Toon posts:

Loslatend karton gipsplaat.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:23

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Hoi klussers,

Ik heb behang getrokken (7 lagen !) van mijn gipsplaten en om alles weer egaal te krijgen later er met fix en finish overheen gegaan (dun laagje zonder voorstrijk).

Over het algemeen ben ik heel erg tevreden. Echter: op één plaats lijkt de onderliggende kartonlaag van de gipsplaat los te laten, dit zorgt voor bobbeltjes. Hoe krijg ik dit nog goed ? Er zit dus niets verder meer onder, vervangen van de plaat is niet echt een optie, de badkamer betegeling zit aan de andere zijde.

Beste antwoord (via silverball op 08-02-2023 20:08)

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:23
Als het gipsplaten zijn? Waarom plaats je dan niet gewoon nieuwe? Ik snap dat het behang er nu al af is (dat had je ook een hoop tijd kunnen besparen wellicht), maar nieuwe platen levert toch een veel mooier resultaat op!

Voor de kosten (al is dat altijd nog individu gebonden) hoef je het niet echt te laten.

Tevens krijg je dan ook mooi kijken naar de staat van het achterliggend hout/isolatie werk

[Voor 30% gewijzigd door ErA op 06-02-2023 20:47]

Alle reacties

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:00
Zit er lucht of vocht onder?

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:51
Zit de douchekant daar toevallig, of het bad?
Ziet er op de foto 100% uit als waterschade, als gips nat wordt laat het papier los, en krijg je bobbels.

Schuren lijkt een oplossing maar is het niet, want dan schuur je de papierlaag eraf en is die plaat zijn stevigheid kwijt.

• silverball

silverball

Topicstarter
Geen flauw idee, hoe kan ik daarachter komen ?

• silverball

silverball

Topicstarter
Muldert schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:41:
Zit de douchekant daar toevallig, of het bad?
Ziet er op de foto 100% uit als waterschade, als gips nat wordt laat het papier los, en krijg je bobbels.

Schuren lijkt een oplossing maar is het niet, want dan schuur je de papierlaag eraf en is die plaat zijn stevigheid kwijt.
Nee achter deze muur is de hal .

[Voor 16% gewijzigd door silverball op 06-02-2023 20:44]

• Muldert
Vochtmeter kopen. Lidl.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• ErA
Als het gipsplaten zijn? Waarom plaats je dan niet gewoon nieuwe? Ik snap dat het behang er nu al af is (dat had je ook een hoop tijd kunnen besparen wellicht), maar nieuwe platen levert toch een veel mooier resultaat op!

Voor de kosten (al is dat altijd nog individu gebonden) hoef je het niet echt te laten.

Tevens krijg je dan ook mooi kijken naar de staat van het achterliggend hout/isolatie werk

[Voor 30% gewijzigd door ErA op 06-02-2023 20:47]

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:45
Ik begrijp het niet helemaal, zit er geen (houten) constructie achter de gipsplaten? Hoe blijft deze gipsplaat anders staan?
Als je wilt behangen moet je een vlakke ondergrond hebben, dus nieuwe plaat lijkt meest voor de hand liggend. En eerst checken of dit niet gevolg is van lekkage vanuit de andere kant.

• Thijsmans
  • Laatst online: 20:47

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Er zitten tegels aan de andere kant van de plaat? Als in: de muur is 12mm dik? Dat lijkt me toch sterk.

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:59
silverball schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:30:
vervangen van de plaat is niet echt een optie, de badkamer betegeling zit aan de andere zijde.
Huh? Dat snap ik niet..
Bedoel je te zeggen dat er tegels zitten direct aan de achterzijde van de gipsplaat die we hier op de foto zien?
Dat kan natuurlijk niet...

Hoe zit die gipsplaat dan immers vastgeschroeft?
Er zal toch wel iets van een houten constructie met platen of balkjes tussenin zitten??
Dan zou je best deze plaat kunnen vervangen terwijl de andere zijde van het wandje met tegels, die tegen dezelfde balken zitten geschroefd, blijft zitten.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:59
silverball schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:43:
[...]
Nee achter deze muur is de hal .
Euh, en in je eerste post zeg je dat de badkamer betegeling erachter zit?
Wat is het nu? Confused...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• silverball

silverball

Topicstarter
BrainCrash schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:49:
[...]

Euh, en in je eerste post zeg je dat de badkamer betegeling erachter zit?
Wat is het nu? Confused...
ErA schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:45:
Thijsmans schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:46:
Er zitten tegels aan de andere kant van de plaat? Als in: de muur is 12mm dik? Dat lijkt me toch sterk.
Ik heb er een incoherent verhaal van gemaakt door enerzijds met mijn telefoon te emmeren en anderzijds een beetje in paniek te zijn door het feit dat ik waarschijnlijk door mijn gehobby de hele gipsplaat heb gelarsereerd. Excuus, hierbij opnieuw:

De achterkant is de hal. Geen badkamer of tegels o.i.d. Ik heb geen idee wat voor frame erachter zit en/of hoe ik de plaat moet vervangen, het klinkt overigens als hout (Moet de vloer dan er gedeeltelijk uit, hoe krijg ik de plaat naar boven, hoe zit zoiets vast et cetera) Ik ben nu al dagen bezig met pleisteren en emmeren om die klus te voorkomen :P Is vervangen echt te doen?

Het gaat om de rechterplaat van deze wand.
Bas.013 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:46:
En eerst checken of dit niet gevolg is van lekkage vanuit de andere kant.
Dat zal niet zo zijn, het is gewoon de hal.

[Voor 20% gewijzigd door silverball op 06-02-2023 21:18]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:46
Grote kans dat de gipsplaten direct op een houten frame zijn geschroefd.

Met een beetje geweld is die er zo af. Of je pakt de multitool en doet het met beleid. Er kan evt leidingen in de holle muur lopen en isolatie tussen zitten.

Eenmaal eraf schroef je er zonder probleem een nieuwe plaat tussen met gipsplaatschroeven. Weinig huizen waar je niet een plaat van 300x60 naar boven krijgt.

Maar als je al op het karton zit dan moet je de platen en de plaatsen van de schroeven of nietjes toch zien zitten?

[Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 06-02-2023 21:30]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:49
ik denk dat omdat je niet hebt voorgestreken beschadidigd karton (door het behang afhalen) is gaan opzwellen door het vocht in de stuc.

• Muldert
twain4me schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:45:
ik denk dat omdat je niet hebt voorgestreken beschadidigd karton (door het behang afhalen) is gaan opzwellen door het vocht in de stuc.
Zoiets ja, dikke kans. Het is sowieso wel erg lijkend op vochtschade, rechtsom of linksom.

Plaat vervangen is echt wel simpel, en sowieso handige skill om eens te hebben gedaan.

• silverball

silverball

Topicstarter
Rukapul schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:26:
Grote kans dat de gipsplaten direct op een houten frame zijn geschroefd.

Met een beetje geweld is die er zo af. Of je pakt de multitool en doet het met beleid. Er kan evt leidingen in de holle muur lopen en isolatie tussen zitten.

Eenmaal eraf schroef je er zonder probleem een nieuwe plaat tussen met gipsplaatschroeven. Weinig huizen waar je niet een plaat van 300x60 naar boven krijgt.

Maar als je al op het karton zit dan moet je de platen en de plaatsen van de schroeven of nietjes toch zien zitten?
Oh joh, waar maak ik mij druk om.

Dus met de multitool inkepingen maken en dan gewoon met beleid trekken ? De schroeven zijn niet (meer) zichtbaar door de dunpleister die ik heb aangebracht. Kan eventueel ook proberen een stukje te schuren om daar weer bij te komen.

De dikte van huidige gipsplaten zal ook wel overeenkomen met mijn 80'er jaren plaat vermoed ik ? Dan krijg ik geen hoogteverschil met de andere plaat. Zonder te verwijderen weet ik de dikte niet.
Muldert schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:49:
[...]

Zoiets ja, dikke kans. Het is sowieso wel erg lijkend op vochtschade, rechtsom of linksom.

Plaat vervangen is echt wel simpel, en sowieso handige skill om eens te hebben gedaan.
De plaat kwam al helemaal gerafeld onder het behang vandaan omdat de lijm zich waarschijnlijk helemaal in het karton had ingevroten. De kartonlaag was om sommige stukken aardig beschadigd. Vandaar dat het mij een goed idee leek om een dun laagje pleister te smeren.

Fijn om van iedereen te horen dat vervangen best meevalt, dan ga ik, als het niet bijtrekt, dat gewoon doen.

[Voor 23% gewijzigd door silverball op 06-02-2023 22:05]

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
Als je ze wilt zoeken, schroeven vind je met magneten. Wel een beetje sterke natuurlijk 😊 zo zoek ik de staanders in mijn houtskelletbouw ook 😂

• ErA
Hou bij nieuwe gipsplaat rekening met dat er soorten zijn: met een bolle kant en een Gipsplaat AK (Afgeschuinde kant). Laatst genoemde maakt het mogelijk gaas tussen de platen te zetten en mooier af te werken met fix en finish.

Snij de gipsplaten op lengte met een stanley mes. dan hoef je niet de volle lengte mee te sjouwen. Wel goed meten omdat je boven geen plint hebt een een strak resultaat wilt. Beneden kun je opvangen met een plint dus dat kijkt niet zo nauw.

• silverball

silverball

Topicstarter
Geweldig, dan ga ik ze waarschijnlijk gewoon vervangen. Bedankt allemaal!

edit: gedaan, viel wel mee kwa werk idd en ziet er keurig uit.

[Voor 33% gewijzigd door silverball op 08-03-2023 21:10]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee