Vraag

• Rapidity112
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-02 10:14
Recentelijk ben ik erachter gekomen dat mijn waterkoeler al heel lang aan het lekken is. In mijn PC vond ik dikke klodders wit opgedroogd spul. Na het schoonmaken van mijn GPU werkt deze echt niet meer naar behoren. Hij gaat aan, de lichtjes branden en de ventilatortjes draaien, maar mijn beeld blijft zwart. Mijn PC lijkt dus wel te herkennen dat er iets is ingeplugd, maar het beeld blijft nog steeds zwart. Wat kan ik doen om het op te lossen?
...

GPU waar het om gaat: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G
...

Als ik de kabel in mijn interne GPU steek werkt het beeld wel naar behoren. Het ligt dus echt aan mijn GPU.

De GPU heb ik met isopropyl alcohol schoongemaakt. Er is alleen een beschermingsplaatje die er niet afkan en daaronder was wel wat koelvloeistof gekomen dat ik niet kan schoonmaken. Mijn PC werkte echter nog perfect voordat ik deze had uitgezet en mijn GPU had gereinigd. Ik ben bang dat ik met schoonmaken iets verkeerds heb gedaan. Graag hulp, want mijn kaart ziet er nog fris en goed uit en werkte tot een aantal dagen geleden nog gewoon perfect.
...

Beste antwoord (via Rapidity112 op 13-02-2023 10:15)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:45
Waarom zou die "beschermingsplaat" er niet af kunnen, die plaat is een warmte verspreider dat over het geheugen zit.

Deze eraf halen en dan alles langs links met IPA reinigen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01:07
Foto's zeggen meer dan 1000 woorden.

Maak eens een paar gedetailleerde foto's. En als het even kan ook van die witte aanslag waar je het over hebt. En het beschermplaatje.

• Rapidity112

Bovenste twee was voordat ik het heb schoongemaakt.

Op sommige plekken is wat lastiger schoonmaken, maar op de stukken die niet in aanraking komen met electra heb ik het voor nu even opgegeven.

Bij de pijltjes loopt een licht lijntje van het koelingsspul van boven naar beneden, ik kan niet schoonmaken onder de plaat.

Aangezien mijn GPU het nog perfect deed met de dikke klodders,voordat ik het heb schoongemaakt, denk ik dat ik iets fout heb gedaan. Het lijkt me niet dat de kaart dood is. Ik wil graag weten hoe ik dit nog kan redden?

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:32
Heb je wel nieuwe koelpasta toegepast?
Ik hoop dat dat niet die 'witte klodders' waren. Dan was het namelijk opgedroogde koelpasta dat vervangen had moeten worden.

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

• Rapidity112
De koelpasta was het zeker niet. Zoals je ook op de foto's kunt zien zijn er flink wat spetters om mijn GPU heen. De koelpasta heb ik schoongemaakt, aangezien ik er nieuwe op moet doen na het openen.

• Rapidity112
Ik hoop dat er nog iemand kan meekijken en mogelijk met een oplossing komt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Damic
Waarom zou die "beschermingsplaat" er niet af kunnen, die plaat is een warmte verspreider dat over het geheugen zit.

Deze eraf halen en dan alles langs links met IPA reinigen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:51

Ja kan de plaat via de andere kant losschroeven.
Dan komen beide platen los.

Gigabyte B360M D3H, Intel i7-8700, 4Gig x 2 DDR4 2400, Samsung PM951 NVMe, Crusial M500 & 2 x 1TB, Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming, Fractal Design Define Mini C, LG 24EA53 & Iiyama Prolite B2783QSU, Epson Workforce WF-3620

• Rapidity112

Ik heb het nu open gekregen. De reden dat ik het eerder niet open kreeg is omdat het vastplakte door de vierkante lichtblauwe(?) dingetjes. Het is een soort paste, maar 1 hiervan is door het midden gebroken waardoor er nu ruimte in het midden is. Weet iemand of dat kwaad kan? Ik kan nu in ieder geval wel op iedere plek schoonmaken. Dank daarvoor.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:45
zijn thermal pads geloof ik soort flexibel rubber kan verder geen kwaad

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:54
Je hebt 8gb geheugen er ontbreekt een thermal pad op het geheugenblokje boven de pad met breuk.
De breuk kan geen kwaad maar geheugen zonder thermal pad wel.

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Goofy1978 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:29:
Je hebt 8gb geheugen er ontbreekt een thermal pad op het geheugenblokje boven de pad met breuk.
De breuk kan geen kwaad maar geheugen zonder thermal pad wel.
De pad die je niet ziet op het geheugenblokje zit waarschijnlijk nog vastgeplakt op de binnenkant van de beschermingsplaat.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

• Damic
Ik zou me meer zorgen maken over de witte smurrie links YIKES, die thermal pads kun je gewoon bestellen.

• Rapidity112
De missende thermal pad zit inderdaad op de andere kant vastgeplakt, dus dat komt goed.

De witte smurrie was inderdaad het originele probleem. Dit is door het lek van mij koeling. Doordat ik het beschermingsplaatje eraf heb gehaald heb ik weer een stuk meer schoon kunnen maken, dus ik hoop dat dat mijn probleem oplost.

Alvast bedankt voor alle hulp en tips en info! Ik post een update of het heeft gewerkt.

• Rapidity112
Ik heb de hele kaart goed schoongemaakt en hij werkt weer! Ik ben superblij, bedankt iedereen!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee