Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
edit: laat mij maar kletsen, maar het artikel is wel wat verwarrend.
[Voor 71% gewijzigd door silverball op 07-02-2023 11:21]
Eens, de aanduiding "BSD-distro" is op z'n minst verwarrend te noemen.
Het is niet per se technisch verkeerd maar totaal niet in overeenstemming met hoe die term normaal gesproken gebruikt wordt.
Mogelijk is het verwarrend dat er zowel een licentie is die BSD heet als een groep besturingssystemen.
Het is gebruikelijk om deze systemen naar de kernel te noemen.
Dus een "Linux distro" of een "BSD distro".
Ik vermoed dat hier "BSD-distro" wordt gezegd om verschil te maken met "GNU Linux", dat is een aanduiding die vaak gebruikt wordt om Linux + GPL-userland aan te duiden. In die context zou je kunnen spreken over "BSD Linux" als je een Linux-kernel bedoelt met BSD-userland.
Maar als je "BSD-distro" zegt dan denkt iedereen aan de FreeBSD/OpenBSD/NetBSD-familie.
Het is niet per se technisch verkeerd maar totaal niet in overeenstemming met hoe die term normaal gesproken gebruikt wordt.
Mogelijk is het verwarrend dat er zowel een licentie is die BSD heet als een groep besturingssystemen.
Ik vermoed dat hier "BSD-distro" wordt gezegd om verschil te maken met "GNU Linux", dat is een aanduiding die vaak gebruikt wordt om Linux + GPL-userland aan te duiden. In die context zou je kunnen spreken over "BSD Linux" als je een Linux-kernel bedoelt met BSD-userland.
Maar als je "BSD-distro" zegt dan denkt iedereen aan de FreeBSD/OpenBSD/NetBSD-familie.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Jullie hebben gelijk, het is onnodig verwarrend. Ik maak er inderdaad 'met BSD-userland' van. Ik wist niet dat die term zo ingeburgerd was dat het meteen duidelijk was, maar ook gezien de reacties is dat wel beter.
Het kritieke verschil is hier echter dat in stricte termen "Linux" alleen naar een kernel verwijst, waar (Free)BSD een compleet OS is.CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:49:
Vroeger had je bijvoorbeeld Debian met een GNU userland, maar de kernel van FreeBSD. Dat werd Debian GNU/kFreeBSD genoemd (lees als GNU + de kernel van FreeBSD).
Chimera is als ik het goed begrijp precies andersom, dus een BSD/Linux distro.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Wat is
? Het staat nergens uitgelegd.dinit
Pagina: 1