Toon posts:

Excel even / oneven dan .....

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• DennyA
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-02 07:16
beste,

even een Excel even / oneven week vraag.

ik heb een bestand met meerdere tabbladen, wanneer ik in tabblad 1 een even (week) nummer invul wil ik dat er in tabblad 2 (b.v. in cel B3) een naam verschijnt vanuit tabblad 3 en wanneer ik in tabblad 1 een oneven weeknummer invul wil ik dat er een naam vanuit tabblad 4 een naam in tabblad 2 verschijnt op de zelfde positie als de even week (b.v. in cel B3)

groet,

Denny.

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:05

g0tanks

Moderator CSA
Welkom op Tweakers. :)

Kan je aangeven wat je zelf al hebt geprobeerd of gevonden? We helpen je graag, maar zijn geen helpdesk en verwachten daarom ook een stukje eigen inzet.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• DennyA
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-02 07:16
zelf ben ik bij deze formule uitgekomen

=ALS(beladingsrapport!B3=IS.EVEN('medewerkers Team 1'!E3;=ALS(beladingsrapport!B3-IS.ONEVEN('medewerkers Team 2'!E3;)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Check even goed hoe de ALS/IF-statement en de ISEVEN werkt qua parameters. Je bent er bijna denk ik.

=IF(logical test;waarde indien waar; waarde indien onwaar) -> maakt het op basis van jouw gegevens so simpel als:

=ALS(IS.EVEN(beladingsrapport!B3);'medewerkers Team 1'!E3;='medewerkers Team 2'!E3;)

Ik gebruik de engelstalige versie. Dus IS.EVEN ken ik niet (ISEVEN), maar ik neem aan dat dat klopt. Wat "een naam" precies inhoud weet ik niet. Is dit altijd dezelfde naam of bestaat het uit een lijstje opties? Dan wordt de wereld snel complexer.

[Voor 14% gewijzigd door Roozzz op 07-02-2023 09:12]

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:25

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

DennyA schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:04:
zelf ben ik bij deze formule uitgekomen

=ALS(beladingsrapport!B3=IS.EVEN('medewerkers Team 1'!E3;=ALS(beladingsrapport!B3-IS.ONEVEN('medewerkers Team 2'!E3;)
Bijna goed. Je vergelijkt nu cel beladingsrapport!B3 met de uitkomst van 'IS.EVEN('medewerkers Team 1'!E3)' wat true/false kan zijn, of een error kan geven als het geen nummer is.

Wat je moet doen is:
=ALS(IS.EVEN(CelMetJeWeek);CelRetournerenAlsEven;ALS(IS.ONEVEN(CelMetJeWeek);CelRetournerenAlsOneven;Anders))

Ten opzichte van @Roozzz doe ik er graag een extra check bij voor oneven, waardoor je ook 'anders' kunt retourneren als cel B3 niet als even/oneven gevalideerd kan worden.

[Voor 13% gewijzigd door Belindo op 07-02-2023 09:14]

Coding in the cold; <brrrrr />

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Belindo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:12:
[...]

Ten opzichte van @Roozzz doe ik er graag een extra check bij voor oneven, waardoor je ook 'anders' kunt retourneren als cel B3 niet als even/oneven gevalideerd kan worden.
De foutmelding dan zegt genoeg :>
Maar eens. Voor het mooie die ook opnemen.

• Belindo

Belindo

True, maar vind 'Check Weeknumber input' altijd iets mooier dan #VALUE of iets dergelijks :P

Voor het mooie kun je ook nog checken op een lege cel, aangezien die als 'even' wordt gezien (Excel logica, lol)

[Voor 38% gewijzigd door Belindo op 07-02-2023 09:22]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Belindo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:12:
[...]
Idee is leuk, maar werkt niet. Het is even, oneven of een error en dan klappen beide evaluaties eruit. "Anders" wordt nooit geretourneerd. Beter is dan =als.fout(als(iseven();waarde1;waarde2);"foutmelding")

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Belindo

Belindo

Lustucru schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:07:
[...]

Idee is leuk, maar werkt niet. Het is even, oneven of een error en dan klappen beide evaluatie eruit. "Anders" wordt nooit geretourneerd. Beter is dan =als.fout(als(iseven();waarde1;waarde2);"foutmelding")
Yes, je hebt helemaal gelijk :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee