Toon posts:

Verwijderen spaanplaatvloer en leggen van vloerverwarming ?

Pagina: 1
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-03 19:55
Als iemand hier wat zinnigs over kan zeggen dan zou dat helpen.

De huidige situatie in ons nieuwe aangekochte huis:
Er ligt een parketvloer, die weer ligt op een verlijmde spaanplaatvloer. Dit is er onmogelijk zelf uit te halen zonder de juiste apparatuur. Daaronder ligt een cementdekvloer van 3 cm.

Ons plan is om vloerverwarming te leggen over de gehele benedenverdieping. Maar we weten nog niet precies wat de beste optie is nu.

- Spaanplaatvloer professioneel laten verwijderen zodat cementdekvloer onaangetast blijft -> Vloerverwarming daar in laten frezen -> gietvloer er overheen
- Met grof geschut zelf de hele vloer eruit jassen, dus inclusief cementdekvloer -> Vloerverwarming leggen op beton -> Cement er overheen -> Gietvloer er overheen

Wat is het slimste / voordeligste?
Extra informatie: Vanwege het verplaatsen van de keuken zullen er ook waterleidingen en elektra moeten worden verplaatst. Kan dit bij optie 1? Of kan die 'omgelegd' worden aan de zijkant van het huis bv?

Alvast dank, elk inzicht is welkom.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Stab schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:08:
- Met grof geschut zelf de hele vloer eruit jassen, dus inclusief cementdekvloer -> Vloerverwarming leggen op beton -> Cement er overheen -> Gietvloer er overheen

Wat is het slimste / voordeligste?
Tweede optie.

Een cementdekvloer is echt flut ;)
Als het spaanplaat ook maar iets is vastgezet blijft er waarschijnlijk een maanlandschap over.
Daarna gaat het infrezen minder goed en mag je eerst gaan egaliseren. Voor je het weet heb je 3x zoveel kosten doordat alles tegenvalt.

Weet je zeker dat het spaanplaat vast ligt op de cementdekvloer?
Sowieso met de cirkelzaag met diepte instelling kun je vakken maken. Dan komt je vloer in behapbare stukken eruit. Wel met een goedkoop & grof blad, want je komt nogal eens een nagel oid tegen.

Even voor het verschil:
Cementdekvloer zal nog geen €5/25kg kosten, egaline en egalisatiemortels variëren van €15 tot een veelvoud.
Als je huidige cementdekvloer een fikse kuil heeft en je die moet gaan egaliseren, dan ben je zo honderden euro's verder. Of nog erger, dat hij er alsnog uit kan.

Gewoon alles eruit en opnieuw opbouwen, dan kun je alles 'goed' doen. Let bijvoorbeeld ook op je waterleidingen, die wil je eigenlijk niet warm laten worden. Als die de vloerverwarming kruisen moet je dat 'goed' doen.

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:06
Zoals TheGhostInc al zegt, je houdt een maanlandschap over en je zit zo op veel meer kosten als een en ander tegen valt. Ik zou dus voor de laatste optie gaan als je de kosten zo veel mogelijk wilt drukken. Vooral als je leidingen wilt gaan verleggen etc... Dan kan je het meteen 'goed' doen.

Ik heb recentelijk een huis gekocht waarbij ik ook een parketvloer had met verlijmde spaanplaat ondervloer. De ondervloer kwam er onmogelijk uit zonder grof geschut. Dus een paar dagen aan de gang geweest met boorhamer + beitel. Uiteindelijk bleven er stukken spaanplaat achter en soms komen er stukken ondervloer af met de dekvloer erbij. De laatste restjes spaanplaat heb ik met een diamantschijf weggeschuurd. Alles heeft me uiteindelijk niks gekost i.v.m. familiebedrijf, maar ik kan me wel voorstellen dat dit enorm duur kan worden. Maar goed, leuk verhaal, dat schuren zal jij niet hoeven doen als de cementdekvloer er ook uit gaat.

[Voor 11% gewijzigd door LostInNight op 07-02-2023 12:07]

• Stab
Dankjewel voor jullie reacties!

Oke, dus dan lijkt het mij ook het beste om maar gewoon alles eruit te halen. Nog tips om dit het makkelijkste te doen? Drilboren?

Er zijn blijkbaar bedrijven die met een soort wagentje komen dat speciaal is gemaakt voor het verwijderen van verlijmde spaanplaten zonder de cementvloer te beschadigen... Mijn vrouw heeft zojuist een offerte opgevraagd bij een bedrijf dat dat doet, maar ook vloerverwarming infreest én gietvloeren legt. Dus dan zouden ze het hele traject doen.

Ik ben benieuwd naar wat dat kost maar dat zou dan wellicht nog een optie zijn.

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
Alles bij 1 bedrijf laten is altijd beter qua afstemming/gezeur. Anders zoals hierboven gezegd eerst hout inzagen op lange stroken en die proberen eruit te krijgen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik mis een essentieel punt: waar zit de isolatie onder je vloerverwarming? Zonder die worden de mollen lekker warm, en vraag jij je af waarom je zoveel stookt voor zo weinig warmte. Idealiter zit je vloerverwarming in een laag van 5 á 7cm zandcement, waaronder een dik pak isolatie ligt.
Als je de vloer er helemaal uit haalt, kan je de leidingen en afvoeren leggen, dan dikke isolatie, dan vloerverwarming in zandcement of anhydriet, dan afwerkvloer. Checken met architect of betonplaat nodig is (zo ja, onder de isolatie stoppen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Stab
naftebakje schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:39:
Ik mis een essentieel punt: waar zit de isolatie onder je vloerverwarming? Zonder die worden de mollen lekker warm, en vraag jij je af waarom je zoveel stookt voor zo weinig warmte. Idealiter zit je vloerverwarming in een laag van 5 á 7cm zandcement, waaronder een dik pak isolatie ligt.
Als je de vloer er helemaal uit haalt, kan je de leidingen en afvoeren leggen, dan dikke isolatie, dan vloerverwarming in zandcement of anhydriet, dan afwerkvloer. Checken met architect of betonplaat nodig is (zo ja, onder de isolatie stoppen).
Er zit wel isolatie onder de vloer. Onder het beton geloof ik. De cementdekvloer is helaas maar 3 cm, dus heel veel ruimte is er momenteel niet. We hebben inmiddels een offerte gekregen voor een bedrijf wat de spaanplaatvoer professioneel verwijderd waarbij de cementvloer in orde blijft. Ze frezen daar dan de vloerverwarmingleidingen in en smeren het geheel af met cement. Daaroverheen dan nog een egaliserende laag en dan komt de gietvloer.

Kan daar wellicht nog wat 'tussen' om extra te isoleren?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee