3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
Vraag
Beste antwoord (via silverball op 08-02-2023 20:08)
Voor de kosten (al is dat altijd nog individu gebonden) hoef je het niet echt te laten.
Tevens krijg je dan ook mooi kijken naar de staat van het achterliggend hout/isolatie werk
[ Voor 30% gewijzigd door ErA op 06-02-2023 20:47 ]
Alle reacties
Ziet er op de foto 100% uit als waterschade, als gips nat wordt laat het papier los, en krijg je bobbels.
Schuren lijkt een oplossing maar is het niet, want dan schuur je de papierlaag eraf en is die plaat zijn stevigheid kwijt.
Geen flauw idee, hoe kan ik daarachter komen ?TwingyTwingy schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:41:
Zit er lucht of vocht onder?
Nee achter deze muur is de hal .Muldert schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:41:
Zit de douchekant daar toevallig, of het bad?
Ziet er op de foto 100% uit als waterschade, als gips nat wordt laat het papier los, en krijg je bobbels.
Schuren lijkt een oplossing maar is het niet, want dan schuur je de papierlaag eraf en is die plaat zijn stevigheid kwijt.
[ Voor 16% gewijzigd door silverball op 06-02-2023 20:44 ]
Voor de kosten (al is dat altijd nog individu gebonden) hoef je het niet echt te laten.
Tevens krijg je dan ook mooi kijken naar de staat van het achterliggend hout/isolatie werk
[ Voor 30% gewijzigd door ErA op 06-02-2023 20:47 ]
Als je wilt behangen moet je een vlakke ondergrond hebben, dus nieuwe plaat lijkt meest voor de hand liggend. En eerst checken of dit niet gevolg is van lekkage vanuit de andere kant.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Huh? Dat snap ik niet..silverball schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:30:
vervangen van de plaat is niet echt een optie, de badkamer betegeling zit aan de andere zijde.
Bedoel je te zeggen dat er tegels zitten direct aan de achterzijde van de gipsplaat die we hier op de foto zien?
Dat kan natuurlijk niet...
Hoe zit die gipsplaat dan immers vastgeschroeft?
Er zal toch wel iets van een houten constructie met platen of balkjes tussenin zitten??
Dan zou je best deze plaat kunnen vervangen terwijl de andere zijde van het wandje met tegels, die tegen dezelfde balken zitten geschroefd, blijft zitten.
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
Euh, en in je eerste post zeg je dat de badkamer betegeling erachter zit?
Wat is het nu? Confused...
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
BrainCrash schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:49:
[...]
Euh, en in je eerste post zeg je dat de badkamer betegeling erachter zit?
Wat is het nu? Confused...
ErA schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:45:
Als het gipsplaten zijn? Waarom plaats je dan niet gewoon nieuwe? Ik snap dat het behang er nu al af is (dat had je ook een hoop tijd kunnen besparen wellicht), maar nieuwe platen levert toch een veel mooier resultaat op!
Ik heb er een incoherent verhaal van gemaakt door enerzijds met mijn telefoon te emmeren en anderzijds een beetje in paniek te zijn door het feit dat ik waarschijnlijk door mijn gehobby de hele gipsplaat heb gelarsereerd. Excuus, hierbij opnieuw:Thijsmans schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:46:
Er zitten tegels aan de andere kant van de plaat? Als in: de muur is 12mm dik? Dat lijkt me toch sterk.
De achterkant is de hal. Geen badkamer of tegels o.i.d. Ik heb geen idee wat voor frame erachter zit en/of hoe ik de plaat moet vervangen, het klinkt overigens als hout (Moet de vloer dan er gedeeltelijk uit, hoe krijg ik de plaat naar boven, hoe zit zoiets vast et cetera) Ik ben nu al dagen bezig met pleisteren en emmeren om die klus te voorkomen
:strip_exif()/f/image/Oy5103vavF3HOxEoJ81Dphi5.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat om de rechterplaat van deze wand.
Dat zal niet zo zijn, het is gewoon de hal.Bas.013 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:46:
En eerst checken of dit niet gevolg is van lekkage vanuit de andere kant.
[ Voor 20% gewijzigd door silverball op 06-02-2023 21:18 ]
Met een beetje geweld is die er zo af. Of je pakt de multitool en doet het met beleid. Er kan evt leidingen in de holle muur lopen en isolatie tussen zitten.
Eenmaal eraf schroef je er zonder probleem een nieuwe plaat tussen met gipsplaatschroeven. Weinig huizen waar je niet een plaat van 300x60 naar boven krijgt.
Maar als je al op het karton zit dan moet je de platen en de plaatsen van de schroeven of nietjes toch zien zitten?
[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 06-02-2023 21:30 ]
Zoiets ja, dikke kans. Het is sowieso wel erg lijkend op vochtschade, rechtsom of linksom.twain4me schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:45:
ik denk dat omdat je niet hebt voorgestreken beschadidigd karton (door het behang afhalen) is gaan opzwellen door het vocht in de stuc.
Plaat vervangen is echt wel simpel, en sowieso handige skill om eens te hebben gedaan.
Oh joh, waar maak ik mij druk om.Rukapul schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:26:
Grote kans dat de gipsplaten direct op een houten frame zijn geschroefd.
Met een beetje geweld is die er zo af. Of je pakt de multitool en doet het met beleid. Er kan evt leidingen in de holle muur lopen en isolatie tussen zitten.
Eenmaal eraf schroef je er zonder probleem een nieuwe plaat tussen met gipsplaatschroeven. Weinig huizen waar je niet een plaat van 300x60 naar boven krijgt.
Maar als je al op het karton zit dan moet je de platen en de plaatsen van de schroeven of nietjes toch zien zitten?
Dus met de multitool inkepingen maken en dan gewoon met beleid trekken ? De schroeven zijn niet (meer) zichtbaar door de dunpleister die ik heb aangebracht. Kan eventueel ook proberen een stukje te schuren om daar weer bij te komen.
De dikte van huidige gipsplaten zal ook wel overeenkomen met mijn 80'er jaren plaat vermoed ik ? Dan krijg ik geen hoogteverschil met de andere plaat. Zonder te verwijderen weet ik de dikte niet.
De plaat kwam al helemaal gerafeld onder het behang vandaan omdat de lijm zich waarschijnlijk helemaal in het karton had ingevroten. De kartonlaag was om sommige stukken aardig beschadigd. Vandaar dat het mij een goed idee leek om een dun laagje pleister te smeren.Muldert schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:49:
[...]
Zoiets ja, dikke kans. Het is sowieso wel erg lijkend op vochtschade, rechtsom of linksom.
Plaat vervangen is echt wel simpel, en sowieso handige skill om eens te hebben gedaan.
Fijn om van iedereen te horen dat vervangen best meevalt, dan ga ik, als het niet bijtrekt, dat gewoon doen.
[ Voor 23% gewijzigd door silverball op 06-02-2023 22:05 ]
Snij de gipsplaten op lengte met een stanley mes. dan hoef je niet de volle lengte mee te sjouwen. Wel goed meten omdat je boven geen plint hebt een een strak resultaat wilt. Beneden kun je opvangen met een plint dus dat kijkt niet zo nauw.
edit: gedaan, viel wel mee kwa werk idd en ziet er keurig uit.
[ Voor 33% gewijzigd door silverball op 08-03-2023 21:10 ]