Toon posts:

Qlima (petroleum) kachel smart maken (HASS/ESPhome)

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ik zou graag mijn recente aanwinst een Qlima 9046C petroleum laser kachel slim maken oftewel via ESP-home seperaat en/of koppelen aan HASS

Mijn doel is dit wat dynamischer te maken op dit moment is bv 20 graden de "ingestelde temp"
gaat hij aan bij 18 graden
en
bij 22 graden oid slaat hij weer uit. (veel te warm IMHO)
dus ik zet hem op 18 graden om hem op 20 graden te krijgen

Mijn doel is dus in de ochtend niet bibberend maar behagelijk de ruimte(s) in te lopen maar hij hoeft ook niet als ik er niet ben te draaien (geolocation/BT aware oid)

Ding is bedoelt voor camping/thuis gebruik, omdat de temperatuur wisselingen per locatie & tijd kan verschillen is de fijn afstemming wel prettig.

Het systeem: Qlima petroleumkachel SRE 9046 TC

Technisch:
230v --> board ??? of omvormer (TBD)

Het board wat er in schijnt te zitten is:

aansluitingen
- verdamper van de brandstof
- ventilator
- ontsteking
- omvalbeveiliging
- co2 sensor
- brandstof meter (binaire werking vermoed ik dus alleen waarschuwing als er geen brandstof meer aanwezig is)
- thermometer 1 (erbuiten)
- thermometer 2 (erin als na tijd x bv geen warmte = error)
- display:

functies:
- aan/uit
- "huidige tijd" (zodat je op tijd x
- gewenste temp
- huidige temp
- spaarstand
- kinderslot (lock functie)
- temp + (tijd + alternatief)
- temp - (tijd - alternatief)
" auto off" na x tijd ..

ik zie wat "Simpele" schakelingen immers je hebt een warmte aanvraag of niet lijkt me niet veel hoop om aan de achterzijde een "chip" te vinden en serial connectie oid. gezien alles op de foto's throughole is, verwacht ik aan de achterzijde alleen maar koperbanen.

ik vermoed een 555 timer en ?? maar TBD

ik wil eigenlijk niks "destructiefs" doen, hooguit signalen onderscheppen of "aanpassen"
ik zit te denken met relay-chips te werken waarbij ik de keuze heb om "dom" of "slim" te werken.

Arduino (5v) of ESP32 (3,3v) ? ik gok Arduino een veiligere keuze zal zijn.

Jullie nog idee-en of tips ?

Tja vanalles

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Op z'n allerminst kun je natuurlijk alleen de ON/OFF dipswitch aan een ESP32 relais hangen en de unit verder op 20º instellen. Dan kun je 'm aan- of uitzetten wanneer je wil.

Aangezien er weinig tot niks te vinden is van dit schema op internet, zul je zelf de componenten moeten uitlezen als je er fancy dingen mee wil doen. Het ziet er allemaal niet al te ingewikkeld uit. Op basis van de weerstand van de thermistor zal een en ander geschakeld worden. Het lijkt me sowieso ook nuttig om het signaal "petroleum bijna op" ook smart te krijgen. Anders zal de unit bij gebrek aan brandstof slechts een E01 melding geven, welke je op afstand niet ziet.

Zet het apparaat wel op een brandveilige plek, eigenlijk is deze unit niet geschikt om in bedrijf te zijn zonder direct toezicht. En als je toch domotica hebt, zou ik de CO en CO2 waarden ook meten. Ik heb zelf de SRE9046C-2 voor tijdelijke verwarming van een ongeisoleerde tochtige zolder, maar bij (onbedoeld) onvoldoende ventileren heb ik CO2 waardes gezien van 4000+ en dat is verre van gezond.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• vso
  • Niet online
ik heb nu een qlima 4224 die ging/gaat alleen aan als we er zijn, op zich geen probleem maar omdat deze alleen aan = vol gas doet is dat niet echt fuel economisch.
DexterDee schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:45:
Op z'n allerminst kun je natuurlijk alleen de ON/OFF dipswitch aan een ESP32 relais hangen en de unit verder op 20º instellen. Dan kun je 'm aan- of uitzetten wanneer je wil.

Aangezien er weinig tot niks te vinden is van dit schema op internet, zul je zelf de componenten moeten uitlezen als je er fancy dingen mee wil doen. Het ziet er allemaal niet al te ingewikkeld uit. Op basis van de weerstand van de thermistor zal een en ander geschakeld worden. Het lijkt me sowieso ook nuttig om het signaal "petroleum bijna op" ook smart te krijgen. Anders zal de unit bij gebrek aan brandstof slechts een E01 melding geven, welke je op afstand niet ziet.
er is inderdaad weinig te vinden, maar anderzijds eerste gezicht lijkt het me niet zeer lastig.

Ik zit te denken aan een wisselschakelaar of NO/NC (relay chip) wanneer de esp niet "aan" staat gewone werking zoals fabriek bedoelt heeft.

Wanneer de ESP actief is --> alle sensoren te onderscheppen en al dan niet een "Fake" signaal naar het controlboard te sturen.

Waarvan de Petroleum/fuel sensor er inderdaad 1 is
Zet het apparaat wel op een brandveilige plek, eigenlijk is deze unit niet geschikt om in bedrijf te zijn zonder direct toezicht. En als je toch domotica hebt, zou ik de CO en CO2 waarden ook meten. Ik heb zelf de SRE9046C-2 voor tijdelijke verwarming van een ongeisoleerde tochtige zolder, maar bij (onbedoeld) onvoldoende ventileren heb ik CO2 waardes gezien van 4000+ en dat is verre van gezond.
Nu weet ik (nog) niks van CO2 uitlezingen, en vertrouw ik wel met de waarde(s) die zo'n sensor die aan de muur hangt dat tie op het juiste moment gaat piepen zeg maar. toch klikt het niet funny.

Dacht dat er een co2 sensor op zit ? anyway een setje sensoren kan nooit kwaad.
Op de 1ste PCB foto onder de omcirkelde zwarte 2 zit een connector voor een CO2 sensor.

Anderzijds als er een CO2 sensor op zit waarom is die niet getriggerd in jou situatie als dat levensbedreigend is.

Afgezien van "waar" ik hem plaats, is het ding alleen bedoelt om onder toezicht te branden dus smart maken is meer dat je hem niet op standje "sauna" zet .. misschien dat ik een audio signaal erbij zet als iets (te lang) blokkeert binnen een afstand, en/of weiger te ontsteken (of auto uitschakelen)
Hierom wil ik ook niet de functionaliteit 100% wegnemen. ook al zou ik het 100% met een arduino kunnen doen, dan nog liever op de robuuste printplaat van de fabrikant bouwen.

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
@DexterDee zit te denken om een brandstofmeter erin te mikken .. alleen of dat handig is ?

denk alleen dat het een zomer klusje gaat worden.

[Voor 22% gewijzigd door vso op 08-02-2023 23:06]

Tja vanalles

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

vso schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:05:
@DexterDee zit te denken om een brandstofmeter erin te mikken .. alleen of dat handig is ?

denk alleen dat het een zomer klusje gaat worden.
Ik weet niet precies hoe de unit nu meet dat de brandstof bijna op is. Als 'ie gaat piepen, dan kun je in ieder geval de tank eruit halen en opnieuw vullen zonder de unit uit te zetten. Het kleine beetje brandstof in de leidingen is genoeg om 'm nog een minuutje of 5~10 te laten werken zonder tank. Op die manier hoeft 'ie niet uit en weer aan bij het hervullen en dat scheelt heel erg in de petroleumlucht. Die ruik je namelijk alleen bij het aan- en uitzetten.

Wil je een benadering van het % brandstof dat nog in de tank zit? Of is een indicatie dat het bijna op is ook genoeg? Dat laatste is volgens mij namelijk veel simpeler te realiseren. de meeste non-contact fluid sensors zijn niet geschikt voor metalen containers. En aangezien de vuldop aan de onderkant van de tank zit die tevens dient als aansluiting op de kachel, kun je daar geen sensor kwijt. Je zult dan de tank aan de bovenkant moeten openmaken om een sensor te plaatsen. En dat is weer niet handig als je 'm moet vullen, omdat je de tank moet omdraaien om te vullen. Bovendien is er tussen de bovenkant van de tank en de deksel maar een halve cm speling denk ik.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• vso
  • Niet online
DexterDee schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:00:
[...]

Ik weet niet precies hoe de unit nu meet dat de brandstof bijna op is. Als 'ie gaat piepen, dan kun je in ieder geval de tank eruit halen en opnieuw vullen zonder de unit uit te zetten. Het kleine beetje brandstof in de leidingen is genoeg om 'm nog een minuutje of 5~10 te laten werken zonder tank. Op die manier hoeft 'ie niet uit en weer aan bij het hervullen en dat scheelt heel erg in de petroleumlucht. Die ruik je namelijk alleen bij het aan- en uitzetten.

Wil je een benadering van het % brandstof dat nog in de tank zit? Of is een indicatie dat het bijna op is ook genoeg? Dat laatste is volgens mij namelijk veel simpeler te realiseren. de meeste non-contact fluid sensors zijn niet geschikt voor metalen containers. En aangezien de vuldop aan de onderkant van de tank zit die tevens dient als aansluiting op de kachel, kun je daar geen sensor kwijt. Je zult dan de tank aan de bovenkant moeten openmaken om een sensor te plaatsen. En dat is weer niet handig als je 'm moet vullen, omdat je de tank moet omdraaien om te vullen. Bovendien is er tussen de bovenkant van de tank en de deksel maar een halve cm speling denk ik.
De mijne piept en daarna valt hij uit, in 5 minuten krijg ik hem niet gevuld maar dat is niet echt erg. De "stank" vind het eerlijk gezegd 100% meevallen zeker gezien de Qlima 4224 model wat ik hiervoor gebruikte die rook je bij het ontsteken veel beter (gele vlam ?)

ik merk dat hij best lang "nabrand" terwijl de gewenste temperatuur bereikt is, misschien deed de vorige eigenaar hem daarom weg ?

Het verbruik zien per liter dat lijkt me wel tof (meer zoals een auto met ook een meter hoeveel in de tank zit.
Maar het gaat er mij meer om om te kunnen inschatten hoe lang ik nog met een tank kan doen.

Ik zou er geen problemen mee hebben om de deksel en/of tank te modificeren voor een meetsonde, maar dan lost dan niet op met de tankzeulen. mooier zou zijn een (losse) tank eronder. met een 20/30 L inhoud hoe je dat veilig maakt is wel een punt.

Tja vanalles

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee