo'n 250 kwh per jaar kwijt is aan stilstand. Tellen we daar de 100 kwh per jaar bij op @Coolmint schets bij het gebruik in 1 jaar zit je op totaal zo'n 350 kwh heb ik dat goed begrepen?
Mijn berekening ging inderdaad uti van een boiler van 50 liter. Voor een grotere kost het sowieso meer, dat klopt. Ik heb ook geen stilstandverliezen gerekend, omdat ik er even vanuit ging dat je 'm pas opwarmt vlak voor je gaat douchen. Maar als de praktijk anders is, dan kost het zeker meer. Dit is het ultieme zuinige scenario.

Met een 15kW doorstromer zou ik trouwens geen regendouche gebruiken. Die gebruiken al gauw zoveel water dat het opwarmen op het randje kan zitten. Een net niet lekker warme douche is altijd een beetje jammer vind ik :)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Het lijkt meer op een bungalow dan een tuinhuis als je het over cv, wp en wpb hebt :)
Kan al die apparatuur daar vorstvrij staan?
Een wpb van 200l is best groot, formaat koelkast en je zal iets met de lucht toe- en afvoer moeten doen.
Verbruik van 350kWh als hij aldoor aan staat is realistisch, dat verbruik ik ongeveer met mijn 200l wpb.
Als je een douche-wtw kwijt kan dan kan de wpb kleiner, een boiler of doorstromer zal ook minder verbruiken.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Gramser
Je zou liefst wat willen doorlussen vanuit de bestaande woning, maar het verhaal zo inschattend kan dat zomaar honderden meters geïsoleerde SWW-leiding betekenen.

Tegelijkertijd maak ik hieruit op dat er nog geen WPB in het hoofdhuis aanwezig is. Is het dan een optie om een gasleiding door te trekken naar het tuinhuis en daar een keteltje op te hangen? Of, als er wel een WPB in de planning is, misschien van de boiler van de hoofdwoning aftakken?

Ik heb echt geen idee waar we het over hebben he :+

OhSunnyDay

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:50
de Peer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:43:
[...]

je vergeet de legionella-run, en het feit dat hij doordeweeks niet hoeft op te warmen.
Klopt legionelle run is inderdaad niet meegenomen
.
Maar hoezo doordeweeks niet opwarmen ? Je heb toch stilstand verlies ? Hij zal eens in de zoveel dagen even pruttelen om de boel weer op set-temperatuur te krijgen. OP wil elke dag kunnen douchen zonder planning dus die boiler moet altijd warm zijn 24/7.
swarthoofd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:44:

Dat lijkt mij een redelijke aanname, het zal vast ergens +- 25% daar in de buurt liggen ja.
Het grappige bij een warmtepompboiler is juist hoe meer je hem gebruikt, hoe goedkoper het relatief gaat worden t.o.v. de COP1 alternatieven 8)7.

[Voor 41% gewijzigd door Lollercopter op 07-02-2023 14:44]

• swarthoofd
Thnx allemaal voor jullie reacties!

Scenario is eigenlijk dat er alleen doormiddel van elektra verwarmt kan worden er gaan geen gas of andere waterleidingen meer heen behalve de huidige waterleiding en elektra die er al ligt.

Met cv bedoelde ik de centrale verwarming die gaan we zoizo doormiddel van een warmtepomp doen omdat het gebouw gewoon altijd op temperatuur moet zijn.

@Speedy-Andre heb ik je goed begrepen dat jij zegt dat je met je 200l wpb per jaar zo'n 350 kwh kwijt bent? Dat is incuslief legionella run en zo'n 10 uur douchen per jaar?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

swarthoofd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:43:

Met cv bedoelde ik de centrale verwarming die gaan we zoizo doormiddel van een warmtepomp doen omdat het gebouw gewoon altijd op temperatuur moet zijn.

@Speedy-Andre heb ik je goed begrepen dat jij zegt dat je met je 200l wpb per jaar zo'n 350 kwh kwijt bent? Dat is incuslief legionella run en zo'n 10 uur douchen per jaar?
Uren is een beetje aparte berekening, het waterverbruik zegt me meer en dat is rond 500l (warm) per maand.
Wekelijks een legionella run zit er in en ik zuig warme lucht uit huis aan via de MV om de cop >2 te houden.

Een aparte wp kan in principe het vat sneller opwarmen met zijn grote vermogen, een wpb levert maar 1,8kW.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• swarthoofd
@Speedy-Andre 500l warm water per maand en een wekelijse legionella run en je verbruikt op jaarbasis 350 kwh. Dan ga ik er vanuit dat die wpb een water doorstroom heeft van 8 liter per minuut. Dus als we 500x12/8 = 750 minuten / 60 = 12,5 uur per jaar voor 350 kwh

De 15kw doorstromer heeft ook 8 liter per minute doostroom dus 12,5x15kw = 187,5 kwh

Of klopt mijn berekening op deze manier niet?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Dat klopt gemiddeld wel, ik gebruik afwisselend een regendouche en een spaarkop.
Ik vind de 'winst' vergeleken met een doorstromer wel klein, zowel een wpb als een vat bij een wp is een aardig kostenplaatje en de doorstromer staat altijd klaar zonder verliezen.
Met een koudere toevoer zal hij wel minder warm zijn want 15kW is relatief weinig.

• swarthoofd
Lees net trouwens dat er wordt gezegd 24 kWh per m3 (=1000 liter) getapt warm water.
Dus 750 minuten douchen per jaar is 750 x 8 liter per minuut = 6000 liter 6x24 is 144 kwh per jaar.

• swarthoofd
Als ik iets verkeerd heb gedaan in mijn berekeningen laat het me weten want het lijkt nu veel goedkoper om doorstromer te gebruiken dan een wpb.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Gebruik een calculator als deze https://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htm.
Er is geen vast verbruik want je hebt een begin en eind temperatuur die niet constant zijn.
De doorstromer verhoogt de temperatuur met x graden bij een vaste doorvoer.
Het verbruik hangt mede af van hoe warm je een wpb of boiler maakt, een boiler is meestal warmer.

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-03 23:39
Tijdje terug was ik bij een klant voor een warmtepomp in zn poolhouse.

Die had het warm water als volgt opgelost;
3*1,5kw boilertje in serie. (3*10l)

De laatste stond altijd aan en zorgde ervoor dat er altijd warm water ter beschikking stond.

Nummer 1 en 2 stonden enkel aan indien er activiteit in/om het poolhouse was.

Zo heeft hij 30l water op 80C, met 4,5kw verwarmingsvermogen.

Maar slechts 10l boiler die altijd warm blijft (en dus stilstand-verliezen)

Hij vertelde dat hij prima 15min. Heet kon douchen en 10 minuten later weer..

Toen ik hem wees op het legionella gevaar van boiler 1 en 2 wuifde hij dat weg/zei dat er minstens 1* per week iemand komt waardoor ze weer opwarmen.

Indien je geen problemen hebt met piekbelasting(en) zou ik voor een doorstromer gaan... (Eventueel gecombineerd met een klein 10l boilertje ervoor)
Maar kan me zomaar voorstellen dat je hoofdzekering dat niet heel leuk vind...

De stilstand-verliezen van een groot vat zijn niet te onderschatten, kan zomaar 200-250kwh/jaar zijn bij een wpb

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Meting stilstandsverliezen
Na iets minder dan 24 uur tijd daalt de temperatuur van 50°C naar 41°C, zonder tapwater verbruik. In 65 minuten is het water opgewarmt naar 50°C. Het kost 0,33 kWh om dit op te warmen naar 50°C. Vermenigvuldig dit maal 365 en ik kom uit op 120 kWh (=14 Watt) aan stilstandsverliezen.
In theorie zou het opwarmen van 41°C naar 50°C aan energie 0,84 kWh kosten. Hierbij zou de COP 2,5 zijn (=0,84 kWh / 0,33 kWh)

120 kWh per jaar stilstandsverliezen zonder legionella programma.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Da's nog veel, ik verlies momenteel 7-8 graden op een dag zonder tappen en hij staat op 52.
Opwarmen kost dan 0,65kWh en na 10-15l tappen is dat 0,8kWh.
Maar goed, mijn wpb draagt een warm jasje van noppen folie en hij zuigt bijna kamertemperatuur lucht aan.
Verder aandacht besteed aan verlies via de leidingen (warmtesifon) en dikker isoleren kost te veel ruimte.
Als het te plannen valt zou ik na een legionella run gaan douchen.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:37
swarthoofd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:49:
Ben al in het bezit van een zwaardere aansluiting 3x25a dus dat is geen probleem.

@JBtL wil natuurlijk wel de luxe hebben dat ik ieder moment van de dag onder de douche zou kunnen staan en niet dat ik eerst de stekker in het stopcontact moet doen :)
Dat is wel een probleem, 3x25 kan 17kw leveren. Als jouw doorstromer 15kw trekt blijft er 2kw over.arr dat is over 3 fases, dus dat is 666watt per fase. Wasmachine, vaatwasser, waterkoker, boilertje in de keuken, broodrooster, oude stofzuiger, droger gaan daar allemaal overheen. Je kan dan dus niks anders aan zetten als iemand aan t douchen is.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:14:
Da's nog veel, ik verlies momenteel 7-8 graden op een dag zonder tappen en hij staat op 52.
Opwarmen kost dan 0,65kWh en na 10-15l tappen is dat 0,8kWh.
Maar goed, mijn wpb draagt een warm jasje van noppen folie en hij zuigt bijna kamertemperatuur lucht aan.
Verder aandacht besteed aan verlies via de leidingen (warmtesifon) en dikker isoleren kost te veel ruimte.
Als het te plannen valt zou ik na een legionella run gaan douchen.
80l vs 200l is ook wat lastig vergelijken. Ondanks je dikke isolatie verlies je 237 kWh (elektrisch) aan stilstandsverliezen. Mijne maar 120 kWh.

Ik denk eigenlijk dat de stilstandsverliezen bij mij nog kleiner zijn dan 120 kWh. Dit heeft er mee te maken dat de onderkant van de boiler langzaam warm wordt door geleiding van het bovenliggende warmere water. Hoe langer het boilervat stilstaat hoe warmer de onderkant wordt heb ik wel gemerkt (=gemeten).

Mijn boiler heeft de water aansluitingen aan de onderkant zitten wat echt ideaal is omdat deze leidingen gewoon koud zijn :)

Betreft de Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT, maar is niet meer leverbaar.

• swarthoofd
Mijn aansluiting is dan wel 3x25a er zitten zekeringen in van het typen D dat betekend dat je prima 1,5x voor minimaal 1 uur kan belasten. Verwacht zelf niet dat de hoofd zekering er snel uit zal slaan.

• Gerardus1956
  • Nu online
Volgens mij is er nog een optie die niet genoemd is. Wat denk je van een kleine badgeiser (dochegeiser) op propaan of butaan.
Dit heb ik ook overwogen in mijn vakantiehuisje. Ik heb er niet voor gekozen omdat het in de winter wat moeilijker is om het vorstvrij te houden. Een elektrische boiler kun je beter in een dichte geIsoleerde kast plaatsen. Het is natuurlijk niet onmogelijk. Zeker als je er naast woont.

VW ID3

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee