Toon posts:

High end streaming/gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-03 11:20
Zo, na 4 jaar tijd vind ik het weer eens tijd om een nieuwe computer te kopen. Ik heb er toch even over na moeten denken, aangezien de prijzen enorm zijn tegenwoordig (maar uiteraard krijg je er ook wel iets voor terug). Ik merk toch dat met de nieuwere games (die soms niet al te best geoptimaliseerd zijn) ik tegen FPS issues aanloop en dat in combinatie met streamen het niet even prettig is. Star Citizen speel ik van tijd tot tijd, heavy modded skyrim (gem. 40 FPS) en nog wat andere games. Er komen ook genoeg andere nieuwe games uit, zoals Hogwarts Legacy waarbij je hoort dat de FPS niet al te best is. Helaas is dat in combinatie met streamen niet erg ideaal. Als de FPS dan onder bijv. de 30 zakt kan het nogal "laggerig" overkomen voor de kijker.

Het is ook erg lastig wat te kopen. Er zijn veel mogelijkheden en een paar honderd euro erbij en je hebt gelijk weer een verbetering ten opzichte van een product dat minder duur is. Ik snap dat dit niet overal het geval is, vooral als ik kijk naar soms wat verschillen in CPU's in games. Dat het voor veel games niet uitmaakt of je nu een i5, i7 of i9 hebt, de FPS blijft behoorlijk gelijk met dezelfde specs (natuurlijk afhankelijk van de game, resolutie etc.).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen is toch wel het belangrijkste dat ik doe op deze computer en dat gaat meestal gecombineerd met streamen. Denk aan games zoals:

- Vampire Survivors
- (modded) Skyrim
- Star Citizen
- No Man's Sky
- MMORPG's (WoW, New World, FFXIV etc.)
- ARK
- Hogwarts Legacy
- Veel early access games
etc.

Ik ben ook wel iemand die af en toe met hype mee gaat, zoals met V Rising of andere games. Dat betekent toch wel vaak de nieuwere (minder goed geoptimaliseerde) games.

Daarnaast maak ik ook YouTube videos, vooral Class Guide videos. Dit doe ik erbij en ik maak ongeveer 1 video in de week. Dus het renderen van een video gebeurd van tijd tot tijd (in Adobe Premier Pro).

Streamen doe ik op 1080p. Heb meestal 4 beeldschermen gekoppeld aan mijn PC (1 ultra wide, 1x 4k scherm, 1x 2k scherm en 1x 1080p scherm)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximale dat ik wil uitgeven is €4.500,-. In mijn build heb ik ook een aantal zaken die overbodig zijn, maar het oog wil soms ook wat ;)

Ik zal proberen verderop toelichting te geven van waarom!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er hoeft van mijn huidige PC niets meer mee naar mijn volgende PC/build.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Allereerst een introductie van mijn build. Het is een high-end build met als reden mijn huidige build. Deze PC is 4 jaar oud en destijds was het een "behoorlijke" high-end build, maar niet het beste (i7 9700k en RTX 2080. Geen TI en geen i9). Dit in combinatie met streamen is dat te merken en dat is eigenlijk ook de reden dat ik nu wil kijken naar een high-end build die "net" iets langer mee kan gaan.

Het idee is meer dat ik over 3/4 jaar de computer nog gebruik maar dat ik met de build net wat meer eruit haal met games die over 3/4 jaar uitkomen. Dus als ik nu 30 fps in een game behaal, dat ik hopelijk met nieuwe triple A games 50-60 fps kan behalen over 3 tot 4 jaar.

Op dit moment heb ik 2x 1TB SSD. Ik merk dat de games steeds groter worden en soms wil je niet gelijk bepaalde games verwijderen van je PC. Dus dit keer gekozen voor een 4TB SSD opslag. Ook omdat ik wekelijks een video in elkaar wil zetten en dit betekent dat de recorded files ook een plekje moeten krijgen. Ik zie dat raw footage van een uur ongeveer 2 tot 2,5 GB is. De videos die ik maak verschillen van 10 tot 60 minuten.

Reden processor: net wat meer halen uit games, vooral op hogere resolutie. Ook gekeken naar een i7 variant maar ik hoop dat een i9 net dat tikkeltje meer biedt in de toekomst.

Reden grafische kaart: voor mij zit er toch net teveel verschil in de RTX 4080 en RTX 4090. Op 1080p lees ik dat het verschil klein is, maar hoe dichter je bij de 4k komt, des te groter het verschil in FPS. Ook deze keuze is vooral op nu en de toekomst gericht.

Uiteindelijk is het altijd kijken van, wil ik nu wat goedkopere componenten nemen om vervolgens in de toekomst het e.e.a. te upgraden. Praktijk leert bij mij; dit doe ik niet echt :p Met mijn huidige build had ik ook deze gedachte, maar uiteindelijk lees je toch dat met de aanschaf van een RTX 4090 je niet wil hebben dat bijv. je processor gaat bottlenecken. Dus kortom; er hoeft geen rekening te worden gehouden met het eventueel upgraden van hardware in de toekomst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gekeken naar een ADM (7950X) build i.cm. met een RTX 4090. Maar ik lees toch dat de i9 13900k de ADM processor outperformed in gamen, vandaar mijn Intel keuze. Sluit niet uit dat ik geen ADM wil! :)

Ik probeer nu te gaan voor een wat "wittere" clean build, vandaar de component keuzes zoals het moederbord, geheugen etc. Uiteraard sta ik open voor andere keuzes, wellicht vooral bij de RAM keuze.

Grafische kaart blijft ook een lastige. Zoveel merken, zoveel keuzes... :P

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau is zeker belangrijk maar zeker geen "grote" must. Hoe stiller hoe beter natuurlijk! Qua stroomverbruik, ja..."helaas" zie ik al dat de nieuwe high end processoren en grafische kaarten veel verbruiken, dus daar is niet zo heel veel aan te veranderen.

Ga je overklokken?
Nee!

Wat verwacht je van ons?
Zijn er op- of aanmerkingen op de build? Bijv. dat ik toch beter voor een hele andere voeding kan gaan of dat ik toch beter wat ander geheugen (RAM) of een M.2 schijf moet kopen. Sta zeker open voor alle feedback! De voeding verdwijnt in de kast, vandaar gewoon de zwarte keuze. Witte grafische kaarten zijn of duur (nog duurder :P ) of lastig te krijgen, dus vandaar een "gewone" zwarte grafische kaart.

RGB is ook een leuke toevoeging, vandaar dat ik ook een moederbord kabel + grafische kaart kabel erbij heb gedaan voor de mooie sfeer. Maar mochten er betere/goedkopere alternatieven zijn, lemme know!

Mocht iemand echt een legit reden hebben om toch voor bijv. een i7 te gaan i.c.m. een RTX 4080, dan ben ik ook natuurlijk benieuwd!

Dan nu de build:

Edit 1: DDR5-MOBO toegevoegd. Had zelfde versie alleen DDR4 MOBO toegevoegd.
Edit 2: Voeding met PCIe Gen 5 toegevoegd.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-13900K Boxed€ 639,-€ 639,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI€ 354,87€ 354,87
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO 24G€ 1.999,-€ 1.999,-
1BehuizingenNZXT H9 Flow Wit€ 189,90€ 189,90
1KabelsLian Li Strimer Plus Triple 8-Pin Transparant, Wit, Zwart€ 64,90€ 64,90
1KabelsLian Li Strimer Plus V2 24-pin Moederbord Kabel€ 69,90€ 69,90
1Fan-controllers en lcd'sArctic Cooling Case Fan Hub€ 7,14€ 7,14
1WaterkoelingNZXT Kraken Z73 RGB - White Edition€ 309,-€ 309,-
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED White (Triple Pack), 120mm€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B5600C36WK€ 173,85€ 173,85
1VoedingenCorsair RM1000x SHIFT€ 229,-€ 229,-
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB€ 449,99€ 449,99
Totaal€ 4.586,45

Guild Leader Bende van Ellende | NL Guild op Stormscale (Horde)

Beste antwoord (via Diigii op 25-02-2023 21:51)

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:20
Intel is een prima keuze. Alleen de i9 is niet een i9 als in de zin van de 9de generatie waarin je dubbel zoveel threads kreeg. De 13de generatie i9 ten opzichte van de i7 is iets hoger geklokt en heeft 8 extra e-cores. Die e-cores zijn leuk voor je youtube filmpjes redeneren maar de i7 gaat dat ook makkelijk kunnen. De i9 gebruikt meer stroom en zit met all-core workloads altijd thermisch te throttlen. Op 4k gaming ga je het verschil nauwelijks merken. Dus met de i9 ga je niet plots 2 jaar langer met je PC kunnen doen t.o.v. de i7.

Je hebt een ddr4 moederbord en ddr5 RAM. Dat gaat niet werken. Ddr5 mobo is een must voor de i7/i9, high-end wil je geen performance laten liggen.

Rtx 4090 is gewoon de beste videokaart voor 4k gaming. Lekker doen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:20
Intel is een prima keuze. Alleen de i9 is niet een i9 als in de zin van de 9de generatie waarin je dubbel zoveel threads kreeg. De 13de generatie i9 ten opzichte van de i7 is iets hoger geklokt en heeft 8 extra e-cores. Die e-cores zijn leuk voor je youtube filmpjes redeneren maar de i7 gaat dat ook makkelijk kunnen. De i9 gebruikt meer stroom en zit met all-core workloads altijd thermisch te throttlen. Op 4k gaming ga je het verschil nauwelijks merken. Dus met de i9 ga je niet plots 2 jaar langer met je PC kunnen doen t.o.v. de i7.

Je hebt een ddr4 moederbord en ddr5 RAM. Dat gaat niet werken. Ddr5 mobo is een must voor de i7/i9, high-end wil je geen performance laten liggen.

Rtx 4090 is gewoon de beste videokaart voor 4k gaming. Lekker doen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

uitvoering: Corsair RM1000x SHIFT

Komt met eigen PCIe 5.0 kabel of je moet de 1200w versie kiezen van NZXT

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Diigii
@Moonspring Dan is het verschil in CPU's toch wel kleiner dan ik had gedacht. Ik zal eens nadenken of het prijsverschil het waard is om toch voor een i7 te kiezen. Het renderen is nu nog een klein iets voor erbij, weet nog niet waar het naar toe gaat. Maar van tijd tot tijd vind ik het wel leuk om te doen.

Het moederbord heb ik gelijk gewijzigd! Per ongeluk de DDR4 versie van het moederbord toegevoegd i.p.v. de DDR5, thanks voor de tip! :)

@Hackus Goede tip! Ik zie dat bij de NZXT het er niet expliciet bij staat, dus dan ga ik de voeding die je aanbeveelt toevoegen aan de lijst!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

uitvoering: NZXT C1200 Gold v2 in de 1200w versie zit ie wel bij.
(als je nzxt fan bent)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-03 19:42
Na het kiezen van de PCIE5 kabel moet de 3x 8 pins strimer extensions uit je lijstje.

28 feb komt de 7900X3D uit. Wellicht het wachten waard. Die gaat de 13900k verslaan.

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:39
Djarune schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:32:
Na het kiezen van de PCIE5 kabel moet de 3x 8 pins strimer extensions uit je lijstje.

28 feb komt de 7900X3D uit. Wellicht het wachten waard. Die gaat de 13900k verslaan.
Valt nog te zien :)

• Djarune
Dat klopt, maar AMD gaat zoch in de voeten snijden als het niet het geval is.

Op basis van AMD Ryzen 9 7950X3D up to 24% Faster than the Intel Core i9-13900K in Gaming: Coming in Feb 2023 durf ik het wel te voorspellen.

De 7900X3D heeft een hogere boost snelheid dan de 7950X3D.

• Diigii
Is er al iets bekend over de prijs van de CPU? Ik denk dat ik sowieso nog even een paar weekjes wacht met bestellen, dus ik zal de reviews gaan lezen. Mocht de prijs in de buurt liggen dan is het zeker de moeite waard! :) Thanks!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:03
AMD Ryzen 7000 X3D CPU Prices Confirmed: 7950X3D $699, 7900X3D $599, 7800X3D $449 US on 28th February.
Doe dollarprijs maar gemakshalve ruim x1,2 en dan heb je de europrijs zo ongeveer.

• Djarune
Ik denk iets lager. Zie nieuws: AMD maakt adviesprijzen en releasedata Ryzen 7000X3D-cpu's bekend. Ik denk dat de waarheid ergens tussenin zit.

• Diigii
Thanks! dan maar even kijken. Wellicht dat ik gewoon m'n onderdelen bestel met de build die ik nu heb en dat ik toch voor Intel ga kiezen. Dan komt de build weer wat verder over de 4500.

Toch nog een paar dingetjes veranderd en nog een PCIe USB kaart erbij gedaan. Met de vele apparatuur kwam ik nu ook te kort met m'n PC. Build so far (de extra power cables zijn RGB, vandaar):

1ProcessorsIntel Core i9-13900K Boxed€ 639,-€ 639,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI€ 398,43€ 398,43
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO 24G€ 1.999,-€ 1.999,-
1ControllersDelock PCI Express Card > 4 x USB 3.0€ 25,49€ 25,49
1BehuizingenNZXT H9 Flow Wit€ 189,90€ 189,90
1KabelsLian Li Strimer Plus Triple 8-Pin Transparant, Wit, Zwart€ 64,90€ 64,90
1KabelsLian Li Strimer Plus V2 24-pin Moederbord Kabel€ 69,90€ 69,90
1Fan-controllers en lcd'sArctic Cooling Case Fan Hub€ 7,14€ 7,14
1WaterkoelingNZXT Kraken Z73 RGB - White Edition€ 309,-€ 309,-
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED White (Triple Pack), 120mm€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B5600C36WK€ 173,85€ 173,85
1VoedingenNZXT C1200 Gold v2€ 208,27€ 208,27
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB€ 449,99€ 449,99
Totaal€ 4.634,77

[Voor 76% gewijzigd door Diigii op 07-02-2023 19:51]

• Diigii
Dit is het uiteindelijk geworden :)
Aantal onderdelen zijn binnen, nu nog wachten op het laatste:

1ProcessorsIntel Core i9-13900K Boxed€ 628,99€ 628,99
1MoederbordenNZXT N7 Z790 Wit€ 339,35€ 339,35
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3€ 1.889,-€ 1.889,-
1ControllersDelock PCI Express Card > 4 x USB 3.0€ 25,49€ 25,49
1BehuizingenNZXT H9 Elite Wit€ 270,17€ 270,17
1WaterkoelingNZXT Kraken Z73 RGB - White Edition€ 311,01€ 311,01
2VentilatorenNZXT F140RGB - Single Wit, 140mm€ 27,25€ 54,50
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2D6000C36W€ 173,86€ 173,86
1VoedingenNZXT C1200 Gold v2€ 199,-€ 199,-
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB€ 459,90€ 459,90
1OverclockingThermalright TF8 - 5,8 gram€ 26,95€ 26,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.378,22

Thanks allemaal voor de tips!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee