Toon posts:

capacitieve koppeling fasedraden - hoe signaal filteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pieterdp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-02 16:49
Beste forum leden,

onlangs heb ik verschillende 230VAC bewegingsmelders geplaatst, waarbij het de bedoeling is dat een Arduino dit signaal opvangt (schema in bijlage).

Echter; ik ben zo slim geweest om de verschillende fase signaaldraden (L1, L2,... zie schema) via verschillende draden in één kabel naar de optocoupler te sturen. Gevolg is dat er capacitieve koppeling is, en dus alle ingangen hoog komen te staan (ook al is er maar één bewegingsmelder aan).

Het exacte stroomverbruik van de Optocoupler ken ik niet, maar ik vermoed een 15-tal mA per ingang.

Vraag is nu hoe ik dit best zou kunnen oplossen...

Een drastische optie is om de signalen via DC te versturen (via relais), maar dit zou een relais vergen voor elk van de bewegingsmelders (en een extra draad voor de aanvoerende gelijkstroom). Andere drastische oplossing zijn afgeschermde geleiders.

Een minder drastische oplossing lijkt me om een weerstand net vóór de 150KOhm weerstand te plaatsen, en dan tussen bv L1 en N, zodat de opgewekte capacitieve stroom op die manier wegvloeit. Vraag is dan wat die waarde zou moeten zijn... ik vermoed dat dit trial & error wordt (aangezien ik de capicitance van de draad niet ken)?

Alle reacties

• pieterdp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-02 16:49
wanneer ik de capacitance van de kabel uitmeet tussen 2 geleiders met mijn multimeter, kom ik op ongeveer 3.5micro farad voor 5m kabel, dus 0.7micro farad per lopende meter. Lijkt me wel hoog te zijn (!)

Voor een 15 meter kabel zou de capacitieve koppeling dus een stroom opwekken van 760mA (lijkt me wel heel veel...), dus zou een 300Ohm vermogensweerstand moeten volstaan (tussen bv L1 en N).

Iets zegt met dat dit niet kan kloppen...

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-03 16:58
Weet je zeker dat je geen nano- of pico Fahrad hebt gemeten ipv micro?
Zelfs als je coax kabel meet zit je meestal in de sub-nano schaal per meter, met los naast elkaar liggende fasedraden is dat meestal minder.

Er zit IMHO ergens een capacitieve belasting in het gedeelte dat je meet.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee