Toon posts:

[Apple?] Video editing laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-02 18:29
Hi Tweakers,

Ik doe al geruime tijd video editing via een vaste desktop, alleen kom nu op een punt dat ik echt over moet naar een laptop. Dit simpelweg omdat ik vaker onderweg editing werk moet gaan doen. Nu ben ik inmiddels al twee weken aan het rondneuzen, maar kom er niet aan uit.

De medewerker in de Amac store gaf namelijk aan dat ik een miskoop doe als ik niet voor Apple zou gaan, dit vanzelfsprekend namelijk want ja hoe verkoop je je product?

Persoonlijk heb ik het gevoel met een Macbook Pro 2023, M2 Pro chip 16GB aan werkgeheugen best een apparaat in huis te halen, maar ik vraag me oprecht af. Is een Windows PC niet veel sterker als je daar de prijzen van een Apple tegen over zet?

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is puur en alleen voor Adobe Premiere Pro, After Effect, Photoshop en Lightroom. Verder dagelijks werk al mail ect, maar meer komt er niet op.

Wat is je budget?
Tussen de € 2000,- en € 2500,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja hij gaat inderdaad vaak mee en ook mee op reis!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee helemaal niet zelfs, ik sta open en daarom open ik dus ook eigenlijk dit topic.

Eerlijk is eerlijk verwacht ik niet bij een BCC of Media Markt een antwoord te vinden waar ik iets mee kan, en met jullie expertise ben ik al vaker geholpen. Mijn vraag dan ook, zijn er kenners die me op weg kunnen helpen?

[Edit]
Vergeten te vermelden, maar 4K moet goed te doen zijn op de laptop. Wanneer ik deze optie aan vink bij verschillende verkoopsites, kom ik eigenlijk ook telkens bij Apple uit. Is het dan toch niet enkel meer voor het design en naam?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
LJZ

[Voor 7% gewijzigd door LJZ op 06-02-2023 20:55]

Alle reacties

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

Tot 2 jaar geleden was de primaire reden om een Macbook te kopen omdat je echt graag MacOS wilt gebruiken, of omdat je het gewoon een mooi apparaat vindt. Sinds de Apple Silicon chips ook omdat de apparaten snel zijn, lang met accu omgaan en stil zijn (geen fans de hele tijd). Dit geldt juist voor de type apps die je noemt. Dus ja, zo'n Macbook is een goede fit. Windows PCs in vergelijkbare prijsrange zullen ook goed en snel zijn, maar zul je wat eerder horen en minder lang met de accu doen.

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-02 18:29
kamerplant schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:49:
Tot 2 jaar geleden was de primaire reden om een Macbook te kopen omdat je echt graag MacOS wilt gebruiken, of omdat je het gewoon een mooi apparaat vindt. Sinds de Apple Silicon chips ook omdat de apparaten snel zijn, lang met accu omgaan en stil zijn (geen fans de hele tijd). Dit geldt juist voor de type apps die je noemt. Dus ja, zo'n Macbook is een goede fit. Windows PCs in vergelijkbare prijsrange zullen ook goed en snel zijn, maar zul je wat eerder horen en minder lang met de accu doen.
Dit is wat ik online er ook veel over terug zie, vooral dat de stabiliteit van een Windows PC, met de taken die ik benoem gewoon een stuk minder zouden zijn. Wel blijf ik het gevoel bij Apple hebben dat je voor de naam al veel meer kwijt bent dan voor bijvoorbeeld een Dell.

Tot op heden is 4K video editing ook geen optie geweest op het device waarop ik nu edit. Dit is wel een vereiste voor de aankomende video's.

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:33
Nieuwe machines zijn topapparaten. Maar RAM minstens 32, liever 64 of zelfs hoger. Als ik een gemiddeld AFX file open dan zit ik al gauw tegen de 50GB aan na een paar uurtjes werken. Ik moet er niet aan denken om met 16GB te werken. :)

Enig nadeel is wellicht de beperkende factor m.b.t de GPU, maar als je geen 3D werk wilt doen in de toekomst, en het inderdaad houdt bij je bovenstaande omschrijving, dan zit je helemaal goed.

Enig windows alternatief is Razer, kwalitatief gezien. (hier zelf een Blade 17 Pro met 3080ti, en een MBP 16 M1Max)

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:43
Je hoeft geen €2500 uit te geven. Ik heb een MacBook M1 met 8GB geheugen van nog geen €1000 en 4K editten gaat prima. Check deze YouTube video maar. De M1 en M2 chips zijn beesten als je ze wilt gebruiken voor video editing.

Note: Ik edit zelf niet professioneel. Alleen persoonlijke 4K projecten in Premiere/After Effects.

[Voor 15% gewijzigd door Mog op 06-02-2023 20:59]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee