Toon posts:

Voorzetwand plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjraar71
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-03 21:48
De boog tussen de keuken en de woonkamer in ons huis steekt zo'n 10 cm uit. Nu willen we dit gelijk trekken met de muren zodat er een vlakke muur ontstaat. Het idee is om dit op te vullen met cellenbeton en daarna te laten stucen.

Of kan ik beter gipsblokken gebruiken of een voorzetwand plaatsen van gipsplaten?
Iemand goede tips?

De boog is van beton en dragend voor zover wij weten.

[Voor 3% gewijzigd door Sjraar71 op 07-02-2023 09:54]

Alle reacties

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:17
Heeft het überhaupt een functie behalve cosmetisch? Ik zou hem anders lekker weghalen..... of lekker met gipsplaten en laten stucen. Niet te ingewikkeld doen.

[Voor 30% gewijzigd door einz op 07-02-2023 09:49]

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-03 13:10
Ik zou inderdaad ook eerst eens kjijken of je die boog niet gewoon weg kan halen, wellicht is die wel hol?

• Sjraar71
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-03 21:48
De boog is van beton en dragend voor zover wij weten.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:01
Cellenbeton kan Dat is ook 10cm. Voordeel is dat je een stevige muur hebt ipv van gipsplaat. Ook makkelijker in vorm te zagen en je kan het dichtstucen daarna.

Voorzetwand met gipsplaten bovenop de boog gaat je wel iets meer ruimte kosten. En de vraag is hoe je gaat boren in die boog om de gipsplaat op zijn plek te houden. En je zit met een holle wand wat minder stevig is en rekening mee moet houden als je er ooit wat aan wilt hangen.

• BINAlR
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-03 10:27
Ik zou het opvullen met ytong of cellenbeton blokken, makkelijk te zagen en stevig.
Rand van 13-14mm overhouden voor je stucplaten van 12,5mm, die er tegenaan, en dan mooi egaal laten stucen.
Dat is het stevigste.

Goedkoper is wellicht wat houden laten op je muur monteren, daarop de stucplaten en daarna stucen.
Is je muur wel een stuk minder stevig en gedeeltelijk hol aan de achterkant, zou ik niet aanraden..

Succes alvast! Mooie DIY klus.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
BINAlR schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:37:
Ik zou het opvullen met ytong of cellenbeton blokken, makkelijk te zagen en stevig.
Rand van 13-14mm overhouden voor je stucplaten van 12,5mm, die er tegenaan, en dan mooi egaal laten stucen.
Dat is het stevigste.

Goedkoper is wellicht wat houden laten op je muur monteren, daarop de stucplaten en daarna stucen.
Is je muur wel een stuk minder stevig en gedeeltelijk hol aan de achterkant, zou ik niet aanraden..

Succes alvast! Mooie DIY klus.
Waarom zou je, als je al een fatsoenlijke ondergrond hebt, ook nog stucplaten gaan toepassen.
Als het 10cm is, opvullen met cellenbetonblokken. Voorbehandelen met een stucprimer voor zeer zuigende ondergrond en de gehele wand laten stucen. Daar zou ik geen stucplaat toepassen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43
De overspanning is vast dragend maar dat geldt niet zomaar voor de uitstekende delen.

Vraag de bouwtekeningen op bij de gemeente en kijk bij de buren.
Niet zelden zijn dit soort dingen er tegenaan geplakt op een later moment. Eraf slopen is dan een logische optie. Ben je meteen van de oudbollige kromming af.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:40
Tenzij je de boog zelf hebt geplaatst, zou ik niet zomaar aannemen dat deze van massief beton is en dragend. Met een boog die niet aansluit op plafond erboven, kan dat toch helemaal niet? Ik zou denken dat de muur dragend is (dus vooral niet die zijmuurtjes slopen), maar dat je deze hele boogconstructie kunt weghalen, en eventueel de doorloop verstevigen met een latei. Ziet er heel wat beter uit dan deze wand verder dichtmaken. Niet nodig, niet mooi (valt te betwisten) en zonde van de ruimte die je ermee verliest.

Tip: laat een constructeur komen en advies uitbrengen.

• BINAlR
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-03 10:27
BlueKeenan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:42:
[...]

Waarom zou je, als je al een fatsoenlijke ondergrond hebt, ook nog stucplaten gaan toepassen.
Als het 10cm is, opvullen met cellenbetonblokken. Voorbehandelen met een stucprimer voor zeer zuigende ondergrond en de gehele wand laten stucen. Daar zou ik geen stucplaat toepassen.
Super idee, zelf niet aan gedacht als beginnende klusser. Je hebt inderdaad al een stevige ondergrond. Ik heb een voorzetwand geplaatst maar ook meteen geïsoleerd
Benieuwd naar de keuzen en eindresultaat ben ik wel!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou er een constructeur bij halen voor advies, ik gok dat je meer wilt verbouwen dan alleen deze boog wegwerken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee